Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Marits

Marits

01-05-2014 om 19:32

Vragen voor ouders van 6 en 8 jarige

Ik ben naast moeder zijnde schrijfster van verhalen. Nu ben ik met een verhaal bezig en zoek informatie over verschillen in leeftijd. Wil de verschillen in het verhaal verwerken.

Kan natuurlijk het wel online zoeken en heb dan ook wel zelf ervaring als moeder maar wil ik andere ouders hun mening vragen.

Mijn vraag is dan, wat zijn de belangrijkste verschillen tussen een 6 en 9 jarige meisje.

Dalarna

Dalarna

01-05-2014 om 21:23

grappig

Ik heb jongens maar ik denk zo dat het gemiddelde zesjarige meisje nog bezig is met de kleur roze, jurken en prinsessen en dat een negenjarig meisje zich daarvan heeft losgetrokken: dus helemaal anti dat prinsessengedoe en hele andere kleur kleding en broeken enzo?

guera

guera

01-05-2014 om 21:36

Roze versus blauw.
De zesjarige nog erg vd poppen. De negenjarige niet. Beiden knutselen.
6 jaar k3 achtige muziek. 9 jaar meer popmuziek.
Zoiets.....?

Thursday Next

Thursday Next

01-05-2014 om 22:07

en..

de 6-jarige is nog veel meer met zichzelf bezig. Bij elke opmerking komen verhalen van haar persoonlijk. Zegt iemand: "ik heb een nieuwe jas" dan vertelt ze over haar jas. De 8/9-jarige kijkt al verder en kan met het verhaal van die ander bezig zijn.

Thursday Next

Thursday Next

01-05-2014 om 22:09

en natuurlijk praktisch,

de zesjarige mag nog (vrijwel) nergens alleen naar toe, de 8 of 9 jarige mag dat al wel (als het niet te ver is).

druif

druif

02-05-2014 om 08:21

groot verschil

Ik vind het verschil op die leeftijd groot.
Een 6 jarige is net geen kleuter meer, een klein kind. Een acbtjarige is gewoon een kind.
Itt tot een zesjarige, kan een achtjarige: spelen met vrienden zonder continue hulp en toezicht, lezen (dus ook de wereld/internet wat beter begrijpen) rekenen (dus ook zakgeld zelf beheren en iets kopen in een winkel), zelf de wijk in, zelf aan taken denken, voor een dieren zorgen, etc.

Hier

Toen mijn dochters 6 en 9 waren was er regelmatig strijd omdat de zesjarige opkeek tegen de negenjarige. De jongste probeerde bij de oudste aan te haken en dat botste nog wel eens. Vriendinnen van de oudste vonden jongste heel schattig, waarop oudste meende dat jongste haar vriendinnen probeerde af te pakken. Andersom ging het ook zo: omdat de vriendinnetjes van jongste de grote zus reuze interessant vonden en bij hoge uitzondering 'op audiëntie' mochten komen vergaten die wel eens dat ze eigenlijk voor jongste kwamen.

Verder was er nog wel eens jaloezie omdat jongste graag hetzelfde wilde als oudste. Langer opblijven bijvoorbeeld. En zoals dat meestal gaat mag een jongste ook sneller dingen die oudste op die leeftijd nog niet mocht. Jongste kopieerde ook vaak dingen van oudste: waren vriendinnetjes zonder grote zussen nog fan van K3, mijn dochter vond ineens net als haar grote zus dat K3 voor kleuters was.

Nu zijn ze 14 en 17 en dikke vriendinnen.

(Als je je stuk wil publiceren of bij een uitgever wil aanbieden wil ik je aanraden je teksten te laten nakijken en aanpassen, want er staan nogal wat fouten in).

skik

Dalarna

Dalarna

02-05-2014 om 10:01

oja

Het verschil wordt nog groter als die van 6 nog in groep 2 zit in plaats van groep 3. Let daar ook op, dat verschil kan enorm groot zijn.

Hanne.

Hanne.

02-05-2014 om 10:09

plaats in gezin

De plaats in het gezin maakt ook heel veel uit vind ik. Ik merk duidelijk verschil tussen 'oudste' en 'jongste' kinderen.

Jongste kinderen zijn over het algemeen een stuk verder dan oudste kinderen. En zo kunnen de interesses (en vaardigheden) van een 6 en een 8 jarige flink overlappen.

6 jarigen

Mijn dochter had als 6 jarige niks met roze of K3. Daar zit ook nog verschil in.

Ik vind de humor een groot verschil. Veel meer taalgrapjes snappen, sarcasme begrijpen én toepassen.
Meer begrip van tijd, van afstand.
Inderdaad de zelfstandigheid, beter samen kunnen spelen.

Loes

Nina

Nina

07-05-2014 om 01:21

Druif

Maar mijn zesjarige (jongen) kan ook:

"spelen met vrienden zonder continue hulp en toezicht, lezen (dus ook de wereld/internet wat beter begrijpen) rekenen (dus ook zakgeld zelf beheren en iets kopen in een winkel)"

Hij mag wel nog nergens alleen naar toe i.v.m. gevaarlijk verkeer, dat is behoorlijk beperkend.

Het maakt veel uit of de zesjarige in groep 2 of 3 zit.
De meeste zesjarigen zitten in groep 3.
Veel zesjarigen krijgen al zakgeld (zie Nibud).

En ik vind dat er in het jaar ook veel verandert. Een kind van net zes jaar is alweer anders dan een van zeseneenhalf.

Wat ik ook merk is de invloed van oudere klasgenootjes en andere oudere kinderen, die ze in groep drie eerder tegenkomen dan in groep een/twee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.