Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Ik vind het een lastige hoor; ik snap het dat verenigingen draaien op vrijwilligers en ik doe ook wel het een en ander, maar op sommige plaatsen zijn ze wel heel veeleisend. De scouting hier vraagt alleen 2x in het jaar (voor wie wil, geen verplichting) om te helpen bij klussen en schoonmaken; de teamsport waar een van onze kinderen een blauwe maandag op gezeten heeft verlangde bijna elk weekend rijden naar wedstrijden (kost ook best veel benzine trouwens), shirts wassen en/of bardiensten. En dan heb ik het nog niet over bestuursfuncties of coachen/wedstrijden fluiten, laat staan schoonmaak en onderhoud. Tussen basisscholen bestaan er ook veel verschillen, ik heb wel eens gehoord van een school waar ouders werden ingezet om de wc's te poetsen, de ict te doen en het dak te repareren. Dat lijken me zulke basale dingen voor een school, hoe kun je daar nu vrijwilligers voor moeten vragen??
 
Mede om de vrijwillige bijdrages (en de idiote wedstrijdtijden) zijn we blij dat onze kinderen niet meer op een teamsport zitten eigenlijk.... Stel dat je 3 of 4 kinderen hebt die elk op 2 clubjes zitten - ik ken zelfs een paar gezinnen met zoveel kinderen waar de kinderen allemaal op 3 dingen zitten - dat zou mij teveel zijn. Maar 2 clubjes is redelijk denk ik, dan heb je dus met een beetje pech 6 tot 8 adressen waar je wordt geacht vrijwilligerswerk te doen. En misschien ook nog wel voor de clubjes waar je zelf lid van bent, want laten we die ook niet vergeten, dus dan kan het nog meer zijn. Is niet te doen te doen natuurlijk.

Dus zie ik 2 opties: meer contributie betalen (zodat een vereniging betaalde krachten kan aannemen) of minder clubjes voor je kinderen?

Gingergirl schreef op 29-05-2022 om 15:04:

[..]

Ik ben het met jou eens; de taken moet je verdelen onder de leden, zoals bij je voorbeeld over het fluiten van een wedstrijd. Niet alleen zelf leuk meedoen aan wedstrijdjes, maar dan ook een keer helpen met de wedstrijd van anderen ( vanaf een bepaalde leeftijd natuurlijk).

Ouders van leden zijn zelf geen lid, hun kind is lid. Daardoor kun je ouders altijd vragen maar niet verplichten. Iemand die een wedstrijd gaat fluiten moet er ook verstand van hebben en de regels kennen. Genoeg mensen die daar geen fluit verstand van hebben.

Wat is fluiten eigenlijk? Mijn kinderen hadden het vroeger over "de scheids" als ze vertelden over wat ze op school hebben gehoord. Als dat het is lijkt het me lastig werk voor mensen die er de ballen verstand van hebben of ongemotiveerd zijn

A12345 schreef op 29-05-2022 om 13:49:

[..]

Denk dat ze al blij zijn als er überhaupt iemand mee wil gaan om te helpen.

Ik ben eens wezen helpen op school en bijna alle ouders die ook hielpen hielden er een theekransje... Koekoek! Maar goed, gezien wat ik net schreef over de ouders op de schoolreisjes van mijn kinderen en een reactie daarop was helpen op de basisschool hier waarschijnlijk te vrijblijvend

YvonneSon schreef op 29-05-2022 om 16:39:

[..]

Wat is fluiten eigenlijk? Mijn kinderen hadden het vroeger over "de scheids" als ze vertelden over wat ze op school hebben gehoord. Als dat het is lijkt het me lastig werk voor mensen die er de ballen verstand van hebben of ongemotiveerd zijn

Een wedstrijd fluiten wordt gedaan door een scheidsrechter, in ieder geval iemand die verstand heeft van de betreffende sport. Inderdaad lastig als je er zelf niet in thuis bent, ik zou het niet kunnen.

dan

dan

29-05-2022 om 17:12

Gingergirl schreef op 29-05-2022 om 17:08:

[..]

Een wedstrijd fluiten wordt gedaan door een scheidsrechter, in ieder geval iemand die verstand heeft van de betreffende sport. Inderdaad lastig als je er zelf niet in thuis bent, ik zou het niet kunnen.

Ik ook niet, het lijkt me toch een stuk handiger als je de spelregels kent en die ken ik totaal niet. 

Gingergirl schreef op 29-05-2022 om 15:04:

[..]

Ik ben het met jou eens; de taken moet je verdelen onder de leden, zoals bij je voorbeeld over het fluiten van een wedstrijd. Niet alleen zelf leuk meedoen aan wedstrijdjes, maar dan ook een keer helpen met de wedstrijd van anderen ( vanaf een bepaalde leeftijd natuurlijk).

Ouders van leden zijn zelf geen lid, hun kind is lid. Daardoor kun je ouders altijd vragen maar niet verplichten. Iemand die een wedstrijd gaat fluiten moet er ook verstand van hebben en de regels kennen. Genoeg mensen die daar geen fluit verstand van hebben.

Ja eens met jou. Ik ging inderdaad in mijn reactie uit van de leden. Niet van de ouders, die moet je inderdaad niet verplicht laten fluiten.

Wel overwegen wij als vereniging om wel een taak verplicht te maken voor de ouders. 1/2x per jaar, prima uit te voeren zonder spelinzicht, en bij de wedstrijd van je kind. Dit zodat we die belasting bij de andere leden kunnen weghalen, en hen op het fluiten kunnen zetten (ernstig scheidsrechterstekort nu het nog vrijwillig is).

Ja, af en toe sporadisch meehelpen is prima maar vaste taken die vaak terugkeren zou ik liever niet doen. Dan maar een andere sport. de belasting wordt anders wel erg hoog.

Bij sommige sporten zoals hockey wordt wel heel veel gevraagd van ouders terwijl dat bij scouting vaak juist wel meevalt. Dan help ik ook zeker mee. Maar als het regelmatig wordt of het gaat om dingen die ik echt niet kan (zoals trainen en scheidsrechter spelen) dan zou ik toch nee zeggen. Dan kiezen we voor een andere sport of vereniging.

Bij de sport van mijn kinderen geven ze je echt geen officiële wedstrijdtaken als je geen cursus hebt gevolgd. Dat mag niet eens. En voor de simpelste wedstrijdtaken is er een cursus van 4 avondjes waar nooit iemand voor zakt. Nou zijn dat wel mensen die al eens een wedstrijd hebben bijgewoond als toeschouwer en die dus weten hoe het ongeveer werkt, maar toch. 
Maar bijvoorbeeld speakeren of flesjes water rondbrengen mag gewoon zonder cursus.

CharlieB schreef op 29-05-2022 om 17:57:

[..]

Ja eens met jou. Ik ging inderdaad in mijn reactie uit van de leden. Niet van de ouders, die moet je inderdaad niet verplicht laten fluiten.

Wel overwegen wij als vereniging om wel een taak verplicht te maken voor de ouders. 1/2x per jaar, prima uit te voeren zonder spelinzicht, en bij de wedstrijd van je kind. Dit zodat we die belasting bij de andere leden kunnen weghalen, en hen op het fluiten kunnen zetten (ernstig scheidsrechterstekort nu het nog vrijwillig is).

Ja klopt er zijn verenigingen die dat doen het verplichten van taken. Proberen of het werkt kan natuurlijk maar juridisch is het niet af te dwingen bij ouders omdat ze simpelweg geen lid zijn van de vereniging. 

Ik zie hier een aantal keer langskomen dat rijden voor je kinderen onder 'vrijwilligerstaken' zou vallen. Dat vind ik totaal van een andere orde. Rijden voor een uitwedstrijd hoort er gewoon bij (ik denk dat er niemand verwacht dat er een spelersbus naar uitwedstrijden rijdt toch?). Afhankelijk van de sport hoe dat geregeld is. Natuurlijk kan het geregeld worden als er iemand is die zelf geen vervoer heeft.
Net als het wassen van de shirts; als bepaald is dat dat per team moet gebeuren, dan is dat geen vrijwilligerstaak, maar gewoon een onderdeel van het meedoen met het team.

En natuurlijk is fluiten niet iets dat aan structureel aan ouders verdeeld wordt, maar bij bepaalde sporten wel onder leden vanaf een bepaalde leeftijd.
En dat kan een 'vrijwilligerstaak' zijn, maar ook een vaste taak - los van een vrijwilligersbeleid. Overigens zijn er ook sport(en) waarbij er geen onafhankelijke scheidsrechter is, maar men elkaars wedstrijd 'fluit' - of helemaal niet. Is ook leuk hoor. Ik geloof dat dat bij de jongste voetballertjes ook wel wordt gedaan.

Precies de was en de ritjes horen gewoon bij de zorg voor je kind. Alleen die je nu een keer niet elke week de was maar eens in de 10 weken ofzo (afhankelijk van de grootte van het team). Ritjes kun je ook gewoon afspreken hoe je dit regelt maar horen er gewoon bij.

Maar goed 1 keer of 2 keer per jaar de kleedkamer boenen lijkt me ook geen probleem toch?

Jesse_1 schreef op 30-05-2022 om 00:35:

Ik zie hier een aantal keer langskomen dat rijden voor je kinderen onder 'vrijwilligerstaken' zou vallen. Dat vind ik totaal van een andere orde. Rijden voor een uitwedstrijd hoort er gewoon bij (ik denk dat er niemand verwacht dat er een spelersbus naar uitwedstrijden rijdt toch?). Afhankelijk van de sport hoe dat geregeld is. Natuurlijk kan het geregeld worden als er iemand is die zelf geen vervoer heeft.
Net als het wassen van de shirts; als bepaald is dat dat per team moet gebeuren, dan is dat geen vrijwilligerstaak, maar gewoon een onderdeel van het meedoen met het team.

En natuurlijk is fluiten niet iets dat aan structureel aan ouders verdeeld wordt, maar bij bepaalde sporten wel onder leden vanaf een bepaalde leeftijd.
En dat kan een 'vrijwilligerstaak' zijn, maar ook een vaste taak - los van een vrijwilligersbeleid. Overigens zijn er ook sport(en) waarbij er geen onafhankelijke scheidsrechter is, maar men elkaars wedstrijd 'fluit' - of helemaal niet. Is ook leuk hoor. Ik geloof dat dat bij de jongste voetballertjes ook wel wordt gedaan.

Dit wilde ik ook reageren. Als je kind naar plek van bestemming brengen al als een opgave wordt gezien dan zou ik idd vooral geen teamsport overwegen. Naast hockey (2 x trainen, 1 x wedstrijd) is hier ook geen tijd voor iets anders. Ik ken weinig kinderen die er nog een andere sport naast doen. En dat er van ouders verlangt wordt om wedstrijdjes te fluiten. Tja. Er zijn ook zo veel teams, daar kan je geen professionele scheidsen opzetten. En dat hoeft ook niet, want al die regels worden langzaam opgebouwd. Die kaboutertjes mogen zo'n beetje alles behalve met hun stick de tegenstander omver maaien 😉. Langzaam komen er steeds meer regels bij. En er zijn altijd wel ouders die het heel leuk vinden om te fluiten. Neem je zelf een fruitdienst extra over. Ik vind het gezanik eigenlijk, dat gemopper over iets moeten doen voor een vereniging.

Decembermamma schreef op 30-05-2022 om 09:47:

Precies de was en de ritjes horen gewoon bij de zorg voor je kind. Alleen die je nu een keer niet elke week de was maar eens in de 10 weken ofzo (afhankelijk van de grootte van het team). Ritjes kun je ook gewoon afspreken hoe je dit regelt maar horen er gewoon bij.

Maar goed 1 keer of 2 keer per jaar de kleedkamer boenen lijkt me ook geen probleem toch?

Dat hoeft zeker geen probleem te zijn. Echter kunnen de leden ( vanaf een bepaalde leeftijd) dat natuurlijk zelf ook doen, zij maken er immers gebruik van. Bij de sport van dochter maken de dametjes ook zelf de ruimtes schoon voordat de volgende groep er weer in gaat. Zo zijn nooit de laatste in de rij de pineut zeg maar en ben je niet afhankelijk van vrijwilligers. En voor kinderen ook prima om zo te leren dat je niet alleen maar de leuke dingen doet maar dat een klusje er ook bij hoort.

Gingergirl schreef op 29-05-2022 om 15:04:

[..]

Ik ben het met jou eens; de taken moet je verdelen onder de leden, zoals bij je voorbeeld over het fluiten van een wedstrijd. Niet alleen zelf leuk meedoen aan wedstrijdjes, maar dan ook een keer helpen met de wedstrijd van anderen ( vanaf een bepaalde leeftijd natuurlijk).

Ouders van leden zijn zelf geen lid, hun kind is lid. Daardoor kun je ouders altijd vragen maar niet verplichten. Iemand die een wedstrijd gaat fluiten moet er ook verstand van hebben en de regels kennen. Genoeg mensen die daar geen fluit verstand van hebben.

Precies dit.

Ik vind het idioot dat er vanalles op ouders wordt afgeschoven. Het moet bij de leden blijven. Een vereniging is m.i. een groep mensen met gedeelde interesse. De hobby van mijn kind is niet die van mij, ik zit bij een andere vereniging waar ik mezelf nuttig maak.

Heb 20 jaar in het buitenland gewoond en daar werd niet zo aan de ouders getrokken als hier. Oudere leden 'zorgden' voor de jongeren. En naarmate die kleintjes ouders worden nemen zij zelf meer taken op zich.

Gingergirl schreef op 30-05-2022 om 11:37:

[..]

Dat hoeft zeker geen probleem te zijn. Echter kunnen de leden ( vanaf een bepaalde leeftijd) dat natuurlijk zelf ook doen, zij maken er immers gebruik van. Bij de sport van dochter maken de dametjes ook zelf de ruimtes schoon voordat de volgende groep er weer in gaat. Zo zijn nooit de laatste in de rij de pineut zeg maar en ben je niet afhankelijk van vrijwilligers. En voor kinderen ook prima om zo te leren dat je niet alleen maar de leuke dingen doet maar dat een klusje er ook bij hoort.

Zoals ik het ken (maar ik ken natuurlijk maar een paar sportclubs) is het ook alleen dat de ouders de vrijwilligerstaken overnemen van de kinderen als die daar niet oud genoeg voor zijn.

Ik meende bij 1 club ook te horen dan de ouders die de schoonmaaktaak hadden, de kinderen meenamen om samen schoon te maken. En dat gaat om 1x per x tijd schoonmaken, dan werd er gezamelijk met de schoonmaakgroep afgesproken op vrijdagmiddag oid. Dus de grotere schoonmaak (ik neem aan dat de toiletten regelmatig door een vaste kracht worden gedaan). Je zou daar ook een schoonmaakbedrijf voor in kunnen huren (ik weet niet hoe het zit met prijzen en beschikbaarheid/werkgelegenheid in de schoonmaakbranch). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.