Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vanaf welke leeftijd mobiel?

Laat ik voorop stellen dat ik een gekke tante ben en geen moeder. Ik heb net mijn nieuwe telefoon geinstalleerd. Mijn oude heeft een barst aan de zijkant, maar doet het verder prima. Mijn nichtje appt mij regelmatig vanaf de telefoon van haar moeder. Uiteraard besluit de laatste. Vanaf welke leeftijd zelf een mobiel, met beperkte toegang natuurlijk en alleen kindervriendelijke apps? Hoe gaat dat bij jullie? 

Ik zou op termijn best een 2de hands telefoon willen geven met een klein abonnement. 


Mijn dochter kreeg een oud telefoontje toe ze 8 was. Dat was toen zo'n klaptelefoontje uitsluitend om met mij te communiceren over opvang/speelafspraakjes/ophalen. Dat werkte voor ons prima. 
Ze is pas echt gaan appen enzo on groep 8, toen kreeg ze een oude smartphone met beperkt datagebruik (hoe heet dat ook alweer?). In de brugklas een 'gezins-' abonnement met mobiele data per maand tot het 'op' was.
Ik zou nooit toestaan dat mijn kind appjes verstuurt met mijn telefoon. Sowieso heb ik dus ook nooit meegekeken op haar telefoon.

Ik zou nooit toestaan dat mijn kind appjes verstuurt met mijn telefoon.

Waarom niet?

ik heb altijd gezegd: zodra je naar de middelbare school gaat.
Wegens omstandigheden is dat 1 jaartje eerder geworden (omdat hij nu verder moet fietsen voornamelijk).

Voorheen stuurde hij ook wel eens appjes naar familieleden via mijn telefoon (met mijn medeweten want ik moet eerst voor hem de telefoon aanzetten). Ik zie geen reden waarom dat niet zou kunnen. 

Mijn kinderen hebben alle vier een telefoon gekregen toen ze naar groep 8 gingen. En waarom groep 8? Omdat ze op de middelbare een telefoon echt nodig hebben maar in groep 8 kan je ze nog wat makkelijker sturen. Ze moeten ook nog heel veel leren. Hoe reageer je? Niet pesten via WhatsApp. Niet mensen buitensluiten. Hoe zet je alles op privé. 

Toen ze naar de middelbare school gingen.

Dat hangt erg van het kind af. Hier waren ze 8, ze gingen toen alleen met de fiets naar school en konden dan bellen als er iets was, wel met een prepaid kaart overigens. Abonnement was pas nodig vanaf de middelbare school. 

Mijn oudste kreeg een telefoon in groep 8, jongste toen ze een jaar of 9 was. Dat laatste is tegenwoordig wel meer de leeftijd waarop kinderen zo ongeveer hun eerste telefoon krijgen.

Een jaar of 10/11 vind ik mooi daarvoor. 
Ik zou wel overleggen met de ouder. Mijn kinderen kregen ooit ongevraagd een smartwatch en ik baalde daar flink van.

TineWinkel schreef op 08-10-2022 om 13:03:

Ik zou nooit toestaan dat mijn kind appjes verstuurt met mijn telefoon.

Waarom niet?

Mijn telefoon is van mij en daar mag niemand bij, en ook geen appjes sturen vanaf mijn account. Kind niet en mijn man ook niet trouwens. Zo raar is dat toch niet?

Hier heeft de oudste vanaf gr. 7 (nou ja, de zomervakantie daarvoor) haar iPhone gekregen.

Op die manier kan ze er al aan wennen. Op de middelbare is dat ding al soort van onmisbaar en heb je denk ik veel minder invloed.

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

08-10-2022 om 16:41

Hier vanaf zn 6e, wordt vooral gebruikt om spelletjes op te spelen of mij, mama of opa te bellen, whats app heb ik er niet opgezet

Mijn kinderen zouden met 11 jaar een telefoon krijgen. Als ze eerder wilden mochten ze vanaf 10 er zelf 1 kopen. Dat hebben ze ook allebei gedaan. Met de verjaardag hadden ze van familie geld gevraagd. De jongste is 10,5 en gebruikt de telefoon de laatste maand nauwelijks wegens aanschaf van een playstation. Telefoon gaat niet eens aan. Daarvoor gebruikte hij hem alleen voor spelletjes en aapjes binnen ons gezin.

Mijn oudste was 6 toen ze een oud toestel van ons kreeg. Maar dan wel zonder simskaart. Ze kan er dus spelletjes op spelen en filmpjes kijken als ze wifi heeft. Dus eigenlijk gebruikt ze hem als een tablet alleen is het was makkelijker mee te nemen als we dat willen. Geen idee nog wanneer ze er een met sim krijgt. Ze is nu 8 en er nog lang niet aan toe om daar verstandig mee om te gaan.

Mijn kinderen kregen in groep 7 een telefoon. Hier zijn er twee locaties van de basisschool en de groepen 7 en 8 zitten in een ander deel van de wijk (10 minuten fietsen).Dus was het wel handig dat ze konden laten weten als ze bij een vriendje gingen spelen zonder eerst naar huis te moeten fietsen. En inderdaad fijn dat ze er een beetje aan gewend zijn voordat ze naar de middelbare school gaan.

EmmaT schreef op 08-10-2022 om 15:10:

[..]

Mijn telefoon is van mij en daar mag niemand bij, en ook geen appjes sturen vanaf mijn account. Kind niet en mijn man ook niet trouwens. Zo raar is dat toch niet?

Ik vind dat wel raar, ik heb geen geheimen en iedereen weet hier gewoon de inlogcodes van de telefoons. Maar dat zal dan wel aan mij liggen….

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.