Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon wordt gepest, groep 4


Groot gelijk dat je vertrekt.

Dit komt voorlopig namelijk niet goed.
En moest het nu nog groep 8 zijn zou ik heel misschien nog afwachtend zijn, maar je kind moet nog 5 jaar naar deze school. Met deze kinderen, deze leerkrachten en deze directie.
En de helft van de kinderen buitengooien wegens wangedrag is waarschijnlijk voor de directie en de scholengemeenschap niet echt een optie en kost nog jaren aan dossiervorming.

Stel dat hij niet binnenraakt op de Montessori-school zou ik ook gewoon verder kijken naar een volgende school.

Ik begrijp nu heel goed waarom je in je openingspost sprak over een leerplichtambtenaar.... schakel alsnog de onderwijsinspectie in, ook al haal je je kind van die school af. Als de directie niet al doorhad hoe ernstig de situatie eigenlijk is, dan krijgen ze die boodschap nu zeker.
Hopelijk kunnen jullie een fijne start maken op de nieuwe school!

Verstandige stap. Gewoon overstappen naar een andere school. Hopelijk kunnen jullie snel terecht. In de huidige klas kan ik niet snel veranderingen zien plaatsvinden.. dit is dusdanig onveilig voor jouw zoon ( en andere kinderen) dat je zoon er alleen maar meer last van zal krijgen. Ook psychisch. 

Marloes17

Marloes17

04-10-2023 om 09:14 Topicstarter

troelahoep schreef op 04-10-2023 om 08:40:

Ik begrijp nu heel goed waarom je in je openingspost sprak over een leerplichtambtenaar.... schakel alsnog de onderwijsinspectie in, ook al haal je je kind van die school af. Als de directie niet al doorhad hoe ernstig de situatie eigenlijk is, dan krijgen ze die boodschap nu zeker.
Hopelijk kunnen jullie een fijne start maken op de nieuwe school!

Ik had inspectie al ingelicht, ik heb zelfs een dossier nummer. Twee andere ouders hebben ook melding gedaan. Ik ben zo verdrietig dat mijn kind nu thuis zit, wacht op een telefoontje van de leerplicht. Ik hoop zo dat mijn kind geholpen wordt en dat hij snel mag starte op de nieuwe school.

ik voel me wel als een verliezer, de andere kinderen in de groep houden hun zelf standen door mee te doen met pesten en slaan. Mijn zoon kan dat niet is niet zo en ik wil ook niet dat hij zo wordt.


blijf het vreemd vinden, als ik met juf praat over directie, komt het over alsof zij als juffen weinig te zeggen hebben maar gewoon haar werk moet doen. De ib’r werkt maar 3 dagen in de week waarbij ze ook naast ib’r remedial teacher is. 


Marloes17

Marloes17

04-10-2023 om 09:18 Topicstarter

krulliebollie schreef op 04-10-2023 om 09:14:

Verstandige stap. Gewoon overstappen naar een andere school. Hopelijk kunnen jullie snel terecht. In de huidige klas kan ik niet snel veranderingen zien plaatsvinden.. dit is dusdanig onveilig voor jouw zoon ( en andere kinderen) dat je zoon er alleen maar meer last van zal krijgen. Ook psychisch.

Dat laatste is vooral zichtbaar😞hij werkte zo hard in de klas nu doet hij niets en krast in zijn boekje. Zorgelijk, ik moet hem wel uit deze situatie halen ondanks dat het voelt alsof ik heb opgegeven. 

Marloes17

Marloes17

04-10-2023 om 09:20 Topicstarter

Marty1984 schreef op 04-10-2023 om 00:13:

Groot gelijk dat je vertrekt.

Dit komt voorlopig namelijk niet goed.
En moest het nu nog groep 8 zijn zou ik heel misschien nog afwachtend zijn, maar je kind moet nog 5 jaar naar deze school. Met deze kinderen, deze leerkrachten en deze directie.
En de helft van de kinderen buitengooien wegens wangedrag is waarschijnlijk voor de directie en de scholengemeenschap niet echt een optie en kost nog jaren aan dossiervorming.

Stel dat hij niet binnenraakt op de Montessori-school zou ik ook gewoon verder kijken naar een volgende school.

Dit probleem is idd te groot, dit kan niet zo binnen een maand opgelost worden. Juf zegt dat er een groepsinterventie nodig is. De lessen vreedzame school werken niet. 

Marloes17 schreef op 04-10-2023 om 09:18:

[..]

Dat laatste is vooral zichtbaar😞hij werkte zo hard in de klas nu doet hij niets en krast in zijn boekje. Zorgelijk, ik moet hem wel uit deze situatie halen ondanks dat het voelt alsof ik heb opgegeven.

Dat zie je verkeerd. Je geeft juist niet op.. je kiest voor het belang van je zoon. Met de anderen heb jij niets te maken en ben jij niets verschuldigd. Je handelt juist in het belang van je eigen kind. 

Marloes17

Marloes17

04-10-2023 om 09:45 Topicstarter

krulliebollie schreef op 04-10-2023 om 09:20:

[..]

Dat zie je verkeerd. Je geeft juist niet op.. je kiest voor het belang van je zoon. Met de anderen heb jij niets te maken en ben jij niets verschuldigd. Je handelt juist in het belang van je eigen kind.

Dank, ik denk dat ik er gewoon even doorheen ben. Ik moet wel, liever had ik me kind tot groep 8 op deze school gezien. Het contrast met vorig jaar is enorm en dat is lastig te bevatten. Ik hoor mijn zoon ook niet meer praten over zijn introverte vriendjes, die zijn inmiddels in de achtergrond geraakt tussen al het chaos. Arme kinderen die het wel zo goed doen, want die zitten er gewoon ook. 

Toen mijn zoon thuis was verschoon het probleem al bij andere slachtoffers. Juf zegt ook weleens ze zijn nog maar 7 jaar. Maar je leert kinderen toch al vanaf de kleutertjes dat we elkaar niet pijn doen dat je stop hou op moet zeggen. 😞

troelahoep schreef op 04-10-2023 om 08:40:

Ik begrijp nu heel goed waarom je in je openingspost sprak over een leerplichtambtenaar.... schakel alsnog de onderwijsinspectie in, ook al haal je je kind van die school af. Als de directie niet al doorhad hoe ernstig de situatie eigenlijk is, dan krijgen ze die boodschap nu zeker.
Hopelijk kunnen jullie een fijne start maken op de nieuwe school!

Tja als je dat doet dan kan je dat nog gaan achtervolgen op de nieuwe school. En ik zou juist daar een fijne start willen maken.  Ik snap dat je het voorstelt en het zou ook volkomen terecht zijn maar binnen de nieuwe school, zeker als het onder dezelfde koepel valt, kan daar anders over worden nagedacht. 

Informeer anders eens hoe dat zit met het pestprotocol (ook zoiets: scholen moeten er een hebben maaaaarrr hoeven ‘m niet te gebruiken 😎). Als school het pestprotocol gebruikt, wordt dat officieel genoteerd en komt school daarmee in de statistieken. Je kan navragen of jij als ouder het pestprotocol kan doen activeren en wat er vervolgens in werking wordt getreden. Een plek als https://oudersenonderwijs.nl/ is het en goede plek voor ouders om eens na te vragen hoe het zit en uitwerkt voor kind en ouders. 

@Marloes, je kan niet alle ballen hoog houden en je zorgen maken om de andere klasgenootjes. Je steekt je energie in je kind, meer kan je niet doen.
Als je kind op de nieuwe school zit, laat de inspectie dan verder los omdat je kind niet meer op de oude school staat ingeschreven.
Dat geldt ook voor klacht indienen. Lpa  en oco legden ons uit dat het handje klap is bij de afhandeling van een formele klacht, als leerling reeds van school gewijzigd is. Verspilde energie dus.
Welzijn van je kind is het enige wat nu van belang is. 
Als je merkt dat hij achter gaat lopen, vraag dan aan de juf of hij zijn werk voorlopig thuis mag afmaken, zonder je uit te spreken over de nieuwe school.

krulliebollie schreef op 04-10-2023 om 09:20:

[..]

Dat zie je verkeerd. Je geeft juist niet op.. je kiest voor het belang van je zoon. Met de anderen heb jij niets te maken en ben jij niets verschuldigd. Je handelt juist in het belang van je eigen kind.

Je kan je zoon ook vertellen dat hij van deze situatie weg kan lopen maar die situatie is daar niet veel veranderd. Die pesters kunnen niet van zichzelf weglopen. Je pest natuurlijk niet omdat je zo gelukkig en blij bent. En dat is niet zielig maar triest.

Philou schreef op 04-10-2023 om 10:43:

[..]

Je kan je zoon ook vertellen dat hij van deze situatie weg kan lopen maar die situatie is daar niet veel veranderd. Die pesters kunnen niet van zichzelf weglopen. Je pest natuurlijk niet omdat je zo gelukkig en blij bent. En dat is niet zielig maar triest.

Ik vroeg aan ons kind ((10)jr) of hij wilde dat we er werk van gingen maken zodat school een waarschuwing kreeg. Zoon was al van school veranderd en gaf  aan alleen maar rust te willen, dus geen verdere discussies meer wilde aanhoren/meemaken. We zouden hem ergens laten barsten als we onze zin hadden doorgedrukt. Hoe kan  kind dan nog zijn ouders vertrouwen, als ‘rancune’ om de hoek komt kijken.

Pesters zijn ‘ziek’ , maar een school die wegkijkt is nog zieker.

Marloes17 schreef op 04-10-2023 om 09:18:

[..]

Dat laatste is vooral zichtbaar😞hij werkte zo hard in de klas nu doet hij niets en krast in zijn boekje. Zorgelijk, ik moet hem wel uit deze situatie halen ondanks dat het voelt alsof ik heb opgegeven.


Neem gerust aan van een kind dat niet uit de situatie werd gehaald; je hebt het kind het beste signaal gegeven dat hij kan krijgen. Dat wat hem gebeurde was niet ok en als je dat aan je moeder vertelt gebeurt er ook iets. Je laat hem daarmee zien dat je aan zijn kant staat en dat wat er gebeurt in die klas niet acceptabel is.



Je verhaal raakt me extra, omdat   je een voetbalclub noemde. Daarmee deed je situatie me nog meer aan vroeger denken; mijn pestkoppen/mishandelaars waren de meiden die ook het voetbalelftal naar een hogere afdeling wisten te krijgen. En dat was voldoende voor de docenten en directeuren om het etteren door te laten gaan. Mijn moeder greep niet in, want de leerkracht bedoelde het toch goed en ja die meiden waren ook echt beter in sport dan ik. 

’daar ben ik voor behandeld’, maar met al die wijsheid wil ik je echt op je hart drukken dat je het goede doet. Zeker omdat je in gesprek bent gegaan, getoetst hebt en vervolgens echt een lijn hebt getrokken. 

Flanagan schreef op 04-10-2023 om 10:59:

[..]

Ik vroeg aan ons kind ((10)jr) of hij wilde dat we er werk van gingen maken zodat school een waarschuwing kreeg. Zoon was al van school veranderd en gaf aan alleen maar rust te willen, dus geen verdere discussies meer wilde aanhoren/meemaken. We zouden hem ergens laten barsten als we onze zin hadden doorgedrukt. Hoe kan kind dan nog zijn ouders vertrouwen, als ‘rancune’ om de hoek komt kijken.

Pesters zijn ‘ziek’ , maar een school die wegkijkt is nog zieker.

Kan ik alleen maar onderschrijven. Maar wat doe je er tegen? 

De directeur van de eerste basisschool begon het gesprek meteen met de vraag dat we zeker ruzie kwamen maken.. waarom, vroegen wij? op die vraag was niet gerekend. Het was de bedoeling dat wij daar boos zouden reageren. Daarna begon hij over al zijn ervaring op scholen met kinderen en zijn eigen 5 kinderen. Hij wist heus wel wat goed was voor kinderen, hij had ons niet nodig om te weten wat goed voor ons kind was. Toen heb ik hem uitgelegd dat zijn taak was te sturen tussen het personeel, het gebouw, alle leerlingen te samen, leerstof, schoonmaak en zo.. en dat wij ouders wisten wat het beste voor ons kind was. Maar stel nu dat je overdonderd raakt door zo’n uitspraak? Dan ben je afgeserveerd en kom dan nog eens op gesprek… dat gaat niet zo snel meer dan.

Net voor wij besloten naar een andere school te gaan, hebben wij, voor ons eigen inzicht een gesprek gehad met een professional in conflictsituaties om te zien wat wij anders hadden moeten doen, kunnen doen, horen te doen: was het dan anders gelopen. Kom volgende week terug dan leg ik het voor aan mijn netwerk. De week erop had hij het persoonlijke 06 van dé (toenmalige) bekende advocaat op schoolgebied. Wij hebben daar geen gebruik van gemaakt omdat je niet kan winnen en het doet niets voor kind (want al van die basisschool af). 

Overigens net als jullie ook OCO mediation gehad maar omdat OCO de directeur voor het blok zette, was dat nog een keer tegen het zere been van die man en dat luidde het definitieve “we doen niets meer voor dit kind” in. Ik vond OCO heel professioneel. Goh, wat stak school met haar houding daar tegen af. Ik wist niet welke kant OCO op zouden gaan, achter kind staan of achter school. Ik heb de indruk dat ze heel veel achter de schermen voor kind hebben gedaan. Daar ben ik ze nog steeds dankbaar voor. Het ging alleen nog maar over de ego van de directeur en de juf, dus dat was hard nodig. 

Marloes17

Marloes17

04-10-2023 om 12:50 Topicstarter

leerplicht zal nu contact opnemen met school en directie. Ik heb ze de vraag voorgelegd of ze via het samenwerkingsverband urgentie kunnen regelen zodat mijn kind naar een andere school kan gaan. Specifiek de school die ik heb uitgekozen. Ik gaf aan dat ik niets tegen de school had ook niet tegen de directie, maar dat het probleem zo groot is en onveilig dat ik wel weg moet. Ik krijg vandaag of morgen terugkoppeling. 
Misschien is het geen handige stap, maar mijn zoon thuis houden wil ik niet. Hij heeft een schoolse setting nodig zodat hij ook op sociaal emotioneel gebied kan blijven ontwikkelen. 
Ik heb van beide juffen nog geen reactie op Parro gehad en ook geen reactie op de mail naar directie. Misschien zijn ze ook wel klaar met het gemiep. 
Ik ben realistisch, dit probleem zal niet snel verdwijnen. Mijn zoon kan niet terug naar die school en blijft in de tussen tijd te lang thuis. 
Dus ik was heel duidelijk naar leerplicht, help ons ervoor te zorgen dat onze zoon urgentie krijgt en dat school in de tussentijd onderwijs stof blijft aanbieden

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.