Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon wordt gepest, groep 4


Marloes17

Marloes17

04-10-2023 om 13:08 Topicstarter

lieve mensen van het forum, ik lees al jullie berichten en voel me erg gesteund. Dank daarvoor 

Philou schreef op 04-10-2023 om 10:40:

[..]

Tja als je dat doet dan kan je dat nog gaan achtervolgen op de nieuwe school. En ik zou juist daar een fijne start willen maken. Ik snap dat je het voorstelt en het zou ook volkomen terecht zijn maar binnen de nieuwe school, zeker als het onder dezelfde koepel valt, kan daar anders over worden nagedacht.

Informeer anders eens hoe dat zit met het pestprotocol (ook zoiets: scholen moeten er een hebben maaaaarrr hoeven ‘m niet te gebruiken 😎). Als school het pestprotocol gebruikt, wordt dat officieel genoteerd en komt school daarmee in de statistieken. Je kan navragen of jij als ouder het pestprotocol kan doen activeren en wat er vervolgens in werking wordt getreden. Een plek als https://oudersenonderwijs.nl/ is het en goede plek voor ouders om eens na te vragen hoe het zit en uitwerkt voor kind en ouders.

Als iedereen zo zou denken verandert er dus niks. Ik zie een melding bij de inspectie liever als zoiets als een melding bij veilig thuis of de politie ofzo: je doet een melding niet uit wraak maar omdat je je ernstige zorgen maakt en de situatie daar moet veranderen. 

Wat zou een nieuwe school dan voor vervelende dingen doen als je uit de school klapt over wat er is gebeurt over de oude plek? Je kind pesten? Geen hulp bieden voor zijn taalprobleem? 

Marloes17 schreef op 04-10-2023 om 13:08:

lieve mensen van het forum, ik lees al jullie berichten en voel me erg gesteund. Dank daarvoor

Gelukkig maar! Je doet het goed hoor! 

troelahoep schreef op 04-10-2023 om 13:16:

[..]

Als iedereen zo zou denken verandert er dus niks. Ik zie een melding bij de inspectie liever als zoiets als een melding bij veilig thuis of de politie ofzo: je doet een melding niet uit wraak maar omdat je je ernstige zorgen maakt en de situatie daar moet veranderen.

Wat zou een nieuwe school dan voor vervelende dingen doen als je uit de school klapt over wat er is gebeurt over de oude plek? Je kind pesten? Geen hulp bieden voor zijn taalprobleem?

Nee, ik heb dan ook niet de indruk en school zal veranderen nav 1 melding. Twee ook niet. Je bent voor school een passant en je vertrekt. Daarmee wordt dit probleem “opgelost” voor school. 

Toch ziet school een melding anders. Wie je ook meeneemt zodra er “mot” dreigt, ziet een school snel als een bedreiging. 

Je gaat niet zomaar weg bij een school en als je weggaat, is er een overdracht van de oude naar nieuwe school. In de steden is die “warm” (dwz een telefoongesprek waar je niet bij bent) en scholen die zich bedreigd voelen (bijv omdat ze een pestgeval niet adequaat hebben opgelost) zullen de neiging hebben het probleem bij deze leerling of de ouder in de schoenen te schuiven. Je wilt niet erkennen dat de school (en dus jij als iber of directeur) het niet goed opgepakt hebt. Dan bevestig je hoe onprofessioneel je bent. Heel menselijk fenomeen alleen niet zo professioneel, helaas. Ook in een koude overdracht (schriftelijk) kan je veel tussen de regels schrijven, daar niet van. En tussen scholen is veel contact, met name via de ibers. En daar wordt echt heus geroddeld.

Een voorbeeld is dat in groep 8 er een een vriendje was met wiens moeder ik af en toe eens kletste. Mijn kinderen zaten vanaf groep 5 nieuw op deze school. Wij hebben nooit met deze nieuwe school hoeven praten want alles ging goed. Zij bleek in de clinch te liggen met school en omdat wij wel eens kletsten op het schoolplein kwam mijn naam opeens op in het gesprek (je laat toch niet je oren hangen naar de ouders van y want die waren heel moeilijk op die ene school). Kan je nagaan. En dan hebben wij nooit iets hoeven aankaarten op die school en wij hebben zeker niet het gedoe van de vorige school meegenomen naar de nieuwe.

Waarom zou je zoon urgentie moeten krijgen? Als die nieuwe school nog niet veel leerlingen heeft, dan is er toch gewoon plek? Hoe lang hebben zij nodig om de aanmelding te verwerken?

Je hebt het niet opgegeven, je hebt de juiste keuze gemaakt. Het meest onveilige voor een kind is een volwassene die niet ingrijpt als er dingen gebeuren die niet oké zijn. 
Als je zelf op je werk zo behandeld wordt en je baas doet niks, dan ga je toch ook ergens anders werken?

Marloes17

Marloes17

04-10-2023 om 19:39 Topicstarter

even een vraag, ik ben een beetje aan het uitzoeken wat ik voor me kind kan regelen kwa onderwijs. Nu hij nog even thuis blijft. 
Heeft iemand ervaring met ivio en hoe kan ik zo iets regelen. Zijn er ook ouders die ervaring hebben met thuisonderwijs en thuiszitters? 
Deze nieuwe situatie begint wel even binnen te komen. Helaas hebben zijn twee juffen, directie en ib’r niet meer gereageerd op mail, beloofde telefoontje en op Parro. Misschien ben ik wat achterdochtig, maar begin het gevoel te krijgen dat ze me maar lastig vinden. 

 Ik zou me nu vooral richten op inschrijven op de nieuwe school. Heb je daar al contact mee gehad? Dat hoeft toch geen weken te duren?

Soms zeggen dat ze (op verhuizingen na) geen inschrijvingen tijdens het schooljaar doen, maar als jij aanmeldt, zijn ze gewoon verplicht die aanmelding in behandeling te nemen. Ik heb even niet scherp of dat in de wet is veranderd, maar uit mijn hoofd moesten ze toen ik hier met zoon tegen aan liep, binnen iets van 10 weken beslissen. Dus daar zou ik sowieso vaart mee maken.

Wij hebben een tijdje IVIO gebruikt, maar dat zou ik in jouw geval niet doen. Als ouder die in Nederland woonachtig was, mocht ik dit niet zelf bestellen, dat ging daarom via het samenwerkingsverband bij ons. Maar dat zijn ecbt pakketten voor een heel jaar en daar zou ik nu nog niet op insteken.

School is echter ook nog verplicht voor hem te zorgen, zolang hij thuis zit. Ik zou daarom vragen om een paar boekjes, zodat hij met de belangrijkste dingen wel verder kan, bijvoorbeeld  Rekenen, spelling en taal. Dit om te voorkomen dat zijn achterstand straks te groot is.

Waarom zo lang wachten en urgentie aanvragen. Heb je al contact gehad met nieuwe school ? Willen ze je zoon aannemen? Dan is het toch een kwestie van daar inschrijven en op de oude school uitschrijven.
Hier dochter weliswaar hele andere redenen, maar wij waren ook klaar met oude school. Hebben afspraak gemaakt. Ze is een middag wezen proef draaien. Daarna formulieren ingevuld. We hebben half april gesprek en proef middag gehad.En half mei is ze over gegaan. Had eerder gekund , maar wilde nog mee op schoolreis en mei vakantie viel daar ook in.

Daglichtlamp schreef op 04-10-2023 om 19:42:

Ik zou me nu vooral richten op inschrijven op de nieuwe school. Heb je daar al contact mee gehad? Dat hoeft toch geen weken te duren?

Er zijn soms afspraken dat er gedurende het schooljaar niet gewisseld kan worden van school alleen in uitzonderlijke gevallen en dan duurt het vaak wel even voirdat die beslissing er is.

Marloes17

Marloes17

04-10-2023 om 20:24 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 04-10-2023 om 19:42:

Ik zou me nu vooral richten op inschrijven op de nieuwe school. Heb je daar al contact mee gehad? Dat hoeft toch geen weken te duren?

Heb gemaild en aangemeld 😉

Marloes17

Marloes17

04-10-2023 om 20:26 Topicstarter

Anoniemst schreef op 04-10-2023 om 20:00:

Soms zeggen dat ze (op verhuizingen na) geen inschrijvingen tijdens het schooljaar doen, maar als jij aanmeldt, zijn ze gewoon verplicht die aanmelding in behandeling te nemen. Ik heb even niet scherp of dat in de wet is veranderd, maar uit mijn hoofd moesten ze toen ik hier met zoon tegen aan liep, binnen iets van 10 weken beslissen. Dus daar zou ik sowieso vaart mee maken.

Wij hebben een tijdje IVIO gebruikt, maar dat zou ik in jouw geval niet doen. Als ouder die in Nederland woonachtig was, mocht ik dit niet zelf bestellen, dat ging daarom via het samenwerkingsverband bij ons. Maar dat zijn ecbt pakketten voor een heel jaar en daar zou ik nu nog niet op insteken.

School is echter ook nog verplicht voor hem te zorgen, zolang hij thuis zit. Ik zou daarom vragen om een paar boekjes, zodat hij met de belangrijkste dingen wel verder kan, bijvoorbeeld Rekenen, spelling en taal. Dit om te voorkomen dat zijn achterstand straks te groot is.

Top, duidelijk!

Ik zou als insteek bij die nieuwe school hebben. Een keer komen kijken en na de herfstvakantie beginnen. Toen onze kinderen switchten van school gingen ze voot de meivakantie een keer proefdraaien. Ze hadden daarna kunnen starten maar wij kozen ervoor om dat na de zomervakantie te doen. Er was geen sprake van pesten gelukkig. Bij jou zou mijn intentie wel zijn om zo snel mogelijk te switchen van school en je mag medewerking verwachten van de huidige school. 

Marloes17 schreef op 04-10-2023 om 20:24:

[..]

Heb gemaild en aangemeld 😉

Je kunt ook bijv. morgen even de nieuwe school bellen en aangeven wie je bent etc en dat je ze hebt gemaild. Dat is wat peroonlijker en zo bouw je direct een klik op.  Ik zal even mijn recente ervaring met je delen, ik denk dat het ook ongeveer zo zou verlopen.

ik heb voor dochter uit groep 3 contact opgenomen met een andere school. Vooral met de vraag or ze daar uberhaud plek hebben. Tijdens het gesprek hebben we direct een afspraak gepland voor een kennismakingsgesprek en rondleiding voordat ze ingeschreven kon worden. Wel zo fijn om even de nieuwe school en mensen te zien. Tijdens het gesprek gaf de teamleider aan dat ze eerst contact gaan opnemen met huidige school van dochter. Vooral voor het onzekere, de reden, word ze misschien van huidige school “afgetrapt” zoals ze dat hier noemen. Als na dat telefonisch gesprek blijkt dat mijn dochter geen problemenkind is en alles goed gaat dan kwam er een akkoord voor een plekje op nieuwe school. Dat akkoord is gekomen omdat er niks aan de hand is, hele goeie leerling maar ze wisselt naar een school in onze straat. De nieuwe school moet haar inschrijven en uitwisselen met de ROD (register onderwijsdeelnemers). Pas daarna kan de huidige school haar digitaal uitschrijven.

Dit is hoe het bij ons hier gaat, of dit bij jullie hetzelfde gaat weet ik niet maar je kunt er wel vanuit gaan dat de nieuwe school contact gaat opnemen met huidige school van je zoontje. Dan is het wel handig om een kort verslag te hebben met de reden waarom hij van die school af gaat, vooral dat het duidelijk moet zijn dat het niet aan hem ligt maar aan de onveilige ruimte en incidenten op die school.

ps: ik lees nu dat er een wachtlijst is! Jammer!! Urgentie vind ik zeker passend bij jullie situatie!


Ik wens je succes en dit gaat ook weer goed komen, het is even knokken maar eindigd iig met een oplossing want huidige situatie is 10 keer niks.

Marloes17

Marloes17

04-10-2023 om 20:54 Topicstarter

Plantenbak schreef op 04-10-2023 om 20:43:

Ik zou als insteek bij die nieuwe school hebben. Een keer komen kijken en na de herfstvakantie beginnen. Toen onze kinderen switchten van school gingen ze voot de meivakantie een keer proefdraaien. Ze hadden daarna kunnen starten maar wij kozen ervoor om dat na de zomervakantie te doen. Er was geen sprake van pesten gelukkig. Bij jou zou mijn intentie wel zijn om zo snel mogelijk te switchen van school en je mag medewerking verwachten van de huidige school.

Ik hoop het zo. Mijn wens is ook na de herfstvakantie te gaan starten of dat gaat lukken weet ik natuurlijk niet. Ze zeggen dat en een wachtlijst is en dat de mensen van de wijk voorrang hebben. Ik woon in deze wijk dus dat heb ik mee. Daarnaast hoop ik ook dat school inziet dat dit echt beter is voor mijn kind. Hij red het niet in die harde omgeving en zij kiezen ervoor om dit ongestraft toe te laten. 

Ik hoop zo dat we op deze kleine nieuwe school wel ons geluk mogen vinden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.