Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Kyana schreef op 25-05-2022 om 15:11:

Maar goed, als er dan niet genoeg mensen zijn om wel wat te doen dan kan de consequentie zijn dat de sport dus stopt of dat er geen wedstrijden zijn.Dat is dan wel het gevolg als er te weinig mensen willen helpen. Als je daar geen moeite mee hebt prima maar als je dat wil voorkomen lijkt het me wel van belang om af en toe mee te helpen,

Onzin taken zoals fruit mee voor het hele team hoeft natuurlijk niet, die kan je afstoten.

Dat kan inderdaad een gevolg zijn, en soms is dat erg als er maar 1 club in je woonplaats is soms ook niet. Maar er zijn natuurlijk altijd allerlei oplossingen te proberen. Ik weet van een aantal verenigingen dat ze bv pensionata's inzetten, die dat leuk vinden. Win/ Win situatie; ouderen weer meer onder de mensen, vereniging meer hulp. Hier in de stad geven bv leerlingen van het ROC Sport & Bewegen ook les bij diverse sportverenigingen. Ook weer een Win/ Win; club blij met mensen die de training geven, zij blij met een stage plek. Die ROC leerlingen helpen bv ook hier op de basisscholen met sportdagen en Koningsspelen.

Gingergirl schreef op 25-05-2022 om 15:43:

[..]

Dat kan inderdaad een gevolg zijn, en soms is dat erg als er maar 1 club in je woonplaats is soms ook niet. Maar er zijn natuurlijk altijd allerlei oplossingen te proberen. Ik weet van een aantal verenigingen dat ze bv pensionata's inzetten, die dat leuk vinden. Win/ Win situatie; ouderen weer meer onder de mensen, vereniging meer hulp. Hier in de stad geven bv leerlingen van het ROC Sport & Bewegen ook les bij diverse sportverenigingen. Ook weer een Win/ Win; club blij met mensen die de training geven, zij blij met een stage plek. Die ROC leerlingen helpen bv ook hier op de basisscholen met sportdagen en Koningsspelen.

Ja, kan inderdaad. Als dat een optie is vind ik dat clubs niet van kinderen moeten verplichten dat hun ouders komen helpen. Die clubs kunnen trouwens niet weten of iemand die de vader of moeder van zegt te zijn dat ook echt is, haha.

Engeltje schreef op 25-05-2022 om 12:28:

[..]

Ik zeg het nog maar een keer: vrijwilligerswerk zou niet af te dwingen moeten zijn. Nooit. Natuurlijk kun je als club aangeven dat het zeer gewaardeerd wordt, of zelfs dat het heel erg nodig is, maar je kunt het, vind ik, niet verplichten.

Bij ons moet je ervoor tekenen bij de inschrijving, dus het kan (en gebeurt) zeer zeker wel. Bij sommige clubs worden kinderen op zaterdag gedropt en wordt het als een soort opvang gezien. Dat willen wij voorkomen. We hebben een lange wachtlijst, dus mensen hebben het maar te accepteren. Graag of niet, je kunt maar beter duidelijk zijn.

En dan heb ik het niet over wekelijks iets doen, maar om bijv. 2 keer per seizoen een bardienst te doen. Voor mensen die dat te druk vinden, zijn er genoeg andere mogelijkheden. Die kunnen bijv. afval prikken op een rustige dag, kleding sorteren, administratief werk, etc. Er is altijd wat te doen. Als iemand chronisch ziek is, is het natuurlijk een ander verhaal maar elk gezond mens kan best 2 keer per jaar een paar uurtjes vrijmaken. 

Gingergirl schreef op 25-05-2022 om 15:43:

[..]

Dat kan inderdaad een gevolg zijn, en soms is dat erg als er maar 1 club in je woonplaats is soms ook niet. Maar er zijn natuurlijk altijd allerlei oplossingen te proberen. Ik weet van een aantal verenigingen dat ze bv pensionata's inzetten, die dat leuk vinden. Win/ Win situatie; ouderen weer meer onder de mensen, vereniging meer hulp. Hier in de stad geven bv leerlingen van het ROC Sport & Bewegen ook les bij diverse sportverenigingen. Ook weer een Win/ Win; club blij met mensen die de training geven, zij blij met een stage plek. Die ROC leerlingen helpen bv ook hier op de basisscholen met sportdagen en Koningsspelen.

Ouderen die helpen hebben wij ook. Superfijn! Stagiaires van het ROC zijn handig maar moeten ook begeleid worden. Wie doen dat? De vrijwilligers.

Granola schreef op 25-05-2022 om 17:00:

[..]

Ouderen die helpen hebben wij ook. Superfijn! Stagiaires van het ROC zijn handig maar moeten ook begeleid worden. Wie doen dat? De vrijwilligers.

Nee hier niet, dat doen hun begeleiders van het ROC. Het is een stage daar staat echt niet non- stop iemand naast. Maar er zullen uiteraard altijd vrijwilligers nodig zijn ben ik met je eens hoor. Dat zijn vrijwilligers die die club bewust gekozen hebben omdat ze het leuk vinden niemand dwingt ze. De hoeveelheid vrijwilligers blijft discutabel. Als de werkwijze bij jullie club zo werkt dan is dat prima toch. Hoe gaan jullie om met ouders die hun kind hebben aangemeld en tekenen dat ze gaan helpen maar dat vervolgens niet doen?

Jammer dat je het zo negatief laat klinken in opmerkingen als " ouders die hun kind dumpen alsof het een opvang is". Je weet toch niet wat ouders gaan doen als ze hun kind afgezet hebben. Misschien wel heel nuttige dingen.

MamaE schreef op 24-05-2022 om 23:00:

Ik geef zelf atletiektraining en wij hebben niet eens een kantine en zelfs geen kleedkamer. Er is ook geen tribune of stoelen voor wedstrijden. Dus alles moet zelf meegenomen worden. Soms zijn er ook wedstrijden waarbij er door het bos gerend wordt. Dan is de start en finish vaak bij een horecagelegenheid aan de rand van het bos en kunnen mensen daar wat drinken kopen.
Dochter zit ook op turnen. Als daar ergens wedstrijden zijn moet je als ouder vaak entree betalen om naar je eigen kind te kijken (vind ik dus echt belachelijk) en eten en drinken kun je in de commerciële kantine van de sporthal kopen.
Ik vind het ook niet vergelijkbaar met een verjaardag of bezoek.

Maar goed, overal gaat het anders en zijn andere gewoontes. Maar een kind krijgt er echt niks van als je niet elke week langs het veld staat. En niet elke ouder kan en wil alles bieden wat anderen misschien verwachten.

Dat zal regionaal wel verschillend zijn dan, want bij atletiek wedstrijden is toch eigenlijk altijd wel een punt waarop je wat te eten of te drinken kunt kopen. Bij indoorwedstrijden een commerciële bar en buiten heeft eigenlijk iedere club die een echte accomodatie heeft en een dagwedstrijd organiseert ook iets van een kantine.

Bij de atletieklopen inderdaad niet altijd (of misschien wel vaker niet dan wel omdat het op een willekeurige locatie kan plaatsvinden). Maar dat zijn vaak ook individuele lopen, dat is een ander type sport. En zeker wat anders dan een wedstrijd waarbij je uren aanwezig bent (met ook nog pauzes tussendoor).

Een teamsport is sowieso anders dan een individuele sport. En bij atletiek heb je ook geen directe tegenstanders (wel mensen tegen wie je sport, maar niet een team tegen wie je een wedstrijd speelt).

Ik ben net thuis van mijn vrijwilligerswerk achter de bar. Het was hartstikke druk want er werd hier Feyenoord-AS Roma gekeken op groot scherm. Het werk geeft mij wel voldoening maar het was toch een rotavond omdat ik baal dat Feyenoord verloren heeft.

dan

dan

26-05-2022 om 14:16

MamaE schreef op 23-05-2022 om 23:25:

Dat ligt er aan. Mensen zonder auto kunnen niet rijden. Mensen die wel een auto hebben kunnen voor activiteiten op geringe afstand van school misschien wel rijden.
En dat ze mee willen op schoolreis, snap ik, kom je nog eens ergens als je dat normaal niet kunt betalen. Ik snap echter ook dat de school daar ouders voor wil vragen die doorgaans het meest actief zijn qua hulp. Maar dat betekent niet dat die mensen zich niet aan mogen melden.
Iets milder zijn in je oordeel over andere mensen mag wel.

Wel off topic maar bij onze zoon op school werden de ouders benaderd door de leerkracht om als begeleider mee te gaan op schoolreis. 

Sommige mensen krijgen energie van het doen van vrijwilligerswerk op de club, anderen juist helemaal niet. Het zou dus ook niet een verplichte manier moeten zijn van betalen voor het lidmaatschap van je kind. Want dat is het als dit een eis is.

Mijn kinderen zaten vroeger op school en dan vooral na schoolreisjes te klagen over zure pruimen die mee zijn gegaan, alleen bezig waren met hun eigen kind en andere kinderen zaten af te katten. De basisschool had flink wat selectiever mogen zijn in wie wel geschikt is om te "helpen" en wie niet.

YvonneSon schreef op 29-05-2022 om 11:35:

Sommige mensen krijgen energie van het doen van vrijwilligerswerk op de club, anderen juist helemaal niet. Het zou dus ook niet een verplichte manier moeten zijn van betalen voor het lidmaatschap van je kind. Want dat is het als dit een eis is.

Ik denk zeker dat er taken zijn die je moet neerleggen bij de mensen die dat leuk vinden en niemand daartoe niet verplichten. Als je training geven niet leuk vindt, houd je dat bijvoorbeeld niet vol om dat iedere week te doen. Maar je kan niet de hele verenging neerleggen bij die handvol mensen die energie krijgen van vrijwilligerswerk én er zijn ook taken waarvan praktisch niemand energie krijgt, maar toch gedaan moeten worden. Zoals wedstrijden fluiten. Wij zouden de hele competitie moeten schrappen als we dat bewaren voor de mensen die daar energie van krijgen. Dus ik vind dat je best je leden kan verplichten om 2 keer in het jaar een wedstrijd te fluiten. Als lid verwacht je immers ook dat iemand jouw wedstrijd fluit. 

Je hoeft ook niet van alles wat je doet energie te krijgen. Je verantwoordelijkheid pakken is soms reden genoeg.

dan

dan

29-05-2022 om 13:22

YvonneSon schreef op 29-05-2022 om 11:35:

Sommige mensen krijgen energie van het doen van vrijwilligerswerk op de club, anderen juist helemaal niet. Het zou dus ook niet een verplichte manier moeten zijn van betalen voor het lidmaatschap van je kind. Want dat is het als dit een eis is.

Mijn kinderen zaten vroeger op school en dan vooral na schoolreisjes te klagen over zure pruimen die mee zijn gegaan, alleen bezig waren met hun eigen kind en andere kinderen zaten af te katten. De basisschool had flink wat selectiever mogen zijn in wie wel geschikt is om te "helpen" en wie niet.

Ik kan me wel voorstellen dat ouders af en toe toch moeten bijspringen om te voorkomen dat de contributie zonder vrijwilligers uit de klauwen loopt. Wel kan ik me voorstellen dat de ene ouder bardienst fijner vindt en de ander juist liever naar wedstrijden rijdt. De klussen die niemand fijn vindt, die zouden dan verdeeld moeten worden aan de hand van een roulatiesysteem. 

Wat betreft begeleiden op schoolreis, dat werd bij ons door de leerkrachten bepaald, die zagen echt wel tijdens het helpen op school wie haar/zijn aandacht over alle kinderen verdeelde of echt vooral met het eigen kind bezig was. En ook hoe de ouders verder omgingen met de kinderen natuurlijk.

YvonneSon schreef op 29-05-2022 om 11:35:

Sommige mensen krijgen energie van het doen van vrijwilligerswerk op de club, anderen juist helemaal niet. Het zou dus ook niet een verplichte manier moeten zijn van betalen voor het lidmaatschap van je kind. Want dat is het als dit een eis is.

Mijn kinderen zaten vroeger op school en dan vooral na schoolreisjes te klagen over zure pruimen die mee zijn gegaan, alleen bezig waren met hun eigen kind en andere kinderen zaten af te katten. De basisschool had flink wat selectiever mogen zijn in wie wel geschikt is om te "helpen" en wie niet.

Denk dat ze al blij zijn als er überhaupt iemand mee wil gaan om te helpen. 

dan

dan

29-05-2022 om 14:20

A12345 schreef op 29-05-2022 om 13:49:

[..]

Denk dat ze al blij zijn als er überhaupt iemand mee wil gaan om te helpen.

Nou, het zal per school verschillend zijn maar op de school waar onze zoon zat, stonden ze zowat in de rij om mee te mogen. Sommige ouders wachtten niet totdat ze gevraagd werden maar gaven zelf bij de leerkracht aan dat ze graag mee wilden als begeleider. 

CharlieB schreef op 29-05-2022 om 12:55:

[..]

Ik denk zeker dat er taken zijn die je moet neerleggen bij de mensen die dat leuk vinden en niemand daartoe niet verplichten. Als je training geven niet leuk vindt, houd je dat bijvoorbeeld niet vol om dat iedere week te doen. Maar je kan niet de hele verenging neerleggen bij die handvol mensen die energie krijgen van vrijwilligerswerk én er zijn ook taken waarvan praktisch niemand energie krijgt, maar toch gedaan moeten worden. Zoals wedstrijden fluiten. Wij zouden de hele competitie moeten schrappen als we dat bewaren voor de mensen die daar energie van krijgen. Dus ik vind dat je best je leden kan verplichten om 2 keer in het jaar een wedstrijd te fluiten. Als lid verwacht je immers ook dat iemand jouw wedstrijd fluit.

Je hoeft ook niet van alles wat je doet energie te krijgen. Je verantwoordelijkheid pakken is soms reden genoeg.

Ik ben het met jou eens; de taken moet je verdelen onder de leden, zoals bij je voorbeeld over het fluiten van een wedstrijd. Niet alleen zelf leuk meedoen aan wedstrijdjes, maar dan ook een keer helpen met de wedstrijd van anderen ( vanaf een bepaalde leeftijd natuurlijk).

Ouders van leden zijn zelf geen lid, hun kind is lid. Daardoor kun je ouders altijd vragen maar niet verplichten. Iemand die een wedstrijd gaat fluiten moet er ook verstand van hebben en de regels kennen. Genoeg mensen die daar geen fluit verstand van hebben.

dan schreef op 29-05-2022 om 14:20:

[..]

Nou, het zal per school verschillend zijn maar op de school waar onze zoon zat, stonden ze zowat in de rij om mee te mogen. Sommige ouders wachtten niet totdat ze gevraagd werden maar gaven zelf bij de leerkracht aan dat ze graag mee wilden als begeleider.

Dat was bij de scholen waar ik mee te maken had, absoluut niet het geval. Die waren al blij als er überhaupt ouders wilden helpen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.