Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Bijbaan voor zoon met ADD/ASS/Tempo-probleem

Zoon is 16 en heeft sinds 2 jaar diagnoses ADD en (lichte) ASS (Asperger). Het is een lieve, gevoelige, intelligente jongen en zit in HAVO 4. Heeft vrienden op school en ook een vriendin, zit verder goed in zijn vel (nu wel gelukkig, is ook wel anders geweest). 
Nu wil hij begrijpelijkerwijs net als zijn vrienden ook graag wat bijverdienen. Alleen: zijn tempo ligt heel laag bij alles wat hij doet. Ook als hij volgens hemzelf heel erg snel gaat, is hij altijd langzamer dan zijn vrienden. Bijvoorbeeld met tas inpakken, jas aandoen, huiswerk maken, maar ook tanden poetsen, schoenen aandoen, brood smeren, eten: alles gaat langzaam bij hem. Daar kan hij echt niks aan doen, maar nu vraag ik me wel af: wat kan hij dan voor bijbaan gaan zoeken?
In een supermarkt o.i.d. word je toch wel geacht om snel door te werken. Gaat dus niet lukken. Magazijn/fabriek? Idem. Komt nog bij dat we in een dorp wonen waar de keuze qua bijbanen niet heel groot is... Hebben jullie nog ideeën waar hij het zou kunnen zoeken? Iemand ervaring met een puber die niet al te snel is?
Ik gun hem zijn bijverdienste en een baantje zou ook heel goed zijn voor zijn ontwikkeling/zelfstandigheid. Maar tegelijk vrees ik ook dat het hem niet gaat lukken een bijbaan te krijgen of te behouden. Misschien moet ik meer vertrouwen hebben in hem, maar ik ben ook realistisch en wil hem natuurlijk behoeden voor een nare ervaring (ja ik weet het ik ben een curling-ouder). Hij zit nu eindelijk lekker in z'n vel heeft wat zelfvertrouwen opgebouwd, ik hoop dat dat zo blijft...
Oh en ik laat het hem wel zelf uitzoeken hoor, maar ik ben wel op zoek naar ideeën die ik dan terloops bij hem kan droppen.


Een krantenwijk. Kun je de eerste paar keer nog helpen. Een weekblad ofzo zodat er niet teveel tijdsdruk op zit

In een winkel. Meestal hoeft niet alles daar zo snel als in een supermarkt.
Of inderdaad krantjes/folders rondbrengen. Daar kun je zo lang over doen als je wil.

Inderdaad, waarom is hij nooit eerder begonnen met een weekkrantje of folders? Juist handig om daar te starten. 

Maar verder is het vaak voor jou 10 anderen dus als je echt afwijkt in snelheid krijg je echt geen nieuw contract. Goed kijken naar wat hij leuk vindt, waar hij graag komt en kijken of daar werk is. Gamestore bijvoorbeeld? 

Imi

Imi

01-02-2022 om 10:00

Mijn zoon met eenzelfde profiel heeft bedacht dat hij wil solliciteren bij een boekenwinkel en de bibliotheek. 

Is er geen kringloopwinkel of iets in de buurt? Die werken vaak met mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt (soort voormalige sociale werkplaats). Of zijn er kassen o.i.d. waar hij zou kunnen werken?
Is hij wel sociaal vaardig? Misschien een tuincentrum, bouwmarkt o.i.d.

Ik denk ook een krantenwijk.
Het huis-aan-huisblad hoeft niet heel snel bezorgd te worden (denk ik).
Een nadeel is dat je niet veel geld verdient (en als je er lang over doet, is het helemaal weinig).

Bij mij in het dorp werken bij de kringloopwinkel alleen vrijwilligers.
Maar als het om de ervaring gaat, kan het wel nuttig zijn.

ASS met ADD hier 😊 Ook met vertraging 

Vroeger ging een rustige kleding winkel in op jonge leeftijd (rustig sorteren)
Daarna ging ik naar een klachtafdeling waar alles met zorg opgelost diende te worden (rustig puzzelwerk) 
Ik heb ook in een galerij gewerkt als bijbaan
Momenteel gewoon een goed opgeleide functie in ‘t hoger management 

Wat hielp waren banen die in “taakjes” werkten die ik weg kon strepen en waar verder geen druk was 
Als er druk kwam, was dat een taak met een deadline en als ik dan niet “zag” dat ik het haalde
Dan mocht een collega het doen
Ander soort taakjes nam ik dan van haar over 

Ik lees onzekerheid, heeft je zoon die ook? 
Want we zijn met een boel hoor! En gewoon aan ‘t werk 😊
En net als iedereen ging dat met uitproberen, ontslagen worden, promotie maken en vallen en opstaan 
Hij hoeft niks speciaals te zoeken als hij dat niet wilt puur omdat hij wat anders denkt wat trager is
Laat hem lekker proberen 
En help hem als hij wel vast komt te lopen in het arbeidsleven
Heeft hij een coach of iets?

4Havo laat zien dat hij over een goede intelligentie beschikt 
Zelfs vertraagd loopt hij hoog mee! 😁👏
Stop dat alsjeblieft niet weg in een kringloop of een andere beperkte omgeving 
Alleen als hij dat wil omdat z’n hoofd te vol wordt

Beertjelief,
het gaat maar om een bijbaantje.
Als zijn opleiding klaar is, zal hij niet in een kringloopwinkel blijven werken.

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

01-02-2022 om 11:28

Kerstin75 schreef op 01-02-2022 om 09:44:

Inderdaad, waarom is hij nooit eerder begonnen met een weekkrantje of folders? Juist handig om daar te starten.

Maar verder is het vaak voor jou 10 anderen dus als je echt afwijkt in snelheid krijg je echt geen nieuw contract. Goed kijken naar wat hij leuk vindt, waar hij graag komt en kijken of daar werk is. Gamestore bijvoorbeeld?

Er is een enorm tekort nu, dus de lat ligt niet zo hoog. Mijn kinderen hebben meerdere baantjes gehad voordat ze iets vonden dat paste. Dat kun je denk ik ook niet voorkomen en hoort er gewoon bij.

Zijn er ook dingen waar hij juist beter in is? Bijvoorbeeld hoge concentratie, opmerkzaamheid etc. Misschien is er iets te vinden dat aansluit bij zijn kwaliteiten. 

Mijn zoon met dezelfde diagnoses had op zijn 15e inderdaad een krantenwijk. Dat deed hij altijd samen met mij of zijn zus. Hij is op zijn 18e pas aan een 'echte' bijbaan begonnen. Eerder kampte hij met depressie en overspannenheid. Hij had toen al zijn rijbewijs en is gaan werken bij een autodealer. Auto's poetsen, heen en weer rijden naar de opslag, klaarzetten voor testritten, auto's netjes in de showroom zetten, de folders bijhouden, en de foto's voor op de website maken. Hij werkt daar nu, net 22 jaar geworden, nog steeds. Inmiddels fulltime, als verkoper. Daar wordt hij dankzij zijn ASS trouwens niet heel gelukkig van. Maar de andere klussen doet hij heel graag.
Ik snap dat dat voor jouw zoon nog niet haalbaar is, want nog geen rijbewijs, maar wellicht als toekomstperspectief . Of misschien kan hij wel al ergens aan de slag als autowasser.
Ik heb zelf in een bloemenzaak gewerkt, dat kun je haast niet langzaam doen. Nou ja, het boeketten maken natuurlijk wel. Maar een winkel waar het meestal niet heel erg druk is lijkt me inderdaad ook geschikt. Een boekwinkel werd hier al genoemd.
Zet je eigen netwerk in. Vraag eens rond. Misschien is er iemand in het dorp die zelf een idee heeft. 

Een kranten- of folderwijk is iets waar niet teveel tijdsdruk op zit. Of bij PostNL solliciteren voor een postwijk?
Ik heb als scholier post bezorgd voor Sandd, dat kon ik qua tijd helemaal zelf organiseren. En je loopt/fietst een vaste route, dat geeft wat structuur. 

Ze zijn wel wat gewend in de supermarkt. Als hij gewoon aangeeft dat ie ass/add heeft dan houden ze er echt wel rekening mee. 

Ik zou juist een baantje zoeken waar een klein tekort aan personeel is. Dierenspeciaalzaak is misschien ook nog wat.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.