Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon wordt gepest, groep 4


Flanagan schreef op 27-09-2023 om 12:49:

[..]

Ik zou ouder en kind team niet benaderen want ouder en kind team zijn er voor de vragen wat betreft opvoeding van het kind. Dan verschuif je het probleem, dat bij school ligt, naar de ouders. Daarnaast is het team onafhankelijk van school; ze kunnen een school ook niet adviseren waar daar zijn ze niet bevoegd voor.

Als een kind met TOS op een kentalis school instroomt, gaat dit eerder via het ZAT zorg advies team. Dat is een samenwerking met de school, ook voor lln op een basisschool.

TS kan beter eerst de gesprekken afwachten. Maar als ze haar kind te lang thuis houdt, kan haar kind bij de lpa gerapporteerd worden. Misschien toch beginnen met de ma-di-woe dagen? Als het op die dagen ook fout gaat, staat ze sterker in haar argument van thuis houden.

Dat ben ik niet met je eens. Alle OKT's  hebben ook een medewerker van een ouder en kind team die verbonden is met de school. Deze persoon kan juist helpen met de gesprekken, middelen tussen ouders en school, meedenken in hoe omgaan met de situatie. 

met een beetje pech is het ZAT iedere 2 maanden en ben je lang aan het wachten om de situatie in de klas op te lossen. Wat betreft de overstap naar ee cluster2 school zal er toch een toelaatbaarheidsverklaring moeten komen. Daar is idd het samenwerkingsverband voor nodig maar niet voor de problemen met de klas tussen leerlingen en hoe de school hier mee omgaat. 

krulliebollie schreef op 27-09-2023 om 15:20:

[..]

Dat ben ik niet met je eens. Alle OKT's hebben ook een medewerker van een ouder en kind team die verbonden is met de school. Deze persoon kan juist helpen met de gesprekken, middelen tussen ouders en school, meedenken in hoe omgaan met de situatie.

Heb jij daar goede ervaring mee? Ik ken het okt alleen maar als een trage bureaucratische organisatie waar ik alle kennis en ervaring heen bracht maar niet wijzer van terug ben gekomen. Dat er een overleg is op school waar het okt bij zit, zal eerder zijn om verwaarlozing en misbruik ed op te speuren. Maar een okt dat op school komt binnenlopen om school eens te vertellen dat er een kind gepest wordt en dat school dat verkeerd aanpakt, dat gaat, denk ik, niet gebeuren.

Ik vraag me ook af in hoeverre speciaal onderwijs een oplossing is. Dat is bedoeld voor kinderen die een dusdanig grote zorgvraag hebben dat een reguliere school dat niet kan bieden. Niet voor kinderen die gepest worden. Het lijkt me de omgekeerde wereld om slachtoffers van pesten naar speciaal onderwijs te sturen zodat de daders ermee weg komen. Kind van TS heeft toevallig TOS, andere kinderen 'mankeren' niets. Die hebben deze uitweg niet. 
School moet zorgen voor een veilige omgeving voor álle kinderen. Ongetwijfeld is er een reden voor kinderen om te pesten, maar geen enkele rechtvaardigt het gedrag. 
Daar moet dus iets mee.

Philou schreef op 27-09-2023 om 15:28:

[..]

Heb jij daar goede ervaring mee? Ik ken het okt alleen maar als een trage bureaucratische organisatie waar ik alle kennis en ervaring heen bracht maar niet wijzer van terug ben gekomen. Dat er een overleg is op school waar het okt bij zit, zal eerder zijn om verwaarlozing en misbruik ed op te speuren. Maar een okt dat op school komt binnenlopen om school eens te vertellen dat er een kind gepest wordt en dat school dat verkeerd aanpakt, dat gaat, denk ik, niet gebeuren.

Ik heb er werktechnisch mee te maken. Niet zo heel vaak met Amsterdam te maken. En net als overal is de ene medewerker de andere niet. De ene pakt het super goed aan en de andere medewerker drukt op alle verkeerde knopjes. Ik mag er vanuit gaan dat ze niet een school binnen lopen en ze gaan vertellen hoe ze dat moeten doen. Ik mag hopen dat ze ouders helpen om het gesprek aan te gaan, school ondersteunen hoe om te gaan met probleemgedrag. 

Marloes17

Marloes17

02-10-2023 om 17:29 Topicstarter

terugkoppeling hoe en wat😉
We zijn in gesprek gegaan met ib’r en directie. Ze waren zeer vriendelijk. Het gesprek begon met het aanbieden van een excuses brief geschreven door 1 van de pesters. Wij hebben hun bedankt en vinden het fijn dat ze met 1 van de kinderen in gesprek zijn gegaan. Uiteraard zijn ouders ook ingelicht en gaven aan dat ze niet van de situatie op de hoogte waren. Vanwege privacy redenen krijgen we geen terug koppeling hierover.
Wij hebben ons dan ook gericht op de veiligheid van ons kind binnen de groep.
dat betekend een veilig plekje in de klas, veiligheid in kleedkamer en buiten spelen. Hoe dat er precies uit gaat zien is mij niet duidelijk.  We hebben gevraagd om een vertrouwenspersoon als het voor mijn zoon te veel is. 
Viertaal wordt ook aangeboden voor mijn kind. Wij zijn daar erg blij mee. Al hoewel ik nog niet echt weet wat ze doen en waar ze kinderen mee begeleiden. Als iemand meer went dan hoor ik het graag😉

vandaag is mijn kind weer vol vertrouwen naar school gegaan. Helaas is het weer mis gegaan. Juf net aan de telefoon gehad. Dit probleem is eigelijk te groot. Als mijn zoon een kind bij de schouders tik om iets te vragen is dat al reden tot geweld. Juf geeft aan dat als een kind een gum laat vallen ook redenen is om elkaar verbaal en soms fysiek te laten merken dat dat niet mag.

het is een drama en het zal niet 123 ophouden. Directie is bezig 

Op zich hoopvol dat jullie met de directie hebben kunnen spreken en dat ze welwillend zijn, maar wat ontzettend balen dat het meteen weer misgaat zeg! Zo kun je je kind eigenlijk dus niet meer naar school laten gaan. 

@Marloes, merk je , nu je zoon zich serieus genomen voelt, hij minder bang is omdat hij weet dat de juffen ingrijpen en de directie weet wie de pestkop is en er mee bezig is? Laat hem naar school gaan want voor hem is het ook een leerzame ervaring ( nee, ik ben niet anders maar een leuke klasgenoot itt die pestkop).

Mijn kind is op de basisschool gepest, het werd niet erkend en dit deed zijn vertrouwen in de juf en de leiding geen goed. Op het voortgezet onderwijs deed zich in de klas ook iets voor, nu werd dit direct erkend. Kind kreeg advies waar fiets te stallen en de conrector stelde vragen waardoor het voor ons en kind duidelijk was dat school een goed beeld had van de situatie. Dit gaf kind een gevoel van veiligheid en dat deed goed. De conrector heeft ons daarna niet meer op bezoek te kregen.

ps. Het is handig als een kind hard kan rennen, zelfs als de pester een voetballertje is. Heeft je zoon interesse in atletiek?

Marloes17

Marloes17

02-10-2023 om 19:38 Topicstarter

Flanagan schreef op 02-10-2023 om 18:36:

@Marloes, merk je , nu je zoon zich serieus genomen voelt, hij minder bang is omdat hij weet dat de juffen ingrijpen en de directie weet wie de pestkop is en er mee bezig is? Laat hem naar school gaan want voor hem is het ook een leerzame ervaring ( nee, ik ben niet anders maar een leuke klasgenoot itt die pestkop).

Mijn kind is op de basisschool gepest, het werd niet erkend en dit deed zijn vertrouwen in de juf en de leiding geen goed. Op het voortgezet onderwijs deed zich in de klas ook iets voor, nu werd dit direct erkend. Kind kreeg advies waar fiets te stallen en de conrector stelde vragen waardoor het voor ons en kind duidelijk was dat school een goed beeld had van de situatie. Dit gaf kind een gevoel van veiligheid en dat deed goed. De conrector heeft ons daarna niet meer op bezoek te kregen.

ps. Het is handig als een kind hard kan rennen, zelfs als de pester een voetballertje is. Heeft je zoon interesse in atletiek?

Dat laatste daar zaten we ook aan te denken. Atletiek is iets wat misschien wel in ze straatje past. 

Juf is zeer vriendelijk en wil graag hem helpen. Ze zei ook zeg hem dat we ons best doen en dat hij altijd naar de juf mag gaan. Ze wil hem zelfs beter leren kennen met hem na schooltijd even een half uurtje een spelletje doen. Met als doel dat hij haar ook leert kennen en vertrouwen in haar krijgt. Zo zou hij sneller naar haar toe stappen als het hem te veel is. 

We wachten af en blijven met school in gesprek😉

Marloes17 schreef op 02-10-2023 om 17:29:


vandaag is mijn kind weer vol vertrouwen naar school gegaan. Helaas is het weer mis gegaan. Juf net aan de telefoon gehad. Dit probleem is eigelijk te groot. Als mijn zoon een kind bij de schouders tik om iets te vragen is dat al reden tot geweld. Juf geeft aan dat als een kind een gum laat vallen ook redenen is om elkaar verbaal en soms fysiek te laten merken dat dat niet mag.

Hier een deja Vu! Wij kregen van juf te horen dat als zoon maar in de richting van bepaalde kinderen kreeg ze al gewelddadig tegen hem deden. 

Maar wat gebeurt er in het hoofd van kinderen dat ze er al op los gaan meppen als iemand een gum laat vallen, iemand aankijkt, een keer hoest of weet ik wat voor onzinnige reden? Daar komen ze in het verdere leven ook niet mee weg hoor. 
Kan zo'n kind wel een brief met sorry gaan schrijven, maar daar koop je niks voor als hij het niet meent en/of telkens opnieuw de fout in gaat.
Spelletjes spelen met de juf is allemaal leuk en aardig, maar het probleem ligt niet bij jouw zoon of dat hij naar de juf moet gaan. Als een kind in elkaar gemept wordt, dan moet een leerkracht ingrijpen en als dat stelselmatig gebeurt, dan moeten er maatregelen volgen voor de pester. Deze klas is niet veilig. Andere kinderen accepteren het gedrag of zijn zo bang dat ze er niet tegenin durven gaan. 
Een school moet hier wel wat mee. Niet op individueel niveau, maar op groepsniveau.

mamaE dat is heel moeilijk hoor! Hier hebben ze een of ander beweegprogramma gedaan die de groepsdynamiek moet veranderen. Dat werkte echt niet wat goed werkt is een strikte docent die dat soort ongein niet accepteert. Vorig jaar kreeg de klas van mijn zoon een dergelijke juf en aan het einde van het jaar zei ze letterlijk tegen mij "ik geef de klas nu over aan een juf die nog strikter is, ze hebben een strikte juf nodig".

Jeetje mama het blijft ingewikkeld dus. Fijn dat school er aandacht voor heeft maar ik vind eigenlijk dat ze, zolang het nog niet opgelost is, een tweede docent of assistent in de klas moeten zetten om in de gaten te houden wat er gebeurd. Om de veiligheid van de kinderen die gepest worden te garanderen. 

Ik ken viertaal. dat zijn ambulante begeleiders die op school komen om individueel met je kind te gaan samen werken aan de zijn spraak/taal. Ook kunnen zij docenten begeleiden in de aanpak van het spraak/taal stuk. 

Decembermamma schreef op 03-10-2023 om 07:12:

mamaE dat is heel moeilijk hoor! Hier hebben ze een of ander beweegprogramma gedaan die de groepsdynamiek moet veranderen. Dat werkte echt niet wat goed werkt is een strikte docent die dat soort ongein niet accepteert. Vorig jaar kreeg de klas van mijn zoon een dergelijke juf en aan het einde van het jaar zei ze letterlijk tegen mij "ik geef de klas nu over aan een juf die nog strikter is, ze hebben een strikte juf nodig".

Dat is het dus. Dat het meteen weer mis is betekent dat de pestkoppen openlijk de ruimte krijgen voor hun gedrag. 

Ik zeg nergens dat dit makkelijk is, maar aangezien het probleem niet bij het kind van TS ligt, lijkt de op het individu gerichte aanpak me niet zo nuttig. De aanpak moet op de hele klas en op de pesters gericht zijn.

MamaE schreef op 03-10-2023 om 09:19:

Ik zeg nergens dat dit makkelijk is, maar aangezien het probleem niet bij het kind van TS ligt, lijkt de op het individu gerichte aanpak me niet zo nuttig. De aanpak moet op de hele klas en op de pesters gericht zijn.

Of juist een individu gerichte aanpak op de aanstichter van het pesten. 
Dat lijkt mij effectiever dan streven dat de hele klas omdraait en meelopers stoppen met meelopen.

In klas kind op VO was een leerling die steeds zorgde voor gedoe; vechten tijdens gym of stelen uit tassen. Ouders van de leerling weer op gesprek. Uiteindelijk is de leerling vertrokken en werd de klas rustig. De klas en de docenten waren blij niet meer waakzaam te hoeven zijn. Onrust zorgt voor een nare sfeer;’rotte’ appel eruit of individu gerichte aanpak is m.I. meest effectief.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.