Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Ysenda schreef op 24-05-2022 om 16:51:

[..]

Bij de sport van mijn zoon krijgen de bezoekers ook bij de verenigingen waar geen kantine is of als die gesloten is ook koffie / thee aangeboden.

Bij de voetbalafdeling en handbalafdeling van onze vereniging krijgt de tegenstander in de rust in de kleedkamer ook thee aangeboden. De derde helft is dan voor eigen rekening.


Hier is dat niet, en niemand mist het ook. We nemen zelf mee en hebben het dan hebben we het ook erg gezellig met elkaar. Ik zou me er ook bezwaard bij voelen dat een ander een deel van zn vrije weekend moet opofferen hiervoor. Mensen hebben het druk zat, dus ik hoef niet bediend te worden. Het is denk ik net wat je gewend bent, bij sommige sporten zal het gebruikelijker zijn dan bij anderen.

Gingergirl schreef op 24-05-2022 om 17:21:

[..]

Hier is dat niet, en niemand mist het ook. We nemen zelf mee en hebben het dan hebben we het ook erg gezellig met elkaar. Ik zou me er ook bezwaard bij voelen dat een ander een deel van zn vrije weekend moet opofferen hiervoor. Mensen hebben het druk zat, dus ik hoef niet bediend te worden. Het is denk ik net wat je gewend bent, bij sommige sporten zal het gebruikelijker zijn dan bij anderen.

De hele amateursport hangt van vrijwilligers aan elkaar, die bedienen je ook, en daar voel je je niet door bezwaard?  

Zorgen dat het veld en de lijnen er zijn, scheidsrechters, lijnrechters, de coach van je kind, allemaal vrijwilligers die jou en je kind van een service voorzien door een deel van hun tijd daar aan te besteden. 

Wij hebben geen eigen kantine, dus dat scheelt wel. Geen bardiensten. Met ieder zijn eigen shirt wassen, lossen wij het vrijwilligersprobleem niet op. Echt bij lange na niet, want dat verandert namelijk helemaal niets bij ons. Onze problemen liggen bij het vinden van trainers en scheidsrechters. Dat vinden wij geen taak voor ouders, dus die leggen wij daar ook niet neer. Maar we overwegen wel om een andere taak voor de jeugdwedstrijden (gedurende de wedstrijd) onder te brengen bij de ouders van de jeugd. Zo kunnen wij die taak weghalen bij de senioren en hen belasten met het fluiten. Doen wij dat niet, dan hebben we niet genoeg scheidsrechters en de scheidsrechter die we hebben raken we dan kwijt wegens overbelasting. 

Ik herken dat ouders gevraagd worden om te rijden voor diverse clubjes als hockey en scouting, maar verder helemaal niets.

Misschien kan een vereniging kinderen wel weigeren als hun ouders geen vrijwilligerswerk willen doen. Maar voor zulk werk moet je wel de juiste mensen hebben. Waar selecteert een vereniging ouders dan op? En worden er dan kinderen geweigerd omdat hun ouders ongeschikt zijn voor het werk?

Hella2 schreef op 24-05-2022 om 18:11:

Ik herken dat ouders gevraagd worden om te rijden voor diverse clubjes als hockey en scouting, maar verder helemaal niets.

Misschien kan een vereniging kinderen wel weigeren als hun ouders geen vrijwilligerswerk willen doen. Maar voor zulk werk moet je wel de juiste mensen hebben. Waar selecteert een vereniging ouders dan op? En worden er dan kinderen geweigerd omdat hun ouders ongeschikt zijn voor het werk?

Er zijn meestal heel veel dingen te doen, er is altijd wel iets dat past. En daarom is het slim om aan ouders een lijst met dingen voor te leggen en niet alleen die bardienst waar ze uit kunnen kiezen. Het hoeft niet gelijk een enorme bestuursfunctie te zijn, maar bv (ook 1 van de ongewenste dingen) het vegen van de kleedkamers, of het na lopen van de hal na een wedstrijd dag op vergeten dingen. Het opbouwen van de netten of de doelen voor een toernooi. 

Ysenda schreef op 24-05-2022 om 17:27:

[..]

De hele amateursport hangt van vrijwilligers aan elkaar, die bedienen je ook, en daar voel je je niet door bezwaard?

Zorgen dat het veld en de lijnen er zijn, scheidsrechters, lijnrechters, de coach van je kind, allemaal vrijwilligers die jou en je kind van een service voorzien door een deel van hun tijd daar aan te besteden.

Dat ligt aan de sport. Mijn kinderen doen aan  binnen sporten, dus geen onderhoud voor veld, lijnrechters etc. De trainer krijgt ervoor betaald vanuit de contributie en dat is haar eigen keus omdat werk te doen, daar voel ik me niet bezwaard bij nee. Het opruimen van de kleedkamer en zaal kunnen de jeugdleden( vanaf een bepaalde leeftijd natuurlijk) bv ook met elkaar doen, gaat hier ook zo, het is hun club, zij zijn er lid van, dan kan een klusje er ook bij horen. Bij bv scouting ruimen ze ook zelf op, hoeven ouders ook niet te doen.  Ergens naar toe rijden doen we geregeld, voor ons geen probleem.

Gingergirl schreef op 24-05-2022 om 18:59:

[..]

Dat ligt aan de sport. Mijn kinderen doen aan binnen sporten, dus geen onderhoud voor veld, lijnrechters etc. De trainer krijgt ervoor betaald vanuit de contributie en dat is haar eigen keus omdat werk te doen, daar voel ik me niet bezwaard bij nee.

Zoon doet ook een binnensport maar in de hogere regionen zijn er zeker wel lijnrechters. 

 Trainer krijgt betaald, dat is meestal een vrijwilligersvergoeding. Ligt rond de 7 euro per uur, maar allen voor de uren in de zaal, niet voor de voorbereiding van de training en de bijscholing. 

Dus ook de trainer is vrijwilligerswerk, zonder trainer kan jouw kind ook niks.

Ysenda schreef op 24-05-2022 om 19:16:

[..]

Zoon doet ook een binnensport maar in de hogere regionen zijn er zeker wel lijnrechters.

Trainer krijgt betaald, dat is meestal een vrijwilligersvergoeding. Ligt rond de 7 euro per uur, maar allen voor de uren in de zaal, niet voor de voorbereiding van de training en de bijscholing.

Dus ook de trainer is vrijwilligerswerk, zonder trainer kan jouw kind ook niks.

Je probeert bij elke reactie iemands ongelijk aan te tonen, jammer want je kent de situatie niet en wilt die ook niet aannemen. Zoals gezegd zal het PER SPORT en PER CLUB verschillen, hier heb je echt geen lijnrechters nodig. De trainers hier krijgen er goed voor betaald, ook voor alles wat erbij hoort als voorbereiding, dat doen ze hier juist zodat je niet overal vrijwilligers voor hoeft te vragen die er vaak niet zijn. De trainers hier zijn geen ouders die het erbij doen , maar mensen die ervoor zijn opgeleid en er voor ingehuurd worden en een contract hebben, hun eigen keuze omdat werk te doen. En daar betalen we contributie voor. Dat vind ik echt wat anders dan iemand in zn vrije tijd op laten draven voor koffie of thee omdat je geen thermos wil vullen, omdat het dan niet gezellig genoeg is.  Ik geloof best dat het bij jouw club anders gaat, andere sport dus niet te vergelijken, maar dat wil niet zeggen dat het perse zo moet. Veel dingen zijn een keuze van een vereniging en snijden zich dan soms in de vingers met van alles willen terwijl ze daar de mensen niet voor hebben. En de ene persoon helpt meer bij een club, de ander doet weer vrijwilligerswerk bij de plaatselijk speeltuin of bij activiteiten in een buurthuis, daar maken wellicht jouw kinderen gebruik van en daar doe jij weer geen vrijwilligerswerk. Als iedereen iets doet, doen we het ook samen.

Gingergirl schreef op 24-05-2022 om 17:21:

[..]

Hier is dat niet, en niemand mist het ook. We nemen zelf mee en hebben het dan hebben we het ook erg gezellig met elkaar. Ik zou me er ook bezwaard bij voelen dat een ander een deel van zn vrije weekend moet opofferen hiervoor. Mensen hebben het druk zat, dus ik hoef niet bediend te worden. Het is denk ik net wat je gewend bent, bij sommige sporten zal het gebruikelijker zijn dan bij anderen.

Het zijn een hoop inkomsten voor de club hoor, die kantine!

Miepjecody schreef op 24-05-2022 om 20:04:

[..]

Het zijn een hoop inkomsten voor de club hoor, die kantine!

Ja dat kan hier worden zaken uit de contributie betaald. En geen overbodige dingen georganiseerd dan heb je die inkomsten niet nodig. 

Gingergirl schreef op 24-05-2022 om 19:50:

[..]

Je probeert bij elke reactie iemands ongelijk aan te tonen, jammer want je kent de situatie niet en wilt die ook niet aannemen. Zoals gezegd zal het PER SPORT en PER CLUB verschillen, hier heb je echt geen lijnrechters nodig. De trainers hier krijgen er goed voor betaald, ook voor alles wat erbij hoort als voorbereiding, dat doen ze hier juist zodat je niet overal vrijwilligers voor hoeft te vragen die er vaak niet zijn. De trainers hier zijn geen ouders die het erbij doen , maar mensen die ervoor zijn opgeleid en er voor ingehuurd worden en een contract hebben, hun eigen keuze omdat werk te doen. En daar betalen we contributie voor. Dat vind ik echt wat anders dan iemand in zn vrije tijd op laten draven voor koffie of thee omdat je geen thermos wil vullen, omdat het dan niet gezellig genoeg is. Ik geloof best dat het bij jouw club anders gaat, andere sport dus niet te vergelijken, maar dat wil niet zeggen dat het perse zo moet. Veel dingen zijn een keuze van een vereniging en snijden zich dan soms in de vingers met van alles willen terwijl ze daar de mensen niet voor hebben. En de ene persoon helpt meer bij een club, de ander doet weer vrijwilligerswerk bij de plaatselijk speeltuin of bij activiteiten in een buurthuis, daar maken wellicht jouw kinderen gebruik van en daar doe jij weer geen vrijwilligerswerk. Als iedereen iets doet, doen we het ook samen.

Maar jij doet toch precies hetzelfde? De sportverenigingen hier, hebben echt vrijwilligers nodig, anders kunnen ze stoppen. Geen betaalde mensen die de trainingen geven. 

Aiden schreef op 24-05-2022 om 15:36:

[..]

? Kers op de taart? De hel bedoel je.... Ik had om het jaar eerste keus omdat ik in de ouderraad zat maar echt niet dat ik meeging op schoolreis. En ik vind dat nu net iets voor de ouders zonder werk. Hoeven ze geen vrij te nemen.

Zoals je zag schreef ik iets lager zelf ook dat ik er ook niet op zit te wachten maar als de OR leden willen dolgraag 

Friezinnetje schreef op 24-05-2022 om 20:34:

[..]

Maar jij doet toch precies hetzelfde? De sportverenigingen hier, hebben echt vrijwilligers nodig, anders kunnen ze stoppen. Geen betaalde mensen die de trainingen geven.

Dat zal bij sommige clubs zo zijn. Je kunt als club ook eens kijken hoe anderen het doen, wellicht geeft het inzichten hoe het ook anders kan. En een training geven kan denk ik ook niet iedereen, dan moet je denk ik toch ook wel affiniteit voor hebben en kunnen. Als je er geen geld voor hebt om iemand te betalen ben je afhankelijk van vrijwilligers  of dat verstandig is anno nu..

Gingergirl schreef op 24-05-2022 om 19:50:

[..]

Je probeert bij elke reactie iemands ongelijk aan te tonen, jammer want je kent de situatie niet en wilt die ook niet aannemen. Zoals gezegd zal het PER SPORT en PER CLUB verschillen, hier heb je echt geen lijnrechters nodig. De trainers hier krijgen er goed voor betaald, ook voor alles wat erbij hoort als voorbereiding, dat doen ze hier juist zodat je niet overal vrijwilligers voor hoeft te vragen die er vaak niet zijn. De trainers hier zijn geen ouders die het erbij doen , maar mensen die ervoor zijn opgeleid en er voor ingehuurd worden en een contract hebben, hun eigen keuze omdat werk te doen. En daar betalen we contributie voor. Dat vind ik echt wat anders dan iemand in zn vrije tijd op laten draven voor koffie of thee omdat je geen thermos wil vullen, omdat het dan niet gezellig genoeg is. Ik geloof best dat het bij jouw club anders gaat, andere sport dus niet te vergelijken, maar dat wil niet zeggen dat het perse zo moet. Veel dingen zijn een keuze van een vereniging en snijden zich dan soms in de vingers met van alles willen terwijl ze daar de mensen niet voor hebben. En de ene persoon helpt meer bij een club, de ander doet weer vrijwilligerswerk bij de plaatselijk speeltuin of bij activiteiten in een buurthuis, daar maken wellicht jouw kinderen gebruik van en daar doe jij weer geen vrijwilligerswerk. Als iedereen iets doet, doen we het ook samen.

Ik heb het in mijn reactie over trainersvergoedingen in het algemeen. Niet over de club van zoon.  Er zijn maar heel weinig verenigingen die trainers een salaris geven. 

Het is meer het uitbetalen van de vrijwiligers vergoeding + onkosten. 

Gingergirl schreef op 24-05-2022 om 15:42:

[..]

Waarom? De uitspelers en hun ouders kunnen prima zelf een broodje en drinken meenemen hoor en een paraplu voor als het regent. Een kantine kan ook mits je daar genoeg vrijwilligers voor hebt, noodzakelijk is het niet.

Jij hebt zelf blijkbaar nooit op een sport gezeten want je hebt geen idee hoe het werkt. Je tegenstander is geen vijand, maar ontvang je gastvrij en geef je iets te drinken. Ik heb echt een hekel aan verenigingen waar dat niet goed geregeld is. Zo ongastvrij.

Doe jij wel iets op school of houd je sowieso niet van je inzetten voor anderen? Ik zie nl altijd dat dezelfde mensen die op school taken oppakken en initiëren, dezelfde mensen zijn die dat op een vereniging doen. Als je ziet dat je kind er plezier aan beleeft, is het toch niet zo moeilijk om enige betrokkenheid en interesse te laten zien?

Het zijn de mensen die de vereniging maken. Activiteiten zorgen voor binding met de club en bieden leden en ouders de kans om elkaar beter te leren kennen. De overheid snapt dat wel en geeft niet voor niets subsidies voor activiteiten die de bewonersparticipatie vergroot.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.