Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Gingergirl schreef op 24-05-2022 om 21:21:

[..]

Dat zal bij sommige clubs zo zijn. Je kunt als club ook eens kijken hoe anderen het doen, wellicht geeft het inzichten hoe het ook anders kan. En een training geven kan denk ik ook niet iedereen, dan moet je denk ik toch ook wel affiniteit voor hebben en kunnen. Als je er geen geld voor hebt om iemand te betalen ben je afhankelijk van vrijwilligers of dat verstandig is anno nu..

Weer zo'n reactie dat je echt geen idee hebt hoe het verenigingswereldje eruit ziet. We hebben het over amateursport die draait op vrijwilligers. Die er gelukkig vaak affiniteit mee hebben. Maar misschien dat jouw kind een hele obscure sport doet. Ben je zelf überhaupt ooit lid geweest van een vereniging? Hoeft niet eens een sportvereniging te zijn? Dan weet je toch hoe het werkt? 

Ik geef zelf atletiektraining en wij hebben niet eens een kantine en zelfs geen kleedkamer. Er is ook geen tribune of stoelen voor wedstrijden. Dus alles moet zelf meegenomen worden. Soms zijn er ook wedstrijden waarbij er door het bos gerend wordt. Dan is de start en finish vaak bij een horecagelegenheid aan de rand van het bos en kunnen mensen daar wat drinken kopen.
Dochter zit ook op turnen. Als daar ergens wedstrijden zijn moet je als ouder vaak entree betalen om naar je eigen kind te kijken (vind ik dus echt belachelijk) en eten en drinken kun je in de commerciële kantine van de sporthal kopen. 
Ik vind het ook niet vergelijkbaar met een verjaardag of bezoek. 

Maar goed, overal gaat het anders en zijn andere gewoontes. Maar een kind krijgt er echt niks van als je niet elke week langs het veld staat. En niet elke ouder kan en wil alles bieden wat anderen misschien verwachten. 

MamaE schreef op 24-05-2022 om 23:00:


Maar goed, overal gaat het anders en zijn andere gewoontes. Maar een kind krijgt er echt niks van als je niet elke week langs het veld staat. 

De OP ging niet om elke week langs het veld staan maar om de vraag van de vereniging om 1 of 2x per jaar iets te doen voor de vereniging in het belang van je kind dat lid is of jezelf als je lid bent.


je kunt het gevraagde ook creatief oplossen: misschien gaat opa of oma graag kijken en kan die je rijbeurt overnemen. 

Hetzelfde voor een kantinedienst misschien wil je broer, zus of de buurman die ook lid is jouw dienst draaien in ruil voor een oppas beurt op hun kinderen of het bakken van de taart voor hun verjaardag. 

Granola schreef op 24-05-2022 om 22:10:

[..]

Jij hebt zelf blijkbaar nooit op een sport gezeten want je hebt geen idee hoe het werkt. Je tegenstander is geen vijand, maar ontvang je gastvrij en geef je iets te drinken. Ik heb echt een hekel aan verenigingen waar dat niet goed geregeld is. Zo ongastvrij.

Doe jij wel iets op school of houd je sowieso niet van je inzetten voor anderen? Ik zie nl altijd dat dezelfde mensen die op school taken oppakken en initiëren, dezelfde mensen zijn die dat op een vereniging doen. Als je ziet dat je kind er plezier aan beleeft, is het toch niet zo moeilijk om enige betrokkenheid en interesse te laten zien?

Het zijn de mensen die de vereniging maken. Activiteiten zorgen voor binding met de club en bieden leden en ouders de kans om elkaar beter te leren kennen. De overheid snapt dat wel en geeft niet voor niets subsidies voor activiteiten die de bewonersparticipatie vergroot.

Het topic hier gaat over een mevrouw die heel eerlijk aangeeft niet te kunnen helpen bij clubjes omdat ze daar overprikkeld van raakt. Vervolgens mag haar kind nergens lid worden. Ja daar vind ik wat van. Zo worden kinderen buiten gesloten terwijl zowel kind als moeder er niets aan kunnen doen. Ik neem aan dat topicstarter ook graag zou hebben dat ze niet overprikkeld raakt. Het verbaasd mij dat velen het blijkbaar heel normaal vinden dat kinderen geweigerd worden als de ouder iets mankeert en daardoor niet kan helpen.

Vervolgens gaat de discussie over dat verenigingen nou eenmaal afhankelijk zijn van vrijwilligers. Ik ben het daar zeker mee eens, maar heb ook de ervaring...ja ervaring! dat er soms aan bepaalde gewoontes en tradities vast gehouden wordt, dat je wellicht kunt overwegen of het anders kan.  Ik heb 4 kinderen die allemaal op verschillende clubs en verenigingen hebben gezeten en dan zie je goed het verschil hoe het georganiseerd wordt. Toen de oudste 2 nog thuis woonden hadden we in totaal met 9 verenigingen te maken, nou dan zie je goed de verschillen. En dan kun je ook niet overal helpen, is simpelweg niet te combineren, iets wat ook benoemd werd door anderen. Werd hier nooit een probleem van gemaakt. Wil overigens niet zeggen dat wij nooit hielpen, dat deden we zeker maar niet bij alles. Maar met 9 clubs hoef je ook niet met elke club even veel binding te hebben, hebben de kids ook geen behoefte aan. Ben je lid van 1 zal dat al anders uitpakken. Zoals ik in een eerder voorbeeld noemde; mijn middelste zoon zat een paar jaar terug op judo, uurtje in de week. Bij die club vond Miep van het bestuur het nodig dat er zomerfeest/ halloween/sint/ nieuwjaarsfeest/ carnaval/ lentefeest etc gevierd moest worden wat allemaal erg omvangrijk was qua hulp. Dat vond ik en de meesten met mij echt niet nodig. Mijn kind is lid geworden voor de sport. Een keer een extra activiteit prima, maar zo veel is onnodig. Die activiteiten zijn toen ook gestopt,  en daar zat op Miep na niemand mee. De opmerking die ik vaak voorbij zie komen " het zijn altijd dezelfde die helpen", tja dat komt ook voort uit het feit dat het vaak dezelfde ouders zijn die van alles " willen", dat werken ze zelf in de hand.

Wat betreft catering, MammaE beschrijft bv hoe het bij atletiek gaat, daar vindt niemand het ongastvrij als er geen catering is geregeld. Bij de atletiek van oudste dochter ook nooit meegemaakt en bij de huidige sporten van de jongste kinderen ook niet. Jij mag dat zeker anders vinden, het is misschien net wat je gewend bent, en wat de behoeftes zijn, komt dat ook weleens bij jou op? 

Dus om je vraag te beantwoorden, ja wij hebben zeer veel ervaring met verenigingen en weten prima hoe het er aan toegaat. En inderdaad zelf vroeger ook op een vereniging gezeten waarbij ouderhulp nauwelijks nodig was. 

Of ik welleens help op de school van mijn kinderen? Zeker, ben luizenpluis ouder bij beide klassen en lid van de MR. Verder vraagt onze school weinig ouderhulp; ze hebben een fulltime adm.medewerkster die veel organisatie doet van activiteiten en er is een werkgroep van 4 ouders die de A4D organiseerd, zij krijgen daar ook een vergoeding voor. Er wordt enkel hulp gevraagd bij excursies en schoolreis, dan mag iedereen zich aanmelden en wordt er indien nodig geloot. Het gaat hier om een grote school ruim 600 lln. De meeste ouders werken en daar houdt de school rekening mee, het is dan niet realistisch om voor elk wissewasje te verwachten dat mensen vrij kunnen krijgen. 

Of ik er niet van hou me in te zetten voor anderen? Jammer dat je het zo snerend zegt, is niet nodig hoor. 

Ja dat doe ik zeker, naast de MR en het luizenpluizen, ben ik al ruim 20 jaar lid bij een scoutingvereniging zowel als leiding en bestuursfuncties. Daar vragen wij geen ouder hulp (op vervoer naar de zomerkamplocatie na). Alles wordt gedaan door de leden. Verder heb ik de afgelopen 3 jaar vrijwilligerswerk gedaan bij de egelopvang en had ik deed ik veel mantelzorg voor mijn dementerende schoonouders samen met mijn man. Hierdoor kun je ook niet altijd overal bij zijn, bij elke club.

Ze kan dan toch ook een vereniging zoeken waar niet al teveel inzet wordt gevraagd van ouders? 

A12345 schreef op 25-05-2022 om 11:07:

Ze kan dan toch ook een vereniging zoeken waar niet al teveel inzet wordt gevraagd van ouders?

Dat heeft ze gedaan, zie haar openingspost. Helaas eisen alle verenigingen bij haar in de buurt dit.

Erg vervelend als kinderen worden geweigerd bij een club omdat de ouder moet meedoen terwijl dat niet kan door een beperking. Wat problemen met de prikkelverwerking is.

Als er een diagnose is die verklaart waarom de prikkelverwerking een probleem is lijkt mij dit een mooie zaak voor het College voor de Rechten van de Mens.

Als je roept ik ben niet in staat een paar keer  keer per jaar ergens mee te helpen want anders raak ik overprikkeld dan vraag ik me af wat de reden is dat je aan kinderen bent begonnen. 

Je brengt je kinderen erheen en in de meeste gevallen heb je daardoor dus extra rust omdat je even niet op je kids hoeft te letten dan doen anderen dan wel voor je. Maar er iets voor terugdoen wekt teveel prikkels ja sorry hoor daar kan ik echt niet bij.

Decembermamma schreef op 25-05-2022 om 12:01:

Als je roept ik ben niet in staat een paar keer keer per jaar ergens mee te helpen want anders raak ik overprikkeld dan vraag ik me af wat de reden is dat je aan kinderen bent begonnen.

Je brengt je kinderen erheen en in de meeste gevallen heb je daardoor dus extra rust omdat je even niet op je kids hoeft te letten dan doen anderen dan wel voor je. Maar er iets voor terugdoen wekt teveel prikkels ja sorry hoor daar kan ik echt niet bij.

Leef jij in het hier en nu?

Wat een rare reactie. Jij kan je echt niet voorstellen dat er mensen zijn die door een aandoening iets echt niet kunnen?

Ga je eens verdiepen in stoornissen zoals nah en autisme. Als je vrijwilligerswerk van 2 uurtjes helpen op de club ervoor zorgt dat je twee dagen moet bijkomen en je gezin niet draaiende kan houden dan moet je het gewoon niet doen. Dat je kind daardoor niet op een clubje kan dat zou niet mogelijk moeten kunnen zijn. 


Niemand hoeft zich tegenover jou te verantwoorden natuurlijk. Je stond geloof ik niet vooraan toen de empathie werd uitgedeeld? En ik vind het ook heel erg vreemd dat je je als ouder zou moeten verantwoorden als je kind op een clubje wil. Dat gaat echt helemaal niemand ene fluit aan, wat ik wel en niet kan en wil. Als het om geld gaat is iedereen o zo voorzichtig om ernaar te vragen, want privacy en AVG, maar als het om je gezondheid/belastbaarheid gaat moet je alles maar open gooien en hebben mensen wel een oordeel over of je wel of niet in staat bent om iets te doen.

Ik zeg het nog maar een keer: vrijwilligerswerk zou niet af te dwingen moeten zijn. Nooit. Natuurlijk kun je als club aangeven dat het zeer gewaardeerd wordt, of zelfs dat het heel erg nodig is, maar je kunt het, vind ik, niet verplichten.

Natuurlijk kan de TO proberen om als het echt niet anders kan te kijken of er in haar netwerk iemand is die het corvee over kan nemen. Maar ik vermoed zomaar dat ze haar netwerk al veel in moet zetten om überhaupt voor haar kinderen te kunnen zorgen. Dus dan klop je liever niet wéér bij iemand aan.

Oh ja, ik zelf lever op allerlei vlakken mijn bijdrage aan de maatschappij en heb dat altijd gedaan, dus het is niet dat ik hier mezelf verdedig of zo. Maar ik kan erg slecht tegen mensen die anderen zonder enige kennis van zaken veroordelen. Zo ontstaan hele nare excessen... Probeer je eens in te leven in een ander, uit te gaan van het positieve, mededogen te hebben. En vooral zelf het goede voorbeeld te geven en te doen wat je zelf kunt om de maatschappij een beetje mooier te maken. Zonder daar iets voor terug te verwachten. Gewoon omdat je het kunt en je iets voor een ander kunt betekenen.

Decembermamma schreef op 25-05-2022 om 12:01:

Als je roept ik ben niet in staat een paar keer keer per jaar ergens mee te helpen want anders raak ik overprikkeld dan vraag ik me af wat de reden is dat je aan kinderen bent begonnen.

Je brengt je kinderen erheen en in de meeste gevallen heb je daardoor dus extra rust omdat je even niet op je kids hoeft te letten dan doen anderen dan wel voor je. Maar er iets voor terugdoen wekt teveel prikkels ja sorry hoor daar kan ik echt niet bij.

Mijn kind naar een sportclub brengen levert hier veel meer onrust dan gewoon die middag de bso door laten gaan. 

Engeltje schreef op 25-05-2022 om 12:28:

[..]

Niemand hoeft zich tegenover jou te verantwoorden natuurlijk. Je stond geloof ik niet vooraan toen de empathie werd uitgedeeld? En ik vind het ook heel erg vreemd dat je je als ouder zou moeten verantwoorden als je kind op een clubje wil. Dat gaat echt helemaal niemand ene fluit aan, wat ik wel en niet kan en wil. Als het om geld gaat is iedereen o zo voorzichtig om ernaar te vragen, want privacy en AVG, maar als het om je gezondheid/belastbaarheid gaat moet je alles maar open gooien en hebben mensen wel een oordeel over of je wel of niet in staat bent om iets te doen.

Ik zeg het nog maar een keer: vrijwilligerswerk zou niet af te dwingen moeten zijn. Nooit. Natuurlijk kun je als club aangeven dat het zeer gewaardeerd wordt, of zelfs dat het heel erg nodig is, maar je kunt het, vind ik, niet verplichten.

Natuurlijk kan de TO proberen om als het echt niet anders kan te kijken of er in haar netwerk iemand is die het corvee over kan nemen. Maar ik vermoed zomaar dat ze haar netwerk al veel in moet zetten om überhaupt voor haar kinderen te kunnen zorgen. Dus dan klop je liever niet wéér bij iemand aan.

Oh ja, ik zelf lever op allerlei vlakken mijn bijdrage aan de maatschappij en heb dat altijd gedaan, dus het is niet dat ik hier mezelf verdedig of zo. Maar ik kan erg slecht tegen mensen die anderen zonder enige kennis van zaken veroordelen. Zo ontstaan hele nare excessen... Probeer je eens in te leven in een ander, uit te gaan van het positieve, mededogen te hebben. En vooral zelf het goede voorbeeld te geven en te doen wat je zelf kunt om de maatschappij een beetje mooier te maken. Zonder daar iets voor terug te verwachten. Gewoon omdat je het kunt en je iets voor een ander kunt betekenen.

Dit inderdaad. Kind zit op sport, niet de ouders. Dat betekent dat je van de ouders enkel mag verwachten dat ze betalen, kind brengen en halen en zorgen voor benodigd materiaal. Verder is het vrijwillig om hand- en spandiensten te verlenen. Net als op school. Vragen kan altijd, maar nee is ook een antwoord. 

En het gaat niet om de reden. Mijn ouders zijn geen verenigingsmensen en houden niet van verplichtingen. Daarom waren en zijn ze nergens bij. Dat is prima, vind ik zelfs verstandig, maar ik had het bijzonder vervelend gevonden als mijn zus en ik dan nergens lid hadden mogen worden vroeger.
Of iemand nu een aandoening heeft, mantelzorg doet, onregelmatig werkt of vier kinderen op negen clubjes heeft, daar heeft een club niks mee te maken. Dat is ieders keuze (op aandoeningen na dan). Dat een kind minder rechten heeft en uitgesloten wordt is niet oké en zeker niet inclusief. 

Soms moeten mensen al veel op hun netwerk terugvallen. Ik denk dat er weinig mensen zijn in zo'n netwerk die dan ook nog allerlei vrijwilligerswerk gaan doen op een club.

Op het Viva forum loopt een soortgelijk topic sinds 23 mei 2022 met nu al 31 pagina's vol met reacties. Vrijwilligerswerk moeten doen voor je kind ligt blijkbaar gevoelig.

Ik weet  uit ervaring dat de sportclubs die dit doen nogal wit zijn. Turkse en Marokkaanse ouders willen dit niet doen en sturen hun kind naar een andere voetbalclub of laten die op straat hangen. Ja, ik ben geboren en getogen "dochter van arbeidsmigrant" in een achterstandswijk in een stad waar ook een witte hoge middenklasse is en ik weet dit daarom heel goed.

Maar goed, als er dan niet genoeg mensen zijn om wel wat te doen dan kan de consequentie zijn dat de sport dus stopt of dat er geen wedstrijden zijn.Dat is dan wel het gevolg als er te weinig mensen willen helpen. Als je daar geen moeite mee hebt prima maar als je dat wil voorkomen lijkt het me wel van belang om af en toe mee te helpen,

Onzin taken zoals fruit mee voor het hele team hoeft natuurlijk niet, die kan je afstoten. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.