Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Zoon (7) eet geen groente

yasmijn27 schreef op 08-01-2025 om 17:07:

[..]

Het probleem is dat het een kind niet uitmaakt hoeveel moeite jij er als ouder mee hebt.😁

Dat snap ik, maar dat betekent niet dat ik het groente weigeren moet gaan faciliteren door een broodje knakworst als volwaardige avondmaaltijd aan te bieden of meerdere keren per week frietjes te serveren.

Heel vaak is het een fase en groeien kinderen er overheen! Snap dat je je zorgen maakt, maar trek het je niet persoonlijk aan. Veel succes met de arts, zij kunnen je vast helpen.

MamaE schreef op 08-01-2025 om 17:11:

[..]

Dat snap ik, maar dat betekent niet dat ik het groente weigeren moet gaan faciliteren door een broodje knakworst als volwaardige avondmaaltijd aan te bieden of meerdere keren per week frietjes te serveren.

Maar wat dan? Zonder eten naar bed? 

Er is in principe weinig mis met brood en knakworst. Friet is aardappel. Etc etc

Het is iets wat je als ouder van een wel 'normaal' etend kind niet kunt begrijpen. Echt. Als je een kind van alles aanbied en het blieft het gewoon niet. Kan je als ouder best zorgen van krijgen. 

Ik heb het ook allemaal geprobeerd en loslaten is echt het enige wat je kunt doen uiteindelijk. 

In haast elk gerecht zitten groenten. Ik zou geen weerstand bieden maar opzij gaan, zodat hij zijn vechtlust verliest omdat hij zich niet meer hoeft te weren.

Geef hem een vervangende pil.

Eskimo's (Inuit) eten haast enkel vis en vlees. Want er groeien maar weinig planten tussen het ijs. En blijven toch ook gezond. Worst is niet optimaal, met veel verzadigd vet, maar als hij 25 jaar alleen maar worst heeft gegeten gaat hij vanzelf iets anders proberen.

Drinkt hij wel smoothies? En als hij pannenkoeken eet, is het een optie om bijvoorbeeld gepureerde of geraspte wortel door het beslag te doen? 

Eet hij groentespread op brood? Ik vind dat zonnatura hele lekkere heeft. Wel duur, maar als dat de enige groente is die hij eet, is dat misschien geen probleem. 

Promethium schreef op 08-01-2025 om 18:26:

Drinkt hij wel smoothies? En als hij pannenkoeken eet, is het een optie om bijvoorbeeld gepureerde of geraspte wortel door het beslag te doen?

Eet hij groentespread op brood? Ik vind dat zonnatura hele lekkere heeft. Wel duur, maar als dat de enige groente is die hij eet, is dat misschien geen probleem.

Of diepvries spinazie door het pannenkoeken beslag. Daar proef je echt niks van. Kan ook nog geframed worden als dino of monster/hulk etc pannenkoeken 

maar van het verstoppen van groenten leert een kind toch geen groenten eten?

Ik zou er vanuit gaan dat het een fase is. Die lang kan duren.
Maar dat hij op zijn 17 misschien toch iets meer eet.

Hij groeit, hij is gelukkig, er zijn dingen die hij wél eet dus ik zou geen zin hebben in een dagelijkse strijd. Dan maar kale pasta en appelmoes. En af en toe friet of knakworst.

yasmijn27 schreef op 08-01-2025 om 18:33:

maar van het verstoppen van groenten leert een kind toch geen groenten eten?

Nee, maar het is wel een manier om wat extra voedingsstoffen binnen te krijgen. 

Marty1984 schreef op 08-01-2025 om 18:42:

Ik zou er vanuit gaan dat het een fase is. Die lang kan duren.
Maar dat hij op zijn 17 misschien toch iets meer eet.

Hij groeit, hij is gelukkig, er zijn dingen die hij wél eet dus ik zou geen zin hebben in een dagelijkse strijd. Dan maar kale pasta en appelmoes. En af en toe friet of knakworst.

Helemaal eens. met de nadruk op ''af en toe'' bij de friet en knakworst.  Een verder dalende lijn richting wine gums als ontbijt en een zak paprika chips voor de lunch en Mc Donalds als diner is ook niet waar je op zit te wachten denk ik.  Hoe weinig hij ook lust, ik zou toch opgewekt en zonder strijd vasthouden aan een aanbod wat voor een groot deel bestaat uit min of meer aanvaardbare calorieën. Wat hij daaruit dan kiest is helemaal aan hem.  Geef hem de keuze tussen alle soorten droge boterhammen  (geroosterd? als tosti?) ) of  crackers. Of (volkoren??) pasta met niks. Of alleen kaas. Of een hele basic carbonara met eitje, room en wat ham/salami.  Gebakken aardappeltjes. met gewoon een stukje vlees. Een  glaasje vers geperst sap of melk erbij. Of water. Geen cola. of Red Bull. 

Het komt goed. 

Ik heb wel eens gezegd als kinderen iets niet bliefden, "Daar ben je ook nog te klein voor, dat lusten alleen grote kinderen en volwassenen." Dan wilden ze het graag proberen. Moet je dus alleen niet zeggen als je aan de wijn of het bier zit...

Het komt uiteindelijk wel goed. Op  een gegeven  moment  gaan ze het  huis uit,  krijgen een partner, etentjes  bij anderen, of  van hun werk, en moeten ze hun eetrepetoire  wel een beetje aanpassen. Zorgen dat een kind omvalt of  scheurbuik krijgt , zijn ook  niet nodig in NL.   Maar ik vond het  lastig  hoor, opgewekt te blijven bij  een kieskeurige  eter. Ik kookte  graag, besteedde veel tijd  en aandacht  aan de maaltijden, en dan heb je jarenlang iemand aan tafel zitten die het zelfs maar weigert te proeven. En als avontuurlijke eter, die graag nieuwe dingen eetprobeert, heb ik meer duffe AVG-tjes gegeten dan me lief was. ALs ik met de kinderen meekijk  naar First Dates, vind ik kieskeurige eters nog  steeds irritant 

Mijn kinderen gingen pas dingen proeven toen ze resp 8 en 10 waren. Daarvoor hadden we een gevarieerd palet van doperwt/wortel, sperziebonen en mais. Ik maakte dus heel vaak blikjes doperwten of sperziebonen warm en dan at ik zelf mijn eigen groente. Fruit aten ze wel en ik vond een boterham en een banaan ook een prima avondmaaltijd. Later vonden ze het heel interessant om van die emmertjes snoepgroente te eten. Dat was zo opmerkelijk, dan knaagden ze zo 250 gram minipaprika’s weg. Uiteindelijk kwam het dus vanzelf goed, maar dat kon ik destijds ook niet voorzien.
Overigens heb ik een tante van 69 die nog steeds amper groente eet, naar boven afgerond schat ik een pond per week en weinig gevarieerd. Voor haar leeftijd is het een fitte dame die je ook echt geen bijna 70 zou geven. Een beetje een rokende opa van 90 argument, maar het kan dus wel.

Stormvogel

Stormvogel

08-01-2025 om 20:10 Topicstarter

IngridT schreef op 08-01-2025 om 18:57:

[..]

Helemaal eens. met de nadruk op ''af en toe'' bij de friet en knakworst. Een verder dalende lijn richting wine gums als ontbijt en een zak paprika chips voor de lunch en Mc Donalds als diner is ook niet waar je op zit te wachten denk ik. Hoe weinig hij ook lust, ik zou toch opgewekt en zonder strijd vasthouden aan een aanbod wat voor een groot deel bestaat uit min of meer aanvaardbare calorieën. Wat hij daaruit dan kiest is helemaal aan hem. Geef hem de keuze tussen alle soorten droge boterhammen (geroosterd? als tosti?) ) of crackers. Of (volkoren??) pasta met niks. Of alleen kaas. Of een hele basic carbonara met eitje, room en wat ham/salami. Gebakken aardappeltjes. met gewoon een stukje vlees. Een glaasje vers geperst sap of melk erbij. Of water. Geen cola. of Red Bull.

Het komt goed.

Zo doen we het inderdaad. Broodje knakworst, veel snoep en mc donalds is zeker geen dagelijkse kost. Pasta met hamblokjes eet hij vaak. Aardappeltjes met vlees ook favoriet. Met appelmoes, en ik schil ook vaak een appel of peer ter vervanging van groente tijdens het avondeten. 

Geen cola en geen redbull en andere troep. 

Hij eet niet belachelijk veel en belachelijk ongezond. Maar weinig afwisseling.

Smoothies heeft hij de afgelopen zoon gedronken, maar alleen in Azie waar we op vakantie waren. In Nederland: ho maar!

Wel vitaminepillen inderdaad. 

Ik ben benieuwd of de arts nog met de gouden tip komt. Anders is dit wat het is. 

Groenten verstoppen heb ik een paar keer gedaan, kan alleen door bijvoorbeeld een gele courgette door het pannenkoekenbeslag te prakken. Groene pannenkoeken trapt hij niet in

Ik merk dat mensen soms inderdaad niet snappen dat hij echt weinig eet en dat als ik zeg: geen groente, dat dat dus echt geen groente is. Dus geen rauwkost en geen hapjes dus. Kreeg ooit eens advies van een vriendin  met een kind dat heel goed eet, tja, dat was gewoon erg irritant eerlijk gezegd.

Dat soort adviezen is inderdaad irritant. Pastasaus pureren met veel groente, alsof kinderen daar intrappen. Sowieso aten ze al geen saus. Wel kale pasta met geraspte kaas en een schijfje komkommer ernaast. Of geef ze soep en pureer er groente door, knappe jongen die er soep in kreeg. Bij mijn oudste heb ik wel redelijk wat uit de kast getrokken om haar te laten eten, tot aan vier dagen logeren bij opa en oma die haar wel groente zouden leren eten (niet dus). Ik kon omdenken toen een collega zei dat haar jongens goed aten, alles behalve groente. Heel slimme insteek.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.