Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


Decembermamma schreef op 10-05-2022 om 07:52:

ik zag mijn buurvrouw regelmatig met een berg was aan de lijn van haar voetballende kind. Ik snap dat probleem van het rijden ook niet, je wilt de wedstrijden van je kind toch zien? Hoeveel probleem is het dan dat je 1 of 2 kinderen meeneemt in die auto ? Of gaan kinderen op sport zodat pa en ma na het afgeven op de sportclub hun bed weer in kunnen duiken?

Bij één kind misschien (al is langs de zijlijn staan bij sport nooit m’n hobby geweest), maar met meerdere kinderen - vier, in ons geval - is daar geen beginnen aan. Dus nee, wij kijken geen enkele wedstrijd. Hooguit als er eens één met een team in een finale staat óf als we dus moeten rijden. 

-Nienke- schreef op 10-05-2022 om 08:03:

[..]

Bij één kind misschien (al is langs de zijlijn staan bij sport nooit m’n hobby geweest), maar met meerdere kinderen - vier, in ons geval - is daar geen beginnen aan. Dus nee, wij kijken geen enkele wedstrijd. Hooguit als er eens één met een team in een finale staat óf als we dus moeten rijden.

Dat is natuurlijk ook gewoon een keuze om niet te gaan kijken. Ik heb 2 broers en als we thuis speelden kwam er altijd 1 ouder kijken. Bij gunstige tijden allebei. Ze vonden het ook gewoon leuk om ons te zien sporten, zelfs nu ik 30+ komt mijn moeder nog af en toe een hockeywedstrijd kijken.

Due-scimmie schreef op 10-05-2022 om 10:28:

[..]

Dat is natuurlijk ook gewoon een keuze om niet te gaan kijken. Ik heb 2 broers en als we thuis speelden kwam er altijd 1 ouder kijken. Bij gunstige tijden allebei. Ze vonden het ook gewoon leuk om ons te zien sporten, zelfs nu ik 30+ komt mijn moeder nog af en toe een hockeywedstrijd kijken.

Ik vind dat wel echt iets wat ook hoort hoor, dat je daarmee gewoon een stukje interesse toont naar je kind. Ik begrijp dat je met 4 kinderen niet elke keer kunt kijken maar helemaal niet is dus ook een signaal dat je je niet interesseert in de bezigheden van je kinderen.

Mijn vader kwam heel vaak kijken mijn moeder alleen met mijn eerste sport (waar ik later mee ben gestopt) die sport deed ik nagenoeg tegelijk met mijn zus. Het deed mij heel veel pijn als ik dan die avond na het eten een uitgebreide bespreking van de wedstrijd van mijn zus moest aanhoren en ik dan vroeg wat ze van mijn wedstrijd vond dat ze dan zei "o die heb ik niet gezien de wedstrijd in het veld achter je was interessanter". Maar haar volledige afwezigheid bij de sport die ik erna ging doen was echt heel pijnlijk.

De reden dat ik bij mijn zoon vaak blijf kijken als hij zijn hobby uitvoert soms geef ik aan een rondje om te doen.

-Nienke- schreef op 10-05-2022 om 08:03:

[..]

Bij één kind misschien (al is langs de zijlijn staan bij sport nooit m’n hobby geweest), maar met meerdere kinderen - vier, in ons geval - is daar geen beginnen aan. 

Onzin. Je kunt ze niet alle 4 tegelijk kijken, nee, maar met 2 ouders kun je naar minstens 2 kinderen kijken, en de keer erna naar de 2 andere kinderen. Je wil het niet, maar het is niet onmogelijk.

Met 2 kinderen in 2 teams (dan speelde de een soms uit en de ander thuis) hebben we toch heel wat wedstrijden gezien. Soms stonden we als ouders samen langs de lijn, soms alleen een soms niet. Bij een uitwedstrijd waarvoor we niet hoefden te rijden waren we er niet maar 1 keer toch wel bij de wedstrijd om het kampioenschap zijn we erachteraan gereden. 
Vorige maand had zoon de tijden verkeerd doorgegeven aan ons,  hij moest eerst zijn eigen wedstrijd spelen en daarna misschien invallen bij een team hoger. Toen zat ik langs de lijn op een tijd dat hij op de bank zat te horen op een invalbeurt,  dat was jammer. 

-Nienke- schreef op 10-05-2022 om 08:03:

[..]

Bij één kind misschien (al is langs de zijlijn staan bij sport nooit m’n hobby geweest), maar met meerdere kinderen - vier, in ons geval - is daar geen beginnen aan. Dus nee, wij kijken geen enkele wedstrijd. Hooguit als er eens één met een team in een finale staat óf als we dus moeten rijden.

Geen enkele? Waarom niet? Ik snap dat je je zelf niet in vieren kan delen, maar een klein beetje interesse tonen in de sport van je kind door af en toe te komen kijken is toch niet heel raar? Of boeit het je kinderen zelf ook niet dat je er nooit bent om naar ze te kijken? Die van mij zouden dat echt wel heel jammer vinden in ieder geval. 

Ik vind het wel sneu voor de kinderen als de ouders bijna nooit komen kijken. Ik geef zelf helemaal niks om voetbal maar ging toch regelmatig kijken bij mijn zoon. Mijn man was er sowieso elke wedstrijd bij want hij was leider en trainer.

watertoren schreef op 10-05-2022 om 12:24:

Ik vind het wel sneu voor de kinderen als de ouders bijna nooit komen kijken. Ik geef zelf helemaal niks om voetbal maar ging toch regelmatig kijken bij mijn zoon. Mijn man was er sowieso elke wedstrijd bij want hij was leider en trainer.

Het kan sneu zijn maar er zijn zeer veel kinderen die het helemaal niet leuk vinden hoor al die fanatieke ouders langs de kant. Zal per kind verschillen. 

Fanatieke ouders langs de kant is weer het andere uiterste he. Je hoeft het niet per se in het karikaturale te trekken.
Mijn ouders kwam zo min mogelijk, en hadden duidelijk niks met mijn sport, echt leuk was dat niet.

Mijn ouders waren er vroeger ook bijna nooit bij met wedstrijden van sport en muziek. Ik heb dat nooit erg gevonden. Zij hadden er niks mee en het was niet hun hobby maar die van ons. Mijn zus en ik deden wel dezelfde dingen dus we hadden elkaar.
Ik snap best dat je met meerdere kinderen en meerdere agenda's niet altijd overal bij kunt of wilt zijn. Zeker niet bij sporten waarvan je wekelijks een wedstrijd hebt. Op een gegeven moment heb je dat wel gezien.

Gingergirl schreef op 10-05-2022 om 12:31:

[..]

Het kan sneu zijn maar er zijn zeer veel kinderen die het helemaal niet leuk vinden hoor al die fanatieke ouders langs de kant. Zal per kind verschillen.

Mijn kinderen vinden het altijd leuk als wij langs de kant staan. Sommige fanatieke ouders van teamgenoten daar worden ze niet blij van.  Dat zijn dan mensen die zich gedragen als extra coach en fanatiek aanwijzingen staan te schreeuwen naar hun eigen kind en naar teamgenoten en dat zorgt voor verwarring. Weet van 1 vader die niet meer welkom was bij de wedstrijden van zijn kind, omdat de club er helemaal klaar mee was. 

MamaE schreef op 10-05-2022 om 13:02:

Mijn ouders waren er vroeger ook bijna nooit bij met wedstrijden van sport en muziek. Ik heb dat nooit erg gevonden. Zij hadden er niks mee en het was niet hun hobby maar die van ons. Mijn zus en ik deden wel dezelfde dingen dus we hadden elkaar.
Ik snap best dat je met meerdere kinderen en meerdere agenda's niet altijd overal bij kunt of wilt zijn. Zeker niet bij sporten waarvan je wekelijks een wedstrijd hebt. Op een gegeven moment heb je dat wel gezien.

Ik mocht wat mijn ouders betrof 100 hobby's hebben. Zij betaalden. Maar ik moest er zelf zien te raken én het was toch echt mijn hobby, niet die van hen.

Ze hadden een eigen winkel, dus no way in hell dat ze die continu gingen sluiten. En op zondag wilden ze - na een hele week werken - rust.

Mijn moeder kwam dus 1 keer per 2 jaar naar de turnshow. En als het écht écht niet anders kon én het was niet te druk in de winkel reed ze wel eens (vooral voor scouting). Maar daar stopte de bekommernis wel.

Ze hadden 2 kinderen met 7 of 8 verschillende hobby's in 't dorp. En die hobby's waren - zeker toen we jong waren - ook een soort veredelde babysit voor hen  . Elk uur dat we niet thuis waren moesten ze geen babysit voorzien.

Het voordeel was wel dat iedereen ons kende als "de kinderen van winkel X". Als ik als 8-jarige op mijn fietsje naar ballet ging had iedereen mij gezien en als er onderweg iets zou gebeurd zijn kon iedereen mijn ouders bellen.

Ginevra schreef op 10-05-2022 om 12:46:

Fanatieke ouders langs de kant is weer het andere uiterste he. Je hoeft het niet per se in het karikaturale te trekken.
Mijn ouders kwam zo min mogelijk, en hadden duidelijk niks met mijn sport, echt leuk was dat niet.

Ik bedoel het niet perse karikaturaal, het is algemeen bekend dat te fanatieke ouders bij sportwedstrijden een groot probleen zijn. SIRE maakte er nog niet zo lang geleden zelfs spotjes over om ouders daar bewust van te maken. 

Voor jou inderdaad vervelend en naar dat jij het zo ervaren hebt. Maar zoals gezegd verschilt dat per kind hoe je het ervaart. Mijn ouders waren vroeger nooit ergens bij, nooit moeite mee gehad.

Het is ook net wat de traditie is denk ik. Als je niet bij de sport van je kind gaat kijken, dan ben je volgens sommigen ongeinteresseerd in je kind, maar zit je kind op bv scouting dan ga je ook niet aan de kant staan toekijken hoe fantastisch je kind een kampvuur maakt of een spel speelt. 

Bij het turnen van mijn dochter mogen ouders niet blijven kijken tijdens trainingen, alleen een paar keer per jaar op vastgestelde momenten. Bij atletiek is het niet gebruikelijk, hooguit de eerste keer. Er is ook geen gelegenheid voor in de zin van tafels en stoelen etc. Op wedstrijden blijven de meeste ouders wel kijken, maar dat is incidenteel, zeker niet wekelijks. 
Dochter zit ook nog bij jong nederland, dat is geen sport maar een gezelligheidsclubje waar ze spelletjes doen, knutselen, film kijken, etc. Daar blijven ouders ook niet bij om te kijken. 
Het is denk ik ook de cultuur bij een sport/vereniging die bepaalt of ouders blijven kijken. In coronatijd mocht het niet van de overheid en ik geloof niet dat de kinderen daar echt wat van hebben gekregen. 

Decembermamma schreef op 10-05-2022 om 07:52:

ik zag mijn buurvrouw regelmatig met een berg was aan de lijn van haar voetballende kind. Ik snap dat probleem van het rijden ook niet, je wilt de wedstrijden van je kind toch zien? Hoeveel probleem is het dan dat je 1 of 2 kinderen meeneemt in die auto ? Of gaan kinderen op sport zodat pa en ma na het afgeven op de sportclub hun bed weer in kunnen duiken?

Kinderen gaan op een sport omdat zij dat leuk vinden. Niet omdat pappa en mamma verplicht moeten kijken. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.