Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Ysenda schreef op 09-05-2022 om 12:38:

[..]

Omzet van de kantine is voor veel verenigingen de basis van de vereniging anders worden de contributies veel te hoog.

Omzet is geen winst!

De accommodatie moet wel ergens van betaald worden.

Even het plaatje van onze vereniging: De accomodatie bestaat bij ons niet alleen uit de kantine, maar ook uit 2 sporthallen, krachthonk, voetbal- en handbalvelden en diverse andere voorzieningen voor andere sporten, de bijbehorende kleedkamers (30 volgens mij) etc.

Bedenk dat er op een volle zaterdag midden in het seizoen 6 voetbalwedstrijden, 2 handbalwedstrijden, 4 volleybalwedstrijden en 6 badmintonwedstrijden tegelijk bezig zijn. Dan kan er ook nog gejudood worden en ook de jeu de boules banen bezet zijn. En dat in een ochtend en een middagshift mbt sporten, want 's avonds zijn dan voornamelijk de zaalsporten nog bezig.

Dat geeft een behoorlijke drukte en omzet.

Nogmaals omzet is geen winst, deze omzet is nodig om quitte te kunnen draaien zonder de toch al niet lage contributie nog verder te verhogen.

De omzet mag jaarlijks maximaal iets van 50.000 euro zijn gaat het daarboven dan vervalt de regeling voor fondsenwervinv en kunnen de activiteiten als commercieel worden aangemerkt.  De kantine is de kantine en dat de rest van de accomodatie betaald wordt uit kantine opbrengsten is een vorm van winstverdeling onder de leden, anders moeten de leden dat betalen uit de contributie. 


Decembermamma schreef op 09-05-2022 om 13:00:

[..]

De omzet mag jaarlijks maximaal iets van 69.000 euro zijn gaat het daarboven dan vervalt de kantine regeling en kunnen de activiteiten als commercieel worden aangemerkt. De kantine is de kantine en dat de rest van de accomodatie betaald wordt uit kantine opbrengsten is een vorm van winstverdeling onder de leden, anders moeten de leden dat betalen uit de contributie.


De kantineregeling geldt niet voor sportverenigingen, die zijn expliciet uitgesloten van deze regeling. 

Vrijstellings bedrag is wel vergelijkbaar. Maar met zo'n grote vereniging zitten daar nu net weer de betaalde krachten op.

Als ik vijf kinderen had konden ze ook niet op drie clubjes. Overigens is het feit dat we één kind hebben geen bewuste keuze maar iets dat ons overkomen is, maar wel met het gevolg dat het financieel en logistiek mogelijk is om haar meerdere dingen te laten doen.
Maar bij elk één clubje kun je alsnog niet altijd overal bij aanwezig zijn al het tegelijkertijd is.

Hoeveel je kind traint en hoe vaak en tijden kan ook beperkend werken. Bij sport op hoog niveau zul je meer moeten trainen, wedstrijden verder weg etc. Dat vraagt inderdaad inspanning van ouders en niet iedereen kan of wil dat bieden. 
Trainingen om zes uur in de ochtend gaat hier echt niet gebeuren.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

09-05-2022 om 13:55

Valeria schreef op 09-05-2022 om 12:39:

[..]

Ik denk omdat de mensen die echt de energie niet hebben last hebben van de mensen die gewoon geen zin hebben en waar er meer van zijn.

Maar wat iemand hierboven ook al zei, je kiest zelf voor meerdere kinderen. Dan weet je dat je ook voor meerdere kinderen tijd moet investeren en dan kan gewoon niet alles. Je kunt niet verwachten dat anderen het voor jou oplossen omdat je 3/4/5 kinderen hebt die op 2/3/4 clubjes willen.

Je zal maar een clubje draaiende proberen te houden waarbij alle ouders zeggen 'ik kan niet naar de wedstrijd rijden hoor, ik heb 3/4/5 kinderen'.

Helemaal eens. Ik ben moeder van 3 kinderen en heb daar zelf voor gekozen. Mijn oudste zit op zwemmen (als sport, niet meer voor diplomazwemmen) en de anderen zijn nog zonder zwemdiploma en als zij die hebben mogen ze ook op een sport en/of muziekles, net wat hen leuk lijkt. Ik ga niet de 1 op 1 of meer sporten laten en de ander op niks, gewoon alle 3 evenveel. Maar eerst moet dat zwemdiploma binnen zijn van ons. Ik vind het geen probleem om af en toe bardienst te hebben of te fluiten bij het zwemmen, en zal dat ook bij de anderen doen, of mijn man uiteraard.

MamaE schreef op 09-05-2022 om 13:47:

Als ik vijf kinderen had konden ze ook niet op drie clubjes. Overigens is het feit dat we één kind hebben geen bewuste keuze maar iets dat ons overkomen is, maar wel met het gevolg dat het financieel en logistiek mogelijk is om haar meerdere dingen te laten doen.
Maar bij elk één clubje kun je alsnog niet altijd overal bij aanwezig zijn al het tegelijkertijd is.

Klopt, daarom moesten wij vroeger allemaal op hetzelfde. En maar 1 ding. 
Er is wel een verschil tussen je aanwezigheid afwisselen tussen de verschillende activteiten van je kinderen en nooit komen natuurlijk. Als je 4 kinderen een activiteit hebben op zaterdag en er zijn 2 ouders, dan sla je bij 2 kinderen een activiteit over die je de keer erna dan bijwoont. (Maar vaak overlapt het niet eens helemaal en kun je meerdere dingen doen.) 

Ik ben altijd actief geweest als vrijwilliger, via de kinderen of voor mezelf. Nu zit ik bijvoorbeeld in de oudercommissie op de school van een van de kinderen. Bij de andere heb ik bij de sportclub achter de bar gestaan, gereden en het team gecoacht. Ik heb altijd vrij veel op school gedaan om betrokken te zijn bij de leefwereld van mijn kinderen. Daarnaast ook altijd dingen voor mezelf gedaan. Van honden uitlaten van mensen die dat (tijdelijk) niet meer kunnen tot achter de bar in het lokale theater tot mentor (van mensen die zelf verstandelijk niet meer in staat zijn weloverwogen beslissingen over hun zorg/gezondheid te kunnen nemen en geen familie hebben om dat te doen). Ik ben gemiddeld 3 uur per week kwijt aan vrijwilligerswerk. En dat is soms best veel en komt ook lang niet altijd goed uit, maar ik doe het allemaal met plezier en ik leer er zelf ook veel van.
En in mijn werk ben ik sinds een paar jaar ook professioneel bezig met vrijwilligers.

Zonder vrijwilligers is de wereld echt een heel stuk minder mooi. Het zou geweldig zijn als iedereen naar eigen energie en kunnen wat zou doen, waar dan ook. Het levert ook jezelf zoveel op! Maar verplichten kun je vrijwilligerswerk natuurlijk per definitie niet...

Het is wel intens triest als evenementen niet door kunnen gaan of clubs ophouden te bestaan. De maatschappij, dat zijn we echt zelf. En dat is nu echt niet anders dan vroeger volgens mij. 

Aiden schreef op 08-05-2022 om 23:25:

[..]

Dat is gewoon slecht geregeld al begrijp ik niet dat wassen een probleem is als je ook moet rijden/bardienst draaien. Bardiensten waren hier voor het hele jaar bekend.

Hier dus niet, en drie verschillende clubs en de wastas is huge, die kan de jongste niet meenemen op haar 24” fietsje. 

IJssel schreef op 09-05-2022 om 08:27:

Er zijn veel verenigingen die ophouden te bestaan omdat er onvoldoende draagvlak is. Het is je eigen keuze om kinderen op de wereld.te zetten. Die moeten naar school en zwemles en dat kost nu eenmaal tijd. Leg me uit waarom jouw tijd kostbaarder of schaarser is dan van die andere ouder die de vereniging in stand houdt. Kiezen voor een drukke baan is je eigen keuze. Iedereen met een gezin met jongere kinderen is druk en bezet. Het is een nare mentaliteit om te denken dat contributie de enige bijdrage is die nodig is om een vereniging staande te houden.

Natuurlijk kiest men zelf voor kinderen en om lid te worden van een vereniging. Echter is een drukke baan niet altijd een keuze, maar voor velen bittere noodzaak. Bovendien doen sommige mensen weer vrijwillerswerk elders bv door mantelzorger te zijn, zorg jongere kinderen etc. Je kunt niet altijd overal bij helpen of dat verplicht opgedragen krijgen. Belangrijk is wel vind ik om er over in gesprek te gaan met elkaar om misverstanden te voorkomen.

Ginevra schreef op 08-05-2022 om 22:03:

[..]

Tja, de keerzijde is dan ook dat een hoop clubjes en activiteiten het niet meer rond krijgen en stoppen.

Volstrekt zonder waardeoordeel, ik kan me allemaal best voorstellen dat mensen er geen tijd voor hebben of geen zin in hebben. Maar feit is dat er bij een vereniging ook allerlei klusjes gedaan moeten worden en dat daar steeds minder animo/tijd voor is.

Ome Joop en tante Nel die de vereniging zo’n beetje runnen en na 40 jaar een lintje krijgen, die sterven uit. Het moet allemaal met minder mensen in minder tijd, en ergens houdt dat op.

Ik heb zelf ook het idee dat er vroeger meer vrijwillers waren omdat niet iedereen werkte. Op de sport waar ik vroeger op zat waren inderdaad ook van die stellen die veel deden maar daar ook tijd voor hadden omdat ze niet werkten of afgekeurd waren etc. Verenigingen moeten ook beseffen dat die tijd voorbij is en daar wellicht ook op anticiperen. Er zijn inderdaad altijd wel klusjes die gedaan moeten worden maar wellicht anders geoorganiseerd kunnen worden? Moet perse de was door 1 persoon gedaan worden of wast iedereen zijn eigen shirt? Moet er perse altijd een kantine open zijn? Is bv bij andere verenigingen ook niet. Als mijn dochter op woe dansles heeft is er ook geen kantine om te wachten, niks mis mee. Zijn er misschien ( gepensioneerde) buurt bewoners die het leuk vinden om te helpen, moeten het perse altijd ouders zijn? Etc.


Hier een zoon die als 8-jarige is gaan tafeltennissen (nu 23 en inmiddels gestopt door studie/stage). Bedoeling is dat er per jeugdteam door de ouders in dat team uitwedstrijden worden gereden (voor- en najaarscompetitie kennen 5 uit- en 5 thuiswedstrijden per seizoen). Teams bestaan minimaal uit 3 kinderen, maar meestal 4 of 5. Ouders regelen dat met elkaar. En het gebeurd dat ouders geen auto hebben. (En als het echt niet anders kan wil ik best keertje rijden.) Bardiensten worden gedraaid door de seniorenteams. Indeling wordt begin seizoen gemaakt, dus iedereen weet wanneer zijn/haar beurt als team is. En kun je niet moet je zelf ruilen met ander team. Trainers krijgen een vrijwilligersvergoeding. Ikzelf zit ook in bestuur. Doe tevens de inkopen voor de bar en krijg daar ook vrijwilligersvergoeding voor. Zorg ook voor andere dingen (kleding en benodigdheden (sponsjes, bathoesjes e.d.)). Klussen aan het gebouw gebeurt ook door vrijwilligers. Krijgen ook beperkt vergoeding (max bedrag per maand/kwartaal belastingtechnisch). Maar er zijn er maar een paar die dat doen. Natuurlijk zijn er anderen die commentaar hebben (en geen hand uitsteken ...) We gaan 1x per jaar met jeugd bowlen+eten. Dan vraag ik wel hulp van bepaalde ouders. Die krijgen dan als dank ook te drinken en eten. En met kerst krijgt de groep vrijwilligers die het hele jaar heeft geholpen (20-25 man/vrouw) een kerststol met bedankkaartje die door paar bestuursleden worden rondgebracht de week voor kerst. Zaal en kantine worden 1x per week schoongemaakt door oud-leden. Ook tegen vrijwilligersvergoeding. Maar ouders verplichten? Nee, gebeurt bij ons niet. Oh ja, kind gebruikt eigen clubshirt en sportbroek, eventueel trainingspak oid. Wordt door eigen ouders gewassen.

Gingergirl schreef op 09-05-2022 om 18:31:

[..]

Ik heb zelf ook het idee dat er vroeger meer vrijwillers waren omdat niet iedereen werkte. Op de sport waar ik vroeger op zat waren inderdaad ook van die stellen die veel deden maar daar ook tijd voor hadden omdat ze niet werkten of afgekeurd waren etc. Verenigingen moeten ook beseffen dat die tijd voorbij is en daar wellicht ook op anticiperen. Er zijn inderdaad altijd wel klusjes die gedaan moeten worden maar wellicht anders geoorganiseerd kunnen worden? Moet perse de was door 1 persoon gedaan worden of wast iedereen zijn eigen shirt? Moet er perse altijd een kantine open zijn? Is bv bij andere verenigingen ook niet. Als mijn dochter op woe dansles heeft is er ook geen kantine om te wachten, niks mis mee. Zijn er misschien ( gepensioneerde) buurt bewoners die het leuk vinden om te helpen, moeten het perse altijd ouders zijn? Etc.


De was van een team wil je graag op dezelfde locatie laten doen omdat je anders verschillende verkleuringen krijgt. 

Ysenda schreef op 09-05-2022 om 18:36:

[..]

De was van een team wil je graag op dezelfde locatie laten doen omdat je anders verschillende verkleuringen krijgt.

Ik snap de reden en die is ook prima, mits je genoeg vrijwilligers hebt. Heb je die niet dan wellicht anders oplossen of minder kritisch zijn.

Verschillende verkleuringen??? Wat een gezever. We hebben het hier over kinderen bij een amateurclub hè, niet over de champions league. Laat gewoon iedereen het tenue van het eigen kroost voor zijn/haar rekening nemen en je hebt weer een vrijwilliger uitgespaard. Als clubs over dit soort onzin gaan drammen dan moeten ze niet raar opkijken als ze mensen tekort hebben.

Overigens zie ik ook wel wat in de suggestie van Gingergirl: zoek ook eens buiten eigen kring. Ik heb dit op de basisschool, waar ik in de MR zat  ook wel eens geopperd: doe in het wijkkrantje een oproep voor actieve senioren (of andere belangstellenden) die bereid zijn af en toe hand- en spandiensten te verrichten  zodat je een vrijwilligerspool kunt instellen. Ik zou als school dan wel een VOG willen ( en de kosten daarvan dragen), maar waarom moeten per se ouders mee naar de bibliotheek etc? Dat kan ook best een buurman zijn.
Op de VO- school van mijn kinderen hebben ze  "Opa Henk" (oid), een oudere man met een technische achtergrond die het technasiumlokaal bestiert en zorgt dat het geboefte de lasercutter niet sloopt. Die man heeft helemaal geen kinderen op die school zitten maar verricht daar wel zeer waardevol vrijwilligerswerk.

Intussen laat de topicstarter niet meer van zich horen volgens mij? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.