Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tot welke leeftijd kinderen naar bed brengen?

Tor welke leeftijd brengen/brachten jullie je kinderen naar bed. Ik vind dat mijn dochter wel alleen naar bed kan. Ze is 11. Wat we nu doen is haar alleen naar boven laten gaan (tanden poetsen, pyjama aan en in bed gaan liggen) en dan nog even een kusje komen brengen. Maar wat is een gebruikelijke leeftijd om ook met het kusje komen brengen te stoppen?


tot kind het zelf niet meer wil

Wij doen het tot de kinderen zelf aangeven dat ze het niet meer willen. Onze 13-jarige wil nog steeds een knuffel voor het slapen. Onze 17-jarige heel soms nog. Maar die was ook wel een jaar of 15 denk ik, toen ze dat niet meer elke avond wilde.

Mijn dochter is het huis uit, maar als ze een weekend thuis is, wil ze ook nog ingestopt worden, "net als vroeger, he mama?". Dan moet ik het dekbed strak trekken en haar een kus op haar voorhoofd geven, want een kus van mama op die plek is magisch en houdt alle narigheid op afstand. 
Lekker blijven doen dus, tenzij je dochter er zelf geen zin meer in heeft.

Ik breng dochter van 12 en 14 nog elke avond naar bed. En ik denk zomaar dat dat nog een hele tijd zo blijft. 

Nou in ieder geval tot ze later naar bed gaan dan jij Maar verder zolang ze het nog willen. De één is daar eerder klaar mee dan de ander. 

Mijn 5-jarige gaat met een volwassene naar boven. De meeste taken doet hij zelf, maar met napoetsen en soms met wassen wordt hij nog wat geholpen. Daarna voorlezen en naar bed. Maar als hij mocht opblijven, dan gaat hij na het wassen naar beneden en zeggen we na een tijdje dat hij naar bed moet. Dan loopt hij zelf naar boven en gaan we dus niet meer mee.

De 6-jarige (bijna 7) gaat zelfstandig naar boven en maakt zichzelf klaar om naar bed te gaan. Als hij klaar is komt hij dat vertellen en loop ik mee voor een verhaaltje. Maar ook bij hem komt dat te vervallen na opblijven en loopt hij zelf naar boven.

Tot mijn kinderen het zelf niet meer willen. Waarom vind je dat ze daar wel 'oud genoeg' voor is? 

Op een gegeven moment ging zoonlief zelf pyjama aantrekken en tanden poetsen. Maar we deden altijd een naar-bed-gaan ritueeltje. Nog even knuffelen, stoeien, beetje gek doen. Denk dat zoon zomaar 15 à 16 was toen we daarmee geleidelijk aan stopten. En niet eens een bewuste keuze. Zoiets gebeurt gewoon.

Dymo schreef op 28-02-2022 om 15:49:

Mijn dochter is het huis uit, maar als ze een weekend thuis is, wil ze ook nog ingestopt worden, "net als vroeger, he mama?". Dan moet ik het dekbed strak trekken en haar een kus op haar voorhoofd geven, want een kus van mama op die plek is magisch en houdt alle narigheid op afstand.
Lekker blijven doen dus, tenzij je dochter er zelf geen zin meer in heeft.

Haha dit is wel next level. Wel heel erg lief

Waarom zou je ermee stoppen?

hier ook 2 tieners, 12 en 14. Met de oudste loop ik meestal niet meer naar zolder, maar ze komt wel altijd uitgebreid knuffelen en welterusten zeggen. En soms ga ik wel nog. Zoon van 12 soms wel, soms niet. Ervaring is hier wel dat er soms nog prachtige gesprekken op de bedrand ontstaan. Heerlijk, gewoon doen dus zou ik zeggen, zolang ze zelf willen. 

Tess

Dochter was ruim 9 toen ze af en toe alleen naar boven ging. Nu met 10 is het een beetje 50/50, soms vraagt ze 1 van ons en soms gaat ze alleen. Wel gaat ze altijd zelf tanden poetsen enz en dan komt ze of beneden ons een kusje geven of ze vraagt 1 van ons mee naar boven. Ik vind het een kleine moeite en als dochter het prettig vind zie ik niet in waarom niet even 1 van ons mee naar boven kan lopen. Ik kijk overigens ook elke avond nog bij d’r, voordat ik zelf naar bed ga. Geef haar dan ook altijd nog een kus.

mamatessa schreef op 28-02-2022 om 16:52:

hier ook 2 tieners, 12 en 14. Met de oudste loop ik meestal niet meer naar zolder, maar ze komt wel altijd uitgebreid knuffelen en welterusten zeggen. En soms ga ik wel nog. Zoon van 12 soms wel, soms niet. Ervaring is hier wel dat er soms nog prachtige gesprekken op de bedrand ontstaan. Heerlijk, gewoon doen dus zou ik zeggen, zolang ze zelf willen.

Tess

Dit dus. 

Hier ook nog iedere avond even langs de kamers, even checken hoe laat morgenochtend de wekkers* gaan en dan nog leuke gesprekken/ grapjes. 

Zolang ze het zelf nog willen hoef je er niet mee te stoppen.  

*Dat weten hoe laat de wekkers gaan is voor hun back-up. Als de wekker dan wordt uitgeslagen en de puber slaapt verder dan komt moeder je roepen. 

Dymo schreef op 28-02-2022 om 15:49:

Mijn dochter is het huis uit, maar als ze een weekend thuis is, wil ze ook nog ingestopt worden, "net als vroeger, he mama?". Dan moet ik het dekbed strak trekken en haar een kus op haar voorhoofd geven, want een kus van mama op die plek is magisch en houdt alle narigheid op afstand.
Lekker blijven doen dus, tenzij je dochter er zelf geen zin meer in heeft.

Ja hier precies hetzelfde 🙂

Ik denk dat mijn zoon een jaar of 10 was toen hij alleen naar bed ging. Zijn vriendje deed dat al en toen wilde hij ook zelf naar bed. Hij ging dan nog wel even lezen of tv kijken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.