Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Verplicht helpen op clubjes?


PhilDunphy schreef op 09-05-2022 om 11:16:

[..]

Bedankt voor je uitleg. Ik denk dat omzet dan wel een grote rol speelt. Zoals gezegd stond ik bij de tennisvereniging achter de bar. Ik kreeg op dag 1 de code van het alarm, moest zelf afsluiten en de sleutel in de brievenbus gooien.

Ik trek jouw ervaring niet in twijfel, maar ben wel benieuwd of het er op elke vereniging zo aan toe gaat. En als het antwoord ja is, wat dan maakt dat verenigingen nog zo vaak wel de bardienst vullen met (zeer) incidentele krachten (bijv. 3x per jaar). Wordt dat verlies dan ingecalculeerd tegenover de opbrengst (zowel financieel als de minder tastbare opbrengst: een kantine hebben kan je ook populairder maken als vereniging)?

Hier een hele grote multisport vereniging, er zijn een aantal vaste krachten maar op drukke momenten aangevuld met en heel rustige momenten alleen vrijwilligers.

De diensten worden verdeeld over de verschillende sporten en tijden. Zo zal de badminton nooit dienst hebben als het eerste voetbalteam speelt en heeft de handbal geen dienst als het eredivisie team speelt. Vervolgens wordt gevraagd aan de senioren en ouders van de junioren 1 dienst per jaar op zich te nemen op een door je zelf gekozen tijd en datum. Als het de eerste keer is krijg je een uitleg over de systemen en er is altijd wel iemand die je dan even wil helpen, want je kiest in het begin meestal niet de zaterdagmiddag dienst als de hele voetbal er is. 

Voor sport specifieke activiteiten zoals lijnrechter bij het eredivisie team of het internationale toernooi worden de hogere teams aangewezen die bij die wedstrijd die taak hebben en aangevuld met vrijwilligers die zich aanmelden. 


We merken wel dat met name de bardiensten steeds moeilijker te vullen zijn. Rijden is bij de junioren dan weer geen vraag want bijna alle ouders gaan zelf mee naar elke uit wedstrijd. 

Kleding wassen doen de ouders zelf want het ene kind gebruikt 1 shirt bij een competitiewedstrijd, mijn zoon trekt het liefst bij elke wedstrijd een droog shirt aan. (je speelt meestal 2 maar vaak ook 3 wedstrijden voor een competitiewedstrijd)

watertoren schreef op 09-05-2022 om 09:46:

[..]

Ik werk achter de bar bij een grote voetbalvereniging. Wij hebben 1650 leden. Hier krijgen mensen een vrijwilligersvergoeding voor bardiensten, beheer, was enz. Op woensdag werk ik alleen en ik heb ook de code voor het alarm en de sleutel van het gebouw. Dat kun je niet zo maar aan iedereen geven. In het weekend hebben wij een hele grote omzet waar menig cafebaas jaloers op is. De brouwer vertelde eens dat ze bij ons en in een heel goed lopend cafe hier elke week het meeste bier leveren. Wij hebben dus vaste mensen voor bepaalde taken. Ik heb ook mijn sociale hygiene moeten halen want anders mag ik niet alleen achter de bar staan. Ik ken 2 mensen die ontslagen zijn omdat ze geld hadden gestolen en bepaalde mensen hebben een waarschuwing gekregen en 1 daarvan is ontslagen omdat ze te veel weg gaven aan familieleden en vrienden.

Nou dan mag je vereniging zich afvragen of ze geen commerciële vereniging zijn en belasting moeten afdragen 

dan

dan

09-05-2022 om 12:19

Ginevra schreef op 08-05-2022 om 22:17:

Onlangs in het nieuws: in Medemblik is de viering van Koningsdag dit jaar afgelast. Het oranjecomite deed telkens en telkens opnieuw oproepen, maar en waren geen vrijwilligers te vinden.
En dan ging het om diensten van drie uurtjes bij het springkussen zitten om de boel in de gaten te houden, dat soort dingen. Maar als je geen toezicht hebt kun je geen springkussen (of zeepbaan, whatever) neerzetten en toen is het hele evenement afgelast.

Daarna kwamen er wel boze reacties binnen, “dat er tegenwoordig niks leuks meer voor de kinderen en de buurt georganiseerd werd”.

Maar dat is hoe het werkt. En nogmaals, ik schrijf dat zonder waardeoordeel. Mensen hebben het druk en willen hun eigen tijd indelen, en ik ben zelf ook niet zo’n enorme vrijwilliger. Maar dit zijn wel de consequenties. Logisch en onvermijdelijk.
Wat mij betreft is de vraag “kan de club dit verplichten” dan ook een onzinnige vraag.

Een keer bij een evenement zitten voelt voor mij anders dan ergens bardienst te moeten draaien maar dat is uiteraard persoonlijk. Onze zoon heeft nooit op clubjes of sporten gezeten waarbij we moesten helpen. 

""Dus Japie mag niet op voetbal omdat mama niet achter de bar wil staan of papa niet wil rijden. Sneu voor Japie."

Nu wordt er een beetje gedaan alsof het een soort luiheid is van ouders als ze niet willen meedoen, maar TS geef aan dat bij haar de rek eruit is. En dat kan natuurlijk ook gewoon. Dat moeder of vader ook nog wat vrije tijd heeft naast het werk en de boodschappen wil niet zeggen dat die dus maar moeten worden gebruikt voor verplicht vrijwilligerswerk. 

Als Japie niet op voetbal kan omdat ouders daar de centen niet voor hebben, is dat ook zielig, maar dan vindt niemand het gek dat ouders het niet voor elkaar kunnen krijgen, maar als het niet gaat om de financiële mogelijkheden maar meer om de mogelijkheden qua energie dan is het kennelijk verwijtbaar als ouders het niet kunnen opbrengen. 

Temet schreef op 09-05-2022 om 12:21:

""Dus Japie mag niet op voetbal omdat mama niet achter de bar wil staan of papa niet wil rijden. Sneu voor Japie."

Nu wordt er een beetje gedaan alsof het een soort luiheid is van ouders als ze niet willen meedoen, maar TS geef aan dat bij haar de rek eruit is. En dat kan natuurlijk ook gewoon. Dat moeder of vader ook nog wat vrije tijd heeft naast het werk en de boodschappen wil niet zeggen dat die dus maar moeten worden gebruikt voor verplicht vrijwilligerswerk.

Als Japie niet op voetbal kan omdat ouders daar de centen niet voor hebben, is dat ook zielig, maar dan vindt niemand het gek dat ouders het niet voor elkaar kunnen krijgen, maar als het niet gaat om de financiële mogelijkheden maar meer om de mogelijkheden qua energie dan is het kennelijk verwijtbaar als ouders het niet kunnen opbrengen.

Daarom vind ik het mooi dat het bij onze voetbalvereniging niet verplicht is om iets te doen . Dan kan Japie gewoon op de voetbal zonder dat de ouders iets hoeven te doen. 

Mijn zoon mocht niet op voetbal omdat er inderdaad een verplichting voor ouders was om eens in de zoveel tijd te rijden en dat gaat lastig als je autoloos bent en dat uit principe wilt blijven. Gelukkig was er voor mijn kinderen turnen, judo, zwemmen, paardrijden, schaken waar dat probleem niet speelde.

LostJellyfish83

LostJellyfish83

09-05-2022 om 12:34

Bij mijn kind op de sportclub wordt alles gedaan door vrijwilligers, ik dacht dat dat normaal was? Dus ook bv. het bestuur, de trainers en coaches zijn vrijwilligers. 

Wij als ouders moesten wel rijden naar uitwedstrijden (via een schema) en zelf de kleding wassen. Als je als ouder niks wil of kan doen, mag een club je wel weigeren vind ik. De andere ouders offeren ook hun vrije zaterdag op, dus het zou raar zijn als sommigen vrijstelling daarvan krijgen wegens geen zin. Dan blijft er uiteindelijk niemand over die nog iets wil doen. Het hoort er nou eenmaal bij. 

LostJellyfish83

LostJellyfish83

09-05-2022 om 12:37

Auwereel schreef op 09-05-2022 om 12:30:

Mijn zoon mocht niet op voetbal omdat er inderdaad een verplichting voor ouders was om eens in de zoveel tijd te rijden en dat gaat lastig als je autoloos bent en dat uit principe wilt blijven. Gelukkig was er voor mijn kinderen turnen, judo, zwemmen, paardrijden, schaken waar dat probleem niet speelde.

Ik vind autoloos zijn dan wel weer een goede reden voor een uitzondering.  Zo'n kind zat ook bij mijn kind in het team, daar werd natuurlijk niet moeilijk over gedaan. 

Decembermamma schreef op 09-05-2022 om 11:55:

[..]

Nou dan mag je vereniging zich afvragen of ze geen commerciële vereniging zijn en belasting moeten afdragen

Omzet van de kantine is voor veel verenigingen de basis van de vereniging anders worden de contributies veel te hoog. 

Omzet is geen winst!

De accommodatie moet wel ergens van betaald worden.

Even het plaatje van onze vereniging: De accomodatie  bestaat bij ons niet alleen uit de kantine, maar ook uit 2 sporthallen, krachthonk, voetbal- en handbalvelden en diverse andere voorzieningen voor andere sporten, de bijbehorende kleedkamers (30 volgens mij) etc.

Bedenk dat er op een volle zaterdag midden in het seizoen 6 voetbalwedstrijden, 2 handbalwedstrijden, 4 volleybalwedstrijden en 6 badmintonwedstrijden tegelijk bezig zijn. Dan kan er ook nog gejudood worden en ook de jeu de boules banen bezet zijn. En dat in een ochtend en een middagshift mbt sporten, want 's avonds zijn dan voornamelijk de zaalsporten nog bezig. 

Dat geeft een behoorlijke drukte en omzet. 

Nogmaals omzet is geen winst, deze omzet is nodig om quitte te kunnen draaien zonder de toch al niet lage contributie nog verder te verhogen. 

Temet schreef op 09-05-2022 om 12:21:


Als Japie niet op voetbal kan omdat ouders daar de centen niet voor hebben, is dat ook zielig, maar dan vindt niemand het gek dat ouders het niet voor elkaar kunnen krijgen, maar als het niet gaat om de financiële mogelijkheden maar meer om de mogelijkheden qua energie dan is het kennelijk verwijtbaar als ouders het niet kunnen opbrengen.

Ik denk omdat de mensen die echt de energie niet hebben last hebben van de mensen die gewoon geen zin hebben en waar er meer van zijn.

Maar wat iemand hierboven ook al zei, je kiest zelf voor meerdere kinderen. Dan weet je dat je ook voor meerdere kinderen tijd moet investeren en dan kan gewoon niet alles. Je kunt niet verwachten dat anderen het voor jou oplossen omdat je 3/4/5 kinderen hebt die op 2/3/4 clubjes willen.

Je zal maar een clubje draaiende proberen te houden waarbij alle ouders zeggen 'ik kan niet naar de wedstrijd rijden hoor, ik heb 3/4/5 kinderen'. 

precies mug. Als je geen auto hebt is het iets anders, hoewel.uit principe geen auto hebben en je kind wel met een auto van een ander mee laten rijden is dan wel weer hypocriet. Mijn ouders hadden geruime tijd geen geld voor een auto en toen ik op volleybal zat en het rijschema kreeg schrok ik me rot. Een vader van een teamgenootje zei "ik rij wel voor jouw ouders beurt, ik wil toch altijd mee naar de wedstrijden van mijn kind". Mijn vader was overigens altijd bij de thuiswedstrijden aanwezig en was bij verzoek om hulp niet te beroerd om te helpen, dat scheelt ook.

Precies Ysenda. De vereniging draait op de omzet van de kantine. De opbrengt van de kantine wordt weer in de club gestoken. 

Decembermamma schreef op 09-05-2022 om 12:41:

precies mug. Als je geen auto hebt is het iets anders, hoewel.uit principe geen auto hebben en je kind wel met een auto van een ander mee laten rijden is dan wel weer hypocriet. Mijn ouders hadden geruime tijd geen geld voor een auto en toen ik op volleybal zat en het rijschema kreeg schrok ik me rot. Een vader van een teamgenootje zei "ik rij wel voor jouw ouders beurt, ik wil toch altijd mee naar de wedstrijden van mijn kind". Mijn vader was overigens altijd bij de thuiswedstrijden aanwezig en was bij verzoek om hulp niet te beroerd om te helpen, dat scheelt ook.

Dat scheelt zeker. Een betrokken ouder krijgt het veel makkelijker voor elkaar om geholpen te worden, doordat die andere ouders kent van rond de trainingen en bij thuiswedstrijden. 
Iemand die nooit komt halen/brengen/kijken gaat dat veel moeilijker vinden. Die kent sowieso al niemand, en iedereen weet dat je ook niks terug hoeft te verwachten van zo iemand.

Ik vind het geen probleem als een vereniging bepaalde taken verplicht stelt. Zolang je dat van te voren weet is het een keuze of je daar wel of niet mee akkoord gaat. Mijn kinderen hebben ook wel eens gevraagd om een bepaalde sport/activiteit waar er veel gevraagd werd van de ouders. Daar had ik geen tijd voor en dus heb ik nee gezegd. Dat vinden we wel een alternatieve club of sport. 
Verenigingen bestaan nu eenmaal vooral uit vrijwilligers dus als er niet genoeg mensen zijn om de taken te volbrengen dan zul je of a) de prijs moeten verhogen en meer betaalde krachten aannemen of b) het aanbod verminderen. Als er uiteindelijk niet genoeg actieve leden overblijven dan is het einde verhaal. Wat dat betreft vind ik ook dat als je lid wordt je daarin je verantwoordelijkheid moet nemen. 
En als dat niet gaat lukken dan moet je gewoon geen lid worden en iets anders zoeken. 

Ik heb een fulltime baan en meerdere kinderen dus ik moet keuzes maken en bepaalde activiteiten/sporten kunnen dus niet omdat het logistiek te lastig wordt. Vervelend maar het is niet anders.
vrijwilligerswerk op school is een ander verhaal. Mijn kinderen gaan verplicht naar school dus ik voel me niet echt moreel verplicht om ook nog van alles voor de school te gaan doen, zeker gezien de school ook gewoon inkomsten heeft en veel van de extra activiteiten die ze organiseren ook niet nodig zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.