Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon wordt gepest, groep 4


Flanagan schreef op 03-10-2023 om 09:30:

[..]

Of juist een individu gerichte aanpak op de aanstichter van het pesten.
Dat lijkt mij effectiever dan streven dat de hele klas omdraait en meelopers stoppen met meelopen.

Meestal zijn de meelopers het ergste. 

Marloes17

Marloes17

03-10-2023 om 10:10 Topicstarter

Decembermamma schreef op 03-10-2023 om 07:12:

mamaE dat is heel moeilijk hoor! Hier hebben ze een of ander beweegprogramma gedaan die de groepsdynamiek moet veranderen. Dat werkte echt niet wat goed werkt is een strikte docent die dat soort ongein niet accepteert. Vorig jaar kreeg de klas van mijn zoon een dergelijke juf en aan het einde van het jaar zei ze letterlijk tegen mij "ik geef de klas nu over aan een juf die nog strikter is, ze hebben een strikte juf nodig".

Helemaal mee eens. Vorig jaar hadden ze zo een juf. Ondanks dat ik voor de vakantie me zorg uitsprak aan de directie en een huilende moeder naast me had werden we weg gestuurd dat we blij moeten zijn dat er een leerkracht voor de klas staat. Daarnaast maken zij wel bewogen beslissingen en zetten bekwamen leerkrachten voor de klas. 

Ik heb wel een signaal door gegeven zowel als bij de juf als bij de directie. Vorige juf wilde het graag maar werd tegen gehouden. 

Marloes17

Marloes17

03-10-2023 om 10:11 Topicstarter

Philou schreef op 03-10-2023 om 09:37:

[..]

Meestal zijn de meelopers het ergste.

Klopt ze zijn met velen. Is gewoon niet meer te doen😓

Marloes17

Marloes17

03-10-2023 om 10:15 Topicstarter

MamaE schreef op 02-10-2023 om 22:42:

Maar wat gebeurt er in het hoofd van kinderen dat ze er al op los gaan meppen als iemand een gum laat vallen, iemand aankijkt, een keer hoest of weet ik wat voor onzinnige reden? Daar komen ze in het verdere leven ook niet mee weg hoor.
Kan zo'n kind wel een brief met sorry gaan schrijven, maar daar koop je niks voor als hij het niet meent en/of telkens opnieuw de fout in gaat.
Spelletjes spelen met de juf is allemaal leuk en aardig, maar het probleem ligt niet bij jouw zoon of dat hij naar de juf moet gaan. Als een kind in elkaar gemept wordt, dan moet een leerkracht ingrijpen en als dat stelselmatig gebeurt, dan moeten er maatregelen volgen voor de pester. Deze klas is niet veilig. Andere kinderen accepteren het gedrag of zijn zo bang dat ze er niet tegenin durven gaan.
Een school moet hier wel wat mee. Niet op individueel niveau, maar op groepsniveau.

Dit gebeurt letterlijk in de groep. Je mag idd niet hoesten niet kijken niet langslopen. 1 jongen is zo heftig als je naar hem kijkt dan kunt je een stoot verwachten. Er speelt veel meer en juf geeft aan dat de groepssamenstelling niet goed gekozen is. De draagkracht in vergelijking met de andere groep 4 is op ze zachts gezegd scheef. 

Marloes17 schreef op 03-10-2023 om 10:15:

[..]

Dit gebeurt letterlijk in de groep. Je mag idd niet hoesten niet kijken niet langslopen. 1 jongen is zo heftig als je naar hem kijkt dan kunt je een stoot verwachten. Er speelt veel meer en juf geeft aan dat de groepssamenstelling niet goed gekozen is. De draagkracht in vergelijking met de andere groep 4 is op ze zachts gezegd scheef.

Doet die jongen dat thuis ook bij zijn broertjes/zusjes? Wat zeggen de ouders daarvan? Ik vind dat voor een kind van zeven echt een enorm agressieve houding. 

Uiteraard is deze groepssamenstelling erg zwaar en de juf misschien niet de beste keuze voor deze klas, maar mijn vraag is wel waarom geaccepteerd wordt 'dat pietje nu eenmaal klappen uitdeelt als je naar hem kijkt'. Door de school én door de rest van de klas.

Marloes17

Marloes17

03-10-2023 om 10:48 Topicstarter

MamaE schreef op 03-10-2023 om 10:36:

[..]

Doet die jongen dat thuis ook bij zijn broertjes/zusjes? Wat zeggen de ouders daarvan? Ik vind dat voor een kind van zeven echt een enorm agressieve houding.

Uiteraard is deze groepssamenstelling erg zwaar en de juf misschien niet de beste keuze voor deze klas, maar mijn vraag is wel waarom geaccepteerd wordt 'dat pietje nu eenmaal klappen uitdeelt als je naar hem kijkt'. Door de school én door de rest van de klas.

Deze jongen heeft speciale zorg nodig. Hij zat op een andere school. Toen kwam hij hier bij ons en moest eigelijk naar groep 3 daar ging het mis en de directie had tijd nodig voor aanvraag van onderzoeken en waarschijnlijk eventuele beschikkingen te regelen. Hij ging terug naar groep 2, daar ging het ook moeizaam. Vorig jaar hadden we een stevige juf die kon het goed aan en daardoor was hij minder agressief, hij was nog steeds een tikkende tijdbom. Nu heeft hij andere juffen met een gemiddelde aanpak. Dit werkt niet, hij geeft aan dat niemand naar hem mag kijken. En ik overdrijf niet als ik zeg dat hij hard beukt en scheld. Daar ben ik vaker getuigen van geweest. Onder anderen bij schooluitjes. 

Ouders zijn uit elkaar, hij heeft net twee hele kleine broertjes en zusjes erbij. Ook heeft hij een zeer vriendelijke moeder een rustige jonge dame. Ik denk dat het voor moeder ook niet makkelijk is. Ze gaf aan dat vorig jaar een fijn jaar is en dat ze zich zorgen maakt over het nieuwe jaar. Meerdere ouders beamen dit. Jammer dat de school niet voor de vorige juf koos. Dan zat ik nu niet op het forum 😓

MamaE schreef op 03-10-2023 om 10:36:

[..]

Doet die jongen dat thuis ook bij zijn broertjes/zusjes? Wat zeggen de ouders daarvan? Ik vind dat voor een kind van zeven echt een enorm agressieve houding.

Uiteraard is deze groepssamenstelling erg zwaar en de juf misschien niet de beste keuze voor deze klas, maar mijn vraag is wel waarom geaccepteerd wordt 'dat pietje nu eenmaal klappen uitdeelt als je naar hem kijkt'. Door de school én door de rest van de klas.

Dan moet de aanpak gericht zijn op dit kind. Ik heb ook zo'n type in de klas gehad. Met de hele school hadden we hier zero tolerance beleid op. Duidelijke afspraken met collega's. Bij dreigen of geweld: pak je spullen en ga bij meester X zitten. Meester X is niet leuk, gezellig etc. Lukt het bij meester X ook niet, dan door naar de directie. In de pauze gesprekje: wat ging er mis, hoe doen we het anders? En een nieuwe poging. Steeds weer met een vriendelijke houding, we proberen het gewoon weer.  Ik kan niet zeggen dat hij dat jaar enorm geleerd heeft zich in te houden, maar de klas kon weer ademhalen. In een later jaar kwam er speciaal iemand naar school om hem te begeleiden in gedrag. 

Het betreffende kind heeft veel instructie gemist. Maar anders had de hele klas geen zier geleerd dat jaar. 

Marloes17

Marloes17

03-10-2023 om 12:08 Topicstarter

LydiaDietz schreef op 03-10-2023 om 11:13:

[..]

Dan moet de aanpak gericht zijn op dit kind. Ik heb ook zo'n type in de klas gehad. Met de hele school hadden we hier zero tolerance beleid op. Duidelijke afspraken met collega's. Bij dreigen of geweld: pak je spullen en ga bij meester X zitten. Meester X is niet leuk, gezellig etc. Lukt het bij meester X ook niet, dan door naar de directie. In de pauze gesprekje: wat ging er mis, hoe doen we het anders? En een nieuwe poging. Steeds weer met een vriendelijke houding, we proberen het gewoon weer. Ik kan niet zeggen dat hij dat jaar enorm geleerd heeft zich in te houden, maar de klas kon weer ademhalen. In een later jaar kwam er speciaal iemand naar school om hem te begeleiden in gedrag.

Het betreffende kind heeft veel instructie gemist. Maar anders had de hele klas geen zier geleerd dat jaar.

De directie wil juist dat mijn kind bij haar komt werken als het teveel is. Ze moeten nog onderzoeken of het een groepsprobleem Is of dat het om individuele gevallen gaat. Onze juffen zijn wel duidelijk, maar er lijkt wel langs elkaar heen gewerkt te worden. Mijn zoon kan goed leren, maar heeft gisteren niets kunnen doen door alle teleurstellingen. Voor nu wacht ik op een telefoontje van de ib’r wil nog even alles met haar strak doornemen, wellicht een andere klas. Is ook niet mijn eerste keus maar heb het idee dat dit nog lang gaat duren. 

Gisteren is mijn zoon en ik kort gaan praten hoe we hart voor elkaar moeten hebben. Hoe we elkaar kunnen helpen en dat er 1 zo dapper is geweest om een brief te schrijven. Er werd zelfs geapplaudisseerd.

Terwijl ik me verhaal deed gebeurde er al van alles. 1 kind komt met haar stoel tegen een tafel aan en word zo hard geschopt dat ze met haar borst tegen te tafel aan knalt. Toevallig was dat een jongen die de brief had geschreven en een applaus in ontvangst heeft genomen.

Ik wilde een positief gebaar maken heb ik vorig jaar met een mooie leuke gast lesje ook gedaan. Maar dit jaar heeft het eigelijk weinig zin. Het is namelijk niet alleen deze jongen het zijn er meer. Juf geeft aan dat ze op sociaal emotioneel ontwikkeling als kleuters acteren. Een flinke achterstand dus. Ze hebben het dus nooit echt geleerd.

Wat vervelend om te horen dit! 29 kinderen in een lokaal is te gek voor woorden, dat gaat gegarandeerd fout. Dit had de directie gelijk moeten inzien en de meesters en juffen ook. 

Ik zou ten eerste je zoontje even ziekmelden (mentale gezondheid gaat voor). Beste actie die je daarna kan doen is het idd met de directie te bespreken en zien met wat voor suggesties zij komen. Als er geen verbetering in de situatie komt, is het misschien het overwegen waard om je zoontje naar een andere school te sturen. 

PeterPJ schreef op 03-10-2023 om 16:38:

Wat vervelend om te horen dit! 29 kinderen in een lokaal is te gek voor woorden, dat gaat gegarandeerd fout. Dit had de directie gelijk moeten inzien en de meesters en juffen ook.

Ik zou ten eerste je zoontje even ziekmelden (mentale gezondheid gaat voor). Beste actie die je daarna kan doen is het idd met de directie te bespreken en zien met wat voor suggesties zij komen. Als er geen verbetering in de situatie komt, is het misschien het overwegen waard om je zoontje naar een andere school te sturen.

Als je het draadje gelezen had, had je begrepen dat TO al een stuk verder is dan alleen de openingstopic.

Marloes17 schreef op 03-10-2023 om 12:08:

[..]

De directie wil juist dat mijn kind bij haar komt werken als het teveel is. Ze moeten nog onderzoeken of het een groepsprobleem Is of dat het om individuele gevallen gaat. Onze juffen zijn wel duidelijk, maar er lijkt wel langs elkaar heen gewerkt te worden. Mijn zoon kan goed leren, maar heeft gisteren niets kunnen doen door alle teleurstellingen. Voor nu wacht ik op een telefoontje van de ib’r wil nog even alles met haar strak doornemen, wellicht een andere klas. Is ook niet mijn eerste keus maar heb het idee dat dit nog lang gaat duren.

Gisteren is mijn zoon en ik kort gaan praten hoe we hart voor elkaar moeten hebben. Hoe we elkaar kunnen helpen en dat er 1 zo dapper is geweest om een brief te schrijven. Er werd zelfs geapplaudisseerd.

Terwijl ik me verhaal deed gebeurde er al van alles. 1 kind komt met haar stoel tegen een tafel aan en word zo hard geschopt dat ze met haar borst tegen te tafel aan knalt. Toevallig was dat een jongen die de brief had geschreven en een applaus in ontvangst heeft genomen.

Ik wilde een positief gebaar maken heb ik vorig jaar met een mooie leuke gast lesje ook gedaan. Maar dit jaar heeft het eigelijk weinig zin. Het is namelijk niet alleen deze jongen het zijn er meer. Juf geeft aan dat ze op sociaal emotioneel ontwikkeling als kleuters acteren. Een flinke achterstand dus. Ze hebben het dus nooit echt geleerd.

De gemiddelde kleuter gaat echt niet meteen meppen als je hem/haar per ongeluk aanraakt of naar hem kijkt. Kinderen moeten daar zeker in leren, maar het belangrijkste is dat dit gedrag ten alle tijden door niemand getolereerd wordt. 

Verder is pesten altijd een groepsproces. Als de hele klas het niet accepteert en een front vormt tegen de pester(s) is de lol er snel af. Blijkbaar zijn andere kinderen ook bang voor de tikkende tijdbommen. Dat betekent dat de groep niet veilig is.
Of ze kijken tegen deze jongens op...dan heb je ook een probleem want een goed voorbeeld zijn ze niet.

De aanpak op de school van Lydia is gericht op het belang van de groep en niet op het belang van het individu. Ik vind het de omgekeerde wereld om het slachtoffer te isoleren uit de groep door hem apart te zetten en naar de directie te sturen.

maar jij zit daar en een kind stoot per ongeluk tegen een tafel en een jongen schopt haar en ze komt met haar borst tegen de tafel aan,  de jongen die applaus kreeg deed dat dus? Wat deed de juf toen dat gebeurde?

Marloes17

Marloes17

03-10-2023 om 18:19 Topicstarter

De situatie is nu echt uit de hand gelopen. Leerplicht heb ik net gemaild. Wat is er gebeurt; ik haal mijn kind op ben in gesprek met juf over de incidenten, komt mijn zoon naar me toe ze lachen me uit ze schelden ze stoppen niet. Dus ik zeg; wil je hiermee ophouden ik wil niet meer dat we elkaar schoppen schelden etc het moet nu echt stoppen. Juf was erbij en vervolgens stonden er twee broers van de middelbaren school mij en me zoon te intimideren met wat zeg je en tegen wie praat je. Ik moest wel rustig blijven want kreeg weer Déjà vu. Gelukkig kwam de moeder, ze vroeg waarom haar dochter is lief. Ik zei ja mevrouw dat is ze ook maar ik wil niet dat ze elkaar pesten. Gelukkig sprak ze haar zoon aan en kon ik uit de situatie stappen. Het is nu zo dat ze ook hun broers erbij halen. Volgens juf is dit meisje heel pittig en lastig te corrigeren. Zij is nieuw op school en stond ook op de video beelden als enige meisje bij de vechtpartij.

wij willen weg, dus ik heb mijn zoon al die zelfde middag ergens ingeschreven het is een nieuwe school in onze wijk. Ik heb op de mail leerplicht gevraagd mij terug te bellen en eventueel iets voor ons te betekenen als het om urgentie gaat. 

Het probleem is te groot en ook bedreigend. Ik en me hele gezin hebben hier geen energie voor 

ik snap het verhaal niet meer zo. Je was eerst in gesprek met juf en een meisje wordt tegen een tafel gebeukt, wat deed de juf toen?

Tweede verhaal wordt je zoon uitgescholden, en komt met broers. Wat deed de juf in dit verhaal?

Marloes17

Marloes17

03-10-2023 om 19:16 Topicstarter

Kikki39 schreef op 03-10-2023 om 18:32:

ik snap het verhaal niet meer zo. Je was eerst in gesprek met juf en een meisje wordt tegen een tafel gebeukt, wat deed de juf toen?

Tweede verhaal wordt je zoon uitgescholden, en komt met broers. Wat deed de juf in dit verhaal?

Eerste verhaal is in het klaslokaal gebeurt. Ik bracht mijn kind die ochtend en we hebben een gesprekje met de klas gehad. Met de insteek hart voor elkaar. Terwijl wij ons verhaal deden gebeurde er al het één en het ander. Meisje komt met stoel tegen de tafel aan van de jongen achter haar en wordt zo hard getrapt dat ze naar voren schiet. Ik heb toen gezegd stop dat is gevaarlijk hou hiermee op. Juf was er ook bij, maar het ging heel snel.


twee situatie is voor mij de druppel. Ik sta buiten met de juf te praten. We bespraken kort de dag. Mijn zoon loopt naar me toe en verteld me dat hij wordt uitgelachen en uitgescholden. Het was niet ver van ons af, maar het was wel druk op dat moment. Ik zeg dat ze moeten stoppen met schelden en uitlachen. Waarop ik tegen reactie krijg van nog twee grotere jongens. Zij zitten al op de middelbare school en komen hun broertje en zusje ophalen. Ik heb me rustig gehouden want het werd weer bedreigend. Gelukkig is moeder gekomen en heeft haar zoon toen aangesproken. Wat er nu gebeurt is dat ze nu ook hun oudere broers mee laten doen met het schelden en uitlachen, het is dus een groter probleem. Voor ons is dit te onveilig. Ik hoop dat ik het een beetje heb kunnen uitleggen. Begin langzaam op te raken. Heel jammer dit 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.