Leonie
22-09-2015 om 15:50
Bijeffect nix18
http://www.nu.nl/gezondheid/4130682/drugsgebruik-toegenomen-verhogen-leeftijd-alcoholgebruik.html
Ik ben heel benieuwd naar het onderzoek dat Trimbos volgend jaar gaat doen. Maar het verbaast mij niets.
skik
22-09-2015 om 19:25
Hoe dan?
Om wiet te mogen kopen moet je minimaal 18 zijn, pillen haal je meestal in een club waar je onder de 18 ook niet binnenkomt. Als je op illegale wijze aan drugs kan komen kan je net zo goed op illegale wijze aan drank komen. Dus ik zie de reden voor het verband niet zo.
skik
Libertine
22-09-2015 om 21:09
Drugs
Ik werk in de verslavingszorg en zie al langer dat er onder jongeren steeds meer drugs wordt gebruikt. Er is redelijk makkelijk aan te komen (pillen koop je niet alleen in een club maar zijn relatief eenvoudig in hoeveelheden vanaf 10 stuks te bestellen), het is spotgoedkoop en het effect houdt relatief lang aan. Ik zie ook dat er steeds minder een taboe heerst rondom drugsgebruik onder jongeren. Er wordt openlijk gepraat over drugs gebruiken en ook veel samen geslikt. Door drugs te gebruiken hebben jongeren ook in een uitgaansgelegenheid een 'leuke' avond ondanks dat ze geen alcohol kunnen bestellen. Vooral het gebruik van ghb beangstigt me. Het is zeer verslavend (vergelijkbaar met heroïne) en makkelijk thuis zelf te maken. Alle benodigdheden kun je op internet bestellen. Een liter ghb kost een paar euro. Maar de hoeveelheid die je kunt nemen zonder bv plots out te gaan luistert heel nauw. Het gaat behoorlijk vaak mis. Doodeng.
Birgit
22-09-2015 om 22:07
Te kort
door de bocht Leonie. Er duidelijk NA verhogen van de leeftijdsgrens en dat is wel iets anders dan DOOR. Misschien was het drugsgebruik als die alcoholgrens hetzelfde was gebleven nog wel meer toegenomen. Koffiedik a la Onno.
Leonie
22-09-2015 om 22:48
drugs
Waarom het mij niets verbaast? Jongeren en met name pubers experimenteren. Is drank moeilijk te krijgen, dan wordt naar alternatieven gezocht. Zoals Swaen ook zegt, pillen zijn gemakkelijk te krijgen (niet vooral in de club maar ook bij bekenden, op school, bestellen, is ook nog eens een stuk goedkoper dan in de club (wat dat ook mag zijn)), goedkoop (paar euro per pil), lange kick. Je kunt het voor het uitgaan innemen en er lekker lang op los gaan. Informatie is steeds gemakkelijker t krijgen, ook pubers kunnen elkaar informeren.
Birgit, met jouw opmerkingen kan ik helemaal niks. Ik heb niks in die richting gezegd Ik voel me er dan ook helemaal niet door aangesproken.
Verder verbaas ik mij wel eens over de naiviteit van sommige ouders over drugs en drugsgebruik. Het komt onder alle lagen voor, dus ook VWO'ers, studenten, hockeyclub. Van surfen op de site van Trimbos en Jellink kun je al veel leren.
Amare
23-09-2015 om 07:08
relativeren
'Dat zijn vooral jongeren van 16 tot 24 jaar.'
Dit zijn jongeren die dus ook bijna allemaal alcohol mogen kopen en gebruiken. Ik kan me niet voorstellen dat het dus door de nix18 komt.
Jamie
23-09-2015 om 10:21
Amare
Luister hier maar eens naar; http://www.radio1.nl/item/316988-Tieners%20zeggen%20dat%20ze%20meer%20drugs%20gebruiken%20na%20verhoging%20alcoholleeftijd.html
Leonie
25-09-2015 om 17:09
fijn
Fijn dat mijn antwoorden op de vragen die hier gesteld waren kennelijk zo duidelijk waren, dat er geen reactie meer op gekomen is. Ben ik blij om )
mirreke
25-09-2015 om 19:11
Leonie, hier eigen constatering
dat er inderdaad veel meer en gemakkelijk pilletjes worden geslikt door de jeugd. Mijn dochter vertelt dat er heel erg veel drugs worden gebruikt. En zij gaf aan, hoe hoger in het onderwijs, hoe meer. Op het vmbo-t (daar zat zoonlief) nauwelijks, daar is/was het toch meer drank, ook al mag het niet. Op de havo viel het mee, op het VWO was het enorm zei ze. Ook drank trouwens, ook van jongeren onder 18.
Ik ben het niet eens met de campagne. Veel te betuttelend. Ik denk dat je mensen bewust moet maken. Domweg verbieden werkt (blijkbaar dus ook) tegengesteld. Overigens, er werd wel aangegeven dat Nederlandse jongeren zoveel drinken, maar de laatste cijfers lieten toch ook iets anders zien.
mirreke
25-09-2015 om 19:17
Overigens betekent dat niet
dat ik het goed vind dat jongeren drinken. Juist niet, slecht voor de hersenen en zo. Maar ik denk dat het simpelweg verbieden verzet in de hand werkt. Dan gaat het stiekem gebeuren, of niet registreerbaar.
Amare
25-09-2015 om 21:23
vroeger toch ook?
'dat er inderdaad veel meer en gemakkelijk pilletjes worden geslikt door de jeugd.'
Ik weet natuurlijk niet waar jullie zijn opgegroeid, maar in mijn jeugd was dat ook al zo hoor. Jongeren die thuis 'indronken' voor ze gingen stappen, mensen van net 20 die met een (of meer) pilletje(s) op gingen dansen, pubers die blowden. Er waren mensen die paddo's aten of andere troep gebruikten. Niet allemaal, niet elke week, maar wel regelmatig. De blowende hippies uit de jaren 60, zuipende punkers in de jaren 70. Housefeestjes (dus dansen op housemuziek, niet dat je gezellig thuis bleef) begonnen in de vroege jaren 80, dat is toch al 35 jaar geleden. En daar werd flink van gesnoven en geslikt door de jeugd.
klara
25-09-2015 om 21:40
nee
Er werden vroeger echt niet zoveel pillen geslikt.
Ik denk dat 16 ook een lastige leeftijd is. We hebben bepaald dat 16 jarigen opeens geen eigen verantwoording meer hebben op dit gebied; het mag gewoon niet meer. Ik denk dat de gemiddelde 16 jarige niet zozeer wil drinken maar vooral serieus genomen wil worden.
MarSy
25-09-2015 om 22:04
Vroeger geen pillen????
Kijk naar de filmpjes over happyhardcore in de jaren 90, die staan allemaal strak van de dope, dat zie je aan de ogen en kaken.
In mijn tijd, begin jaren 90 kwam de halve klas na de kleine pauze niet of stoned op school, dat kon ook, de koffieshop zat op 2 minuten lopen, toen die een tijd later dicht ging was er altijd nog de shop van drie straten verder.
Leonie
26-09-2015 om 07:49
ietsje ouder
Ik denk dat ik ietsje ouder ben dan Amare en MarSy. Toen ik tussen de 16 en 18 was het begin jaren 80, house en ecstasy die daarbij hoort is van eind jaren 80. Ecstasy bestond gewoonweg toen nog niet. Dus niemand die het nam.
Het verschil is met de beginperiode van die pillen dat de hoeveelheid MDMA tegenwoordig veel hoger is en daar schuilt ook het gevaar (oa kans op hersenschade). Een ander verschil is, is dat het veel betaalbaarder voor de jeugd is (paar euro per pil) en gemakkelijker verkrijgbaar. Verder is het veel gewoner om iets drugserigs te nemen dan toen ik die leeftijd had. Die verhalen van MarSy dat de halve klas stoned op school kwam na de pauze zijn mij geheel onbekend. In ieder geval niet uit eigen ervaring.
Mirreke, ja, dat zijn de verhalen van mijn kinderen ook. Ze weten ook precies bij wie en waar ze moeten zijn, mochten ze wat willen hebben. Ik geloof ook nog steeds in voorlichting en niet in verbieden. Voor mij is de toename van drugsgebruik dan ook helemaal niet onverwachts. Ik hoop dat mijn kinderen verstandig genoeg zijn maar steek mijn hand niet in het vuur. Ze zjn in ieder geval nog nooit met en verkrampte kaak, een kapotte mond, extreem dorstig enextreem knuffelig thuisgekomen.
Amare
26-09-2015 om 08:35
wel hoor
'ecstasy die daarbij hoort is van eind jaren 80. Ecstasy bestond gewoonweg toen nog niet. Dus niemand die het nam.'
Tuurlijk wel. XTC wordt sinds het einde van de jaren 80 IN NEDERLAND op grote schaal geproduceerd, maar daarvoor werd het gewoon uit Duitsland ingevoerd hoor. XTC werd in eerste instantie niet in het uitgaansleven maar vooral thuis gebruikt om je ‘eigen ik’ te ontdekken. Het was gewoon op straat te koop, ook bij studenten en yuppen.
Leonie
26-09-2015 om 08:58
nou
Ik had het in #16 over begin jaren 80 en in deze draad hebben we het over 16-18 jarigen en ik kan je vertellen dat in de provinciestad waar ik woonde, dicht bij Duitsland, niemand van tussen de 16 en 18 een ecstasy pil nam, ik denk dat niemand tussen de 16 en 18 er zelfs maar van gehoord had.
Leonie
26-09-2015 om 09:04
even voor de duidelijkheid
iemand van tussen de 16 en 18 een ecstasy pil nam, ik denk dat niemand tussen de 16 en 18 er zelfs maar van gehoord had.
Aanvulling: begin jaren 80, laat staan dat ie wist waar je zoiets kon krijgen. Ik heb het over 80-82. Toen was ik 16-18, ja, zo oud ben ik al.
Hortensia
26-09-2015 om 09:35
vroeger...
In mijn tijd had je geen pilletjes, en blowen was uit de mode. Maar een aantal jongeren zoop als een tempelier. Echt, achteraf denk ik: hoe is het mogelijk, zelfs op de muziekclub waar ik zat waren het altijd dezelfde jongeren (ook onder de 18) die gewoon katjelam werden zonder dat iemand ingreep!
Ik denk dat vroeger drank gewoon "er bij hoorde". Plaatselijk is het nog steeds zo, weet ik. Met kermis word je dronken, punt uit. Dat weet ik van bekenden uit die regio. Nooit leuk om je puberkind ladderzat te zien thuiskomen, maar "wat kun je doen, iedereen doet het" zegt men gelaten.
Van de drinkers van vroeger zijn de meesten goed terecht gekomen, maar enkelen konden de fles niet laten staan en overleden rond hun 50e...
Tegenwoordig werkt een zoon van me bij een jongerencentrum waar zowel de lokale jeugd komt als "import" in de vorm van mbo-ers die hier een opleiding volgen. Maar ook besloten feestjes waar hij voor werkt. Er wordt streng gehandhaafd, want het kan hun vergunning kosten! Het valt mijn zoon op dat vooral bij technofeestjes stevig gebruikt wordt in allerlei vormen en dat de doelgroep jong is. Maar ook bij andere feesten en besloten gelegenheden ziet hij het gebeuren. Dat liedje van Drank en Drugs waar wij ouders zo van schrokken is tegenwoordig heel gewoon. Hoog en laag, jong en oud. Mensen die er een missie van hebben gemaakt alle regels te omzeilen. Soms amper 14,15 jaar oud. Best verontrustend. En eerlijk gezegd herken ik het ook om me heen zowel van vroeger (al was het toen alleen drank) als nu. Blijkbaar hebben blijkbaar die zucht naar verdoving of oppeppers.
Het komt in alle kringen voor. Ik heb geslaagde hoogopgeleide mensen bedragen zien wegsnuiven waar een alleenstaande minimummoeder weken keihard voor moest werken. Ik heb vrouwen die voor mij een voorbeeldmoeder en -echtgenoot leken bij elke barbecue straallam zien wirden van de rosé (daar komt mijn hekel aan de rosékrijslach vandaan). Heel redelijke collega's telkens weer zien doorslaan op bedrijfsfeesten en recepties. Het is veel algemener dan we denken, ook al gebeurt het voor onze ogen.
Hortensia
26-09-2015 om 09:36
Leonie
Wij zijn van dezelfde generatie en inderdaad, xtc kwam pas later in de jaren tachtig.
Jamie
26-09-2015 om 09:38
eens
Ik denk dat 16 jarigen in die tijd echt geen toegang hadden tot Xtc, veel te duur.
Leen13
26-09-2015 om 11:20
Je had heroine en cocaine
Begin jaren 70 had je, naast drank, marijuana en heroine. In mijn dorp had je hele vriendengroepen die elk weekend ' gezellig' gingen drinken en iets ouder ' stappen'.
In de plaatselijke soos hadden ze blauwe lampjes op de toilet om te voorkomen dat iemand zijn aderen zou kunnen vinden om heroine te spuiten.
Ik wist van heroine gebruikers uit de vissersdorpen die bij mij op school zaten.
En op het dak van de school lagen scholieren weed te roken.
Ik was vooral opgevoed met het idee dat het ' dwaas' was om drugs te gebruiken.
Dat werd voor mij nog eens bevestigd door Van Kooten en de Bie.
" Wat zijn dat eigenlijk voor gekken die die rotzooi in de koppen proppen?"
Amare
26-09-2015 om 14:05
ermelo
'en ik kan je vertellen dat in de provinciestad waar ik woonde, dicht bij Duitsland, niemand van tussen de 16 en 18 een ecstasy pil nam'
Dat doet me denken aan een vriendin van me, die jaren geleden op haar 18e vanuit Ermelo naar de Randstad kwam. Zij dacht dat ze naar de gevaarlijke grote stad ging, maar al snel kwam ze er achter dat er in Ermelo heel wat meer gesnoven, gezopen en gevochten werd dan in De Grote Stad.
Libertine
26-09-2015 om 14:43
jaren 80
Ik ben van 1976 en kom uit de hoofdstad. In de jaren 90, toen ik uitging, werd er ook gebruikt maar een pil was toen hartstikke duur. En de mensen die pillen slikte kwamen vooral voor in een bepaalde subcultuur. Net als het snuiven van coke. Dat drugs vooral in bepaalde subculturen wordt geconsumeerd lijkt weg te vallen, net als de drempel om uberhaubt te gebruiken. Ik zie het om me heen gebeuren. Het gebruik van pillen en GHB is van alle rangen en standen. En GHB is zoals gezegd spotgoedkoop. Maar wel dezelfde effecten als heroine inclusief de verslavingsgevoeligheid. Doodeng.
bieb63
26-09-2015 om 14:44
Keerzijde
Iedereen (jongere) die wil komt aan drank of drugs. Iedereen die niet wil zit elke vrijdag en zaterdagavond thuis, want je komt nergens in, ook niet als je voor een cola'tje en de gezelligheid naar de kroeg wilt.
Leonie
26-09-2015 om 15:03
Amare
Ik weet niet waarom je Ermelo er bij haalt, snap je posting ik ook niet (misschien wil je het uitleggen) maar ik noem de provinciestad vlakbij Duitsland omdat jij zei dat begin jaren 80 vanuit Duitsland XTC naar NL kwam (#17). Ik heb dat ontkracht en nog een paar mensen. House is echt van eind jaren 80 (kijk maar in wiki) en xtc ging hand in hand met house. Zie http://www.npogeschiedenis.nl/andere-tijden/afleveringen/2012-2013/House--pillen-en-extase.html Echt een hele leuke documentaire over de opkomst van house en xtc.
En inderdaad, zoals Swaen zegt, xtc was toen nog behorend bij de subcultuur house. En je moest wel geld hebben.
Leonie
26-09-2015 om 15:06
Swaen
GHB is toch ook gemakkelijk zelf te maken uit gootsteenontstopper? Een "pilletje" is ook niet duur, niet veel duurder dan een glas bier.
skik
26-09-2015 om 16:46
Bieb
Dat vind ik nou echt een naar bijeffect van nix18, dat je als minderjarige bijna niet meer kan gaan dansen of voor de gezelligheid naar een kroeg, club of discotheek.
skik
Amare
26-09-2015 om 18:08
nogmaals nee
In 1985 verbood Amerika XTC en in 1988 kwam XTC op de lijst van verboden middelen te staan in Nederland, OMDAT ER TOEN AL JAREN GEBRUIKT WERD.
Begin jaren tachtig werd de stof ook populair onder jongeren die het voor recreatieve doeleinden gebruikten op acid- en raveparty's. Zie de wiki.
Leonie
27-09-2015 om 08:08
tja
Allereerst, je hoeft niet te schreeuwen. Ten tweede, bekijk die aflevering van Andere Tijden maar eens. Ten derde er staat geen bronvermelding bij die zin in wiki (wiki is niet altijd betrouwbaar)en in de Engelse versie staat geen vermelding over die jaren en daar staat wel een bronvermelding bij. Ten vierde, als ik het zo lees werd MDMA in de VS veel in de psychiatrie en psychotherapie ingezet en het gebruik daarbij werd het verboden, bovendien zegt een jaartal niets want in GB werd het al in 1977 verboden (bezit en verkoop) zonder license. Ten vijfde, begin jaren 80 was voor de jeugd van 16-18 zeker geen XTC verkrijgbaar, laat staan betaalbaar (zie ook de belevenissen hier van andere forummers), ten zesde vind ik het jammer dat dit draadje verzandt in een welles/nietes.
Oh ja, je verhaal over Ermelo snap ik nog steeds niet.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.