Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Tot welke leeftijd kinderen naar bed brengen?

Tor welke leeftijd brengen/brachten jullie je kinderen naar bed. Ik vind dat mijn dochter wel alleen naar bed kan. Ze is 11. Wat we nu doen is haar alleen naar boven laten gaan (tanden poetsen, pyjama aan en in bed gaan liggen) en dan nog even een kusje komen brengen. Maar wat is een gebruikelijke leeftijd om ook met het kusje komen brengen te stoppen?


Ik ben zelf toen gestopt met mee naar boven gaan om om te kleden (tanden poetsen en douchen) toen kind daar teveel in ging klieren. Dag hielp want dat proces gaat nu veel sneller en hij is binnen een kwartier klaar dan nog wel even napoetsen.

Voorlezen vind ik nog leuk om te doen maar merk ook dat mijn zoon wel vaak zit te klieren, hij gaat dan andere dingen doen en mist een groot deel van het verhaal dan is het bij mij dus over gaat het boek dicht en is er heibel want dat wil hij niet. Maar tegenwoordig ben ik daar dus strikter in boek dicht en ik naar beneden en hij zijn nest in.

Decembermamma schreef op 01-03-2022 om 06:51:

Ik ben zelf toen gestopt met mee naar boven gaan om om te kleden (tanden poetsen en douchen) toen kind daar teveel in ging klieren. Dag hielp want dat proces gaat nu veel sneller en hij is binnen een kwartier klaar dan nog wel even napoetsen.

Voorlezen vind ik nog leuk om te doen maar merk ook dat mijn zoon wel vaak zit te klieren, hij gaat dan andere dingen doen en mist een groot deel van het verhaal dan is het bij mij dus over gaat het boek dicht en is er heibel want dat wil hij niet. Maar tegenwoordig ben ik daar dus strikter in boek dicht en ik naar beneden en hij zijn nest in.

Is dat klieren zoals jij het noemt niet een manier om op een andere manier aandacht te willen? Bijv even samen stoeien? Of emoties die dwars zitten en waarvoor hij aandacht wil? 

nee hoor daar maak ik namelijk ook altijd even tijd voor.

Ik breng mijn pubers, 13, 15 en 16 nog steeds een kusje als ze in bed liggen. Al gebeurt het steeds vaker dat ik eerder op bed lig en zij mij een kusje komen brengen.

Ik zou zeggen totdat het kind het niet meer wil. Ik laat mijn dochter wel alles zelf doen, maar bij tandenpoetsen doen we wel nog napoetsen. En nog voorlezen, soms leest ze zelf wat, we praten altijd even de dag door. Wat ze leuk vond, wat ze niet leuk vond. Zeker op de momenten dat ze het moeilijk heeft of dat we wat onenigheid hadden is het fijn om dat nog even uit te praten. 
Ik vind het echt heel erg als ouders zelfs geen welterusten meer zeggen. Je negeert je kind dan gewoon, dat vind ik echt heel erg.

Niet het hele draadje gelezen, maar ik heb het altijd aan kind overgelaten. Soms gebeurt het nu 'andersom'. Mijn ritme is dat ik vroeg opsta en vroeg naar bed ga. Als mijn man dan voor zijn werk in het buitenland zit, komt kind soms even bij mijn bed zitten om gezellig wat te kletsen voordat zij weer doorgaat aan haar huiswerk. Heerlijk hoor even dat momentje 1-op-1 voordat je gaat slapen.

Door de weeks komt ze naar beneden en geeft een knuffel en zegt welterusten. Iets later ga ik naar boven en breng haar nog een extra knuffel en kletsen we nog wat. In het weekend is het andersom  
 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.