Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon wordt gepest, groep 4


Marloes17

Marloes17

24-09-2023 om 14:04 Topicstarter

Flanagan schreef op 24-09-2023 om 12:59:

[..]

Dat kan je niet stellen. School is afhankelijk van de subsidie die de gemeente en de overkoepelende school organisatie de school aanreikt. Als een school in naast gelegen postcodegebied meer geld nodig heeft, want nog meer lln met extra zorg, is de pot leeg voor de school die ook extra lln ( al dan niet met extra begeleiding om welke reden dan ook) toegeschoven krijgt. Ik herken het wel; hier wilde de directie meer geld voor ondersteuning maar ze kreeg bot, want het was een relatief witte school en stichting / gemeente vond dat ze het maar moest doen met de riemen die ze had. Andere omliggende scholen hadden het harder nodig.
Of een school waarin 7 NT2 lln de klas aanvulden. Die leerkracht wist het gewoon niet meer, maar het was in opdracht van de gemeente. Ze was heeft blij met het aantrekken van een onderwijs assistent om de druk te verdelen waardoor de sfeer gemoedelijk bleef.

29 lln is een stuk meer dan 23 lln, maar een groep3 is ook groter. Lln in groep 3 zitten meer stil aan hun tafel en doen meer opdrachten aan tafel in vergelijking met de onderbouw. 29 lln in groep 3 is normaal en daarop worden de subsidies gebaseerd. Een klas met minder lln is verplicht lln in de klas te plaatsen. De andere klas heeft wrs ook 29 lln. Zo niet , stuur het dan aan op overplaatsing naar die klas.


Als maandag de lpa komt bemiddelen, gooi het dan op subsidie voor aantrekken onderwijs assistent om zo een veilige leeromgeving te bewerkstelligen. Desnoods voor een half jaar. Zo kom je meedenkend over ipv alleen maar klagen dat je kind elke dag geslagen wordt.

Het blijft toch wel vreemd dat alle moeilijke problemen in 1 klas worden geplaatst. Vorige juf liet doorschemeren dat haar collega ze niet wilt. Dat staat natuurlijk los van de subsidies, althans zo zie ik dat. De draagkracht is gewoon naar mijn mening niet goed verdeeld. 

Roos55 schreef op 22-09-2023 om 10:05:

Ja serieus
29 kids
Klein lokaal
De juf die het niet aan kan

pesten is vreselijk en ik zou zelf geen vertrouwen hebben

maar daarom hoeft TO hier niet voor te kiezen 😀

De ellende is dat dit dus op nagenoeg elke school speelt. Mijn zoon had dit ook, in groep 6 is het geëscaleerd en was het een vreselijk jaar. Cijfers gingen dramatisch naar beneden en de juffen hadden het niet door en zagen ook niet wat er aan de hand was. In groep 7 een juf voor alle dagen, dat heeft zoveel rust gegeven. Het was er de klas ook naar hoor. Onze zoon is echt slachtoffer geweest van passend onderwijs. Zeker 5 van de kinderen die hem het leven zuur maakten zouden 10 jaar geleden in aangepast onderwijs hebben gezeten.

Marloes17

Marloes17

24-09-2023 om 17:59 Topicstarter

Decembermamma schreef op 24-09-2023 om 17:26:

[..]

De ellende is dat dit dus op nagenoeg elke school speelt. Mijn zoon had dit ook, in groep 6 is het geëscaleerd en was het een vreselijk jaar. Cijfers gingen dramatisch naar beneden en de juffen hadden het niet door en zagen ook niet wat er aan de hand was. In groep 7 een juf voor alle dagen, dat heeft zoveel rust gegeven. Het was er de klas ook naar hoor. Onze zoon is echt slachtoffer geweest van passend onderwijs. Zeker 5 van de kinderen die hem het leven zuur maakten zouden 10 jaar geleden in aangepast onderwijs hebben gezeten.

Treurig 😞 wat erg om te lezen. Ik denk zelf dat sommige klassen baat hebben met 1 gezicht. Vertrouwen en rust. 

Heb je wel voldoende reden om je kind op cluster2 te krijgen? Ik vraag dat niet omdat ik aan je twijfel maar omdat ik hoop dat je daar een realistische verwachting van hebt

Kikki39 schreef op 24-09-2023 om 08:04:

Is dit filmincident besproken met de leerlingen die betrokken waren, hebben ze een straf gekregen? Is dit ook weer besproken met de ouders van de kinderen die bij het incident betrokken waren. Wat zijn de gevolgen nu voor die leerlingen? Allemaal stappen die ondernomen moeten worden.

Op zich is het niet ongebruikelijk dat er wel eens gefilmd wordt in een klas hoor, maar dat is dan altijd voor trainingsdoeleinden van de leerkracht, en niet om te laten zien aan bijvoorbeeld ouders. Die kan dan zelf terug kijken hoe hij/zij overkomt in de klas, welke kinderen wel en niet opletten, wat er sowieso eigenlijk allemaal gebeurt. Zeker in zo'n onrustige klas is dat niet gek om te doen. 

Verder begrijp ik dat het probleem veel verder gaat dan die paar raddraaiers in de klas van je zoontje, maar er meer (zeer) vervelende situaties zijn geweest op school. Ik zou niet wachten tot je zoon eventueel naar het SO kan, maar gauw een andere school zoeken. Ongetwijfeld zijn de problemen (deels) te wijten aan het lerarentekort dat erg groot is in de grote steden, maarja. Daar hoeft jouw kind niet onder te lijden. 

en toch kom ik nog even terug op de juf van do en vr. Je zoon is geschopt en geslagen en juf heeft daar niks van tegen jullie gezegd. Daarbij zegt ze over een ander incident dat je zoon maar zelf verantwoordelijk moet zijn en moet stoppen. Ik snap echt niet dat je dan nog te spreken bent over deze juf die dit toelaat, dit is echt niet oke! Zij moet deze jongens aanspreken en ze straf geven en naar de directie hiermee gaan.Als ze dit maar toelaat ben je naar mijn idee geen goede leerkracht. Dat ze het niet aankan zou kunnen, maar dan moet ze naar de directie stappen. Ik zou echt laaiend zijn als mijn dochter was geschopt en geslagen en juf doet maar alsof ze het zelf moet oplossen en ze ook nog incidenten verzwijgt en toelaat. En jij spreekt ook nog aardig over haar.

Flanagan schreef op 23-09-2023 om 19:43:

[..]

Mogelijk dat aantrekken van een stagiaire of onderwijs assistent, in deze klas, de druk van de ketel kan halen. Zo kan de juf ook gewoon naar de wc.

Het probleem is dat zodra een leerkracht op school uitvalt, een stagiaire of onderwijs assistent ingezet wordt voor de klas. In de praktijk heb je even een paar extra handen in de klas. Dat kan je ondervangen door expliciet te vragen of die extra paar handen in deze klas blijft. 

Marloes17

Marloes17

24-09-2023 om 23:00 Topicstarter

duizel schreef op 24-09-2023 om 19:45:

Heb je wel voldoende reden om je kind op cluster2 te krijgen? Ik vraag dat niet omdat ik aan je twijfel maar omdat ik hoop dat je daar een realistische verwachting van hebt

nou het is een twijfel geval, de logopedist vindt het wel de moeite waard om hier onderzoek naar te doen. Onze zoon komt moeilijk uit zijn woorden. Naast het stotteren is het voor hem lastig om duidelijk zijn verhaal te vertellen. Hij is daarin tegen weer zeer goed in spelling en is vroeg begonnen met lezen. Hij kan op papier wel weer ze verhaal uiten. Het is in ieder geval wel belangrijk dat er naar gekeken wordt. 

Ik ben bang dat hij geen indicatie zal krijgen, maar ik hoop het stiekem wel. 

Marloes17

Marloes17

24-09-2023 om 23:08 Topicstarter

Kikki39 schreef op 24-09-2023 om 21:11:

en toch kom ik nog even terug op de juf van do en vr. Je zoon is geschopt en geslagen en juf heeft daar niks van tegen jullie gezegd. Daarbij zegt ze over een ander incident dat je zoon maar zelf verantwoordelijk moet zijn en moet stoppen. Ik snap echt niet dat je dan nog te spreken bent over deze juf die dit toelaat, dit is echt niet oke! Zij moet deze jongens aanspreken en ze straf geven en naar de directie hiermee gaan.Als ze dit maar toelaat ben je naar mijn idee geen goede leerkracht. Dat ze het niet aankan zou kunnen, maar dan moet ze naar de directie stappen. Ik zou echt laaiend zijn als mijn dochter was geschopt en geslagen en juf doet maar alsof ze het zelf moet oplossen en ze ook nog incidenten verzwijgt en toelaat. En jij spreekt ook nog aardig over haar.

Ik ben ook niet blij met het verzwijgen van de incidenten, dat vindt ik zelfs zeer teleurstellend. Ik vindt haar wel een vriendelijke vrouw alleen vertrouwen in dat ze de klas goed draaiende kan houden heb ik op dit moment niet. 

Marloes17

Marloes17

24-09-2023 om 23:13 Topicstarter

als iemand ervaring heeft met een late diagnose TOS en cluster 2, hoor ik het graag. Vooral de stappen die er gemaakt moeten worden. Ik weet wel dat ik een doorverwijzing nodig heb van de huisarts. Welke onderzoeken zullen er plaats vinden. Mijn zoon kan goed meekomen met het les niveau op school. Met zijn taal spraak is er duidelijk iets aan de hand. Het zit hem voornamelijk in het vertellen van een logisch opbouwend verhaal. Hij lijkt daarin te verdwalen en zoekende te zijn. Op papier lukt het hem weer wel.

Is er al eens gekeken naar “broddelen”? Ik kende een meisje die dat had/heeft. Volgens haar moeder was het nog een vrij onbekend fenomeen.
https://www.stotteren.nl/ouders/44-over-broddelen.html

Marloes17 schreef op 24-09-2023 om 23:13:

als iemand ervaring heeft met een late diagnose TOS en cluster 2, hoor ik het graag. Vooral de stappen die er gemaakt moeten worden. Ik weet wel dat ik een doorverwijzing nodig heb van de huisarts. Welke onderzoeken zullen er plaats vinden. Mijn zoon kan goed meekomen met het les niveau op school. Met zijn taal spraak is er duidelijk iets aan de hand. Het zit hem voornamelijk in het vertellen van een logisch opbouwend verhaal. Hij lijkt daarin te verdwalen en zoekende te zijn. Op papier lukt het hem weer wel.

Staar je niet blind op cluster 2. Ook daar wordt gepest en buitengesloten. In tegenstelling tot de school van jouw kind doen ze er wel wat aan (pogingen althans) maar het blijft een school met kinderen waarvan er veel naast TOS/doof/slechthorend nog een extra etiketje hebben. 

Belangrijkste om een arrangement te krijgen zijn de logopedische testen. Taalproductie en taalbegrip. Scoor je daarop te goed, kom je niet (meer) in aanmerking voor een plekje op school. Mijn dochter heeft groep 1 t/m 5 op een cluster 2 school gezeten. Met haar taal is nog steeds heel veel aan de hand (logisch met TOS). Lezen en schrijven is heel lastig. Ze zoekt naar woorden in haar hoofd. Daardoor zijn haar verhalen langzaam en vaak onlogisch opgebouwd. Ze weet niet altijd het juiste woord voor iets of vergeet spontaan hoe iets heet. Toch is ze nu te goed voor cluster 2.

Als ik jouw was zou ik dus inzetten op een andere veilige school. Die zijn er namelijk echt. Mijn dochter is nu terug naar regulier. En ja, de kinderen maken opmerkingen over haar taal. Maar de school is een hele veilige omgeving, waar ze absoluut niet gepest wordt. Dus op die opmerkingen volgde een uitleg en daarmee was de kous af. 

Ziek melden, er wordt geen veilig leeromgeving geboden.

Jouw zoon zal niet de enige zijn met dit probleem denk ik.
Vraag welke kinderen nog meer gepest worden, en zorg voor een dossier.

Hiermee heeft een gesprek met de directie meer impact.

Marloes17 schreef op 24-09-2023 om 23:13:

als iemand ervaring heeft met een late diagnose TOS en cluster 2, hoor ik het graag. Vooral de stappen die er gemaakt moeten worden. Ik weet wel dat ik een doorverwijzing nodig heb van de huisarts. Welke onderzoeken zullen er plaats vinden. Mijn zoon kan goed meekomen met het les niveau op school. Met zijn taal spraak is er duidelijk iets aan de hand. Het zit hem voornamelijk in het vertellen van een logisch opbouwend verhaal. Hij lijkt daarin te verdwalen en zoekende te zijn. Op papier lukt het hem weer wel.

.... en zou het kunnen dat jouw zoon moeite heeft met zijn spraak door stress, of dat het op zijn minst erger is als hij stress heeft? Heeft hij thuis ook veel moeite met spraak bijvoorbeeld? (weet niet of je dat al ergens genoemd hebt, ik heb niet alle berichten heel secuur gelezen).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.