Taya
01-05-2018 om 13:56
Aan de pil?
Beste ouders,
Mijn naam is Taya en ik ben bijna 17. Ik heb al bijna 2 jaar een relatie met mijn vriend. Zelf wil ik graag aan de pil.
Mijn moeder heeft hele strenge regels als het gaat over seks. We zijn niet gelovig dus daar kan het niet door komen. Ik heb geen idee waarom ze zo streng daar over is. Het is vervelend omdat ik toch al bijna 2 jaar een relatie heb en wij graag verder willen gaan dan alleen zoenen enzo. Ik heb het er al wel met mijn vader over gehad en hij vind het een goed idee als ik aan de pil ga. Ook mijn schoonouders vinden het een heel goed idee. Ik durf het eigenlijk niet eens aan mijn moeder te vragen want ik ben bang voor haar reactie. Ook wil ik het dan weer niet achter haar rug om gaan gebruiken dus ik moet het wel vragen... maar ik ben gewoon bang.
Nu is mijn vraag aan alle ouders hier:
Hoe zouden jullie reageren als jullie 16 jarige dochter naar je toe zou komen om te vragen of ze aan de pil mag? En zouden jullie het toestaan?
Dees
01-05-2018 om 14:00
Dokter
Je hoeft het niet aan je moeder te vragen maar aan je huisarts. En mocht je toch toestemming van je moeder hebben vraaghaar dan of ze er klaar voor is oma te worden.
Taya
01-05-2018 om 14:04
Stiekem
Jaa ik wil ook wel gewoon naar de huisarts gaan, maar dan moet ik het haar alsnog wel vertellen want ik wil het ten eerste niet achter haar rug om gebruiken en ten tweede wil ik niet dat ze erachter moet komen op een andere manier omdat ik het haar niet verteld heb
kenfan
01-05-2018 om 14:18
Heeft niets met stiekem te maken
Ik ben er altijd van uitgegaan dat als mijn kinderen oud genoeg zijn voor seks, ze ook verantwoordelijk en oud genoeg zijn omdat zelf te regelen.
Ga gewoon naar de huisarts met je vriendje. Seks is iets tussen twee (bijna) volwassen mensen, die hebben in principe daar geen toestemming van derden voor nodig. Je moeder hooguit zeggen dat ze logeerpartijen niet wil hebben, maar verder is jouw seksleven haar zaak niet meer. Zij bespreekt het hare ook niet met jou, neem ik aan.
kenfan
01-05-2018 om 14:23
En oja
Een huisarts heeft beroepsgeheim. ALs je bang bent dat je huisarts het toch aan je moeder doorvertelt, kun je ook met je vriend naar zijn huisarts gaan. Neem hem echt mee, anticonceptie is niet alleen jouw zaak, er zijn meer mogelijkheden dan de pil. Misschien is de nuvaring ook een optie, die bevalt een van de jongelui hier erg goed.
Pirata
01-05-2018 om 15:34
zelf regelen
Je bent oud genoeg om niet meer voor alles toestemming aan je ouders te vragen. Het gaat om jouw lijf tenslotte.
Ik vind het nog knap dat jullie al bijna 2 jaar een relatie hebben en "het" nog niet hebben gedaan.
Vroeger toen ik 17 was heb ik het ook zelf geregeld via de (eigen) huisarts. Mijn ouders waren niet zo aanspreekbaar over zulke dingen.
Aagje Helderder
01-05-2018 om 19:37
Je bent 16 en dat betekent
dat je medisch gezien volledige zelfbeschikking hebt. Voor welk onderzoek of welke behandeling dan ook hoef je niet met je ouders te overleggen of hun toestemming te hebben.
Iemand zei het al: je huisarts heeft beroepsgeheim en mag niet zonder jouw toestemming dingen over jouw situatie vertellen aan je ouders.
Kortom, jij beslist over jouw lichaam en wat je wilt gebruiken om zwangerschap te voorkomen.
Tot zover het technische deel.
Dan de relatie met je moeder. Jij wilt iets dat zij niet wil.
En de vraag is wat er gebeurt als jij verder gaat met seks dan zij wil. Zet dat dan jouw relatie met haar onder spanning? Volgens mij wel. De vraag is dan hoe belangrijk haar mening uiteindelijk is voor jou. Het klinkt op de een of andere manier als dat haar mening/goedkeuring best belangrijk is voor je.
Andere vraag is: waarom ben je zo bang voor haar reactie als je het er met haar over zou hebben? Vraag haar eens je te vertellen waarom ze zo fel tegen is. Als je niet weet waarom is het lastig echt rekening te houden met haar gevoel. En in gesprek kun je haar misschien ook duidelijk maken waarom het voor jou belangrijk is om verder te kunnen gaan met jouw vriend.
Heel persoonlijk zou ik ook niet staan te juichen als mijn 16-jarige seksueel actief zou willen worden: je bent nog jong, tijd genoeg om daar mee bezig te zijn als je ouder bent en je relatie nog bestendiger is gebleken. Aan de andere kant ben ik realist genoeg om te weten dat pubers zich echt niet altijd iets gelegen laten liggen aan de mening van hun ouders. Dus als mijn dochter van jouw leeftijd net als jij aan seks zou willen beginnen, weet ik dat ik haar niet tegenhoud. Dan liever zonder kans op zwangerschap.
En last but least: overweegt je vriend ook zijn deel van de anticonceptie op zich te nemen trouwens? Dat zou ik nog wel een belangrijk punt vinden. Als jullie samen seks hebben, is het niet alleen jouw verantwoordelijkheid dat er geen ongewenste zwangerschappen ontstaan.
Aagje
Taya
02-05-2018 om 00:23
Vriend
Ja mijn vriend is is bereid om condooms te halen wanneer dat nodig is, dus het hoeft gelukkig niet alleen van mijn kant te komen.
En over dat gesprek met mijn moeder... Dat kan nog wel eens lastig worden omdat ze me al met zo’n dodelijke blik aanstaart als ik erover begin. Ik heb namenlijk al wel vaker geprobeerd om te praten over seks en alles wat daarbij komt, en haar reactie daarop was nou niet echt bepaald positief. Dus ik denk dat als ik nu ga beginnen over de pil dat ik dan beter kan gaan emigreren naar Afrika voor ze me haar preek geeft.
Aagje Helderder
02-05-2018 om 09:59
Zo maar een idee
want ik ken jou, je moeder en jullie relatie niet. Maar zou je moeder in deze situatie het idee kunnen hebben dat haar mening er niet meer toe doet: jij bent voor, je vader is voor, je vriendje en zijn ouders zijn voor? En dat dat maakt dat ze niet meer happig is om er een echt gesprek over te voeren?
Zou het stellen van een rechtstreekse vraag een opening kunnen bieden: waarom wil jij niet dat ik aan de pil ga? Waarom vind jij het verkeerd als ik aan seks wil doen?
Dan leg je het bij haar neer, zet je even niet jezelf en jouw wens in het middelpunt maar haar en haar bezwaren. Moet je haar natuurlijk niet gelijk het gevoel geven dat haar antwoord er niet toe doet en dat jij toch wel gaat doen wat je wilt. Misschien geeft dat een opening. Een eventuele preek moet je maar even voor lief nemen, mss is die voor haar nodig om het gevoel te hebben dat ze gezegd moet hebben wat ze te zeggen heeft en kun je vandaar uit een echt gesprek voeren over wat er voor jullie beiden toe doet.
Ik weet het natuurlijk ook niet goed op een afstand, ik doe maar een suggestie.
Aagje
Niki73
02-05-2018 om 10:07
Niet je moeders zaak
Je hebt al twee jaar een relatie, je bent bijna volwassen, ik denk dat het volkomen normaal is dat je nu eindelijk wel eens aan seks wilt beginnen. En heel eerlijk gezegd vind ik dat je moeder daar niets over te zeggen heeft, het is jouw lichaam en zo te horen ga je daar echt niet lichtzinnig mee om. Je duikt bepaald niet met Jan en alleman het bed in en je denk vooraf na over anticonceptie. Goed bezig, zou ik zeggen.
Ik denk dat je inderdaad met je vriend naar de/een huisarts zou moeten gaan en advies zou moeten vragen over anticonceptie. Er zijn namelijk heel veel mogelijkheden, met elk zijn voor- en nadelen.
Ik denk dat je een aantal keuzes hebt wat betreft je moeder: ofwel je zegt niks en vertelt het pas na je 18e verjaardag, ofwel je zegt dat je vriend en jij er goed over nagedacht hebben en dat jullie er (goed voorbereid) toch aan willen beginnen. Dat je eventueel zult respecteren dat zij het geen fijn idee vindt, dus dat je het niet in je ouderlijk huis zult doen (er even van uitgaand dat het wel bij je vriend thuis mag).
Misschien kun je die preek ondergaan en dan zeggen: mama, ik hou van je en ik respecteer dat je een andere mening hebt, maar ik ben 16+ (dan mag het wettelijk gezien), dit is mijn lichaam en mijn keuze waar ik lang en goed over nagedacht heb. Wat wil je moeder dan? Dat je het zonder voorbehoedsmiddelen ergens in een steegje doet? Nee toch?
Aagje Helderder
02-05-2018 om 10:47
Niki
Natuurlijk heb je gelijk, het is uiteindelijk aan Taya en niet aan haar moeder.
Maar toch....de relatie met een moeder doet er doorgaans ook toe.
Vandaar mijn insteek om via een gesprek in te zetten op begrip zodat hopelijk het ene (Taya maakt haar eigen keuzes) kan, maar ook het andere (de relatie tussen Taya en haar moeder raakt hierdoor niet te zeer beschadigd). Ze moeten normaal gesproken wel verder met elkaar.
Aagje
Niki73
02-05-2018 om 11:12
Aagje
Aagje, onze reacties kruisten elkaar. Ik vind het een heel goede insteek om moeder eerst haar verhaal te laten vertellen. Geen ruzie zoeken, maar echt moeder haar mening vragen, haar bezwaren laten uitleggen. Natuurlijk moet een kind de mening van moeder aanhoren en zo mogelijk respecteren (dus respect opbrengen voor die mening, niet per se volgen!). Tegelijkertijd neemt Taya uiteindelijk zelf een besluit. Het is lastig navigeren voor Taya, maar zij mag zelf beslissen over haar lichaam en haar seksleven.
Taya
02-05-2018 om 11:40
Hihi
Ik word best wel gerustgesteld door deze reacties. Ik ben blij dat niemand er negatief over denkt dat ik op deze leeftijd aan de pil wil, en dat maakt het voor mij makkelijker om te vertellen. Ik weet nog niet wanneer ik het wil vertellen... Telkens als er een goed moment is dan durf ik het niet en ik weet ook echt niet hoe ik dat gesprek moet gaan starten. Mijn moeder en ik zijn op dit moment alleen thuis, dus dit kan wel een heel goed moment zijn om het te bespreken.... nu nog even zien of de woorden wel uit mijn mond gaan komen. Spannend 😆
Aagje Helderder
02-05-2018 om 11:45
Taya
Succes ermee! Ik ben benieuwd naar hoe het verder gaat.
Aagje
Leen13
02-05-2018 om 11:48
Pushen
Ouders kunnen hun kinderen niet altijd bijbenen, dan zijn ze verder in hun ontwikkeling dan ouders denken. Het kan handig zijn om het dan toch wat te pushen.
Gewoon doen.
En sommige ouders kunnen helemaal niet over sex praten. Het is dan geen onderwerp. Dat houd je dan voor jezelf.
Niki73
02-05-2018 om 11:49
Succes Taya
Ik begrijp heel goed dat het even slikken is om dat gesprek aan te gaan. Maar als jij respectvol je moeder vraagt of ze jou nog eens wil uitleggen wat haar mening is, en je dat aanhoort en misschien zelfs doorvraagt (kun je uitleggen waarom? waar ben je bang voor?), en als je zelf rustig kunt blijven, dan zou het best nog wel een prettig gesprek kunnen worden. Als je kunt aangeven dat je haar mening respecteert en dat je haar argumenten meeneemt in je eigen overwegingen, maar je eigen besluit moet nemen, denk je dan echt dat ze daar niet mee zal kunnen omgaan? Ik heb zelf twee pubers in huis, ik zou heel trots op ze zijn als ze zo'n gesprek met mij zouden aangaan (maar nu nog even niet, ze zijn jonger dan jij en hebben beiden nog geen relatie).
Mijntje
02-05-2018 om 11:57
loslaten
Voor je moeder is het even schrikken dat je (bijna) volwassen bent. Dat heet loslaten. Voor haar lijkt het maar zo kort geleden dat je een klein meisje was.
Maar ik weet zeker dat ze hoe dan ook bijdraait en ze mag trots zijn dat jij zo volwassen bent door aan voorbehoedsmiddelen te denken.
Succes met het gesprek!
kenfan
02-05-2018 om 15:37
Wat misschien ook zou kunnen
is dat je moeder niet zoveel moeite heeft met het feit dat je sexueel actief bent, maar wel dat je je zo jong al settled. Want om nu met je 16e al over je schoonouders te spreken is rijkelijk vroeg. Of misschien is ze gehecht aan haar privacy, en is ze bang voor elke week een loge over de vloer zodat ze niet meer de halve zaterdag lummelend in haar badjas de krant kan lezen. Maar misschien denk ik nu teveel uit mezelf , daar heb ik best even aan moeten wennen.
Hoe dan ook, succes met je gesprek.Toi, toi, toi. En laat nog even weten hoe het uitpakt
Taya
02-05-2018 om 19:09
Wat een gesprek
Het gesprek ging niet zoals we allemaal gehoopt hadden. Ze was er fel op tegen en ze moest er echt niks van hebben. Ze vond me te jong om aan de pil te gaan omdat ze dan het hebben van seks zou accepteren, en dat wilt ze dus echt niet hebben. Ze vond het nog niet nodig omdat ze toch niet wilt dat we seksueel actief zijn, dus dan hoeven we ook de pil niet aan te schaffen. Ze zei ook dat ik al geluk moest hebben dat ik een vriendje mocht op deze leeftijd (terwijl bijna al mijn vriendinnen er al wel meerdere hebben gehad) maar ja wij hebben niks met andere mensen te maken zei ze.... wat een gesprek... ik was al zooo zenuwachtig en het ging ook al niet zoals ik had gehoopt. Nu weet ik dus niet echt wat ik moet doen. Over 80 jaar nog eens proberen?
Wilgenkatje
02-05-2018 om 19:27
Pfoe wat lastig...
Ik begrijp dat je vader en je moeder heel verschillend denken over dit onderwerp. Zijn je ouders samen, of misschien gescheiden ? In het eerste geval kun je de kwestie nog eens met je vader bespreken ?
Heeft je moeder een zus of een goede vriendin met wie je vertrouwd contact hebt? Zou je via zo iemand je moeder kunnen bereiken ?
Heeft je moeder een leeftijd of situatie genoemd waarop ze seks wel erbij vindt horen, als je een relatie hebt ? Hoe eindigde het gesprek ?
Leen13
02-05-2018 om 19:45
Vragen
Het ziet er naar uit dat als je het vraagt bij je moeder dat zij nog steeds het idee heeft dat zij er ook over gaat.
Misschien moet je het niet meer vragen maar er zelf een besluit over nemen en dit bij haar weghouden, het is niet meer haar verantwoordelijkheid.
Kan dat? Wat verwacht je dat er gebeurt als je het stilzwijgend toch zelf doorzet?
Kun je wel een besluit nemen waar je niet de toestemming van je moeder in krijgt?
Je hebt ook nog kans dat als je dit zelf besluit en daar zelf de verantwoordelijkheid voor neemt, stilzwijgend, dat je moeder zich er ook niet mee bemoeit.
En als ze er over begint dat je het gesprek dan afbouwt. Het is niet meer haar zaak, je gaat er zelf over. Laten we het er niet over hebben. Je wil het niet weten.
Taya
02-05-2018 om 19:46
Wilgenkatje
Jaa mijn ouders zijn al heel lang uit elkaar, al sinds ik 3 jaar was. Mijn vader is heel makkelijk met dit soort onderwerpen. Hij wilt me er vooral in steunen en vooral niet verbieden omdat hij dan weet dat het anders stiekem gebeurd en dat heeft ook geen nut. Mijn moeder denkt er dus heel anders over. Verbieden is voor haar DE oplossing. Zelf heb ik wel gemerkt dat ik dan meer de neiging krijg om dingen stiekem te doen zonder het haar te vertellen... Mijn moeder kwam erachter dat ik op dit forum met ouders praat en ze vond het heel achterbaks. Ik vond het juist een opluchting dat ik er zo met andere ouders over kan praten omdat jullie zelf ook jullie meningen erover hebben.
Mijn moeder noemde geen leeftijd, maar ze zei wel dat ik nog TE jong was en ze het voorlopig ook echt nog niet wil hebben.
Mijn moeder was weggelopen van het gesprek en ik was gespannen en met tranen in mijn ogen naar mijn vriend toe gestapt. Heb hem alles uitgelegd.... ik voelde wel dat er iets veranderd was op dat moment.. alsof we nu niks meer konden doen, want mijn moeder dacht dat we nog niet verder waren dan zoenen, maar dat heb ik haar dus ook verteld in het gesprek. Toen zei ze dus ook al dat ze niet meer wou dat we samen op 1 kamer waren en niet meer logeren enzo... Dus mijn vriend en ik kregen het gevoel alsof alles verboden werd voor ons en dat heeft ook wel invloed op onze relatie.
Ook voel ik dat de band tussen mijn moeder en mij wat vreemder is geworden.. we hebben eigenlijk niet meer gepraat sinds ik weer thuis ben en het voelt niet meer zoals het eerst was....
Taya
02-05-2018 om 19:48
Anne
Ja ik kan nu natuurlijk altijd nog wel zelf op de huisarts afstappen.. Maar ik ga me dan wel schuldig voelen denk ik😔 het is best wel lastig eigenlijk
Leen13
02-05-2018 om 19:52
Reactie
Het is een wat vreemde reactie van je moeder in deze tijd. Vaak heeft dat te maken met eigen ervaringen van iemand. Mogelijk zit er wel een lastig verhaal achter. Of losmakingsdynamiek. Misschien is ze bang om je kwijt te raken en probeert ze dat op deze manier te voorkomen.
Mensen zijn meestal met zichzelf bezig. Maar je hoopt dat volwassenen zich toch ook wat kunnen verplaatsen in het leven van hun kinderen.
Als dat niet lukt is het jammer, maar je bent niet op deze wereld om de hangups van je moeder te verhelpen.
Ik zou het wat laten rusten, en er niet meer op terugkomen. Misschien wel je wat luisterend opstellen, zonder terug te praten. Alleen bevestigend dat je haar hoort.
Wilgenkatje
02-05-2018 om 21:10
band tussen jou en je moeder
Ach, wat naar dat dit allemaal zo'n weerslag heeft op het contact tussen jou en je moeder, én tussen je vriend en jou. Ben het met Anne eens, laat het wat rusten.
Woont je vriend ver weg, zodat logeren nodig is? Of was het logeren voor de gezelligheid? Niet meer samen op één kamer zijn als je al bijna twee jaar verkering hebt, dat is wel rigoureus. Kan me voorstellen dat je dan liever vaker van huis bent.
Je moeder en jij zijn al lang samen - of zijn er meer kinderen? Ik denk dat dat samenzijn meespeelt in haar moeite met jouw volwassen worden. Nogmaals - heeft je moeder een zus of een goede vriendin met wie je zou kunnen praten? Het zou heel fijn zijn als jullie contact weer aan kwaliteit wint, ondanks dit lastige gesprek.
Taya
02-05-2018 om 21:19
Wilgenkatje
Nee mijn vriend woont hier best dichtbij, en het logeren was dan vaak ook alleen voor de gezelligheid... Is wel wennen dat dat nu na bijna 2 jaar ineens verboden word...
Ik heb zelf nog 2 broers van 22 en 23 en nog een broertje van 11. Ben wel het enigste meisje en de enigste puber op dit moment.
Mijn moeder heeft niet echt veel familie omdat ze is geadopteerd en niet echt goed contact heeft met haar adoptiefamilie...
Ik denk dat dat alles bij elkaar het gewoon moeilijk maakt. Op dit moment heb ik wel een schuldgevoel naar mijn vriend toe omdat ik het gevoel heb dat ik het heb verpest tussen ons 2. Ik lig nu al de hele tijd in bed na te denken over wat ik nu moet doen, maar ik denk niet echt dat er iets is wat ik nu nog kan doen.
Jippox
02-05-2018 om 21:39
relaties
Taya, je bent bijna 17. Oud genoeg om te bepalen welke relaties belangrijk zijn in je leven.
De relatie met je moeder is uiteraard belangrijk, maar dat betekent niet dat zij alles over jou te zeggen heeft. Zoals hier al eerder is aangegeven kun jij ook zelf naar je huisarts om de pil te vragen. Je huisarts zal daarover niet met je moeder spreken.
Aan de andere kant heb je een relatie met je vriend. Waarom zou jij iets verpest hebben in je relatie met hem? Als hij geen begrip heeft voor het dilemma waarin jij verkeert, dan kun je je ook afvragen hoe goed jullie relatie is. Laat je nergens toe aanzetten, maar volg vooral je eigen plan en gevoel. Vertrouw daar maar op, dan komt het hoe dan ook goed!
Taya
02-05-2018 om 22:05
Jippox
Mijn vriend steunt mij gelukkig erg goed. Ik heb veel steun aan hem op dit moment. Had het liever van mijn moeder gehad, maar daar valt nou eenmaal niet mee te praten over dit soort dingen.
Nu zit ik alleen nog echt met de vraag of ik nou wel naar de huisarts moet gaan of niet?...
Ik vind het nogal moeilijk om deze keuze te nemen.
Aagje Helderder
02-05-2018 om 22:31
Rot voor je dat het zo gelopen is
Ik had het je anders gegund.
En nu? Ja, dat is aan jou. Of je naar de huisarts gaat en daadwerkelijk de pil gaat gebruiken, kan niemand voor jou bepalen. Dat besluit kun je alleen zelf nemen.
Je kunt het een tijd voor je uitschuiven omdat je niet wilt ingaan tegen je moeder. Dat is een keuze. Je weet dan alleen niet of en zo ja wanneer het uiteindelijk wel bespreekbaar wordt. Dat risico neem je dan.
Je kunt besluiten door te zetten met je wens de relatie met je vriend ook seksueel te maken. Een afspraak met de huisarts is zo gemaakt en het recept voor de pil eventueel zo uitgeschreven. Ook wel goed om dat met je vriend te doen om alle opties door te spreken (prima dat hij ook condooms wil gebruiken).
Je weet dan in ieder geval dat je vader achter je staat.
Maar wat je ook doet, doe het omdat dat is wat je zelf wilt.
Als je ervoor kiest om niet tegen je moeder in te gaan, laat dat dan zijn omdat het jouw keuze is de relatie met haar niet op het spel te zetten. En niet omdat het van haar niet mag, want je bent oud genoeg om zelf te mogen beslissen.
Als je ervoor kiest om wel seks te hebben met je vriend, doe ook dat alleen omdat je dat zelf wilt. Niet omdat hij het wil of omdat anderen het langzamerhand mss wel ‘natuurlijk’ of tijd vinden. En in dat geval zou ik doen wat AnneJ zegt: strijk haar niet tegen de haren in maar doe het stilzwijgend.
Mss is dat ook wel wat je moeder in die situatie het liefst wil: als je het haar vraagt, moet ze ‘nee’ zeggen omdat dat strookt met haar principes. Als je het haar niet vraagt, hoeft ze geen goedkeuring te geven aan wat ze niet wil en kan ze doen alsof het er niet is.
Het zou mijn keuze als moeder niet zijn, maar niet iedereen is hetzelfde.
Sterkte met alles,
Aagje
Taya
02-05-2018 om 22:44
Aagje
Wauw... ik ben er gewoon sprakeloos van. Dit zijn wijze woorden die ik zeker in mijn koppie zal blijven houden de komende tijd.
Echt bedankt voor alle steun en advies
Xx Taya
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.