Mama
08-09-2018 om 00:17
Aan het lijntje
Hallo allemaal,
Ik wil graag hier mijn verhaal delen, hopenlijk kunnen jullie er iets mee. Ik deel niet te veel ivm privacy. Onze dochter van 16,5 wordt door haar vader nogal kort aan het lijntje gehouden. Alchohol is ten strengste verboden (terwijl ik weet dat ze op feestjes drinkt) ook moet ze van mijn man ‘s avonds om 22 uur de telefoon inleveren (ook op zaterdag). Mijn dochter en ik zijn het beu aan het worden. Ik heb er al meerdere malen over geprobeerd te praten maar man weigert gesprek want “dit is hoe een opvoeding hoort te zijn”. Dat over alcohol snap ik wel, want ja ze is nog geen 18. Maar, haar vriendenkring drinkt allemaal en gaan ook avondjes stappen in het weekend. Van mij mag mijn dochter dit ook wel maar man is absoluut tegen. Ook mag ze niet stappen ivm de zondag. (Geloofsovertuiging, die mijn man navolgt, ik ben ongelovig). Ik vind het zelf allemaal heel lastig en weet niet hoe ik hier mee om moet gaan .. dochter heeft al meerdere malen tegen mij gezegd dat ze het zo niet te doen vindt.
Flavia
10-09-2018 om 12:35
Idd, als ze denken dat je streng bent dan hoef je het al een stuk minder te zijn.
Ik sta ook bekend als streng, maar in de praktijk mag dochter meer dan haar vriendinnen. Als het maar in overleg gaat.
Telefoons liggen hier 's avonds in de woonkamer ook die van mij. Vanaf een uur voor het slapen wordt er niet meer opgekeken.
Half a twin
10-09-2018 om 12:38
de mobiel ligt overigens niet naast hun hoofd.
Maar aan de andere kant van de ruime kamer op het bureau aan het stopcontact.
Jippox
10-09-2018 om 12:46
half a twin
En als je pubers nu zeggen dat ze de afspraak willen herzien, aangezien ze ook weer ouder zijn enz., en voortaan hun mobiel wèl aan willen houden. Sta je er dan voor open om daar een nieuwe afspraak over te maken, of wordt het uitzetten 's avonds dan wellicht alsnog een regel?
vlinder72
10-09-2018 om 12:47
Jippox
Tja. Ik zie juist weer totaal niet in waarom je een mobiel en dergelijke beneden zou moeten laten liggen. Dat vind ik juist weer onzin. Het maakt mij niks uit of je dat ding beneden aan een oplader legt of ergens in je kamer.
Ik maak mij niet zo snel ergens druk om. Ook een keer niet kunnen slapen en dan een filmpje kijken zou ik geen ramp vinden. Hoewel ze in dat geval liever uit bed komen om mij wakker te maken met het bericht dat ze niet kunnen slapen.
Plens
10-09-2018 om 13:05
Idd Ad
Tussen duidelijk en de baas spelen zoals dat hier werd genoemd na mijn reactie, zit een wereld van verschil. Het is niet zwart of wit.
Mijn kinderen vonden mij gemiddeld streng, maar kwamen er achter dat ze veel meer vrijheden hadden dan leeftijdsgenootjes.
Daarnaast waren ze blij met bepaalde grenzen en blij dat ik niet alles aan hen overliet. Alles doorpraten op neutrale manier hadden hier enorme driftbuien en ruzies opgeleverd.
Maar wat ik al zei, ze zijn gelukkig, zelfstandig, stabiel in werk en relatie en de band is prima.
Half a twin
10-09-2018 om 13:13
Jippox ja
De afspraken zijn onderhandelbaar. Met goede argumenten kunnen er (tijdelijke) aanpassingen worden gemaakt. Dat is in het verleden al gebeurd. Een keer op verzoek van oudste en een keer op verzoek van ons.
Bij afspraken kijken wij er naar of het past bij de leeftijd wat ze vragen. Een afspraak is bijvoorbeeld ook dat ze in donker niet alleen naar huis fietsen na 20.00 uur. Voor oudste van 16 hoeft die afspraak van haar kant nog niet herzien ze vindt het prima als we haar halen, graag zelfs! Van onze kant wil ik die wel wat aanpassen, ik vind haar oud genoeg om ook om 21.00 zelf thuis te konen uit de sport.
Viooltje
10-09-2018 om 13:26
Ik vind je man ook niet overdreven streng
Sterker nog, ik vind 22 uur doordeweeks zelfs laat! Hier liggen de mobiels liefst om 21u al beneden. Omdat jongste van bijna 16 echt moeilijk in slaap valt als hij op zijn mobiel of ander scherm heeft gezeten. En ik vind het echt onzin om dan melatonine te gaan nemen om wel in slaap te komen (dat was de puber-oplossing namelijk). En omdat slaapgebrek altijd tot chagrijnig gedrag de volgende dag leidt, heb ik ook geen zin in. Derde argument is dat dit kind de verleiding van die mobiel echt niet kan weerstaan, de vriendengroep is vaak nog tot diep in de nacht actief, dus daarom aan het infuus beneden, en niet op de kamer.
Onze mobiels liggen daar trouwens ook. De oudste van ruim 18 zou het misschien kunnen, maar we trekken hierin maar gewoon 1 lijn. Dus alle telefoons liggen beneden.
En drank is gewoon een no-go onder de 18. Is ook nooit discussie over geweest. De oudste taalt er ook niet naar, de jongste is wel nieuwsgierig en heeft onlangs ook een keer gedronken op vakantie met vrienden. Was overigens wel zo slim om te eten en veel water te drinken, dus was niet echt dronken. Itt een aantal vrienden dat echt hartstikke ziek is geworden. Was hopelijk een wijze les.
Ik vind dat je met je man op 1 lijn moet zitten, en zeker niet met je dochter gaan zitten samenzweren. Wij zijn het thuis ook niet altijd eens met elkaar, maar de kinderen weten intussen wel dat pa en ma samen besluiten wat er wel en niet mag, en dus vragen ze het ook standaard aan ons allebei als ze iets willen.
Blondie
10-09-2018 om 13:45
Samen opvoeden
Het belangrijkste lijkt me dat TS probeert in gesprek te komen met haar man. Opvoeden doe je samen, er is niet één ouder die alleen de grenzen stelt. Nu krijg je dus de situatie, waarin dochter beide ouders tegen elkaar uit kan spelen.
De regels zelf vind ik niet absurd streng, afgezien van het uitgaan. Op deze leeftijd moet je die ruimte wel gaan bieden, lijkt me.
Maar het probleem ligt hier meer in de eenzijdige vaststelling van de regels door de vader.
Mama
27-10-2018 om 21:03
Dank je wel
Als eerste dank jullie wel voor de reacties. Namens mij, sorry voor mijn late reactie. Voor het feit dat mijn man steeds het voortouw neemt zijn we naar een relatiepsycholoog geweest om te kijken hoe we meer samen kunnen beslissen. Ook is man een aantal keren zelfstandig geweest. Mijn man begint langzamerhand ook te merken dat dochter ermee zit dat ze niet mag stappen en drinken. Ze mag sinds een tijdje stappen en ook drinken (met mate natuurlijk)
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.