Puberteit Puberteit

Puberteit

Lees ook op

Aan de pil?

Laura

Laura

27-06-2018 om 00:30

Hoi Taya

Hi Taya, ik weet niet of je dit nog leest of of dit nu nog van belang is maar ik moet je even wat belangrijks vertellen.

Je klinkt als een aardig meisje die de opinie van haar moeder ook belangrijk vindt en natuurlijk ligt de keuze uiteindelijk bij jou wat je doet. Maar oprecht Taya, hoewel je vriendje best behulpzaam en aardig klinkt, hoe speciaal of goed hij ook is, het is niet de moeite waard om die relatie boven de relatie tussen jou en je moeder te zetten. Ik moet ook zeggen dat hoewel in Nederland het best normaal is om wat jonger seks te hebben vergeleken met andere landen, is 16/bijna 17 nog best wel jong.

Ik zou persoonlijk niet zelf naar de huisarts gaan zonder dat naar je moeder te vertellen, zoals sommige hier recommenderen. Als je dingen achter de rug van je moeder doet ga je alleen maar schuld voelen en dit zal uiteindelijk alleen maar vertrouwen verbreken en de relatie tussen jullie verminderen.

Je moeder heeft al eens alles meegemaakt wat jij nog moet gaan meemaken, vertrouw erop dat zij heeft geleerd van de ervaringen die zij heeft gehad. Ik weet dat er wordt gezegd dat fouten maken niet erg is omdat je er van leert, maar het slimst is natuurlijk om de fouten niet te maken omdat je al weet wat er kan gaan gebeuren.

Ik lees dat je moeder niet religieus is, maar blijkbaar heeft ze wel dit soort waardes op dit subject, van een religieuze perspectief (de meeste religies) heb je seks na trouwen, dit is zo omdat dat alleen maar bevestigd dat je parter er niet is om je te gebruiken of maar ook echt van je houdt en de rest van je leven met jou wilt delen. Je moeder wilt gewoon voorzichtig met je zijn, ze wilt het beste voor jou en wilt niet dat iemand met je zit te spelen en uiteindelijk je hart zal breken. In conclusie, je moeder wilt je gewoon beschermen.

En van hoe ik het lees, klinkt je vriendje oprecht, eerlijk en als een goed persoon maar misschien moet je moeder ook, hoewel het al 2 jaar geweest is nog steeds aan wennen dat haar dochter nu opgroeit en relaties aangaat etc etc.

Ik weet niet wat voor keuzes je de laatste maand heb gemaakt maar geloof mij het is het niet waard om de relatie met je moeder te verpesten voor een relatie met een vriendje. Om ook realistisch te blijven, zeer waarschijnlijk zal je je partner waarmee je later ook zal trouwen pas later in het leven ontmoeten.

Ik moet ook even zeggen dat ik als ik jou was even naar de bijwerkingen van de pil zou kijken, zo verhoogt het ondermeer de kans op borstkanker, zo'n 24 procent.

Anyways, hoop dat alles uiteindelijk goed is gegaan de laatste maand.
Zou graag van je horen

Sorry maar ik moet nog 1 keer zeggen, ik weet dat ik dit constant herhaal maar het is zo belangrijk, onthoud alsjeblieft dat de relatie tussen je ouders, vooral met je moeder oprecht een van de belangrijkste is die je in het leven zult hebben, doe alsjeblieft niet dingen achter de rug van je moeder, en wees niet bang om iets aan haar te vertellen, ze wilt alleen het beste voor jou.

mutsje

mutsje

28-06-2018 om 14:14

Laura

Ik ben het niet met je eens. Puberteit is de tijd om je los te maken van je ouders. Jouw advies is eigenlijk dat ze gewoon volgzaam moet zijn naar haar moeder om de relatie goed te houden. Eigenlijk mag ze dus niet tegen de wens van haar moeder ingaan, om haar relatie met haar moeder in stand te houden. Maar als de wens van een kind anders is dan van ouders, zet dat sowieso de relatie onder druk.
Ben het er wel mee eens dat het niet verstandig is om achter moeders rug te gaan. Als ik Taya was zou ik, hoe moeilijk ook, haar moeder gewoon mededelen dat ze zelf naar de huisarts gaat voor de pil, onafhankelijk wat haar moeder er van vindt. Ze kan dan nog wel aangeven dat ze het prettig zou vinden als haar moeder mee zou gaan, maar dat haar beslissing wel gewoon vast staat. Moeder zal wel teleurgesteld zijn, maar waarschijnlijk uiteindelijk wel meebuigen.
Als Taya het eng vindt om het haar moeder mede te delen, kan ze ook een brief schrijven en op het hoofdkussen leggen van haar moeder. Tegen de tijd dat moeder het bericht leest, slaapt ze al. Dus dan kan moeder ook nog even een nachtje erover slapen alvorens te reageren. Dit helpt vaak tegen te primaire reacties, zeker bij weerstand.

Viooltje

Viooltje

28-06-2018 om 15:09

Rare adviezen Laura

Het gaat namelijk helemaal niet om de relatie met haar vriendje, het gaat om haar toekomst. Ze wil namelijk niet nu al zwanger worden. Heel verstandig van haar.

En ga je nog eens goed verdiepen in de bijwerkingen van de pil voor je gaat roepen dat daardoor de kans op borstkanker 24% wordt. Dat is baarlijke nonsens.

Het lijkt me voor de moeder van Taya erg goed als ze leert dat haar dochter een eigen leven gaat leiden. En ik hoop dat ze blij kan zijn dat ze zo'n verstandige dochter heeft.

Gelovige vriendin (17) zoon

Onze zoon van 20 heeft sinds nog net geen 2 maanden een vriendin.....
Haar ouders zijn heel gelovig en beschermend. Ze is ook nog eens de oudste.

Waar ik zelf heel veel last van heb is dat ik haar moeder een keer gesproken heb en dat ze wel een aantal keren heeft gezegd dat ze onze zoon een leuke knul vindt maar dat ze naar haar dochter toe nog wel heel beschermend blijven.....

Nog geen week nadat vriendin naar de EO jongerendag was geweest hebben mijn zoon en zij hier (aan bed te zien) al heftige sex gehad....
Dit alles binnen 2 weken verkering.....

Ik vind dit heel erg snel en heb ook tegen onze zoon gezegd dat hij het geloof van zijn vriendin moet respecteren en er ook rekening mee moet houden dat zij 3 jaar jonger is.

Ook heb ik aangegeven er moeite mee te hebben dat dit soort dingen gebeuren als wij aan het werk zijn. Maar het gebeurt nog steeds....
Ik heb er moeite mee als ik haar ouders tegenkom.

Op dit moment houdt het me zo bezig dat de concentratie op mijn werk te wensen overlaat....

In mij beleving dien ze het ook niet echt veilig. Ze gebruiken wel een condoom (die vind ik dan weer ergens🤬), maar uit geloofsovertuiging van haar geen pil.....
Hoe vaak ontstaan hier geen kindhuwelijken uit.....
1x verkeerd condoomgebruik in een vruchtbare periode........en de poppen zijn aan het dansen.

Moet ik haar ouders vragen eens met haar te praten?

‘Geen idee waarom ze zo streng is’

@Taya, als je aangeeft dat je twee oudere broers hebt en je ouders uit elkaar gingen toen je drie was, er vier jaar later nog een kind geboren werd, dan heeft je moeder m.i. het niet gemakkelijk gehad.
Ik denk dat ze je daarvoor wilt behoeden.

Want wat als je wel zwanger raakt, ondanks de pil of een condoom? Wilt je vriend je dan ook helpen zoals ouders dan doen?
Zelf heb ik een dochter. Ze is iets ouder maar staat aan begin van haar studie, gelijk zo ook haar vriend. Als er toch sprake is van een zwangerschap, gaan ze er ook samen voor zorgen. Maar ik heb echt nog geen zin om nu al oma te worden.

Ik denk dat je moeder zo streng is om je zo een toekomst toe te wensen waarbij evt. kinderen welkom zijn, maar niet nu al. Vergeet niet dat ze het niet eenvoudig had.

Toch kan ik het niet na laten op te merken dat ik denk dat de meeste moeders pas achteraf horen dat hun dochter geen maagd meer zijn. Ik heb mijn moeder ook niet op de hoogte gebracht en mijn dochter was al aan de pil vanwege de onregelmatige menstruaties.

Als logeren bij jou nu een punt gaat worden, ga daar dan geen probleem van maken. Je moeder heeft nog wat tijd nodig.

Anita,

Waarom gaan jullie niet een keer met jullie zoon en zijn vriendin praten. De vriendin kan best de pil via de dokter krijgen, zonder dat haar ouders hiervan op de hoogte worden gebracht.
Of is die privacy vervallen sinds vergoedingen van de zorg digitaal in te lezen zijn?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.