Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Vanaf welke leeftijd mobiel?


Dit soort dingen moet je sowieso met de ouders bespreken. Het is voor een kind heel lullig om een cadeau te krijgen en het daarna weer in te moeten leveren omdat de ouders het kind nog te jong vinden of er niet klaar voor vinden of het simpelweg nog niet nodig vinden.
Dat je een bepaald apparaat over hebt, betekent niet dat dat automatisch een geschikt cadeau is voor een kind. Als je een nieuwe boormachine koopt, geef je de oude ook niet cadeau aan een kleuter 'omdat je die over hebt'.
Ik zou er als ouder allerminst van gecharmeerd zijn als iemand mijn kind een telefoon cadeau zou doen en zeker zonder overleg. 

MamaE schreef op 10-10-2022 om 09:47:

Dit soort dingen moet je sowieso met de ouders bespreken. Het is voor een kind heel lullig om een cadeau te krijgen en het daarna weer in te moeten leveren omdat de ouders het kind nog te jong vinden of er niet klaar voor vinden of het simpelweg nog niet nodig vinden.
Dat je een bepaald apparaat over hebt, betekent niet dat dat automatisch een geschikt cadeau is voor een kind. Als je een nieuwe boormachine koopt, geef je de oude ook niet cadeau aan een kleuter 'omdat je die over hebt'.
Ik zou er als ouder allerminst van gecharmeerd zijn als iemand mijn kind een telefoon cadeau zou doen en zeker zonder overleg.

Hier sluit ik me bij aan. Ik zou dat ook niet gewaardeerd hebben als ouder zonder overleg. 

Kind 1 kreeg een telefoon halverwege groep 8, zodat we inderdaad nog een half jaar de tijd hadden om 'te oefenen' en mee te kijken op de basisschool waar iedereen bekend was. Ging prima, ze was wel de laatste zo'n beetje die een telefoon kreeg. Kind 2 kreeg telefoon halverwege groep 7. We hadden namelijk besloten onze eigen vaste lijn er uit te gooien, en te laat gerealiseerd dat dit dus op onze werkdagen, en als oudste nog niet thuis was betekende dat jongste niemand kon bereiken als nodig. Dat vonden we wel belangrijk, dus toen een telefoon aangeschaft. ging ook prima, hij heeft pas sinds halverwege de brugklas meer interesse in zijn telefoon. 

Battle-Royale schreef op 08-10-2022 om 16:41:

Hier vanaf zn 6e, wordt vooral gebruikt om spelletjes op te spelen of mij, mama of opa te bellen, whats app heb ik er niet opgezet

Verstandig... whats app hebben wij ook niet er op gezet

Bij ons krijgen ze een mobiele als ze naar groep 8 gaan. Dan kunnen ze een jaar oefenen (niet dat dat nodig is…) voor de middelbare. Nu hebben ze een horloge om mee te bellen als ze buiten gaan spelen. En thuis hebben ze een tablet.

Mijn zoon van 12 heeft toen hij 11 was een iPhone 6S gekregen voor z'n verjaardag van zijn oudere neef. Hij gaat volgend jaar naar de middelbare school. Ik geef hem dan een Tele2 Kinder Abbonement. Voor de jongere kids (9) en (7) nog geen mobiel, wel krijgen/kregen ze een iPod als ze 8 werden/worden. Deze zijn voor een mooie prijs aan te schaffen en voorkomt nog alle Social Media gevallen die nu nog onwenselijk en onnodig zijn. Wel is de iPod standaard uitgerust met iMessage. Hierop kunnen ze mij en m'n vrouw en enkele andere nabije familieleden berichten sturen. In de praktijk heeft onze oudste dit niet veel gedaan en dit zien we nu ook bij ons zoontje van 9 na een ruim jaar wederom terug. Ze gamen nog veel liever. Maar wij doen een iPod als leerproces (+ Hier kan muziek op worden geluisterd, YouTube videos worden bekeken, spelletjes gestuurd en dus berichten sturen zonder SimCard). Soort van mobiel (want makkelijker te verplaatsen dan een iPad of PlayStation), maar dan toch net anders en betaalbaarder!

Hangt een beetje af. Soms is het goed zodat de kinderen hun ouders kunnen contacteren als ze buiten zijn of hul nodig hebben. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.