Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon wordt gepest, groep 4


Marloes17

Marloes17

04-10-2023 om 21:05 Topicstarter

MOMOFMYPRINSESWITHAUTISM schreef op 04-10-2023 om 20:52:

[..]

Je kunt ook bijv. morgen even de nieuwe school bellen en aangeven wie je bent etc en dat je ze hebt gemaild. Dat is wat peroonlijker en zo bouw je direct een klik op. Ik zal even mijn recente ervaring met je delen, ik denk dat het ook ongeveer zo zou verlopen.

ik heb voor dochter uit groep 3 contact opgenomen met een andere school. Vooral met de vraag or ze daar uberhaud plek hebben. Tijdens het gesprek hebben we direct een afspraak gepland voor een kennismakingsgesprek en rondleiding voordat ze ingeschreven kon worden. Wel zo fijn om even de nieuwe school en mensen te zien. Tijdens het gesprek gaf de teamleider aan dat ze eerst contact gaan opnemen met huidige school van dochter. Vooral voor het onzekere, de reden, word ze misschien van huidige school “afgetrapt” zoals ze dat hier noemen. Als na dat telefonisch gesprek blijkt dat mijn dochter geen problemenkind is en alles goed gaat dan kwam er een akkoord voor een plekje op nieuwe school. Dat akkoord is gekomen omdat er niks aan de hand is, hele goeie leerling maar ze wisselt naar een school in onze straat. De nieuwe school moet haar inschrijven en uitwisselen met de ROD (register onderwijsdeelnemers). Pas daarna kan de huidige school haar digitaal uitschrijven.

Dit is hoe het bij ons hier gaat, of dit bij jullie hetzelfde gaat weet ik niet maar je kunt er wel vanuit gaan dat de nieuwe school contact gaat opnemen met huidige school van je zoontje. Dan is het wel handig om een kort verslag te hebben met de reden waarom hij van die school af gaat, vooral dat het duidelijk moet zijn dat het niet aan hem ligt maar aan de onveilige ruimte en incidenten in die school.

ps: ik lees nu dat er een wachtlijst is! Jammer!! Urgentie vind ik zeker passend bij jullie situatie!


Ik wens je succes en dit gaat ook weer goed komen, het is even knokken maar eindigd iig met een oplossing want huidige situatie is 10 keer niks.

Fijn om te lezen. Ik maak me wel zorgen dat de school misschien wel de schuld op mijn kind schuift. De directrice heeft namelijk een vermoeden dat mijn kind ook nog eens HB is, zij concludeert dat omdat hij goed leert en zijn beperking overcompenseert. Ik hoop zo dat ik de school mee kan krijgen. Leerplicht heeft vandaag wel gebeld en ik hoor morgen hoe en wat. Ik heb ze expliciet gevraagd of school voor mij een goed woordje kan doen zodat mijn zoon weer veilig onderwijs kan krijgen. Ik vraag ook niets meer van de school zelf. Ik laat het helemaal los, want ik kan de school niet dwingen deze kinderen de uit te zetten. Het is eigelijk letterlijk 7 tegen 1. Juf gaf aan 2 kinderen, maar ze corrigeerde zich het zijn er 7 die het continu verzieken. Ja een school gaat niet 7 kinderen weg zetten voor mijn knullige jongen. Sorry weer een lap tekst geschreven. Maar ik hoop ook echt van harte dat het zo vlot voor ons zal gaan. Het is idd knokken 

PerfumedAlpaca84

PerfumedAlpaca84

04-10-2023 om 21:16

ik heb geen tips, maar wilde gewoon even een virtuele knuffel geven. Wat een rotsituatie .

Marloes17

Marloes17

04-10-2023 om 22:18 Topicstarter

Wandelvrouwtje schreef op 04-10-2023 om 21:16:

ik heb geen tips, maar wilde gewoon even een virtuele knuffel geven. Wat een rotsituatie .

Wat lief 🥰 jullie zijn echt een steun. Ben blij met al die meedenkende lieve mensen 

Hoezo is er op die nieuwe school een wachtlijst terwijl er nog niet veel kinderen op zitten? Dat begrijp ik even niet.
Voor de tussentijd zou ik wel vragen of je zoontje thuis wat werk voor school kan doen. Zodat hij in de leermodus blijft en het niet een soort hele lange vakantie wordt. Niet omdat hem dat niet gegund is, maar omdat ritme en regelmaat wel handig is en omdat je nu nog niet weet hoe lang de situatie gaat duren. 

Marloes17

Marloes17

05-10-2023 om 01:06 Topicstarter

MamaE schreef op 05-10-2023 om 00:43:

Hoezo is er op die nieuwe school een wachtlijst terwijl er nog niet veel kinderen op zitten? Dat begrijp ik even niet.
Voor de tussentijd zou ik wel vragen of je zoontje thuis wat werk voor school kan doen. Zodat hij in de leermodus blijft en het niet een soort hele lange vakantie wordt. Niet omdat hem dat niet gegund is, maar omdat ritme en regelmaat wel handig is en omdat je nu nog niet weet hoe lang de situatie gaat duren.

Daar ga ik zeker voor zorgen. Ik ga vandaag na schooltijd zonder mijn zoon even werk ophalen. 
En even antwoord op je vraag. Het is mij ook niet duidelijk waarom ik in een wachtlijst kom, maar er staan 3 leerkrachten op deze school en 15 kinderen. Ik zou zeggen dat ik er prima bij kan, alleen de telefonisten zegt geen antwoord te kunnen gegeven hoelang de wachttijd is. Wellicht willen ze zeer rustig opstarten omdat er nog weinig personeel is. 

ik begrijp dat je telefonisch contact hebt gehad met de nieuwe school. Heb je daarin ook om een fysieke afspraak met de directie gevraagd? Dan kun je je verhaal doen, rondkijken, voelen hoe het voor jou voelt op deze school. Je kunt dan meteen beter duidelijk maken waar de urgentie ligt. 

15 kinderen is niet veel maar het kan zijn dat er nog geen kinderen van jouw kind zijn leeftijd zijn. Of dat er nog te weinig leerkrachten zijn om echt uit te breiden (zijn het 3 fulltime leerkrachten of partttime). Hierover kom je meestal meer te weten als je op gesprek gaat. 

Ik zou ook zeker vragen of er kinderen van zijn leeftijd op school zitten. Als het alleen jongere kinderen zijn of juist weer wat oudere kan het moeilijk zijn om aansluiting te vinden. 

Marloes17 schreef op 05-10-2023 om 01:06:

[..]

Daar ga ik zeker voor zorgen. Ik ga vandaag na schooltijd zonder mijn zoon even werk ophalen.
En even antwoord op je vraag. Het is mij ook niet duidelijk waarom ik in een wachtlijst kom, maar er staan 3 leerkrachten op deze school en 15 kinderen. Ik zou zeggen dat ik er prima bij kan, alleen de telefonisten zegt geen antwoord te kunnen gegeven hoelang de wachttijd is. Wellicht willen ze zeer rustig opstarten omdat er nog weinig personeel is.

Dat zijn er wel erg weinig....kan school zich wel staande houden met zo weinig kinderen, want met dit aantal sluiten scholen vaak en worden de kinderen opgedeeld op andere scholen.

Kan het zijn dat dit speelt op deze school? Want een wachtlijst is natuurlijk onzin met deze aantallen

In het verleden heb ik beroepsmatig te maken gehad met verschillende kleine nieuwe scholen en ik kwam verschillende redenen tegen waarom zij geen leerlingen aannamen.

Sommige scholen wilden van onderaf volgroeien, dus begonnen bijvoorbeeld met kleuters en groep 3 en als die dan doorstroomden naar boven, steeds een jaar erbij. Maar dit soort scholen waren ook vaak bang voor een onevenredige toestroom van probleemleerlingen die vast liepen op hun eigen school en dit kon ook reden zijn om terughoudend te zijn met zij instroom.

Als het eerste bij die school het geval is, kun je er weinig aan veranderen, maar anders zou je de leerplichtambtenaar of het samenwerkingsverband kunnen vragen of ze kunnen bemiddelen. Samenwerkingsverband gaat over beide scholen en zij hebben een verantwoordelijkheid bij thuiszitters.

BritgetJones007 schreef op 05-10-2023 om 06:31:

[..]

Dat zijn er wel erg weinig....kan school zich wel staande houden met zo weinig kinderen, want met dit aantal sluiten scholen vaak en worden de kinderen opgedeeld op andere scholen.

Kan het zijn dat dit speelt op deze school? Want een wachtlijst is natuurlijk onzin met deze aantallen

Het is een startende school. Dan heb je een aantal jaar om te groeien. Een wachtlijst kan te maken hebben met de redenen die anoniemst noemt.  

Het kan ook zo zijn dat ze pas groep 4 kinderen laten instromen wanneer ze meerdere kinderen hebben voor die groep. Dan sta je dus op de wachtlijst tot er meer kinderen van dezelfde leeftijd kunnen starten. Wat ook een best goede reden is lijkt me

Anoniemst schreef op 05-10-2023 om 07:57:

In het verleden heb ik beroepsmatig te maken gehad met verschillende kleine nieuwe scholen en ik kwam verschillende redenen tegen waarom zij geen leerlingen aannamen.

Sommige scholen wilden van onderaf volgroeien, dus begonnen bijvoorbeeld met kleuters en groep 3 en als die dan doorstroomden naar boven, steeds een jaar erbij. Maar dit soort scholen waren ook vaak bang voor een onevenredige toestroom van probleemleerlingen die vast liepen op hun eigen school en dit kon ook reden zijn om terughoudend te zijn met zij instroom.

Als het eerste bij die school het geval is, kun je er weinig aan veranderen, maar anders zou je de leerplichtambtenaar of het samenwerkingsverband kunnen vragen of ze kunnen bemiddelen. Samenwerkingsverband gaat over beide scholen en zij hebben een verantwoordelijkheid bij thuiszitters.

Dan kan het dus ook zo zijn dat ze geen kinderen van die leeftijd aannemen ivm te weinig instroom...

TO: heb je ook nog een andere school op her oog?

Ik zou rechtstreeks contact opnemen en vragen naar de stand van zaken. Dan weet je waar je aan toe bent

Een gloednieuwe (montessori)-school van 15 lln groot is wel een ander uiterste als je een stabiel stoeltje zoekt. Ik snap je gevoel van onveiligheid en hoe slopend die stilte vanuit huidige school op je inwerkt, maar deze keuze lijkt wel een paniek-actie. Is er nog een plan B?
Ik had meer gedacht aan een bestaande basisschool die al de klappen van besturen kent, evt in dorp ernaast..

Hoe is het momenteel in die nevenklas? Is die helemaal vrij van slaande lln?   Is dat het overwegen niet waard om verzoek tot overplaatsing aan te gaan?
Natuurlijk reageert een school niet zo snel als je zou willen. Helemaal niet de huidige school die niet weet wat jullie plannen zijn en ook te maken heeft met nog een paar ontevreden ouders. Maar gooi niet meteen alle deuren dicht als optie nieuwe school niet heel zeker is.
 Want een lpa kan je zoon  bij langdurig verzuim ( al na twee weken) aanmelden bij de rechter en dan mogen de ouders bij de rechter uitleggen waarom je zoon niet naar school gaat terwijl de andere 28 lln wel dagelijks in de klas zit. Het kan je een boete opleveren. Dat is even de andere zijde van thuiszitten.

Verder is je kind ingeschreven in huidige school; ze zijn verplicht je lesmateriaal te leveren tot je kind uitgeschreven is. Ga niet beginnen aan ivio. IVIO is net als wereldschool een duur pakket van ca €5000 en niet bestemd voor leerlingen die al reeds staan ingeschreven op een Nederlandse school. 

Heb je nog contact met die smw?

Ik zou echt een andere school zoeken. Eentje die al gewoon draait en stabiel is. Ook al moet je daar wellicht net iets verder voor reizen. Aangezien er sprake is van een startende school in je directe omgeving zul je niet ergens afgelegen op het platteland wonen waar geen andere keus is.

Marloes17

Marloes17

05-10-2023 om 18:50 Topicstarter

Ik heb even navraag gedaan bij me buurtjes. Hun kindjes zitten op die nieuwe school. Er bestaat al een middenbouw met 15 kindjes in de groep.
Morgen bel ik voor een rondleiding. Ik las al dat het niet een paniek-actie moet zijn. Die fout wil ik niet maken. Dus ik ga rustig kijken en aanvoelen met de nodige vragen.
Voor nu heb ik een vriendelijke mail gehad van de directie ze nodige me uit voor gesprek. Ik sta daar uiteraard open voor.
We gaan dus weer samen om de tafel. Weet niet of ik mag vragen hoe zij deze kinderen straffen.
Ik hoop dat ze me in ieder geval kunnen helpen met fijne overdracht

Marloes17

Marloes17

06-10-2023 om 10:03 Topicstarter

ik blijf jullie nog even op de hoogte houden. Wellicht dat iemand zijn mening hierover kan geven. 
Gisteren avond heeft de directie een bericht naar de klas gestuurd. Daarin staat vermeld dat de klas onrustig is en dat er een aantal kinderen ongewenst gedrag laten zien. Ook staat vermeld dat ze in gesprek zijn met de ouders en kinderen. De directie geeft aan op de maandag en dinsdag een extra leerkracht te hebben neergezet. Alleen mij kind en nog een klasgenoot hebben deze leerkracht niet gezien. Op die dagen is mijn zoon naar school gegaan en weer op de schedel geschopt eerst geduwd op de grond en daarna even lekker schoppen. Hij is ook nog eens geramd omdat hij bij de deur stond en een kind die dichtbij de deur zit kan dat niet met de mond aangeven maar staat op en hakitaki 😓

de directie geeft ook aan dat het onder hun aandacht zit en dat ze bezig zijn wat nodig is voor deze klas. 
Nou is er ook een Groepsapp met ouders en 1 van de moeders gaf aan als haar kind maar iets heeft gezegd of gedaan dan kan je dat altijd met haar bespreken. Klein detail dit gaat over een moeder die het vechten van haar zoon goedkeurde tijdens een gesprek waar de ib’r bij was. 
Ik hou me netjes op de achtergrond, maar ben wel licht geïrriteerd. 
Nou is mijn vraag denken jullie dat er nog hoop is voor deze groep? Kan mijn zoon misschien wel terug? Mijn man zegt van niet 😓maar wil ook andere geluiden horen. 

alvast dank 

ik dacht dat je de keuze al gemaakt had? Zeker als je je zoon al hebt laten doorschemeren dat je op zoek bent naar een andere school zou ik het bij dat plan houden.

Je schrijft dat je zoon wederom is geschopt en geduwd. Dat terwijl men op de hoogte is en zoekt naar een oplossing. Je wilt dat het geweld (want dat is het) per direct stopt, maar dat is blijkbaar niet snel te regelen. Hoe lang wil jij je zoon thuis houden, of in elkaar getimmerd laten worden? 2 weken? een maand? tot de kerst?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.