Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Nootboek schreef op 30-05-2022 om 12:34:

[..]

Precies dit.

Ik vind het idioot dat er vanalles op ouders wordt afgeschoven. Het moet bij de leden blijven. Een vereniging is m.i. een groep mensen met gedeelde interesse. De hobby van mijn kind is niet die van mij, ik zit bij een andere vereniging waar ik mezelf nuttig maak.

Heb 20 jaar in het buitenland gewoond en daar werd niet zo aan de ouders getrokken als hier. Oudere leden 'zorgden' voor de jongeren. En naarmate die kleintjes ouders worden nemen zij zelf meer taken op zich.

Dus je 6 jarige moet dan zelf gaan rijden naar een vereniging 25 km verderop, zelf zijn shirtjes gaan wassen?

Je 6 jarige moet zelf de wedstrijd na hem/haar tellen, terwijl dat 18+ mannen zijn die zeer verbaal op de baan staan? Ik ben erg blij dat mijn zoon en ook andere kinderen daar door mij en andere ouders bij zijn geholpen. Inmiddels is zoon zo'n 16 jarige die verbaal op de baan staat. Het is niet schelden, het is niet gericht op de teller of op de tegenstander maar kan voor zo'n kleintje behoorlijk indrukwekkend zijn. 

Tuurlijk bij een 16 jarige laat je dingen zelf opknappen, mijn zoon begeleidt met veel plezier de jongere spelers tijdens toernooien, dat wordt ze bij de school ook aangeleerd dmv het buddy systeem, A spelers krijgen een mini te begeleiden, zo krijg je een groepsgevoel en daar leren de A spelers en de mini's van. Maar die mini's zullen toch naar hun competitiewedstrijden moeten. En ze spelen bij een andere club als zoon. Maar komen ze elkaar bij de concurerende club tegen dan zullen ze altijd elkaar begroeten en samen optrekken. Dat staat heel vreemd, want een bezoeker van club A bij club B staat dan een lid van club C te coachen als er ruimte is bij de eigen wedstrijd tussen A en B.

Ik denk ook dat het een en ander ook te maken heeft met hoe groot de club is. De club van mijn kinderen is een kleine club. Iedere leeftijd heeft maximaal 1 team. De voetbalclub hier in het dorp heeft van iedere leeftijd minimaal 3 en soms meer teams. De F1 tot en met de F4 bijvoorbeeld.
Bij zo'n grote club krijg je, als je het vraagt, meer ouders op de been dan bij een kleine club. Bij onze club moeten de leden vanaf de B en hoger helpen met schoonmaken van kleedkamers en kantine. Van jongere leden worden de ouders gevraagd voor bardiensten en zaalwacht.
Samen ben je de club/vereniging en als niemand iets wil doen dan houdt het op, dan bestaat je club straks niet meer.
Onze club is heel sociaal iedereen mag lid worden en iedereen wordt gevraagd om naar vermogen iets te doen. De alleenstaande moeder zonder auto heeft geen rijbeurten maar die doet iets anders voor de club.

Ysenda schreef op 30-05-2022 om 13:02:

[..]

Dus je 6 jarige moet dan zelf gaan rijden naar een vereniging 25 km verderop, zelf zijn shirtjes gaan wassen?

Je 6 jarige moet zelf de wedstrijd na hem/haar tellen, terwijl dat 18+ mannen zijn die zeer verbaal op de baan staan? Ik ben erg blij dat mijn zoon en ook andere kinderen daar door mij en andere ouders bij zijn geholpen. Inmiddels is zoon zo'n 16 jarige die verbaal op de baan staat. Het is niet schelden, het is niet gericht op de teller of op de tegenstander maar kan voor zo'n kleintje behoorlijk indrukwekkend zijn.

Tuurlijk bij een 16 jarige laat je dingen zelf opknappen, mijn zoon begeleidt met veel plezier de jongere spelers tijdens toernooien, dat wordt ze bij de school ook aangeleerd dmv het buddy systeem, A spelers krijgen een mini te begeleiden, zo krijg je een groepsgevoel en daar leren de A spelers en de mini's van. Maar die mini's zullen toch naar hun competitiewedstrijden moeten. En ze spelen bij een andere club als zoon. Maar komen ze elkaar bij de concurerende club tegen dan zullen ze altijd elkaar begroeten en samen optrekken. Dat staat heel vreemd, want een bezoeker van club A bij club B staat dan een lid van club C te coachen als er ruimte is bij de eigen wedstrijd tussen A en B.

Dat is eerder in deze discussie ook al aan de orde geweest. Dat de 6 jarigen best op de fiets naar de uitwedstrijd konden onder begeleiding van de coach. Nou no way dat ik dat toentertijd goedgekeurd had. Nu 17 jaar en hij gaat naar de omliggende dorpen weleens op de fiets maar we doen nog steeds rijbeurten voor de verder weg wedstrijden.

De incidentele keer dat hij de teamwas meekrijgt moet hij dat ook zelf doen nu. Vroeger niet.

Bakblik schreef op 30-05-2022 om 13:06:

Ik denk ook dat het een en ander ook te maken heeft met hoe groot de club is. De club van mijn kinderen is een kleine club. Iedere leeftijd heeft maximaal 1 team. De voetbalclub hier in het dorp heeft van iedere leeftijd minimaal 3 en soms meer teams. De F1 tot en met de F4 bijvoorbeeld.
Bij zo'n grote club krijg je, als je het vraagt, meer ouders op de been dan bij een kleine club. Bij onze club moeten de leden vanaf de B en hoger helpen met schoonmaken van kleedkamers en kantine. Van jongere leden worden de ouders gevraagd voor bardiensten en zaalwacht.
Samen ben je de club/vereniging en als niemand iets wil doen dan houdt het op, dan bestaat je club straks niet meer.
Onze club is heel sociaal iedereen mag lid worden en iedereen wordt gevraagd om naar vermogen iets te doen. De alleenstaande moeder zonder auto heeft geen rijbeurten maar die doet iets anders voor de club.

Onze voetbalvereniging heeft meer dan 1600 leden. Ook dan is het moeilijk om aan vrijwilligers te komen hoor, je hebt dan ook meer vrijwilligers nodig.

Als je met 1600 spelende leden zegt dat jongeren vanaf 16 jaar en taak moeten doen in schoonmaak, coachen of fluiten dan heb je er meer dan wij met onze 100 spelende leden. Maar zoals gezegd de club is sociaal en we reden het nog steeds. 

Bakblik schreef op 30-05-2022 om 13:38:

Als je met 1600 spelende leden zegt dat jongeren vanaf 16 jaar en taak moeten doen in schoonmaak, coachen of fluiten dan heb je er meer dan wij met onze 100 spelende leden. Maar zoals gezegd de club is sociaal en we reden het nog steeds.

dat zou je denken, maar de groep 13-18 jarigen is meestal niet de grootste groep, juist de leeftijd waarop leden afhaken om dan later weer lid te worden, vaak bij een andere vereniging ivm verhuizing voor studie of baan. 

Ysenda schreef op 30-05-2022 om 13:47:

[..]

dat zou je denken, maar de groep 13-18 jarigen is meestal niet de grootste groep, juist de leeftijd waarop leden afhaken om dan later weer lid te worden, vaak bij een andere vereniging ivm verhuizing voor studie of baan.

Ja bij ons ook maar bij een grote club heb je er altijd meer dan bij een kleine club. 

Het absolute aantal > 16 jaar bij ons is een man of 35 in taken over te verdelen. 

Bij een grote club heb je er altijd meer die ouder dan 16 zijn dan die 35 die wij hebben. 

Het valt me op hoeveel mensen echt geen idee hebben van wat er komt kijken bij het runnen van een niet-commerciele (sport)vereniging.
Het gaat hier over rijden en wassen van kleren
Maar wie zorgt voor genoeg trainers?
Wie deelt teams en lessen in?
Wie organiseert competitie of toernooien?
Wie onderhoudt het conract met bond, gemeente etc.
Wie doet de administratie?
Wie zorgt voor communicatie met de leden, verzorgt de website?
Wie zorgt dat het sportcomplex netjes en goed onderhouden blijft?
Wie zorgt dat je in her clubhuis iets kunt drinken/eten? Wie koopt in?
Wie houdt de financien van de club in de gaten?
Wie zorgt voor sponsors zodat de contributie/bijdrage voor activiteiten zo laag mogelijk kan blijven.
Wie activeert leden om ook als vrijwilliger iets te doen?
En zo echt nog veel meer.

Bij de meeste verenigingen moet dit allemaal gedaan worden door de leden zelf. Die heten dan vrijwilliger en kunnen daardoor een apart soort mens lijken, maar dat zijn vrijwel altijd ook mensen die gewoonlid zijn geworden omdat ze graag die sport willen doen. Niet omdat ze zich vervelen zetten ze zich in voor de club,maar omdat ze beseffen dat de club kan bestaan dankzij het feit dat zoveel mogelijk leden iets doen, zodat  de 'last'verdeeld wordt en het gezamenlijk plezier vergroot.

Als iedereen 'iets' doet,een paar uurtjes per jaar dan blijft een vereniging betaalbaar, maar ook levendiger en persoonlijker.
Wie dat niet belangrijk vindt, die heeft tegenwoordig steeds meer keus in commercieel aanbod. Kosten vaak 5-10 keer zo hoog, sfeer anders. Maar dan zal niemand iets van je verlangen en mag je puur 'consumeren'.

Ik heb niet alles gelezen, maar ik heb een gloeiende hekel aan voetbal, dus zei ook altijd 'ik ga niet mee naar voetbal, dat doe jij maar' tegen man. Maar uiteindelijk bleek het zo leuk te zijn dat we iedere zaterdag samen mee gingen (en alle andere ouders ook) en de teamleider op een gegeven moment zei, zullen we niet carpoolen, want het is een beetje belachelijk om allemaal met eigen auto te komen (ook naar uitwedstrijden) 
Bardienst hoefde niet want daar was al te veel animo voor op de club, dus al zou je willen, er was geen plek meer. 
Dus ja, het kan ook ineens een erge leuke activiteit zijn, terwijl je dat op voorhand niet kon bedenken.

Ysenda schreef op 30-05-2022 om 13:02:

[..]

Dus je 6 jarige moet dan zelf gaan rijden naar een vereniging 25 km verderop, zelf zijn shirtjes gaan wassen?

Je 6 jarige moet zelf de wedstrijd na hem/haar tellen, terwijl dat 18+ mannen zijn die zeer verbaal op de baan staan? Ik ben erg blij dat mijn zoon en ook andere kinderen daar door mij en andere ouders bij zijn geholpen. Inmiddels is zoon zo'n 16 jarige die verbaal op de baan staat. Het is niet schelden, het is niet gericht op de teller of op de tegenstander maar kan voor zo'n kleintje behoorlijk indrukwekkend zijn.

Tuurlijk bij een 16 jarige laat je dingen zelf opknappen, mijn zoon begeleidt met veel plezier de jongere spelers tijdens toernooien, dat wordt ze bij de school ook aangeleerd dmv het buddy systeem, A spelers krijgen een mini te begeleiden, zo krijg je een groepsgevoel en daar leren de A spelers en de mini's van. Maar die mini's zullen toch naar hun competitiewedstrijden moeten. En ze spelen bij een andere club als zoon. Maar komen ze elkaar bij de concurerende club tegen dan zullen ze altijd elkaar begroeten en samen optrekken. Dat staat heel vreemd, want een bezoeker van club A bij club B staat dan een lid van club C te coachen als er ruimte is bij de eigen wedstrijd tussen A en B.

Ik vind je eigen kind naar een wedstrijd vervoeren of je eigen was doen, niet vallen onder vrijwilligerstaken. 3x per seizoen de teamwas doen ook niet echt. (Als iedereen dat echt om de beurt zou doen). Als je dat niet eens wilt doen moet je kind idd niet gaan sporten.

Maar dingen opruimen, klaarzetten, coachen,  bardienst draaien, nieuwsbrieven versturen, speelschema maken, klusjesmannen regelen, kasboek bijhouden, ledenadministratie etc. wel. En daarvoor voel ik me als ouder van een jeugdlid niet per se verantwoordelijk.
 

Nootboek schreef op 30-05-2022 om 15:52:

[..]

Ik vind je eigen kind naar een wedstrijd vervoeren of je eigen was doen, niet vallen onder vrijwilligerstaken. 3x per seizoen de teamwas doen ook niet echt. (Als iedereen dat echt om de beurt zou doen). Als je dat niet eens wilt doen moet je kind idd niet gaan sporten.

Maar dingen opruimen, klaarzetten, coachen, bardienst draaien, nieuwsbrieven versturen, speelschema maken, klusjesmannen regelen, kasboek bijhouden, ledenadministratie etc. wel. En daarvoor voel ik me als ouder van een jeugdlid niet per se verantwoordelijk.

Maar zonder dat is er geen club, ook niet voor jouw kind. 


Nootboek schreef op 30-05-2022 om 15:52:

[..]

Ik vind je eigen kind naar een wedstrijd vervoeren of je eigen was doen, niet vallen onder vrijwilligerstaken. 3x per seizoen de teamwas doen ook niet echt. (Als iedereen dat echt om de beurt zou doen). Als je dat niet eens wilt doen moet je kind idd niet gaan sporten.

Maar dingen opruimen, klaarzetten, coachen, bardienst draaien, nieuwsbrieven versturen, speelschema maken, klusjesmannen regelen, kasboek bijhouden, ledenadministratie etc. wel. En daarvoor voel ik me als ouder van een jeugdlid niet per se verantwoordelijk.

Maar als niemand het doet heb je geen club. Bij ons op de kleine club zijn er volwassen leden die vrijwillig taken op zich hebben genomen en ook als ouder taken doen , omdat hun kinderen ook lid zijn van een van de jeugdteams. Die zijn dus dubbel bezig en dat doen ze graag, omdat ze willen dat de club blijft bestaan. 

Kortom, de mensen die geen vrijwilligerswerk, hoe klein ook willen doen, willen wel de lusten maar niet de lasten. 

Als iedereen er zo over gaat denken, dan hebben we straks uberhaubt geen verenigingsleven meer en hebben we ook geen locale helden bij onze profvoetbalclubs en andere sporten want die komen toch echt via het verenigingsleven in beeld. 

Ik ben als moeder van een jeugdlid in het bestuur gegaan omdat ik voorzag dat er anders geen bestuur zou zijn (kleine vereniging) en ik van zaken als wedstrijden en trainen enzo geen verstand heb.

Ysenda schreef op 30-05-2022 om 17:03:

Kortom, de mensen die geen vrijwilligerswerk, hoe klein ook willen doen, willen wel de lusten maar niet de lasten.

Als iedereen er zo over gaat denken, dan hebben we straks uberhaubt geen verenigingsleven meer en hebben we ook geen locale helden bij onze profvoetbalclubs en andere sporten want die komen toch echt via het verenigingsleven in beeld.

Jammer dat je het nog steeds ziet als " niet willen" en vertaald naar " wel de lusten en niet de lasten". Velen hebben er simpelweg geen tijd voor omdat ze bv al ergens anders vrijwilligerswerk doen of zijn er niet toe in staat zoals Topicstarter ook aangeeft. En natuurlijk heb je ook klaplopers / niet willers ertussen maar dat hou je altijd. Lasten hebben de ouders die zelf geen lid zijn altijd; zij betalen immers de hoge contributie. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.