Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Thuis lunchen met vegan klasgenootje wat kan wel en niet


LydiaDietz schreef op 20-08-2024 om 18:03:

[..]

Dit is ook een verkapte hulpvraag. Dit is een zeer ziekelijke manier van omgaan met voeding. En dit wordt door TO en andere reageerders hier weggezet als veganisme. Maar deze situatie gaat heel veel verder dan een veganistisch eetpatroon. Deze ouders gebruiken onder andere het veganisme om hun kind en zichzelf aan allerlei bizarre eetwensen te onderwerpen. Dan is het toch niet vreemd dat ik daar op aan sla? En dus ook vraag of we alsjeblieft niet kunnen doen alsof dit voor een veganist normaal gedrag is? Een veganist eet hele doorsnee dingen. En het is dus ook niet normaal dat een veganistisch opgevoed kind andermans broodtrommel gaat doorzoeken naar iets lekkers. Want veganistisch opgevoede kinderen eten hele normale dingen die een ander ook eet. Maar niet als je ook geen suiker mag en het eten ook niet bewerkt mag zijn. Als vleeseters geen suiker mogen, en hun voeding niet bewerkt mag zijn, blijft er voor hun ook bijzonder weinig over hoor.

Lees het hele topic nog een keer. Niemand die dit gedrag wegzet als veganisme!

Jij bent degene die dat steeds erbij haalt en anderen worden in de mond legt die ze niet gezegd hebben. 

Kan je daarmee stoppen? 

We weten nu allemaal wel wat veganisten normaliter zouden kunnen/ moeten eten. 

Bakblik schreef op 20-08-2024 om 17:16:

[..]

En waarom ben jij er zo op gebrand te vertellen dat vegan eten wel heel lekker is? De vraag van to gaat niet over het vegan op zich maar om hoe zij omgaat met het gevraag om kaas en vlees van het betreffende kind. To geeft hier en daar wat uitleg, vertelt dat ze sommige vegan opties zelf niet lekker vind en dat is het. Ze heeft nergens gezegd dat het ======die gore biologische suikervrije wortelpuree voor op brood is==== dat vul jij in voor haar dat maakt eerlijk discussiëren wel heel moeilijk. Kan je daar mee stoppen?

Jawel. TO beschrijft een hele ziekelijke manier van omgaan met voeding en noemt dat veganisme. Een beetje zoals dat ondervoede "vegan" jongetje uit Florida dat gestorven is. Verschrikkelijk. Dat jongetje kreeg enkel mango's, bananen en ander rauw fruit te eten. Waarom noemt men dit dan veganisme? 

Net als deze situatie. Vraagt een kind kaas. Dan zeg je een keer nee. En eet het een van de andere 10 dingen op tafel. Maar kind mag die andere dingen ook niet omdat er suiker in zit of het bewerkt is. Is het veganistische deel dan het grote probleem? 

En ik begin me dit gedurende dit topic persoonlijk aan te trekken omdat veganisme hier weer wordt weggezet als zijnde apart, extreem, ongezond, dwingend. Terwijl kind als het puur om veganisme gaat waarschijnlijk gewoon de helft van je belegla leeg kan eten. Ik vraag ouders nooit iets speciaals te kopen voor mijn kinderen als ze komen eten. Je hebt al heel veel in huis. 

Na de toevoeging over het karige dieet van het kind zou ik haar gewoon laten eten wat er op tafel staat en me er niet mee bemoeien. Als ze vraagt of het mag zeg je dat ze van jou alles mag eten. Dit is verwaarlozing, ondanks mogelijke goeie intenties van de ouders. Dit kind heeft gewoon honger.

LydiaDietz schreef op 20-08-2024 om 18:18:

[..]

Jawel. TO beschrijft een hele ziekelijke manier van omgaan met voeding en noemt dat veganisme. Een beetje zoals dat ondervoede "vegan" jongetje uit Florida dat gestorven is. Verschrikkelijk. Dat jongetje kreeg enkel mango's, bananen en ander rauw fruit te eten. Waarom noemt men dit dan veganisme?

Net als deze situatie. Vraagt een kind kaas. Dan zeg je een keer nee. En eet het een van de andere 10 dingen op tafel. Maar kind mag die andere dingen ook niet omdat er suiker in zit of het bewerkt is. Is het veganistische deel dan het grote probleem?

En ik begin me dit gedurende dit topic persoonlijk aan te trekken omdat veganisme hier weer wordt weggezet als zijnde apart, extreem, ongezond, dwingend. Terwijl kind als het puur om veganisme gaat waarschijnlijk gewoon de helft van je belegla leeg kan eten. Ik vraag ouders nooit iets speciaals te kopen voor mijn kinderen als ze komen eten. Je hebt al heel veel in huis.

Waarschijnlijk, omdat de ouders van dat kind dit zo hebben aangegeven benoemt zij het in haar eerste post vegan.

Ik lees nergens dat zij vegan wegzet als extreem, ongezond en dwingend. Ze vind sommige vegan opties zelf niet lekker en dat mag ze kan dat ook benoemen dat ze het niet in huis haalt, omdat niemand het wel eten. Daarmee demoniseert ze vegan toch niet.

De enige die dat erin leest ben jij. En in jouw reacties leg je mensen worden in de mond die ze niet hebben gezegd. Dat maakt een eerlijke discussie moeilijk. 

@LydoiaDietz.  Wees gerust. Echt iedereen hier weet dat Vegan niet synoniem staat voor kindermishandeling of ondervoeding.  
Niemand denkt dat

Bakblik schreef op 20-08-2024 om 18:34:

[..]

Waarschijnlijk, omdat de ouders van dat kind dit zo hebben aangegeven benoemt zij het in haar eerste post vegan.

Ik lees nergens dat zij vegan wegzet als extreem, ongezond en dwingend. Ze vind sommige vegan opties zelf niet lekker en dat mag ze kan dat ook benoemen dat ze het niet in huis haalt, omdat niemand het wel eten. Daarmee demoniseert ze vegan toch niet.

De enige die dat erin leest ben jij. En in jouw reacties leg je mensen worden in de mond die ze niet hebben gezegd. Dat maakt een eerlijke discussie moeilijk.

We blijven een beetje in cirkeltjes praten. En het is echt niet mijn bedoeling om een eerlijke discussie te bemoeilijken.

 Maar als ik in de titel lees over een veganistisch kind, ik in de OP lees over een veganistische opvoeding en vervolgens blijkt het wel heel veel verder te gaan dan dat. Een behoorlijk extreme, ongezonde en dwingende manier van met eten omgaan. Dan vind ik dat er gedaan wordt alsof veganisme dus gelijk staat aan die bizarre eetregels van betreffende ouders. Eigenlijk had de titel moeten zijn: hoe ga ik om met extreme eetregels van vriendje van mijn kind. 

Als het topic daadwerkelijk alleen over die kaas of worst zou gaan zou het een heel kort topic geweest zijn. Maar er blijkt hulpverlening aan te pas te komen, kind blijkt eten te willen stelen, kind wordt ondervoed. Dat komt echt niet omdat het kind geen plakje kaas mag. 

En omdat ik vaker lees dat kinderen vegetarisch/vegan opvoeden bijna gelijk staat aan kindermishandeling ga ik er misschien wel wat te hard in. Omdat dit topic in mijn ogen weer bijdraagt aan dat beeld van raar/extreem/ongezond. En het dus zeer weinig met veganisme te maken heeft. Maar het staat wel weer in de titel. 


absor schreef op 20-08-2024 om 18:49:

@LydoiaDietz. Wees gerust. Echt iedereen hier weet dat Vegan niet synoniem staat voor kindermishandeling of ondervoeding.
Niemand denkt dat

Wat lief dat je de moeite neemt om dat te benoemen. Zoals ik hierboven ook al schrijf ga ik er misschien wat te hard in.

Het gaat in dit topic niet alleen om een kind met speciale dieetwensen, maar om een kind dat echt ondervoed is en blijkbaar echt honger heeft (er zijn zorgen over en het kind steelt eten). Dit lijkt wel een raw food dieet ofzo. Wat vreselijk zielig en verdrietig voor dat kind. Ik zou dat kind van alles voorzetten en wijsmaken dat dat dingen zijn die dat kind mag aangezien dat kind wordt uitgehoord thuis. Of op een tafel dingen zetten en dat kind dat laten "stelen" en je hebt zogenaamd niets door.  En dat kind wat suikervrije vitamine gummies geven (lijken net echte snoepjes) kun je vinden op internet, bv yummie gums. Ik zou niet meewerken om dat kind verder uit te hongeren maar wel op een zodanige manier dat de ouders er niet achter komen. Dan is dit kind nog verder van huis. En geen lekkere dingen aan je eigen kinderen geven die dat kind niet mag. Dat is echt zielig. Of lekkere smoothie maken, bv van aardbeien spinazie met iets van (zogenaamde) vegan melk/yoghurt of water. Dat is heel lekker en een goede vitaminebom met ook wat eiwitten. Zo heb je nog heel veel recepten om lekkere smooties te maken die lekker zoet smaken en goed vullen. Dan gewoon zeggen tegen het kind dat het een gezonde vegan drankje is. Hoe meer vitaminen en vulling hoe beter voor dat arme kind.

Als het om een kind ging met gewoon bijzondere dieetwensen ging dan zou ik me natuurlijk wel aan de dieetwensen van de ouders houden. Dan was het anders geweest dan hier het geval is. 

LydiaDietz schreef op 20-08-2024 om 18:57:

[..]

Wat lief dat je de moeite neemt om dat te benoemen. Zoals ik hierboven ook al schrijf ga ik er misschien wat te hard in.

Gewoon vegan leven kan op de juiste manier heel lekker en ook gezond zijn. Bij dit kind is daar geen sprake van. Het lijkt eerder op een eenzijdig orthorectisch raw food dieet wat denk ik niet bepaald gezond is voor kinderen in de groei zoals aan dit kind te merken. 

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 13:42:

[..]

Ik weet wel dat school ook in gesprek is met ouders omdat er wel zorgen zijn. Kind is zeer mager en heel vaak ziek, kan ook niet meekomen met de gymles, en er zijn wat incidenten geweest voor de zomervakantie waarbij het kind bv naar de wc ging en dan op de gang eten uit broodtrommels pikte om in de wc op te eten; dat is zorgelijk gedrag maar daar is school mee bezig. Ik wil er hier echter niet een discussie van maken of vegan slecht is of niet. Ik ben geen arts noch voedingsdeskundige en de ene vegan ouder pakt het weer anders aan dan de andere.

Paar maanden geleden vierden wij het kinderfeestje van ons kind op een locatie waar lunch erbij zat en er was ook vegan opties zoals patat ( mocht niet ongezond), en vegan knakworst ( mocht ook niet want suiker), toen heb ik aangegeven dat ze dan zelf iets mee moesten geven en dat hebben ze toen ook gedaan, maar ja dat was weer de standaard lunch: bakje sla met wat komkommer en tomaat, wat ik dan ook wel weer wat lullig vond. Dat is de enige keer dat ik gezegd heb wil je echt geen patat, maar dat wilde ze niet. Maar ja moeder geeft ook altijd een heel kruisverhoor over wat er gegeten is dus ik vermoed dat ze dat ook niet durft.

Klinkt erg zorgelijk en doet mij denken aan orthorexia nervosa. Je zult als kind maar bij ouders met zulke ideeën over voedsel opgroeien.

Ik denk niet dat je hierover als medeouder een normaal gesprek kunt voeren met de ouders van het klasgenootje zij denken dat ze goed en gezond bezig zijn. Dit is echt voer voor professionals. Hopelijk is de school instaat om dit op de juiste manier op te pakken en door te sturen naar de juiste hulpverleners. 

Wat doe je dan als ouder van klasgenootje is je vraag. Je komt bij mij over als moeder waar veel mag en veel vriendjes welkom zijn aan je lunchtafel. Er staat voor iedereen wel wat geschikst op tafel. Ik zou gewoon zeggen aanvallen jongens neem wat je lekker vind en ik zou er niet op letten wie wat op zijn bord legt. Ik zou later geen actieve herinnering hebben aan wat welk kind gegeten heeft. Mijn huis mijn gastvrijheid 

Gingergirl

Gingergirl

20-08-2024 om 19:53 Topicstarter

LydiaDietz schreef op 20-08-2024 om 17:01:

[..]

Ah, komt hier dan toch de aap uit de mouw?

Ik hoef helemaal niemand op te dringen dat vegan toch echt wel heel lekker is. Maar als iemand doet alsof vegan alleen die gore biologische suikervrije wortelpuree voor op brood is dan wijs ik er wel graag op dat dat niet het geval is. En dat het dus niet zielig is dat kind vegan moet eten. Maar dat het probleem is dat het onbewerkt suikervrij karton moet zijn.

Die producten die ik "zo ophemel" zijn hele standaard producten waarvan men doorgaans niet eens weet dat het vegan is. Die heel veel mensen in hun kast hebben staan. Die niet bijzonder vegan zijn en waarvan veganisten verwachten dat anderen ze ook heus echt heel lekker vinden. Want dit stond al in de standaard voorraadkast voor de veganhype.

Ik vraag me af waarom jij er zo op gebrand bent dat het om een vegan eetpatroon gaat terwijl het voornamelijk de hagelslag, de ijsjes, de traktaties en o ja, ook kaas (helaas, die vegan versie haalt t niet bij het echte werk) en vleeswaren (mag kind sowieso niet want bewerkt) betreft.

Net wat bakblik schrijft; je verdraait nu wel heel erg de discussie, dat is niet echt eerlijk.

noch ik of iemand anders heeft in geen enkele post geschreven dat vegan eten;  gore- biologische-wortelpuree voor op brood is. Alleen jij schrijft dat! Dus ja, je mag ons er wel op wijzen maar het slaat kant noch wal want niemand beweerd dit. Wel heb ik aangegeven dat wij al diverse malen vegan opties hebben gekocht wat betreft vegan kaas en vleeswaren maar dat niemand hier dat lekker vond inclusief het betreffende kind niet. Dat vind ik zonde van het geld en de verspilling dus dat doe ik niet meer. Kijk de keuze is reuze tegenwoordig, dat klopt en wij zijn mensen die open staan om dingen te proberen en dat hebben we gedaan maar wij vinden het meeste van met name de vlees/ kaas-vervangende producten / sauzen/ zuivel echt niet lekker. Fijn dat jouw gezin dat wel lekker vindt.

Dat veel producten die heel gangbaar zijn ook vegan zijn is bekend ( staat tegenwoordig een vegan logo op, is onder tussen wel algemeen bekend) want ik schreef al dat we bv jam, hagelslag, humus, 100% pindakaas, tomaat, banaan, komkommer, guacamole etc gewoon in huis hebben dus zo onwetend zijn we niet.

Ik ben er verder ook helemaal niet op gebrand dat het om een vegan eetpatroon gaat, dat doet deze familie zelf: zij, inclusief het kind, noemen zichzelf immers vegan. Net zoals dat er mensen zijn die zich vegetarier noemen maar wel vis eten. Klopt ook niet en toch noemen ze zich zo. Niet alles zo zwaar maken hoor.

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 19:53:

[..]

Net wat bakblik schrijft; je verdraait nu wel heel erg de discussie, dat is niet echt eerlijk.

noch ik of iemand anders heeft in geen enkele post geschreven dat vegan eten; gore- biologische-wortelpuree voor op brood is. Alleen jij schrijft dat! Dus ja, je mag ons er wel op wijzen maar het slaat kant noch wal want niemand beweerd dit. Wel heb ik aangegeven dat wij al diverse malen vegan opties hebben gekocht wat betreft vegan kaas en vleeswaren maar dat niemand hier dat lekker vond inclusief het betreffende kind niet. Dat vind ik zonde van het geld en de verspilling dus dat doe ik niet meer. Kijk de keuze is reuze tegenwoordig, dat klopt en wij zijn mensen die open staan om dingen te proberen en dat hebben we gedaan maar wij vinden het meeste van met name de vlees/ kaas-vervangende producten / sauzen/ zuivel echt niet lekker. Fijn dat jouw gezin dat wel lekker vindt.

Dat veel producten die heel gangbaar zijn ook vegan zijn is bekend ( staat tegenwoordig een vegan logo op, is onder tussen wel algemeen bekend) want ik schreef al dat we bv jam, hagelslag, humus, 100% pindakaas, tomaat, banaan, komkommer, guacamole etc gewoon in huis hebben dus zo onwetend zijn we niet.

Ik ben er verder ook helemaal niet op gebrand dat het om een vegan eetpatroon gaat, dat doet deze familie zelf: zij, inclusief het kind, noemen zichzelf immers vegan. Net zoals dat er mensen zijn die zich vegetarier noemen maar wel vis eten. Klopt ook niet en toch noemen ze zich zo. Niet alles zo zwaar maken hoor.

Of je maakt het kind wijs dat het bv vegan kaas en vlees ed is terwijl je het kind gewoon stiekem de echte versie geeft en je zegt tegen jouw kinderen dat ze het moeten meespelen. Het gaat hier om een ondervoed kind met honger. 

Bij elke andere dieet voorkeur zou ik, net als Gingergirl, van alles doen om tegemoet te komen. Maar na alle berichten gelezen te hebben, kan ik alleen maar concluderen dat dit kind met de extreme dieet restricties door de ouders verwaarloosd/mishandeld wordt. Dat maakt het daadwerkelijke probleem net even wat anders. Want eigenlijk is de vraag dan: werk je mee aan de mishandelende eisen van de ouders? Uiteraard snap ik helemaal dat je in deze situatie terecht komt, want je merkt waarschijnlijk pas geleidelijk hoe absurd de eisen eigenlijk zijn. En dan ben je er al in meegegaan en denk je dat je je niet wil bemoeien met de opvoeding door anderen ouders. Maar eigenlijk zetten zij hun extreme controle op het eetgedrag van hun kind buitenshuis voort via jou.

In dit geval zou ik zeggen: ik werk er niet aan mee. En dat geeft dan twee opties: 1) of je zegt het tegen de ouders met als risico dat kind niet meer bij jullie mag komen, of 2) je zegt niks, zet het kind dingen voor en het mag zelf kiezen wat het eet (eventueel op zo'n manier dat je geen toezicht hebt op wat het kind pakt).

Ik denk dat ik voor optie 2 zou kiezen, omdat het kind anders geïsoleerd dreigt te raken. Als kind vraagt of het iets mag eten, zou ik dan voortaan zeggen: "hier in huis mag iedereen kiezen wat hij of zij eet van wat we op tafel zetten." Ik betwijfel of het kind het thuis zal vertellen, want het weet natuurlijk precies wat de ouders afkeuren.

de suggestie van Jorni vind ik ook een goede. Zo komt het kind niet in conflict.

Gingergirl schreef op 20-08-2024 om 19:53:

[..]

Net wat bakblik schrijft; je verdraait nu wel heel erg de discussie, dat is niet echt eerlijk.

noch ik of iemand anders heeft in geen enkele post geschreven dat vegan eten; gore- biologische-wortelpuree voor op brood is. Alleen jij schrijft dat! Dus ja, je mag ons er wel op wijzen maar het slaat kant noch wal want niemand beweerd dit. Wel heb ik aangegeven dat wij al diverse malen vegan opties hebben gekocht wat betreft vegan kaas en vleeswaren maar dat niemand hier dat lekker vond inclusief het betreffende kind niet. Dat vind ik zonde van het geld en de verspilling dus dat doe ik niet meer. Kijk de keuze is reuze tegenwoordig, dat klopt en wij zijn mensen die open staan om dingen te proberen en dat hebben we gedaan maar wij vinden het meeste van met name de vlees/ kaas-vervangende producten / sauzen/ zuivel echt niet lekker. Fijn dat jouw gezin dat wel lekker vindt.

Dat veel producten die heel gangbaar zijn ook vegan zijn is bekend ( staat tegenwoordig een vegan logo op, is onder tussen wel algemeen bekend) want ik schreef al dat we bv jam, hagelslag, humus, 100% pindakaas, tomaat, banaan, komkommer, guacamole etc gewoon in huis hebben dus zo onwetend zijn we niet.

Ik ben er verder ook helemaal niet op gebrand dat het om een vegan eetpatroon gaat, dat doet deze familie zijn: zij, inclusief het kind, noemen zichzelf immers vegan. Net zoals dat er mensen zijn die zich vegetarier noemen maar wel vis eten. Klopt ook niet en toch noemen ze zich zo. Niet alles zo zwaar maken hoor.

Je koopt idd veganistische vervangers en dat siert je. Maar het zijn idd niet de lekkerste producten want dat mag niet want suiker en bewerkt. Ik zeg nergens dat jij of een ander dat lekker moet vinden. Wij vinden dat thuis ook niet heel denderend. 

En jij hebt blijkbaar ook een hoop lekkere, gangbare producten die ook vegan zijn. Maar die mag kind niet eten. Dan is het toch niet gek dat ik concludeer dat het vegan punt dus niet zo heel belangrijk is. Want dat heb je gewoon ook op tafel staan maar dat mag kind niet. Dat is wat ik steeds probeer te zeggen.

En als je weet wat voor vooroordelen er allemaal zijn tov het vega(n) opvoeden van kinderen dan maak ik het inderdaad zwaar. En vind ik het vooral heel jammer dat in eerste instantie het veganistische aspect naar voren wordt geschoven. 

Maar goed. Deze discussie leidt ook weer af van het daadwerkelijke probleem. Je kind heeft een vriend(in) waar niet goed voor gezorgd wordt en hoe ga je daar mee om. Je een keer "vergissen", kind met een centje naar de super sturen om zelf iets uit te zoeken, monkeyplatter met veel verschillende hapjes.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.