Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Georgy

Georgy

01-02-2022 om 05:10

Snoep weggeven ideeën


Mevrouw75 schreef op 07-02-2022 om 12:25:

[..]

Dat was dus geen Sint Maarten en prima dat jij een trauma had van het opgedrongen oudejaarsgedoe, dat betekent natuurlijk niet dat het overal gaat zoals jij het moest.

Nee het was geen Sint Maarten maar wel hetzelfde concept alleen op een andere dag.
Trauma is een groot woord, maar dat gedwongen iets moeten doen omdat iedereen het leuk vindt, daar pas ik voor. Maar goed, ieder zijn ding.

Maar ik snap dus niet dat je je kind aan zoiets mee laat doen om het vervolgens allemaal weg te gooien. Doe dan niet mee of beperk het tot een aantal huizen.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

07-02-2022 om 12:49

MamaE schreef op 07-02-2022 om 12:47:

[..]

Nee het was geen Sint Maarten maar wel hetzelfde concept alleen op een andere dag.
Trauma is een groot woord, maar dat gedwongen iets moeten doen omdat iedereen het leuk vindt, daar pas ik voor. Maar goed, ieder zijn ding.

Maar ik snap dus niet dat je je kind aan zoiets mee laat doen om het vervolgens allemaal weg te gooien. Doe dan niet mee of beperk het tot een aantal huizen.

Zoiets als driekoningen? Ik deed er ook nooit aan mee en mn zoon ook niet. 

Chocoladeletters kunnen best gesmolten worden in de melk en ander (verpakt) snoep weggeven aan mensen die dit niet kunnen kopen (weggeefgroepen idd) of weggooien. Of eventueel meenemen naar het werk maar het ligt er dan wel aan of dit op prijs gesteld wordt. 

MamaE schreef op 07-02-2022 om 12:47:

[..]

Nee het was geen Sint Maarten maar wel hetzelfde concept alleen op een andere dag.
Trauma is een groot woord, maar dat gedwongen iets moeten doen omdat iedereen het leuk vindt, daar pas ik voor. Maar goed, ieder zijn ding.

Maar ik snap dus niet dat je je kind aan zoiets mee laat doen om het vervolgens allemaal weg te gooien. Doe dan niet mee of beperk het tot een aantal huizen.

He ik ben deze discussie niet gestart!

Georgy

Georgy

08-02-2022 om 03:49

Vwb het snoep/ lekkers dat binnenkomt: op onze verjaardagen bak of koop ik een taart en bij kinderfeestje en traktatie van mijn oudste die op school zit ook wat snoep maar het meerdendeel daarvan gaat niet in snoepdoos. sinterklaas twee keer een gevulde schoen en met sinterklaasvond speculaas en ander sint-lekkers maar dat mogen ze niet bewaren, rond kerst kerstkransjes uit boom. oud en nieuw oliebollen, traktaties die mijn oudste op school krijgt belanden in haar snoeppot, pasen tulband en chocolade paaseitjes en soms chocolade paashaas en verder als kinderen komen spelen een koekje. Verder koop ik geen snoep. Ze krijgen alleen limonade of appelsap bij feesten, bezoek of speelafspraakjes, anders melk of water.Af en toe bakken we zelf koekjes samen en die geven we vaak deels weg maar eten we ook op. Als je naar een activiteit gaat bijv Halowween kinderfeest of boerderijfeest op kinderboerderij dan is snoep ook een onderdeel, bijv cupcake versieren. In de zomer eten we ook wel eens een ijsje.
Het afgelopen half jaar mogen ze van mij elke dag één snoepje uit de snoeppot van de oudste. Dit is dus het potje waarin alles verzameld is met feesten en gelegenheden. De middelste, een peuter( inderdaad Kenfan) krijgt daaruit een pepernoot en anders een koekje uit onze eigen voorraad. 

Mijn man gaf dus aan dat hij dit niet meer wilde, niet elke dag snoep en dan liever bijv. met Sinterklaas op een dag zelf de hele schoen leeg eten en dan de schoen dus een stuk minder vult. De gewoonte van elke dag snoep is ontstaan omdat die snoeppot van mijn oudste nog steeds vol is van december en ook bij traktaties weer gespekt wordt. Hij raakt niet op lijkt het en ik dacht dan beter elke dag één snoepje dan houd je het beperkt ongeacht hoe vol hij is en mogelijk leren ze zichzelf daardoor beheersen. Ik vind het dus jammer als zo een schoen niet gevuld is of als er geen paaseitjes op tfel staan met pasen, dat hoort in mijn beleving echt bij de traditie. Het is dus een meningsverschil en ik zoek een manier om daaruit te komen.

Jammer dat er bij ons hier geen sint maarten en geen carnaval gevierd worden. Dit soort tradities verwarmen mijn hart, maar voor de hoeveelheid snoep is het inderdaad niet handig.

Georgy

Georgy

08-02-2022 om 03:56

Misschien voor de mensen die weinig met traditionele feesten hebben, een schoen met drie pepernoten is voor mij als een verjaardag zonder taart of een kaal huis met alleen meubels.

Wat versta je precies onder een gevulde schoen? Bedoel je dat de hele schoen vol snoep zit? Want dan snap ik dat er veel te veel is.
Bij mij betekent een gevulde schoen dat er iets in zit. Een boek, een grote chocolademunt (zo'n héle grote die je per stuk moet kopen), een badbruisbal. Maar zeker geen schoen afgetopt met snoep. Mijn kinderen zijn volwassen maar dit is wat de thuiswoners nog steeds krijgen.
Voor de gezelligheid staan er bloemen en kaarsen op tafel. Geen paaseitjes of ander snoep.
Ik denk dat je gezelligheid verwart met snoep en dat het echt in de hoeveelheden zit. Wij zijn hele grote snoepers maar ik herken helemaal niets van jouw problemen. Snoep staat samen met de andere snacks zoals gedroogd fruit, noten en koek op een plankje  in een kast. 

Georgy

Georgy

08-02-2022 om 05:13

Misschien heb je gelijk Fenyw. Ik laat je tip even bezinken. Het is wel maat 27 die gevuld is maar ik snap je punt. Het is wel een kunst om die gezelligheid/sfeer te creëren, ik moet er over nadenken hoe ik dat zelf zou doen.

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

08-02-2022 om 05:31

Georgy schreef op 08-02-2022 om 03:49:

Vwb het snoep/ lekkers dat binnenkomt: op onze verjaardagen bak of koop ik een taart en bij kinderfeestje en traktatie van mijn oudste die op school zit ook wat snoep maar het meerdendeel daarvan gaat niet in snoepdoos. sinterklaas twee keer een gevulde schoen en met sinterklaasvond speculaas en ander sint-lekkers maar dat mogen ze niet bewaren, rond kerst kerstkransjes uit boom. oud en nieuw oliebollen, traktaties die mijn oudste op school krijgt belanden in haar snoeppot, pasen tulband en chocolade paaseitjes en soms chocolade paashaas en verder als kinderen komen spelen een koekje. Verder koop ik geen snoep. Ze krijgen alleen limonade of appelsap bij feesten, bezoek of speelafspraakjes, anders melk of water.Af en toe bakken we zelf koekjes samen en die geven we vaak deels weg maar eten we ook op. Als je naar een activiteit gaat bijv Halowween kinderfeest of boerderijfeest op kinderboerderij dan is snoep ook een onderdeel, bijv cupcake versieren. In de zomer eten we ook wel eens een ijsje.
Het afgelopen half jaar mogen ze van mij elke dag één snoepje uit de snoeppot van de oudste. Dit is dus het potje waarin alles verzameld is met feesten en gelegenheden. De middelste, een peuter( inderdaad Kenfan) krijgt daaruit een pepernoot en anders een koekje uit onze eigen voorraad.

Mijn man gaf dus aan dat hij dit niet meer wilde, niet elke dag snoep en dan liever bijv. met Sinterklaas op een dag zelf de hele schoen leeg eten en dan de schoen dus een stuk minder vult. De gewoonte van elke dag snoep is ontstaan omdat die snoeppot van mijn oudste nog steeds vol is van december en ook bij traktaties weer gespekt wordt. Hij raakt niet op lijkt het en ik dacht dan beter elke dag één snoepje dan houd je het beperkt ongeacht hoe vol hij is en mogelijk leren ze zichzelf daardoor beheersen. Ik vind het dus jammer als zo een schoen niet gevuld is of als er geen paaseitjes op tfel staan met pasen, dat hoort in mijn beleving echt bij de traditie. Het is dus een meningsverschil en ik zoek een manier om daaruit te komen.

Jammer dat er bij ons hier geen sint maarten en geen carnaval gevierd worden. Dit soort tradities verwarmen mijn hart, maar voor de hoeveelheid snoep is het inderdaad niet handig.

Maar daar leren ze niks van toch?  

Georgy

Georgy

08-02-2022 om 06:14

Misschien leren ze meer van snoep in eigen beheer in plaats van dat je elke dag één snoepje geeft, bedoel je dat Bluefawn? Misschien wel, ik weet het niet. De kinderen van Bakblik die opgeleid is als diëtist kregen ook elke dag iets lekkers, maar ik weet niet of er ook uit onderzoek blijkt dat dit de beste methodiek is om kinderen goed met lekkers te leren omgaan oa voor in de toekomst. Het advies van bakblik was in ieder geval om als ouder het goede voorbeeld te geven en  kleine hoeveelheden tegelijk te eten ( als ik het goed begrepen heb). Dus misschien ook bij kinderen kleine hoeveelheden tegelijk geven? 

PristinePorpoise22

PristinePorpoise22

08-02-2022 om 06:26

Georgy schreef op 08-02-2022 om 06:14:

Misschien leren ze meer van snoep in eigen beheer in plaats van dat je elke dag één snoepje geeft, bedoel je dat Bluefawn? Misschien wel, ik weet het niet. De kinderen van Bakblik die opgeleid is als diëtist kregen ook elke dag iets lekkers, maar ik weet niet of er ook uit onderzoek blijkt dat dit de beste methodiek is om kinderen goed met lekkers te leren omgaan oa voor in de toekomst. Het advies van bakblik was in ieder geval om als ouder het goede voorbeeld te geven en kleine hoeveelheden tegelijk te eten ( als ik het goed begrepen heb). Dus misschien ook bij kinderen kleine hoeveelheden tegelijk geven?

Ik zou er sowieso niet te moeilijk over doen. Vroeger toen ik nog een kleine fawn was mochten wij bijv geen cola, we hadden wel altijd cola in huis maar dat was voor evt gasten. Wij kregen alleen glaasje cola bij speciale gelegenheden en dat heeft als gevolg gehad dat zowel mn zus en ik zodra we op onszelf woonden echt liters cola hebben weggeklokt en nog steeds drink ik bovenmatig veel cola, wij hebben dus niks geleerd van het geen cola drinken in onze jeugd, wij hebben alleen geleerd dat als er cola is dat die zo snel mogelijk op moet. Ik ben dus voor liever elke dag gedoseerd iets geven ipv geheelonthouding tenzij speciale gelegenheid.

Georgy schreef op 08-02-2022 om 06:14:

Misschien leren ze meer van snoep in eigen beheer in plaats van dat je elke dag één snoepje geeft, bedoel je dat Bluefawn? Misschien wel, ik weet het niet. De kinderen van Bakblik die opgeleid is als diëtist kregen ook elke dag iets lekkers, maar ik weet niet of er ook uit onderzoek blijkt dat dit de beste methodiek is om kinderen goed met lekkers te leren omgaan oa voor in de toekomst. Het advies van bakblik was in ieder geval om als ouder het goede voorbeeld te geven en kleine hoeveelheden tegelijk te eten ( als ik het goed begrepen heb). Dus misschien ook bij kinderen kleine hoeveelheden tegelijk geven?

Volgens mij willen jullie het te goed doen. En echt...dat schoen leeg eten in 1x...dat vraagt om vreetbuien want stel.het is niet op wat dan?


 

Georgy schreef op 08-02-2022 om 05:13:

Misschien heb je gelijk Fenyw. Ik laat je tip even bezinken. Het is wel maat 27 die gevuld is maar ik snap je punt. Het is wel een kunst om die gezelligheid/sfeer te creëren, ik moet er over nadenken hoe ik dat zelf zou doen.

Bij maat 27 zaten er 4-5 kruidnoten bij de tot piet verkleede mandarijn. Nu met maat 45 zitten er 4-6 pepernoten bij een paar sokken in de schoen.

Toen kwam er een kleine chocolade paashaas en een zakje paaseitjes, nu komen er 2 zakjes paaseitjes, of niet dit jaar ben ik bang want ik ga niet al in februari paaseieren kopen voor een feest dat pas midden april is. Een week van te voren is voor mij vroeg genoeg.

De sfeer komt door andere dingen. Rond Sinterklaas hingen (tot zoon in groep 8 zat) in de woonkamer allemaal pietjes in de lampen en stond er een grote Sinterklaas en Piet in de vensterbank.

Met Pasen gingen we altijd knutselen, van bloempotjes kipjes maken of eieren verven. Dan zette ik een tak met wat decoratie neer.

Wat Bleufawn schrijft herken ik wel. De half-brusjes van zoon mogen ook nauwelijks frisdrank van hun moeder die mijn beleid dan ook niet kan waarderen (1 fles in het weekend en op is op) waardoor de vader van het drietal het achter de rug van zijn vrouw voor zichzelf en de kinderen koopt en ze het in de auto op moeten drinken. Komen die bij mij gaat er gelijk 2 flessen door en zit mijn zoon hoofd schuddend het tafereel te bekijken met zijn glas water. Zodra ze binnen komen ergens begint het al: "mogen we cola?" Nog voor ze hun jas opgehangen hebben en je ze iets kunt aanbieden. 

Wat ik doe is dat ik niet alleen snoep bestempel als wat 'lekkers'. Als ik toen ze klein waren vroeg of ze wat lekkers wilden, kon dat ook luxe fruit zoals mango, lychee of worteltjes zijn. Verder kregen ze heel vaak 'apenhap'. Veel apen eten groente en fruit en dan hadden ze samen  één bord vol met paprika, tomaatjes, komkommer, appel enz enz. waar ze van af mochten pakken wat ze wilden. Vinden ze nu ze volwassen zijn nog steeds erg lekker.
Voor 1600 kregen ze geen snoep wat makkelijk was dan was de school net uit. 
Toetje als we dat hebben is een onderdeel van het eten en geen beloning omdat je bord leeg is.

Ik heb dit jaar een paar dagen na Sinterklaas de hele bak met pepernoten die over was op tafel gezet. Gezegd ga je gang en eind van de dag is restant de prullenbak in gegaan. Dit jaar koop ik zeker minder pepernoten maar ik had ook geen  zin in nog 3 maanden pepernoten in huis (en zelfbescherming want ik ben een mega snoeppot zelf al heb ik daarom bewust januari suikervrij gegeten en dat scheelt stuk nu)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.