Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

VO advies


BritgetJones007 schreef op 26-01-2024 om 08:37:

[..]

Huh, dat hoort havo te zijn hoor.

Ik verbaas mij steeds meer en meer en weet niet wat ik allemaal lees...

Is dit serieus?? Kan er sprake zijn van discriminatie of vooroordelen op basis van opleidingsniveau ouders ofzo, want dit klopt niet hoor, dit had duidelijk havo advies moeten zijn.

Het is moeilijk om dat vanaf heet scherm met deze scores te beoordelen. Tegenwoordig gaan ze uit van de Romeinse scores. Daarin kan begrijpend lezen bij deze scores II zijn en de rest III. dat is meteen een ander beeld. 

Maar als het in groep 7 nog havo was en nu met dezelfde scores TL zou ik wel vragen hoe dat zit. 


BritgetJones007 schreef op 26-01-2024 om 08:37:

[..]

Huh, dat hoort havo te zijn hoor.

Ik verbaas mij steeds meer en meer en weet niet wat ik allemaal lees...

Is dit serieus?? Kan er sprake zijn van discriminatie of vooroordelen op basis van opleidingsniveau ouders ofzo, want dit klopt niet hoor, dit had duidelijk havo advies moeten zijn.

Wat jammer dat je gelijk over discriminatie en vooroordelen schrijft. 

Er valt weinig te zeggen over A en B scores en ik snap niet dat er nog scholen zijn die de uitslagen op deze manier communiceren. Het kan namelijk goed zijn dat die A score een II inhoudt en de B score een III. Dit zijn niet bepaald scores waar je doorgaans mee naar een havo gaat en dat heeft weinig tot niets te maken met discriminatie en vooroordelen.

JaneEyre schreef op 26-01-2024 om 09:02:

[..]

Wat jammer dat je gelijk over discriminatie en vooroordelen schrijft.

Er valt weinig te zeggen over A en B scores en ik snap niet dat er nog scholen zijn die de uitslagen op deze manier communiceren. Het kan namelijk goed zijn dat die A score een II inhoudt en de B score een III. Dit zijn niet bepaald scores waar je doorgaans mee naar een havo gaat en dat heeft weinig tot niets te maken met discriminatie en vooroordelen.

Ik schrijf niet dat het zo is, maar of dit er aan de hand kan zijn....is ook veel in het nieuws geweest, dus ondenkbaar is het niet.

Als een A score hetzelfde is als een  1 score, dus in 5 niveaus onderverdeeld...dan is dat een bijzondere interpretatie, wat in elk geval overduidelijk wat meer uitleg behoeft van de leerkracht, want ik kan mij voorstellen dat dit twijfel oproept en zelfs wat wantrouwen oproept in het oordeel van de leerkracht.

Er is wel degelijk sprake van onderadvisering bij leerlingen met een migratie-achtergrond. De Tweede Kamer heeft daar deze week nog een motie over aangenomen.
https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/detail?id=2024Z00667&did=2024D01578

BritgetJones007 schreef op 26-01-2024 om 09:15:

[..]

Ik schrijf niet dat het zo is, maar of dit er aan de hand kan zijn....is ook veel in het nieuws geweest, dus ondenkbaar is het niet.

Als een A score hetzelfde is als een 1 score, dus in 5 niveaus onderverdeeld...dan is dat een bijzondere interpretatie, wat in elk geval overduidelijk wat meer uitleg behoeft van de leerkracht, want ik kan mij voorstellen dat dit twijfel oproept en zelfs wat wantrouwen oproept in het oordeel van de leerkracht.

Een A score is niet hetzelfde als een I score.

cito-normering-uitleg-300x275.png

in ons geval is er in ieder geval geen sprake van een migratie achtergrond oid.  ik ben nog wel van plan om te vragen hoe het zit met de scores aan de hand van de romeinse cijfers. 

BritgetJones007 schreef op 26-01-2024 om 08:37:

[..]

Huh, dat hoort havo te zijn hoor.

Ik verbaas mij steeds meer en meer en weet niet wat ik allemaal lees...

Is dit serieus?? Kan er sprake zijn van discriminatie of vooroordelen op basis van opleidingsniveau ouders ofzo, want dit klopt niet hoor, dit had duidelijk havo advies moeten zijn.

Hoe kun je dit nou zeggen op basis hiervan. En al helemaal om over discriminatie te gaan praten. Je kent de leerling en de leraar niet.

BritgetJones007 schreef op 25-01-2024 om 09:17:

[..]

En terecht dat je je hier heel druk om maakt, want het klopt niet.

Loop maar eens een andere basisschool binnen en vraag naar een leerkracht van groep 8 en vraag hun advies hierin.

Bel de schoolindpectie desnoods en vraag om advies.

Is er een reden waarom ze hem zo laag advies geven? Is de leerkracht wel goed bij zijn hoofd? Heb je de directeur gebeld? Ik zou stappen nemen. Want vanuit Kader omhoog werken gaat niet tot moeizaam. Wel vanaf VMBO T.

En nee je bent niet gek, je hebt het juist. Dit is heel raar advies op basis van zijn resultaten en hoef je niet te accepteren, echt niet

Dat is niet zo, vanuit Kader kun je ook naar TL, veel leeringen van mijn school doen dat. 

Bij het advies wordt niet alleen gekeken naar de scores bij de cito's, maar ook naar werkhouding. Daar kan iemand buiten school geen oordeel over geven. Mijn dochter scored heel hoog bij rekenen en net boven bemiddel bij begrijpend lezen, maar toch kreeg hij een VWO advies, omdat hij een goede werkhouding heeft. Er komt toch ook nog een eindtoets? Als daarvan de uitslag beter is dan het huidige advies is dat toch leidend?

Werken sowieso niet de meeste vo scholen tegenwoordig met gecombineerde brugklassen? 

Due-scimmie schreef op 26-01-2024 om 12:23:

Werken sowieso niet de meeste vo scholen tegenwoordig met gecombineerde brugklassen?

Hier heb je scholen met mavo/havo/vwo. Maar de vmbo scholen zijn een stuk verder weg. Dat was bij ons ook het probleem. Als je op kader/mavo niveau zit dan is dat erg lastig. De rest is vaak makkelijker ja.

Due-scimmie schreef op 26-01-2024 om 12:23:

Werken sowieso niet de meeste vo scholen tegenwoordig met gecombineerde brugklassen?

Nee hoor, dat kan heel erg verschillen. Er zijn ook scholen met tweejarige brugklas havo/vwo bijvoorbeeld, maar ook cwo-brugklassen waar je alleen met enkelvoudig vwo-advies wordt toegelaten.

Ik weet dat ze bij ons op school ook dat soort adviezen gaven als ouders in groep 6 of begin groep 7 al gingen leuren om een voorlopig advies. Mijn zus heeft het ook al in groep 6 losgepeuterd bij de juf. Die kinderen veranderen nog zo in groep 7 en 8 puberteit begint en werkelijk waar die kinderen veranderen super. En dan wil je het jaar ruim voor die puberteit al beginnen over een advies.

Niet alles gelezen, maar de manier waarop Begrijpend Lezen wordt gegeven ligt op het moment nogal onder vuur. De focus op vorm (signaalwoorden etc) in plaats van op inhoud, schijnt zo'n weerzin bij kinderen op te wekken tegen lezen, dat het de leesvaardigheid eerder ondermijnt dan stimuleert. De afnemende geletterdheid van 15jarigen is hot topic op dit moment.

Dus het zo maar eens kunnen dat het over een  jaar niet meer zo doorslaggevend wordt bij de advisering voor het vervolgonderwijs. 

Theekopje schreef op 26-01-2024 om 12:30:

[..]

Hier heb je scholen met mavo/havo/vwo. Maar de vmbo scholen zijn een stuk verder weg. Dat was bij ons ook het probleem. Als je op kader/mavo niveau zit dan is dat erg lastig. De rest is vaak makkelijker ja.

Ow scholengemeenschap hier heeft brugklasgebouw met alle niveaus.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.