Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Ysenda schreef op 30-05-2022 om 17:03:

Kortom, de mensen die geen vrijwilligerswerk, hoe klein ook willen doen, willen wel de lusten maar niet de lasten.

Als iedereen er zo over gaat denken, dan hebben we straks uberhaubt geen verenigingsleven meer en hebben we ook geen locale helden bij onze profvoetbalclubs en andere sporten want die komen toch echt via het verenigingsleven in beeld.

Het ging in mijn reactie om dit

En daarvoor voel ik me als ouder van een jeugdlid niet per se verantwoordelijk.

Als het niet kan, kan er vast iets geregeld worden, maar alleen zeggen het kan niet vind ik erg makkelijk. 

Je kunt als ouder ook aangeven x kan ik niet doen maar is er iets wat ik wel kan? 

Ysenda schreef op 30-05-2022 om 18:36:

[..]

Het ging in mijn reactie om dit

En daarvoor voel ik me als ouder van een jeugdlid niet per se verantwoordelijk.

Als het niet kan, kan er vast iets geregeld worden, maar alleen zeggen het kan niet vind ik erg makkelijk.

Je kunt als ouder ook aangeven x kan ik niet doen maar is er iets wat ik wel kan?

Mee eens, al blijft het natuurlijk toch altijd iets wat je niet kunt afdwingen. Soms geeft het ook verheldering door erover met elkaar in gesprek te gaan. Ik ben ook eens afgesnauwd door Truus van de sportclub dat ik nooit iets deed, maar ik kon gewoon echt niet op de dagen dat zij klussen hadden. Maar dat kon er bij Truus niet in, jammer want zo kreeg je onnodig scheve gezichten.

Ysenda schreef op 30-05-2022 om 18:36:

[..]

Het ging in mijn reactie om dit

En daarvoor voel ik me als ouder van een jeugdlid niet per se verantwoordelijk.

Als het niet kan, kan er vast iets geregeld worden, maar alleen zeggen het kan niet vind ik erg makkelijk.

Je kunt als ouder ook aangeven x kan ik niet doen maar is er iets wat ik wel kan?

Het gaat er niet om of ik wel of niet kan, en waarom. Ik vind het raar dat dit van ouders verwacht wordt terwijl die zelf geen lid zijn, en daarover ook nog verantwoording moeten afleggen... echt niet ok hoor. 

  Dat zou dan betekenen dat kind bepaalde sporten niet kan doen, puur omdat ouder niet aan de verwachtingen van de vereniging kan doen.... over elitair gesproken. 

 Gelukkig doen de verenigingen waarvan wij lid zijn niet zo moeilijk. Wie wil en kan helpen doet dat met liefde, wie dat niet doet is evengoed welkom. Zonder scheve gezichten. 

Nootboek schreef op 30-05-2022 om 22:01:

[..]

Het gaat er niet om of ik wel of niet kan, en waarom. Ik vind het raar dat dit van ouders verwacht wordt terwijl die zelf geen lid zijn, en daarover ook nog verantwoording moeten afleggen... echt niet ok hoor.

Dat zou dan betekenen dat kind bepaalde sporten niet kan doen, puur omdat ouder niet aan de verwachtingen van de vereniging kan doen.... over elitair gesproken.

Gelukkig doen de verenigingen waarvan wij lid zijn niet zo moeilijk. Wie wil en kan helpen doet dat met liefde, wie dat niet doet is evengoed welkom. Zonder scheve gezichten.

En als er genoeg mensen zijn die willen en kunnen helpen dan is dat prima. Het probleem ontstaat pas als er niet genoeg mensen zijn die willen en kunnen helpen. Dan zul je toch een manier moeten vinden om genoeg mensen die taken op te laten pakken. Sommige dingen kan je misschien afstoten maar een deel van de taken zal echt gedaan moeten worden want anders geen training/wedstrijden. Dus dan moeten ouders of extra gaan betalen of meer mee helpen. Anders is er geen vereniging meer. 


Nootboek schreef op 30-05-2022 om 22:01:

[..]

Dat zou dan betekenen dat kind bepaalde sporten niet kan doen, puur omdat ouder niet aan de verwachtingen van de vereniging kan doen.... over elitair gesproken.


Maar dat is zonder vrijwilligerstaken ook al. Bij verenigingen waarbij het kind moet worden gebracht naar de training die afgelegen of om 6 uur 's ochtends is, waar zelfs de verplichte wedstrijden van het laagste team al 45 minuten rijden zijn en alles op eigen vervoer is....

Nootboek schreef op 30-05-2022 om 22:01:

[..]

Het gaat er niet om of ik wel of niet kan, en waarom. Ik vind het raar dat dit van ouders verwacht wordt terwijl die zelf geen lid zijn, en daarover ook nog verantwoording moeten afleggen... echt niet ok hoor.

Dat zou dan betekenen dat kind bepaalde sporten niet kan doen, puur omdat ouder niet aan de verwachtingen van de vereniging kan doen.... over elitair gesproken.

Gelukkig doen de verenigingen waarvan wij lid zijn niet zo moeilijk. Wie wil en kan helpen doet dat met liefde, wie dat niet doet is evengoed welkom. Zonder scheve gezichten.

Inderdaad heel elitair dat ouders denken voor een habbekrats hun kind een dagdeel uit te besteden en dat anderen de k**klusjes wel even oplossen 

Verbindingisnooitzwartwit schreef op 30-05-2022 om 13:59:

Het valt me op hoeveel mensen echt geen idee hebben van wat er komt kijken bij het runnen van een niet-commerciele (sport)vereniging.
Het gaat hier over rijden en wassen van kleren
Maar wie zorgt voor genoeg trainers?
Wie deelt teams en lessen in?
Wie organiseert competitie of toernooien?
Wie onderhoudt het conract met bond, gemeente etc.
Wie doet de administratie?
Wie zorgt voor communicatie met de leden, verzorgt de website?
Wie zorgt dat het sportcomplex netjes en goed onderhouden blijft?
Wie zorgt dat je in her clubhuis iets kunt drinken/eten? Wie koopt in?
Wie houdt de financien van de club in de gaten?
Wie zorgt voor sponsors zodat de contributie/bijdrage voor activiteiten zo laag mogelijk kan blijven.
Wie activeert leden om ook als vrijwilliger iets te doen?
En zo echt nog veel meer.

Bij de meeste verenigingen moet dit allemaal gedaan worden door de leden zelf. Die heten dan vrijwilliger en kunnen daardoor een apart soort mens lijken, maar dat zijn vrijwel altijd ook mensen die gewoonlid zijn geworden omdat ze graag die sport willen doen. Niet omdat ze zich vervelen zetten ze zich in voor de club,maar omdat ze beseffen dat de club kan bestaan dankzij het feit dat zoveel mogelijk leden iets doen, zodat de 'last'verdeeld wordt en het gezamenlijk plezier vergroot.

Als iedereen 'iets' doet,een paar uurtjes per jaar dan blijft een vereniging betaalbaar, maar ook levendiger en persoonlijker.
Wie dat niet belangrijk vindt, die heeft tegenwoordig steeds meer keus in commercieel aanbod. Kosten vaak 5-10 keer zo hoog, sfeer anders. Maar dan zal niemand iets van je verlangen en mag je puur 'consumeren'.

Nou, meestal zijn dat gewoon mensen die best wel zin hebben om zoiets te doen. Die het gewoon leuk vinden om extra taken voor de club te doen of zich meer te binden aan de club, of er gewoon een beetje ingerold zijn en dat prima vinden. Echt niet uit een soort barmhartige samaritaancomplex. 

Nootboek schreef op 30-05-2022 om 22:01:

[..]

Het gaat er niet om of ik wel of niet kan, en waarom. Ik vind het raar dat dit van ouders verwacht wordt terwijl die zelf geen lid zijn, en daarover ook nog verantwoording moeten afleggen... echt niet ok hoor.

Dat zou dan betekenen dat kind bepaalde sporten niet kan doen, puur omdat ouder niet aan de verwachtingen van de vereniging kan doen.... over elitair gesproken.

Gelukkig doen de verenigingen waarvan wij lid zijn niet zo moeilijk. Wie wil en kan helpen doet dat met liefde, wie dat niet doet is evengoed welkom. Zonder scheve gezichten.

Kan me helemaal niks schelen dat dochter niet mag voetballen omdat ik geen zin heb om ook maar een poot uit te steken voor voetbal. Ik ga ons echt niet wekelijks vastleggen en dan opgeslokt worden door een voetbalclub. 

Mevrouw75 schreef op 31-05-2022 om 07:52:

[..]

Kan me helemaal niks schelen dat dochter niet mag voetballen omdat ik geen zin heb om ook maar een poot uit te steken voor voetbal. Ik ga ons echt niet wekelijks vastleggen en dan opgeslokt worden door een voetbalclub.

Er is niemand die het over wekelijks had, het ging ook 1 of 2* per jaar iets doen voor een paar uur per keer.

Ysenda schreef op 31-05-2022 om 07:54:

[..]

Er is niemand die het over wekelijks had, het ging ook 1 of 2* per jaar iets doen voor een paar uur per keer.

Het ging zielige kinderen die iets niet mogen omdat ouders geen zin hebben. Ons weekend ligt vast omdat er wekelijks wedstrijden zijn. Bovendien komt er steeds een enorme waslijst aan taken naar voren die blijkbaar toch echt gedaan moet worden. Ik heb er helemaal geen zin in om moeilijk te doen als we een weekend weggaan, want er is eigenlijk een wedstrijd, tóch een keertje extra rijden, en wie wil de bar draaien? En clubtenues van anderen wassen, etc. 
Er is helemaal niks mis met je kind niet op een bepaalde sport willen omdat je eigen schema vol zit hoor.

Mevrouw75 schreef op 31-05-2022 om 07:50:

[..]

Nou, meestal zijn dat gewoon mensen die best wel zin hebben om zoiets te doen. Die het gewoon leuk vinden om extra taken voor de club te doen of zich meer te binden aan de club, of er gewoon een beetje ingerold zijn en dat prima vinden. Echt niet uit een soort barmhartige samaritaancomplex.

Nou, eerlijk gezegd weet ik leukere dingen om te doen maar omdat ik besef dat zonder vrijwilligers de club niet kan bestaan doe ik de dingen wel. 

En het is fijn als je er wat affiniteit mee hebt maar dat lukt niet altijd. 

En dan probeer je er maar het beste van te maken en sta ik als introvert toch achter die bar peentjes te zweten van ellende en blijkt het achteraf wel mee te vallen en ga ik daarna vroeg mijn bed in om de prikkels te verwerken.

Nootboek schreef op 30-05-2022 om 22:01:

[..]

Dat zou dan betekenen dat kind bepaalde sporten niet kan doen, puur omdat ouder niet aan de verwachtingen van de vereniging kan doen.... over elitair gesproken.

Daar gaat de OP juist over, dat kind kan op geen enkele sport omdat moeder niet mee kan helpen, en kind mag van die club alleen op de club als moeder meehelpt. Dat vind ik sneu voor kind. 

Decembermamma schreef op 31-05-2022 om 07:49:

[..]

Inderdaad heel elitair dat ouders denken voor een habbekrats hun kind een dagdeel uit te besteden en dat anderen de k**klusjes wel even oplossen

Erger nog, ze brengen het jongere broertje ook naar de club om naar de wedstrijd te kijken.  Alleen was het een uitwedstrijd en was er geen plek voor broertje in de auto's. Zaten we op de club met broertje tot de spelers van de F terug waren en moeder de kinderen kwam halen. Heb je behalve kantinedienst ook een oppasfunctie, want broertje was pas 4 en er waren geen andere kinderen in mee te spelen. 

Nootboek schreef op 30-05-2022 om 22:01:

[..]

Het gaat er niet om of ik wel of niet kan, en waarom. Ik vind het raar dat dit van ouders verwacht wordt terwijl die zelf geen lid zijn, en daarover ook nog verantwoording moeten afleggen... echt niet ok hoor.

Dat zou dan betekenen dat kind bepaalde sporten niet kan doen, puur omdat ouder niet aan de verwachtingen van de vereniging kan doen.... over elitair gesproken.

Gelukkig doen de verenigingen waarvan wij lid zijn niet zo moeilijk. Wie wil en kan helpen doet dat met liefde, wie dat niet doet is evengoed welkom. Zonder scheve gezichten.

Dit kan alleen bij de gratie van genoeg ouders die wel helpen. Als geen enkele ouder meer wil helpen heb je als club echt een probleem. Je kunt van volwassen leden zonder kinderen toch niet verwachten dat ze bepaalde activiteiten doen die specifiek voor de jeugd zijn. 

Ik vind het helemaal niet gek dat je als ouder helpt dat hoort bij het hebben van kinderen je bent gewoon verantwoordelijk voor hun vrijetijdsbesteding.

Decembermamma schreef op 31-05-2022 om 07:49:

[..]

Inderdaad heel elitair dat ouders denken voor een habbekrats hun kind een dagdeel uit te besteden en dat anderen de k**klusjes wel even oplossen

Ouders melden kind meestal aan voor de sport of de activiteit van die vereniging, niet zo zeer als oppas voor hun kind. Daar betalen ze dan ook voor, en dat is voor velen geen habbekrats. 

Het is aan de vereniging om de taken onder hun leden te verdelen. Dat hoort bij het lid zijn van een vereniging samen de lusten en de lasten. Mensen die geen lid zijn mag je altijd vragen, maar ze zijn je niets verplicht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.