Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

bezoek aan opa/oma verplichten?


oh, mijn schoonmoeder heeft het altijd over vroeger. Hele verhalen kan ze vertellen. 70 jaar geleden viel ze van de trap en Jan gaf haar een hand en tilde haar omhoog. Jan zei toen, je neus bloed en gaf me een stoffen zakdoek. Buurvrouw Joke hoorde mijn gil en kwam ook door de achterdeur naar binnen en vroeg hoe het ging en zag dat jan bloed aan zijn rechterhand hand. ...........en zo zit ik dan 2 uur te luisteren haha!

Kikki39 schreef op 22-01-2023 om 19:58:

oh, mijn schoonmoeder heeft het altijd over vroeger. Hele verhalen kan ze vertellen. 70 jaar geleden viel ze van de trap en Jan gaf haar een hand en tilde haar omhoog. Jan zei toen, je neus bloed en gaf me een stoffen zakdoek. Buurvrouw Joke hoorde mijn gil en kwam ook door de achterdeur naar binnen en vroeg hoe het ging en zag dat jan bloed aan zijn rechterhand hand. ...........en zo zit ik dan 2 uur te luisteren haha!

Kikki39 schreef op 22-01-2023 om 19:58:

oh, mijn schoonmoeder heeft het altijd over vroeger. Hele verhalen kan ze vertellen. 70 jaar geleden viel ze van de trap en Jan gaf haar een hand en tilde haar omhoog. Jan zei toen, je neus bloed en gaf me een stoffen zakdoek. Buurvrouw Joke hoorde mijn gil en kwam ook door de achterdeur naar binnen en vroeg hoe het ging en zag dat jan bloed aan zijn rechterhand hand. ...........en zo zit ik dan 2 uur te luisteren haha!

En zijn Jan en schoonmoeder ook nog getrouwd? Of is Joke met Jan gaan lopen ?

Ik vind zulke verhalen net heerlijk.

Kikki39 schreef op 22-01-2023 om 19:49:

ik kan me dat goed voorstellen van opa/oma. Normaal gesproken krijg je toch ook ieder jaar een ander juf meester. Ik weet niet hoeveel kleinkinderen er zijn, maar als er bv. 4 zijn, moet je net onthouden dat pietje niet wisseld van leerkracht

Mijn ouders hebben 7 kleinkinderen en weten prima wie in welke klas zit,  wie voetbal doet als sport en wie ballet of basketbal. Ook de bijbaantjes zijn bekend. Dat valt met de huidige aantallen kleinkinderen nog prima te behappen. Ook de langdurige vriendschappen zijn geen vreemden voor opa en oma. 

Mijn schoonouders hebben maar 2 kleinkinderen maar het hebben van een mooie foto om in de familie mee te pronken was/is belangrijker dan weten wat je kleinkinderen doen in het leven. 

Dat oudere mensen inhoudelijk niet meer helemaal begrijpen wat de schoolvakken inhouden of de "vaktermen" van het bijbaantje niet begrijpen is niet erg belangstellend kijken/knikken kan voldoende zijn. Kleinkind afkappen met een: Dat hoef je niet te vertellen hoor, daar snappen wij toch niks van!  Kind wilde enthousiast vertellen over de eerste week op de universiteit. Dat komt zo ongeïnteresseerd over. 

Max88 schreef op 22-01-2023 om 19:28:


Ik vergeet ook genoeg trouwens en mijn kleinkind verandert zo vaak van vriendjes als van beleg. Net een pot Nutella gehaald, want dat was het lievelingsbeleg. Maar deze week is het humus. Dengggg, weer een minnetje😄.

Hahaha zo is dat. Ik kan ook geen vriendjes en namen van juffen onthouden. Vriendjes hebben vaak bijzondere namen die niet bij me blijven hangen en juffen, pfoe dat zijn ook steeds weer andere.

Broodbeleg haal ik op verzoek (bij logeren) en geef ik mee naar huis als we het zelf nauwelijks eten. Bij onverwacht mee-eten is er alleen wat wij gebruiken, dat lijkt me logisch. Frisdrank koop ik in blikjes zodat er geen dooie cola ruimte staat in de te nemen in onze koelkast.

B

Dat oudere mensen inhoudelijk niet meer helemaal begrijpen wat de schoolvakken inhouden of de "vaktermen" van het bijbaantje niet begrijpen is niet erg belangstellend kijken/knikken kan voldoende zijn. Kleinkind afkappen met een: Dat hoef je niet te vertellen hoor, daar snappen wij toch niks van! Kind wilde enthousiast vertellen over de eerste week op de universiteit. Dat komt zo ongeïnteresseerd over.

Aha, wil je 'eerlijk' of 'beleefd'? 

Het is best lastig hoor, als iets van een andere generatie totaal niet voor je leeft. Wederzijds, trouwens.

Bakblik schreef op 22-01-2023 om 20:07:

[..]

Mijn ouders hebben 7 kleinkinderen en weten prima wie in welke klas zit, wie voetbal doet als sport en wie ballet of basketbal. Ook de bijbaantjes zijn bekend. Dat valt met de huidige aantallen kleinkinderen nog prima te behappen. Ook de langdurige vriendschappen zijn geen vreemden voor opa en oma.

Mijn schoonouders hebben maar 2 kleinkinderen maar het hebben van een mooie foto om in de familie mee te pronken was/is belangrijker dan weten wat je kleinkinderen doen in het leven.

Dat oudere mensen inhoudelijk niet meer helemaal begrijpen wat de schoolvakken inhouden of de "vaktermen" van het bijbaantje niet begrijpen is niet erg belangstellend kijken/knikken kan voldoende zijn. Kleinkind afkappen met een: Dat hoef je niet te vertellen hoor, daar snappen wij toch niks van! Kind wilde enthousiast vertellen over de eerste week op de universiteit. Dat komt zo ongeïnteresseerd over.

Herkenbaar en inderdaad het heeft niet zozeer met onthouden te maken maar met ongeinteresseerd zijn.

Mijn ouders waren ook zo; vertel je ze aan de telefoon  op donderdag dat de oudste 2 zaterdag terugkomen van scoutingkamp maar geen belangstelling tonen op zondag hoe het geweest is. Oudste heeft 4 jaar hetzelfde bijbaantje gehad, ook nooit interesse getoond ( ze woonden er notabene vlakbij) . Of als kinderen zelf iets vertellen het gaan zitten afzeiken; o zijn jullie wezen kamperen, vreselijk, gelukkig doen wij dat nooit etc.  En het dan vreemd vinden dat de kinderen meer naar andere familieleden trekken.

Marty1984 schreef op 22-01-2023 om 20:03:

[..]

En zijn Jan en schoonmoeder ook nog getrouwd? Of is Joke met Jan gaan lopen ?

Ik vind zulke verhalen net heerlijk.

Was het maar zoiets, dan was het tenminste nog spannend. Nee, ik kan er niet tegen, vreselijk!

Ik vind dat oma's en opa's hier vaak afgefakkeld worden.
Het zijn ook altijd de schoonouders die afgefakkeld worden. 
Nooit de eigen ouders want dat zijn de liefste en beste oma's en opa's....
Breek me de bek niet open. 

Al degenen hier die commentaar hebben op oma en opa; veel kans dat jullie later zelf oma (opa) worden. 
Ik ben echt benieuwd of jullie dan met jullie kleinkinderen naar de Efteling gaan, en naar de kinderboerderij, en naar de binnenspeeltuin terwijl je mss net zoals ik lichamelijke beperkingen krijgt. 

Ook benieuwd of jullie de namen van alle vriendjes van de kleinkinderen zullen onthouden. En onthouden welke leerkracht wel/ niet zal vervangen worden. Want ja; als goede grootouder moet je dat natuurlijk weten!

En oww ja, jullie zullen verplicht moeten koekjes bakken, en vragen stellen aan de kleinkinderen hoe het gaat met hun bijbaan. En niet vergeten om elk kleinkind (ik heb er 7) zijn/ haar lievelingsgerechtje klaar te maken. 
Jullie zullen dan urenlang in de keuken moeten staan! Maar tja, als 'goede' oma zullen jullie dat dan allemaal moeten doen. 
Veel succes voor later en oefen alvast!

Een oma van 7 (oorspronkelijk 8) kleinkinderen. 

Ik zou je man volgen in zijn wens om het contact te minimaliseren. Deze mensen voegen niks toe aan jullie leven, hebben hem geen fijne en een onveilig jeugd gegeven, zijn niet geïnteresseerd in jullie of de kinderen. Als je twee uur in de auto heen zit en twee uur terug en dan vier uur op visite bent, kun je niet iemand 'vergeten' iets te drinken te geven. Sowieso als er vier mensen op bezoek komen al niet. En ik heb nogal issues met negeren dus daar zou ik enorm over vallen.

Weten in welke groep de kleinkinderen zitten, dat lukt hier bij alle opa's en oma's wel. Al denken mijn ouders nog in de eerste tot en met de zesde klas van vroeger.
Welke sporten ze doen ook nog wel. Maar namen van juffen en vriendinnetjes echt niet.
Mijn ouders hebben drie kleinkinderen. Die hebben elk twee juffen en dat verandert elk schooljaar als er al niet tussendoor een invaller komt wegens langdurige ziekte of zwangerschap of wisselen van baan. En dan hebben ze nog elk minstens vijf vriendjes/vriendinnetjes. Dat is toch niet bij te houden joh. Mijn vader is zo slecht in namen dat meer dan twee kinderen alleen om die reden al onhandig zou zijn voor hem. Als ik vertel waar ze wonen, onthoudt hij het waarschijnlijk beter en dan heten ze 'die van de dorpsstraat', 'die van de kerkstraat', 'die wat naast de bakker woont' en 'die wat tegenover mien van jansen woont die getrouwd is geweest met die kreupele van de melkboer'. Of iets in die trant. En bij de vriendjes/ vriendinnetjes van de kinderen van mijn zus is er al helemaal geen beginnen aan want die wonen in een voor hun onbekende omgeving. 

Bij mijn schoonouders is mijn dochter veruit de jongste van de kleinkinderen.
Die weten wel in welke groep ze zit, wat ze leuk vindt om te doen, sporten etc. maar geen namen van juffen/meesters en vriendinnetjes. Als mijn dochter daar iets vertelt over bijvoorbeeld een kinderfeestje vertelt ze eerder over wat ze gedaan hebben dan over wie er jarig was. Van dat vriendinnetje hebben ze toch geen beeld, van een bioscoopbezoekje, een zwembad of een speeltuin kunnen ze zich wel een voorstelling maken.

Wilgenkatje- schreef op 22-01-2023 om 20:22:

[..]

Aha, wil je 'eerlijk' of 'beleefd'?

Het is best lastig hoor, als iets van een andere generatie totaal niet voor je leeft. Wederzijds, trouwens.

Veel zullen opa en oma gewoon snappen als kind vertelt over het vullen van de vakken van de supermarkt,  ze komen er zelf ook iedere week minstens 2x. En dat zo'n kar een rolcontainer heet, ach je knikt en kind gaat verder.

Bij het eerste moeilijke woord roepen dat kind het niet hoeft te vertellen, omdat je het toch niet snapt dat maakt dat kind nog minder wil vertellen. 

Al die verhalen van oma over vroeger spreken de kinderen ook niet aan en daar luisteren ze ook "beleefd" naar. Ze stellen zelfs nog eens een vraag over de oude auto/telefoon met draaischijf of wat voor antieke spullen dan ook. 

Nou, zwaankip, echt niet iedereen vindt dat wat jij omschrijft allemaal moet.
Niemand zegt dat jij het verkeerd doet en al je kleinkinderen zijn graag bij je. Dat zegt duizend keer meer dan de mening van een stelletje zure mutsen op een forum.

En er zijn hier ook mensen die minder aardig over hun eigen ouders schrijven. Als je dat niet ziet, dan lees je gewoon niet goed. 

zwaankip schreef op 22-01-2023 om 20:28:

Ik vind dat oma's en opa's hier vaak afgefakkeld worden.
Het zijn ook altijd de schoonouders die afgefakkeld worden.
Nooit de eigen ouders want dat zijn de liefste en beste oma's en opa's....
Breek me de bek niet open.

Al degenen hier die commentaar hebben op oma en opa; veel kans dat jullie later zelf oma (opa) worden.
Ik ben echt benieuwd of jullie dan met jullie kleinkinderen naar de Efteling gaan, en naar de kinderboerderij, en naar de binnenspeeltuin terwijl je mss net zoals ik lichamelijke beperkingen krijgt.

Ook benieuwd of jullie de namen van alle vriendjes van de kleinkinderen zullen onthouden. En onthouden welke leerkracht wel/ niet zal vervangen worden. Want ja; als goede grootouder moet je dat natuurlijk weten!

En oww ja, jullie zullen verplicht moeten koekjes bakken, en vragen stellen aan de kleinkinderen hoe het gaat met hun bijbaan. En niet vergeten om elk kleinkind (ik heb er 7) zijn/ haar lievelingsgerechtje klaar te maken.
Jullie zullen dan urenlang in de keuken moeten staan! Maar tja, als 'goede' oma zullen jullie dat dan allemaal moeten doen.
Veel succes voor later en oefen alvast!

Een oma van 7 (oorspronkelijk 8) kleinkinderen.

Je haalt twee dingen door elkaar: iets niet kunnen onthouden of niks kunnen ondernemen door handicap of ziekte / aandoening is heel wat anders dan niks mankeren maar geen enkele interesse tonen.

MamaE schreef op 22-01-2023 om 20:31:

Nou, zwaankip, echt niet iedereen vindt dat wat jij omschrijft allemaal moet.
Niemand zegt dat jij het verkeerd doet en al je kleinkinderen zijn graag bij je. Dat zegt duizend keer meer dan de mening van een stelletje zure mutsen op een forum.

En er zijn hier ook mensen die minder aardig over hun eigen ouders schrijven. Als je dat niet ziet, dan lees je gewoon niet goed.

Oh ja hoor, ik lees hier wel een minderheid die minder aardig over hun eigen ouders schrijven. 

De meerderheid vindt de schoonouders slechte grootouders. Lees maar eens alle reacties terug. 

Mij persoonlijk kan het niet schelen; ik weet dat al mijn kleinkinderen graag bij mij komen.

zwaankip schreef op 22-01-2023 om 20:43:

[..]


Mij persoonlijk kan het niet schelen; ik weet dat al mijn kleinkinderen graag bij mij komen.

Maar wat voegt dat toe aan de discussie of je kinderen moet verplichten om mee te gaan?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.