Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Georgy

Georgy

02-04-2022 om 07:38

Wassen schaamstreek meisje


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Je moet een kind van zes niet zo medicaliseren en wat minder met je neus tussen haar benen hangen. Een kind wat regelmatig doucht en in bad gaat hoef je op die leeftijd echt niet daar te schrobben als ouder dat is eerder schadelijk dan goed. Wanneer je haar leert om er even een sponsje of een washand langs te halen wanneer zij doucht en in bad is het al helemaal overbodig. Bij een kind van zes dat geen zwemdiploma heeft let ik hooguit op dat het niet verzuipt in bad. Verder kan zij prima zelf oplossen.  

Georgy schreef op 06-04-2022 om 11:01:

Ik hoop dat de redactie informatie van een gynaecoloog of andere expert hierover op internet zet, zodat het duidelijk is hoe je je kind dat uit de luiers is wast en hoe je je kind per leeftijd wast ( welke lichaamsdelen moet je wassen en hoe vaak en en met welke leeftijd je niet meer hoeft te controleren) en natuurlijk dat het geen taboe meer is. Ik heb het idee dat dat de oorzaak is dat er zo weinig informatie over op internet te vinden is.


Over wanneer je kind iets zelf kan en je niet meer hoeft te controleren, kan ik nog een toevoeging doen over tanden poetsen. Want dat vroeg ik mij op een gegeven moment ook af. Mijn zoon van 6 poetste namelijk heel keurig zijn tanden. Zo netjes, dat ik op een gegeven moment ben gestopt met napoetsen. De tandarts vond ook dat hij het uitstekend deed en dat het napoetsen in principe niet nodig was, maar zei daarbij: let op, je kind gaat nog kiezen erbij krijgen. En dán zal het napoetsen wél nodig zijn, omdat de motoriek tot 10 jaar simpelweg niet toereikend is om goed bij de achterste kiezen te komen en het écht schoon te krijgen. 
Als een kind gewend is niet meer te worden nagepoetst of gecontroleerd, dan zal het moeilijk worden dat er opnieuw in te krijgen. Is je kind echter van jongs af aan gewend dat het zo werkt, dan zal er minder weerstand optreden. Dus haar advies was 1x per dag in elk geval nog even napoetsen tot 10 jaar. 
(en verder is het ook afhankelijk van je kind natuurlijk, want mijn andere zoon poetst helemaal niet zo keurig en zou ik dus sowieso nu niet stoppen met napoetsen)

Georgy schreef op 06-04-2022 om 11:01:

(...) Ik heb het omdat er zoveel verschillende antwoorden kwamen toch ook nog bij het consultatiebureau nagevraagd bij de jeugdverpleegkundige en die zei dat je zo min mogelijk daar moet wassen en wel aan de buitenkant. De reden om zo min mogelijk te wassen is dat het vervelend voor kinderen is. Of het echt nodig is in verband met de hygiëne ( en eventueel ontstekingen) om ook tussen de schaamlippen en voorhuid van meisjes te wassen en vanaf welke leeftijd eventueel wel kon ze geen antwoord op geven. (...) Blijkbaar is er heel weinig kennis hierover. Ik hoop dat de redactie informatie van een gynaecoloog of andere expert hierover op internet zet, zodat het duidelijk is hoe je je kind dat uit de luiers is wast en hoe je je kind per leeftijd wast ( welke lichaamsdelen moet je wassen en hoe vaak en en met welke leeftijd je niet meer hoeft te controleren) en natuurlijk dat het geen taboe meer is. Ik heb het idee dat dat de oorzaak is dat er zo weinig informatie over op internet te vinden is.

Je hebt je antwoord toch al?
Consultatiebureau zegt: zo min mogelijk wassen en alleen de buitenkant. Dat ze geen antwoord hebben op je vraag over ontstekingen is natuurlijk omdat dat normaliter ook niet voorkomt. Of heb jij daar zélf wel last van af en toe?

Je weet nu welke lichaamsdelen je moet wassen en je kan dat uitleggen. Wil je dat serieus nog 'controleren'? Hoe dan? Na het douchen gaan kijken ofzo? Lijkt me meer dan voldoende om gewoon even mee te kijken hoe je dochter zich doucht en wast (en daar hoef je niet met een vergrootglas op te gaan staan). Dan weet je toch genoeg?
Laat het thema vervolgens los en focus je op andere dingen, napoetsen bijvoorbeeld.


Courage schreef op 06-04-2022 om 13:23:

[..]

Je hebt je antwoord toch al?
Consultatiebureau zegt: zo min mogelijk wassen en alleen de buitenkant. Dat ze geen antwoord hebben op je vraag over ontstekingen is natuurlijk omdat dat normaliter ook niet voorkomt. Of heb jij daar zélf wel last van af en toe?


Dit is toch veel te kort door de bocht. Meerdere mensen herkennen het probleem van TO enigszins. Wat heeft het dan voor zin om haar zorg af te poeieren?

Ik snap het probleem wel. Soms zitten de schaamlippen best dicht en door in bad te zitten wordt het niet goed schoon, het moet even gespreid worden.
Een washand is te dik en te ruw. Een hydrofiel washandje kan, een nagemaakt watje ook of je dochter het met haar vinger laten doen. En inderdaad alleen met water.

Georgy

Georgy

06-04-2022 om 16:17

En volgens mij is er geen ontsteking, want het is niet dik of rood. Na het wassen is de geur weg. 

Georgy

Georgy

06-04-2022 om 16:21

O, ik had even niet gezien dat er nog nieuwe post waren. Oké bedankt voor de tips!

Due-scimmie schreef op 02-04-2022 om 08:13:

[..]

Ik denk dat dit juist door het wassen kan komen. De vulva heeft een zelfreinigend vermogen zover ik weet en water heeft een andere ph waarde.

Dit dus..... zeker geen zeep gebruiken en hooguit afspoelen met schoon water. Niets met een washandje ofzo. 

"Na het wassen is de geur weg". Voor even is de geur weg, zoals bij iedereen. Een mens plast, zweet, het ruikt daar echt niet naar roosjes. Misschien is wat vaker in een lauw badje zonder badschuim prettig voor haar ipv dat geschob met een lap heen en weer. Als ze jeuk heeft kan ze er wat sudocrème opsmeren. 
Katoenen ondergoed dragen dat niet gewassen is met wasverzachter en 2x per dag schoon aantrekken. 

Twee keer per dag schoon ondergoed lijkt me erg overdreven, zeker bij een kind van zes. 

MamaE schreef op 07-04-2022 om 17:21:

Twee keer per dag schoon ondergoed lijkt me erg overdreven, zeker bij een kind van zes.

Juist nog wel bij kind van 6. Remsporen, te laat naar wc, zandbakzand etc. 

Ik trek ook ieder ochtend en avond schoon ondergoed aan. Onze kinderen ook. 

Due-scimmie schreef op 07-04-2022 om 19:48:

[..]

Juist nog wel bij kind van 6. Remsporen, te laat naar wc, zandbakzand etc.

Ik trek ook ieder ochtend en avond schoon ondergoed aan. Onze kinderen ook.

Maar in de nacht ga je doorgaans niet of hooguit één keer naar de wc, speel je niet in de zandbak etc. Ik dacht bij twee keer per dag schoon ondergoed aan onderbroek verversen tijdens de lunchpauze of na school. 

Georgy

Georgy

07-04-2022 om 20:23

Een washandje is misschien wat ruw inderdaad, maar vaker in bad droogt de huid ook weer uit. Dubio’s. Ze gaat ook niet heel graag in bad juist omdat ze het snel koud heeft en douchen vindt ze nog vervelender.
Het is wel droge huid maar niet geïrriteerd zoals bij luieruitslag. Ik denk dat beter afdrogen na het wassen voldoende is (of beter afvegen na het plassen mocht dat ook de oorzaak zijn). 
Ik heb er nooit aan gedacht om vaker dan één keer per dag ondergoed te verwisselen. Het scheelt wellicht iets in geurtjes en misschien krijg je dan minder snel ontstekingen of irritaties. De onderbroekjes bevatten nooit remsporen volgens mij maar ik heb er niet specifiek op gelet. 

Georgy

Georgy

07-04-2022 om 20:25

Een hydrofiel washandje is een goed idee Fenyw

Georgy

Georgy

07-04-2022 om 20:28

Ook goed om te weten PhilDunphy dat het met tanden poetsen zo werkt en ja hiermee is het dan misschien ook belangrijk om zo lang te blijven controleren totdat je zeker weet dat je kind het zelf goed kan schoonmaken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.