Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon wordt gepest, groep 4


Kikki39 schreef op 24-09-2023 om 21:11:

en toch kom ik nog even terug op de juf van do en vr. Je zoon is geschopt en geslagen en juf heeft daar niks van tegen jullie gezegd. Daarbij zegt ze over een ander incident dat je zoon maar zelf verantwoordelijk moet zijn en moet stoppen. Ik snap echt niet dat je dan nog te spreken bent over deze juf die dit toelaat, dit is echt niet oke! Zij moet deze jongens aanspreken en ze straf geven en naar de directie hiermee gaan.Als ze dit maar toelaat ben je naar mijn idee geen goede leerkracht. Dat ze het niet aankan zou kunnen, maar dan moet ze naar de directie stappen. Ik zou echt laaiend zijn als mijn dochter was geschopt en geslagen en juf doet maar alsof ze het zelf moet oplossen en ze ook nog incidenten verzwijgt en toelaat. En jij spreekt ook nog aardig over haar.

Ja, dat verbaast mij ook. Als hier de directie al van weet dan zou ik het alsnog iets voor de onderwijsinspectie vinden denk ik. 

Ik zou toch echt uitkijken naar een andere school. En als echt alle scholen zo aso/tokkie zijn, verhuizen? Ik zou mijn kind het beeld dat jij schetst van deze school en wat er gebeurt niet mee willen geven als zijnde 'normaal'. Want dat is het niet.
School reageert overdreven op kleine dingen als zonder toestemming aan het digibord zitten en doet niks behalve de verantwoordelijkheid bij het slachtoffer neerleggen wanneer er grof geweld gebruikt wordt. Dit kan gewoon echt niet. 
De juf kan dan wel heel vriendelijk zijn en ziek zijn geweest, het is gewoon niet oké.
En ook de juf die staat te filmen terwijl één kind door zeven anderen in elkaar wordt gemept. Niks is zo onveilig voor een kind als volwassenen die niet ingrijpen bij situaties die by far niet oké zijn. Wie zwijgt stemt toe. 

Marloes17

Marloes17

25-09-2023 om 19:27 Topicstarter

RaSa schreef op 25-09-2023 om 10:54:

[..]

Staar je niet blind op cluster 2. Ook daar wordt gepest en buitengesloten. In tegenstelling tot de school van jouw kind doen ze er wel wat aan (pogingen althans) maar het blijft een school met kinderen waarvan er veel naast TOS/doof/slechthorend nog een extra etiketje hebben.

Belangrijkste om een arrangement te krijgen zijn de logopedische testen. Taalproductie en taalbegrip. Scoor je daarop te goed, kom je niet (meer) in aanmerking voor een plekje op school. Mijn dochter heeft groep 1 t/m 5 op een cluster 2 school gezeten. Met haar taal is nog steeds heel veel aan de hand (logisch met TOS). Lezen en schrijven is heel lastig. Ze zoekt naar woorden in haar hoofd. Daardoor zijn haar verhalen langzaam en vaak onlogisch opgebouwd. Ze weet niet altijd het juiste woord voor iets of vergeet spontaan hoe iets heet. Toch is ze nu te goed voor cluster 2.

Als ik jouw was zou ik dus inzetten op een andere veilige school. Die zijn er namelijk echt. Mijn dochter is nu terug naar regulier. En ja, de kinderen maken opmerkingen over haar taal. Maar de school is een hele veilige omgeving, waar ze absoluut niet gepest wordt. Dus op die opmerkingen volgde een uitleg en daarmee was de kous af.

Mijn zoon heb ik om het half jaar op zijn taal woordenschat en woordbegrip laten testen hij scoort te hoog idd. Hij is ook erg goed in lezen en spelling😣snap die jongen niet. Ik dacht misschien een lichte vorm van tos. 

Marloes17

Marloes17

25-09-2023 om 19:29 Topicstarter

MamaE schreef op 25-09-2023 om 17:10:

Ik zou toch echt uitkijken naar een andere school. En als echt alle scholen zo aso/tokkie zijn, verhuizen? Ik zou mijn kind het beeld dat jij schetst van deze school en wat er gebeurt niet mee willen geven als zijnde 'normaal'. Want dat is het niet.
School reageert overdreven op kleine dingen als zonder toestemming aan het digibord zitten en doet niks behalve de verantwoordelijkheid bij het slachtoffer neerleggen wanneer er grof geweld gebruikt wordt. Dit kan gewoon echt niet.
De juf kan dan wel heel vriendelijk zijn en ziek zijn geweest, het is gewoon niet oké.
En ook de juf die staat te filmen terwijl één kind door zeven anderen in elkaar wordt gemept. Niks is zo onveilig voor een kind als volwassenen die niet ingrijpen bij situaties die by far niet oké zijn. Wie zwijgt stemt toe.

Met juf 1 heb ik een goed gesprek gehad zij geeft aan dat mijn zoon niet het probleem is, maar dat het om 2 kinderen gaat die de hele groep tot deze sfeer heeft gebracht.

Marloes17

Marloes17

25-09-2023 om 19:39 Topicstarter

Korte update, vandaag zijn we bij de huisarts langs geweest. We zijn goed gehoord en begeleid. Ik heb toch leerplicht gecontacteerd, want mijn zoon zit nog thuis. Morgen zullen zij mij terugbellen.
Vandaag heb ik wat schoolwerk opgehaald en met juf 1 een heel fijn gesprek gehad. Zij vindt niet dat mijn zoon het probleem is. Ze noemde geen namen, maar het zou al een stuk fijner zijn als twee kinderen weg gaan. Ik weet wel op wie het gaat. Deze twee jongens zijn het die continu mijn zoon lopen uit te schelden en te stompen.
Juf 1 snapt onze keuze en hoopt dat de directie snel contact met ons opneemt. Zij vindt een schorsing eigelijk ook op ze plaats.

Marloes17

Marloes17

25-09-2023 om 20:00 Topicstarter

NataliaLint schreef op 25-09-2023 om 15:19:

Ziek melden, er wordt geen veilig leeromgeving geboden.

Jouw zoon zal niet de enige zijn met dit probleem denk ik.
Vraag welke kinderen nog meer gepest worden, en zorg voor een dossier.

Hiermee heeft een gesprek met de directie meer impact.

Mijn zoon is niet de enige er zijn al gesprekken geweest met andere ouders. 

Marloes17 schreef op 25-09-2023 om 20:00:

[..]

Mijn zoon is niet de enige er zijn al gesprekken geweest met andere ouders.

Het lijk echt heel erg op de situatie bij mijn zoon! Alleen was bij ons geen enkele juf open over wat er nou precies gebeurde. Later sprak ik met een andere ouder erover en die zei "ik voelde me zo slecht dat ik bijna elke dag aan de telefoon ging tot die en die zei dat zij dat ook deed" en zo ben ik voorzichtig gaan polsen en bleken er echt veel meer klachten te zijn en allemaal inzake dezelfde kinderen die aan het treiteren waren.

troelahoep schreef op 25-09-2023 om 15:55:

[..]

Ja, dat verbaast mij ook. Als hier de directie al van weet dan zou ik het alsnog iets voor de onderwijsinspectie vinden denk ik.

Maar dat zou best eens het horrorscenario kunnen zijn van school, dat het probleem in handen van een ander(e instantie) komt. Afhankelijk van het vertrouwen van de ouders in school en de situatie, is dat wel,of geen goed idee.

Lieve marloes17, ik zou als ik jou was naar het ouder en kind team gaan. Zij kunnen je ook helpen met deze problematiek. Kunnen ook met jou samen in gesprek met school. Onderzoek inzetten om te kijken of hij voor cluster 2 in aanmerking komt. In mijn omgeving ( bij jou in de buurt maar niet A) zitten er zeker kinderen met TOS op een kentalis school. Ik weet alleen niet of er dan nog andere problematiek bij deze kinderen speelt. 

krulliebollie schreef op 27-09-2023 om 12:15:

Lieve marloes17, ik zou als ik jou was naar het ouder en kind team gaan. Zij kunnen je ook helpen met deze problematiek. Kunnen ook met jou samen in gesprek met school. Onderzoek inzetten om te kijken of hij voor cluster 2 in aanmerking komt. In mijn omgeving ( bij jou in de buurt maar niet A) zitten er zeker kinderen met TOS op een kentalis school. Ik weet alleen niet of er dan nog andere problematiek bij deze kinderen speelt.

Ik zou ouder en kind team niet benaderen want ouder en kind team zijn er voor de vragen wat betreft opvoeding van het kind. Dan verschuif je het probleem, dat bij school ligt, naar de ouders. Daarnaast is het team  onafhankelijk van school; ze kunnen een school ook niet adviseren waar daar zijn ze niet bevoegd voor.

 Als een kind met TOS op een kentalis school instroomt, gaat dit eerder via het ZAT zorg advies team. Dat is een samenwerking met de school, ook voor lln op een basisschool.

TS kan beter eerst de gesprekken afwachten. Maar als ze haar kind te lang thuis houdt, kan haar kind bij de lpa gerapporteerd worden. Misschien toch beginnen met de ma-di-woe dagen? Als het op die dagen ook fout gaat, staat ze sterker in haar argument van thuis houden.

Decembermamma schreef op 25-09-2023 om 20:26:

[..]

Het lijk echt heel erg op de situatie bij mijn zoon! Alleen was bij ons geen enkele juf open over wat er nou precies gebeurde. Later sprak ik met een andere ouder erover en die zei "ik voelde me zo slecht dat ik bijna elke dag aan de telefoon ging tot die en die zei dat zij dat ook deed" en zo ben ik voorzichtig gaan polsen en bleken er echt veel meer klachten te zijn en allemaal inzake dezelfde kinderen die aan het treiteren waren.

Helaas zijn de leerkrachten ook aan geheimhoudingsplicht en privacyregels gebonden, dus zij zullen denk ik niet beamen dat het steeds dezelfde paar kinderen zijn die dit pestgedrag vertonen. Dat gedrag komt natuurlijk vaak ook ergens vandaan (thuissituatie) en voor juf het weet heeft ze de problematische ouders boos aan haar bureau staan. Tenminste zo heb ik dit destijds geobsedeerd in de klas van mijn kind. Het is net de maatschappij in het klein, een paar bullebakken verpesten het voor de rest. Heel veel sterkte want je kunt je zo machteloos voelen bij dat pesten, vrijwel alles kun je aanpakken, maar dit is zo ongrijpbaar! Bescherm je kind onder alle omstandigheden, mijn part thuishouden tot ze iets doen, want pesten is zooo beschadigdend en kan levenslang doorwerken! 

ja, daarom snap ik ook niet dat juf zegt tegen jullie dat er een paar kinderen niet in deze klas hadden moeten zitten en ze jullie helemaal snapt, dit is niet professioneel.

ik vond ook dat de juf eigenlijk teveel zegt. 

Kikki39 schreef op 27-09-2023 om 13:43:

ja, daarom snap ik ook niet dat juf zegt tegen jullie dat er een paar kinderen niet in deze klas hadden moeten zitten en ze jullie helemaal snapt, dit is niet professioneel.

Vast niet proffesioneel maar vast wel de waarheid. Soms kun je haast niet anders dan gewoon eerlijk zijn en aan geven dat je het zelf ook niet meer weet.

Bij ons op het werk is de werkdruk enorm, er zijn in een tijdsbestek van 2 weken 2 collega's overleden. We zijn nu een jaar verder en lopen hopeloos achter met onze werkzaamheden. Gisteren stond ineens een klant aan mijn bureau (normaal komen ze er niet maar deze doet ook vaak werkzaamheden voor ons op kantoor) hij vertelde dat hij vrijdag een uitgebreid rapport nodig heeft. Tussentijdse cijfers en prognoses, naast dat hij daar natuurlijk rijkelijk laat mee aankomt was hij gisteren de derde die dit verzoek bij mij neerlegde voor in dezelfde week. Dit heb ik hem ter plekke verteld waarna hij contact heeft opgenomen met de financierder en we wat uitstel hebben.

Flanagan schreef op 27-09-2023 om 12:49:

[..]

Ik zou ouder en kind team niet benaderen want ouder en kind team zijn er voor de vragen wat betreft opvoeding van het kind. Dan verschuif je het probleem, dat bij school ligt, naar de ouders. Daarnaast is het team onafhankelijk van school; ze kunnen een school ook niet adviseren waar daar zijn ze niet bevoegd voor.

Als een kind met TOS op een kentalis school instroomt, gaat dit eerder via het ZAT zorg advies team. Dat is een samenwerking met de school, ook voor lln op een basisschool.

TS kan beter eerst de gesprekken afwachten. Maar als ze haar kind te lang thuis houdt, kan haar kind bij de lpa gerapporteerd worden. Misschien toch beginnen met de ma-di-woe dagen? Als het op die dagen ook fout gaat, staat ze sterker in haar argument van thuis houden.

Ik zou dat ook niet doen om de reden dat okt geen ervaring heeft op school en met school, dat (hier) mensen van het okt vaak nog geen (schoolgaande) kinderen hebben en alles wat niet de norm is, al snel doorgestuurd wordt naar artsen ed.. zo doen ze dus ook geen ervaring op. Dus de kans is dat je dadelijk 2 overleggen hebt: 1 bij okt en 1 op school. Dat kost veel tijd en de kwaliteit van de uitkomst is onzeker.

Maar je kan wel contact opnemen met het overkoepelende orgaan tzt, als je dat wilt En aan het zat-overleg zitten ook haken en ogen. Zo weet ik wel van een moeder die bij dat overleg was maar of dat standaard mag? Maar wacht eerst de gesprekken af zoals flanagan zegt want je hebt kans dat je anders gezien wordt als een groter probleem dan deze situatie is. Scholen houden er namelijk van een zondebok aan te wijzen, en dan kunnen zij zich handelingsonbekwaam verklaren. 

Maar voor je dat allemaal doet is contact opnemen met https://oudersenonderwijs.nl/ goed om je positie te bespreken. Die ene keer dat ik ze benaderde, kreeg ik heel kundig advies.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.