Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Wandel 3 daagse

Mijn kleindochter van 6 jaar gaat komend weekend voor het eerst mee doen met de wandel3daagse met haar school. Natuurlijk ga ik als oma haar aanmoedigen.  Nu twijfel ik of ik haar al iets van een snoepzakje oid mag omhangen tijdens de eerste dag van de wandeling. Is dat tegenwoordig gebruikelijk of juist not done?
Vroeger met mijn kinderen was dat alleen gebruikelijk op de zondag, de laatste dag tijdens het defile.  Uiteraard heb ik al het nodige in huis gehaald om haar te verwennen, maar ik wil niet uit de toon vallen zeg maar. Mijn dochter zegt, mam moet je helemaal zelf weten. 
Weten de jonge moeders [ en vaders ] hoe dat tegenwoordig gaat?


ik zou wat lekkers meegeven voor in het tasje?
Ik heb ooit 2 kinderen moeten losknippen van snoepkoorden en 1 van gedraaide veters van...jawel..skates die allemaal door het vele bewegen vakkundig om het nekje gedraaid zaten.

Tijdens de avondvierdaagse vorige week hadden alle kinderen zover ik kon zien wat lekkers mee voor onderweg. En dan had de school ook nog een kraampje halverwege waar dan weer elke dag iets anders werd uitgedeelt: komkommer, rijstwafel, eierkoek, appel.

Wij kregen vroeger ook altijd iets lekkers mee voor onderweg, bijvoorbeeld een rolletje mentos of fruitella. Niet een enorme zak met snoep, maar wat lekkers onderweg draagt alleen maar bij aan de feestvreugde.

Bij ons zijn snoepzakjes alleen voor de laatste dag als beloning. 
Verder een appeltje of een dropje. Ik pas er altijd voor om er een ongezond snoep festijn van te maken. Kinderen krijgen soms zoveel snoep 

Ik ben geen fan van een snoep- en vreetfestijn. Je loopt een paar kilometer, zoveel stelt dat echt niet voor. Dat je onderweg iets eet, daar kan ik in komen, maar noodzakelijk vind ik het niet. Een appel of een koekje of snoepje prima, maar geen hele zak.
Als je iets organiseert met als doel een gezonde leefstijl promoten, dan schiet het zijn doel voorbij als kinderen elke dag net zoveel snoep eten als normaal in een hele week.
Het ding is vaak dat ze ook meenemen 'om uit te delen', maar dat doet dan iedereen en daardoor eten ze voor tien. 
Op de laatste dag een snoepzak aan het einde is prima. Die kan dan mee naar huis en hoeft ook niet in één dag op. Verder zou ik er niet al te veel een ding van maken. 

Mijn zoon had elke avond hetzelfde rolletje mentos mee, samen met een fles water. Op de vierde avond gaven wij een lekker zakje snoep nadat hij bij het gemeentehuis langs was gegaan en voordat hij de medaille kreeg. Dat snoep ligt overigens nagenoeg onaangeroerd in de kast maar zal hij delen met vriendjes. Het is meer zo dat ik het belangrijk vind dat hij mee kan doen in de feestvreugde net zoals alle andere kinderen want nagenoeg iedereen liep met zakken snoep om de nek. 

Ik zag op LinkedIn een post over iemand die achter kinderen aanloopt om troep op te rapen, want ook bananenschillen zijn troep dat er jaren over doet om te vergaan en het niet leuk doet op bosjes en op grasvelden. Laat staan de plastic snoepzakjes ie ook op de grond gegooid worden.

ik hoorde laatst van schoonfamilie dat het ook een groot snoepfestijn was. Ik krijg al buikpijn als ik er aan denk. Ik zou er niet aan meehelpen aan deze waanzin en iets bewaren voor de intocht als cadeautje. Meer snoep onderweg hebben ze iig niet nodig. 

dan

dan

13-06-2024 om 13:17

Ik zou een kleine maar gezonde snack meegeven voor onderweg, stukje bananenbrood of iets anders wat goed eetbaar is onderweg. 

Bij ons tijdens de wandeldagen: een flesje water en een (klein) snoepje of koekje mee voor onderweg, er is ook een tussenstop waar ze wat lekkers krijgen. Meestal een waterijsje. Aan het einde van de laatste avond een snoepzakje en/of klein kadootje om om te hangen. 

Er wordt heel enthousiast aan het snoep begonnen diezelfde avond, vervolgens beland de rest in de kast en gooi ik dat na een paar weken weg. Maar ach, het hoort er een beetje bij en hier wordt niet overdreven veel gesnoept, dus ik vind het prima voor die keer. 

Hier nemen vrijwel alle kinderen onderweg ook wat lekkers, fruit of snoepgroenten mee maar over het algemeen geen grote zakken snoep. Op de laatste avond (vanavond) worden ze feestelijk onthaald en krijgen ze vaak bloemen, snoep een waterijsje en medaille. 

Ik vind het grappig om te zien dat de halve sinaasappel met pepermuntjes en stoffen zakdoek uit mijn jeugd ook nog steeds een hit is. Sommige kinderen nemen ook druivensuiker mee. Ik las vorig jaar ergens dat er op de laatste avond soms wel erg veel snoep wordt gegeven en dat het 'geen trektocht door de woestijn is'. Eens, hoewel het vorig jaar op sommige momenten (15 km per avond ipv 10 en elke avond 30 graden) wel een beetje zo voelde

Veel plezier voor iedereen die de Avondvierdaagse nog gaat lopen! 

Bij de Avondvierdaagse van de school van mijn kinderen geef ik ze per 2 dagen een rolletje Mentos mee. Op is op. Op dag 3 krijg je een nieuw rolletje.
En dat is dus genoeg om uit te delen aan je vriendjes. Ze hebben immers hun avondeten er al gewoon in zitten, en school zorgt ook voor een appel/banaan en een snoepje voor halverwege. Geen kinderen gezien met een snoepzakje om de nek, een rolletje of doosje in de jaszak of tas is veiliger ook. En eens, het is geen snoepfestijn, het gaat om het gezellig samen wandelen.

Kataravrouw

Kataravrouw

13-06-2024 om 15:05 Topicstarter

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga ervan uit dat mijn dochter haar kind iets mee geeft voor onderweg, tijdens de wandeling. Mijn dochter kennende zal dat een stuk fruit oid zijn.
Maar ik als oma ga mijn kleindochter aanmoedigen en wil haar graag verwennen. Maar als ik jullie reacties zo lees kan ik het snoepzakje en chocolade medaille beter bewaren voor de laatste dag.

Kataravrouw schreef op 13-06-2024 om 15:05:

Bedankt voor jullie reacties!

Ik ga ervan uit dat mijn dochter haar kind iets mee geeft voor onderweg, tijdens de wandeling. Mijn dochter kennende zal dat een stuk fruit oid zijn.
Maar ik als oma ga mijn kleindochter aanmoedigen en wil haar graag verwennen. Maar als ik jullie reacties zo lees kan ik het snoepzakje en chocolade medaille beter bewaren voor de laatste dag.

Ja hoor, een beloning op de laatste dag is prima. Wij kregen vroeger ook alleen maar limonade en een snoepje bij het standje van school. Het is echt niet nodig om van alles te eten onderweg. Het is direct na het avondeten en het is geen topsport. Als het erg warm zou zijn is voldoende drinken natuurlijk wel belangrijk, maar dat is nu ook niet echt aan de orde 🥴. 
Overigens vonden mijn kinderen het leuk om bloemen te krijgen de laatste avond, vonden ze heel ‘volwassen’. 

Zoontje liep voor de tweede keer mee dit jaar. Had wat van die minizakjes met snoepjes in zijn tas gestopt, die kon hij delen met vriendjes. Alles kwam onaangebroken terug. Ze waren te druk met heen en weer rennen. Verder een flesje water in de tas en wat komkommer en / of een plakje ontbijtkoek. Vanuit school / dorpsvereniging kregen ze 1 avond een mini cupcake, andere avond een appel en laatste avond een waterijsje. Ze zijn niks tekort gekomen dus. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.