Het forum van Ouders.nl is een online community waar iedereen respectvol met elkaar omgaat. Het forum is er voor ouders met vragen over opvoeding, ouderschap, ontwikkeling, gezondheid, school en alle andere dingen die je als ouder tegenkomt in het leven.
01-02-2022 om 09:23
Zoon is 16 en heeft sinds 2 jaar diagnoses ADD en (lichte) ASS (Asperger). Het is een lieve, gevoelige, intelligente jongen en zit in HAVO 4. Heeft vrienden op school en ook een vriendin, zit verder goed in zijn vel (nu wel gelukkig, is ook wel anders geweest).
Nu wil hij begrijpelijkerwijs net als zijn vrienden ook graag wat bijverdienen. Alleen: zijn tempo ligt heel laag bij alles wat hij doet. Ook als hij volgens hemzelf heel erg snel gaat, is hij altijd langzamer dan zijn vrienden. Bijvoorbeeld met tas inpakken, jas aandoen, huiswerk maken, maar ook tanden poetsen, schoenen aandoen, brood smeren, eten: alles gaat langzaam bij hem. Daar kan hij echt niks aan doen, maar nu vraag ik me wel af: wat kan hij dan voor bijbaan gaan zoeken?
In een supermarkt o.i.d. word je toch wel geacht om snel door te werken. Gaat dus niet lukken. Magazijn/fabriek? Idem. Komt nog bij dat we in een dorp wonen waar de keuze qua bijbanen niet heel groot is... Hebben jullie nog ideeën waar hij het zou kunnen zoeken? Iemand ervaring met een puber die niet al te snel is?
Ik gun hem zijn bijverdienste en een baantje zou ook heel goed zijn voor zijn ontwikkeling/zelfstandigheid. Maar tegelijk vrees ik ook dat het hem niet gaat lukken een bijbaan te krijgen of te behouden. Misschien moet ik meer vertrouwen hebben in hem, maar ik ben ook realistisch en wil hem natuurlijk behoeden voor een nare ervaring (ja ik weet het ik ben een curling-ouder). Hij zit nu eindelijk lekker in z'n vel heeft wat zelfvertrouwen opgebouwd, ik hoop dat dat zo blijft...
Oh en ik laat het hem wel zelf uitzoeken hoor, maar ik ben wel op zoek naar ideeën die ik dan terloops bij hem kan droppen.
01-02-2022 om 19:57
Trouwens: op scholierenwerk.nl kan je ook bijbaantjes in je buurt vinden.
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.