Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Temet schreef op 09-05-2022 om 20:48:

Overigens zie ik ook wel wat in de suggestie van Gingergirl: zoek ook eens buiten eigen kring. Ik heb dit op de basisschool, waar ik in de MR zat ook wel eens geopperd: doe in het wijkkrantje een oproep voor actieve senioren (of andere belangstellenden) die bereid zijn af en toe hand- en spandiensten te verrichten zodat je een vrijwilligerspool kunt instellen. Ik zou als school dan wel een VOG willen ( en de kosten daarvan dragen), maar waarom moeten per se ouders mee naar de bibliotheek etc? Dat kan ook best een buurman zijn.
Op de VO- school van mijn kinderen hebben ze "Opa Henk" (oid), een oudere man met een technische achtergrond die het technasiumlokaal bestiert en zorgt dat het geboefte de lasercutter niet sloopt. Die man heeft helemaal geen kinderen op die school zitten maar verricht daar wel zeer waardevol vrijwilligerswerk.

Nou inderdaad wat jij zegt, zo iemand kan ook heel waardevol zijn. Wel inderdaad een goede controle houden om geen mensen met verkeerde bedoelingen aan te trekken. Al kan een ouder van een jeugdlid ook verkeerde bedoelingen hebben maar goed laten we niet te veel afdwalen. En mijn inziens....maar ik ben er misschien wat zakelijk in....kritisch kijken of alle activiteiten er om heen echt nodig zijn. Op de sportclub van mijn middelste kind (judo) werd er zeer veel bedacht door de club wat niks meer met de sport zelf te maken had en vervolgens voor de voeten van ouders gegooid om te moeten helpen. Dan was er weer een Sint/ kerst/ gourmet/ logeerweekend/ feestweekend/ kamp etc. Hoefde van ons niet zo, hou het bij de sport.

Er wordt wel heel makkelijk gedaan over het krijgen van vrijwilligers… Nee, dat is dus niet zo makkelijk als geschetst wordt. 
Voor mijn eerder beschreven beleid werd ingevoerd was ik 20-30u per week bezig met de club. Naast mijn baan, gezin en de sport zelf. Belachelijk… naast mij waren nog een paar vrijwilligers en dat was het wel. Nu worden alle taken door de hele club gedragen. 
En het is in een dorp ook makkelijker om vrijwilligers en sponsors te krijgen dan in de stad. In dorpen zijn vrijwel alle teams voorzien van een sponsor, in de stad niet. 

Op mijn vroegere basisschool had je opa J en die ging weleens timmeren met de kinderen tijdens de creatieve middag. Maar als er op school iets gerepareerd moest worden werd het hem ook gevraagd.

Ik heb zelf jarenlang een bestuursfunctie bekleed op or van school en merkte heel erg dat we het initiatief van de docenten mistten zo verloren we ontzettend veel eerst heel gemotiveerde vrijwilligers.

Er zijn altijd een paard echt heel active ouders die door de laksheid van de docenten heen prikt en gewoon doorzet. Ik weet nog dat er 2 leden op een school met 520 leerlingen nagenoeg alle feestjes fysiek organiseerden.

Gingergirl schreef op 09-05-2022 om 18:31:

[..]

 Moet er perse altijd een kantine open zijn? Is bv bij andere verenigingen ook niet. Als mijn dochter op woe dansles heeft is er ook geen kantine om te wachten, niks mis mee. Zijn er misschien ( gepensioneerde) buurt bewoners die het leuk vinden om te helpen, moeten het perse altijd ouders zijn? Etc.


Ja maar dat is toch geen uitwedstrijd? Mooie boel, uur rijden, wefstrijd kijken, uur terug zonder koffie of thee?

Aiden schreef op 09-05-2022 om 22:04:

[..]

Ja maar dat is toch geen uitwedstrijd? Mooie boel, uur rijden, wefstrijd kijken, uur terug zonder koffie of thee?

Je kan natuurlijk ook gewoon zelf een flesje drinken (paar flesjes drinken) meenemen.

Nog goedkoper ook  .

Temet schreef op 09-05-2022 om 20:40:

Verschillende verkleuringen??? Wat een gezever. We hebben het hier over kinderen bij een amateurclub hè, niet over de champions league. Laat gewoon iedereen het tenue van het eigen kroost voor zijn/haar rekening nemen en je hebt weer een vrijwilliger uitgespaard. Als clubs over dit soort onzin gaan drammen dan moeten ze niet raar opkijken als ze mensen tekort hebben.

Mag niet volgens de spelregels verschillende shirts en je ziet echt heel grote verschillen ontstaan, dat is gewoon lelijk. 

De sponsor ziet ook liever allemaal dezelfde shirts in het veld.

Nu is het met de moderne shirts al heel wat minder dat verkleuren dan met de oude katoenen shirts van vroeger, daar speelt bijna niemand meer in, maar veel sponsors vragen toch om de shirts per team te wassen.

Voor Sanne 1505 is een Sport BSO misschien een oplossing als je wilt.

Ik heb met een sport als hockey trouwens meer problemen met de plastiek velden waar deeltjes van in het milieu komen

Ysenda schreef op 09-05-2022 om 23:02:

[..]

Mag niet volgens de spelregels verschillende shirts en je ziet echt heel grote verschillen ontstaan, dat is gewoon lelijk.

De sponsor ziet ook liever allemaal dezelfde shirts in het veld.

Nu is het met de moderne shirts al heel wat minder dat verkleuren dan met de oude katoenen shirts van vroeger, daar speelt bijna niemand meer in, maar veel sponsors vragen toch om de shirts per team te wassen.

Waarom zie ik dan zo vaak kinderen in tenues op straat fietsen? Als een iemand ze allemaal thuis wast zou je ze toch pas op de club weer kunnen aandoen? Of worden de tenues daarna thuisgebracht?

Ysenda schreef op 09-05-2022 om 23:02:

[..]

Mag niet volgens de spelregels verschillende shirts en je ziet echt heel grote verschillen ontstaan, dat is gewoon lelijk.

De sponsor ziet ook liever allemaal dezelfde shirts in het veld.

Nu is het met de moderne shirts al heel wat minder dat verkleuren dan met de oude katoenen shirts van vroeger, daar speelt bijna niemand meer in, maar veel sponsors vragen toch om de shirts per team te wassen.

Als de sponsor persé elke week dezelfde truitjes wil moet de sponsor die dus maar wassen.

Of iemand betalen om dat te doen.

Ik wil nog best geloven dat je de ene niet in een paars en de andere in een groen truitje laat spelen.

Maar gedoe over waspoeder en verschillende wasmachines zou mij toch écht too much zijn.

Aiden schreef op 09-05-2022 om 22:04:

[..]

Ja maar dat is toch geen uitwedstrijd? Mooie boel, uur rijden, wefstrijd kijken, uur terug zonder koffie of thee?

Ik kan me voorstellen dat je op die 3 uur iets wilt drinken. Maar moet dat perse in een kantine? Je belast anderen er weer mee die dat allemaal moeten regelen voor je. Zelf een dopper met drinken of een thermos mee nemen kan toch net zo goed? Bij wedstrijden elders van de dansclub zijn er overigens ook geen kantines, niet nodig ook. 

Ysenda schreef op 09-05-2022 om 23:02:

[..]

Mag niet volgens de spelregels verschillende shirts en je ziet echt heel grote verschillen ontstaan, dat is gewoon lelijk.

De sponsor ziet ook liever allemaal dezelfde shirts in het veld.

Nu is het met de moderne shirts al heel wat minder dat verkleuren dan met de oude katoenen shirts van vroeger, daar speelt bijna niemand meer in, maar veel sponsors vragen toch om de shirts per team te wassen.

Niet elke vereniging heeft sponsors die dat eisen. Hier zie ik in het weekend veel kinderen op de fiets zitten in hun hockey, tennis of voetbaltenue, en wassen dus alles zelf en mogen ook gewoon meedoen aan wedstrijden. Ik geloof je helemaal dat er sponsors zijn die dat eisen maar daar hoef je als vereniging niet in mee te gaan of je maakt andere afspraken, die sponsor kan wellicht ook zelf iemand regelen. En natuurlijk is het prima als er een ouder dit op zich wil nemen, maar als er minder vrijwilligers zijn kunnen andere oplossingen ook een optie zijn ipv star vasthouden aan tradities die niet meer uitvoerbaar zijn.

De huidige hockeyshirts verkleuren amper nog in de was, maar de sokken in mijn damesteam zijn er inmiddels in alle tinten van het oorspronkelijke blauw.

Maar in de 25 jaar dat ik hockey werden shirts nog nooit gezamenlijk gewassen, bij mijn broer bij voetbal vroeger wel maar alleen in eerste teams. 

ik zag mijn buurvrouw regelmatig met een berg was aan de lijn van haar voetballende kind. Ik snap dat probleem van het rijden ook niet, je wilt de wedstrijden van je kind toch zien? Hoeveel probleem is het dan dat je 1 of 2 kinderen meeneemt in die auto ? Of gaan kinderen op sport zodat pa en ma na het afgeven op de sportclub hun bed weer in kunnen duiken?

Decembermamma schreef op 10-05-2022 om 07:52:

ik zag mijn buurvrouw regelmatig met een berg was aan de lijn van haar voetballende kind. Ik snap dat probleem van het rijden ook niet, je wilt de wedstrijden van je kind toch zien? Hoeveel probleem is het dan dat je 1 of 2 kinderen meeneemt in die auto ? Of gaan kinderen op sport zodat pa en ma na het afgeven op de sportclub hun bed weer in kunnen duiken?

Misschien hebben pa en ma wel meer kinderen die op verschillende sporten zitten in het wkeekend, dan kun je niet overal bij zijn en meehelpen. Niet iedereen heeft een auto. Ouders moeten ook weleens werken in het weekend, niet iedereen werkt uitsluitend doordeweeks. Misschien gaan ouders als het kind op sport zit wel door naar oma die mantelzorg nodig heeft. Zorg jongere kinderen. Misschien een alleenstaande ouder die deze tijd gebruikt voor huishouden, boodschappen. Misschien lukt het niet door gezondheidsredenen.  Reden genoeg om te begrijpen dat het niet voor iedereen mogelijk is om te helpen. Of mogen kinderen alleen op een sportclub als ouders helpen, zoals topicstarter ook meemaakt...slechte zaak, sport zou voor iedereen toegankelijk moeten kunnen zijn vind ik.

Decembermamma schreef op 10-05-2022 om 07:52:

ik zag mijn buurvrouw regelmatig met een berg was aan de lijn van haar voetballende kind. Ik snap dat probleem van het rijden ook niet, je wilt de wedstrijden van je kind toch zien? Hoeveel probleem is het dan dat je 1 of 2 kinderen meeneemt in die auto ? Of gaan kinderen op sport zodat pa en ma na het afgeven op de sportclub hun bed weer in kunnen duiken?

Het is lastig rijden als je geen auto hebt (wilt hebben) dus dan vallen die sporten af. Er vanuit gaan dat het dus luie ouders zijn, is wat vreemd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.