Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Georgy

Georgy

01-02-2022 om 05:10

Snoep weggeven ideeën


Ysenda schreef op 08-02-2022 om 07:14:

[..]

Bij maat 27 zaten er 4-5 kruidnoten bij de tot piet verkleede mandarijn. Nu met maat 45 zitten er 4-6 pepernoten bij een paar sokken in de schoen.

Toen kwam er een kleine chocolade paashaas en een zakje paaseitjes, nu komen er 2 zakjes paaseitjes, of niet dit jaar ben ik bang want ik ga niet al in februari paaseieren kopen voor een feest dat pas midden april is. Een week van te voren is voor mij vroeg genoeg.

De sfeer komt door andere dingen. Rond Sinterklaas hingen (tot zoon in groep 8 zat) in de woonkamer allemaal pietjes in de lampen en stond er een grote Sinterklaas en Piet in de vensterbank.

Met Pasen gingen we altijd knutselen, van bloempotjes kipjes maken of eieren verven. Dan zette ik een tak met wat decoratie neer.

Wat Bleufawn schrijft herken ik wel. De half-brusjes van zoon mogen ook nauwelijks frisdrank van hun moeder die mijn beleid dan ook niet kan waarderen (1 fles in het weekend en op is op) waardoor de vader van het drietal het achter de rug van zijn vrouw voor zichzelf en de kinderen koopt en ze het in de auto op moeten drinken. Komen die bij mij gaat er gelijk 2 flessen door en zit mijn zoon hoofd schuddend het tafereel te bekijken met zijn glas water. Zodra ze binnen komen ergens begint het al: "mogen we cola?" Nog voor ze hun jas opgehangen hebben en je ze iets kunt aanbieden.



In de schoenen ging en gaat er hier niet veel snoep. Een netje chocolademuntjes per persoon en daar kan je heel lang mee doen. Ik heb de laatsten vorige week nog zien liggen in dochters "geheime" bewaarplaats voor persoonlijk lekkers, nu zijn ze op.

Dat deden wij inderdaad ook toen ze nog klein waren. Vanaf vrijdagavond bij het eten mocht er aan de cola begonnen worden, er was 1 liter in huis, en als het op was dan was het op. Bij het monteren van de eerste beugel moest volgens de orthodontist frisdrank ook op rantsoen maar toen ik vertelde hoe wij het deden vond hij dat prima. Inmiddels zijn de kinderen bijna 20 en 17 en zijn ze nog steeds tevreden met 1 liter koolzuurhoudend fris in het weekend. Buitend de deur weet ik niet wat ze drinken maar vaak hoor ik dat ze thee, koffie of water hebben gedronken.

Dochter heeft ook een passende groep vrienden om zich heen verzameld. Voor het vieren van haar verjaardag met 10 tot 12 vriendinnen haalde ik tijdens haar middelbare schooltijd 6 liter frisdrank (4,5 liter met koolzuur, 1,5 liter zonder) je wilt toch iets te kiezen aanbieden. Dan ging er nog geen 3 liter op, de meeste meiden gingen na 1 glas fris over op water en thee. Zoon heeft vrienden die wat meer frisdrank drinken en hij dus ook maar als hij vrijdagavond bij het eten met vrienden 3 cola op heeft dan is dat wel genoeg. Afgelopen weekend is er hier thuis geen fris gedronken. Ik denk toch echt dat dat te maken heeft met het feit dat ik het nooit echt verboden heb, op een doordeweekse verjaardag was er ook frisdrank bij uitzondering. Om mij heen zie ik het ook vaak, al die ouders die heel streng zijn en frisdrank en snoep bijna verbieden hebben kinderen die buitenshuis helemaal los gaan als ze de kans krijgen.

Volgens mij zijn jullie verkeerd bezig. Geef alleen zoveel per dag wat je in 1 dag kan opeten. Dus 10 pepernoten in een schoen is prima. Maar dat hoeft niet elke dag. Op een verjaardag eet jealles op. Hoogstens de dag erna nog iets. Natuurlijk ijs in de zomer. 

Geef wel elke dag 1 snoepje of koekje maar doe dat om half vier mét fruit. Dan heb je voor de tanden maar 1 zuurstoot. Jullie gaan er teveel gedoevan maken, het is dan niet meer normaal en dan wordt het veel te aantrekkelijk. 

Georgy schreef op 08-02-2022 om 03:56:

Misschien voor de mensen die weinig met traditionele feesten hebben, een schoen met drie pepernoten is voor mij als een verjaardag zonder taart of een kaal huis met alleen meubels.

Ik heb juist heel veel met tradities, maar in de schoen komen niet bakken met pepernoten, maar een muis en en kikker ofzo. En die mag kind meteen opeten. 

De hoeveelheid snoep komt bij jullie dus bovenop de gewone koekjes die jullie zelf in huis halen? En paaseitjes moet een grote bak zijn? dat hoeft toch niet meteen heel veel? Waarom mogen kinderen het snoep dat ze met Sint krijgen niet bewaren? 

chocoladeletter, als deze puur is, en hij ligt er in de zomer nog, dan worden er gewoon cakejes van gebakken. Kind blij, chocoladeletter op.

1 snoepje per dag, daar lig ik nou niet echt wakker van. 

Volgens mij zijn jullie echt niet verkeerd bezig qua hoeveelheid wat ze nu eten.
Een schoen hoeft niet tot aan de nok vol en het hoeven ook niet drie pepernoten te zijn. Een handje strooigoed is ook prima en dat hoeft niet op één dag op. Een traktatie kun je op school op eten of bewaren voor thuis. Je kunt ook zelf geen snoep meer kopen en het enkel doen met wat ze krijgen.
Van dagelijks één snoepje of koekje krijgen ze echt geen akelige ziektes hoor. En de tip van Suusje om het te combineren met fruit na schooltijd is een goede. 
Het beleid van nooit snoep behalve als het feest is en dan onbeperkt, dan krijg je eerder dat ze zich misselijk gaan eten, want ja, morgen mag het niet meer.

Bij schoenzetten krijgen ze altijd zoveel als ze in 1x op mogen eten of bijvoorbeeld twee verschillende dingen (pepernoten + een muis) waarbij ze 1 gelijk mogen op eten en de ander voor 's middags mogen bewaren. Gewoon op de dag zelf inderdaad. Schoen is wel gevuld want ze krijgen altijd een cadeautje in de schoen en dan dus naast het cadeautje iets lekkers. 
Soms krijgen ze dan nog wel lets buitenshuis wat ze meenemen maar dat gaat vaak echt om kleine hoeveelheden. Veel is ook gewoon ter plekke: op de opvang pepernoten bakken en die dan daar ook opeten. 
Chcocolade letter eten ze wel over meerdere keren verspreid.
Binnen een week na sint is alles altijd wel op, deels omdat ze dan ook zeker wel wat extra's eten (zeker met sint zelf) en deels omdat er geen enorme hoeveelheden binnen zijn gekomen. 

Overigens zou ik er vooral niet te krampachtig mee omgaan, elke dag iets lekkers en soms wat extra is prima, een dagje geen lekkers is ook prima als dat zo uitkomt. Het moet ook vooral geen obsessie worden. 

Hier in de schoen ging dat hetzelfde hoor alleen dan nog legde meneertje een en ander apart. Kreeg hij 2 muizen bewaarde hij de tweede voor een ander moment. Prima vind ik dat. Alleen wij kregen ook nog 2 bedrijfsfeestjes kun je natuurlijk voor kiezen om niet heen te gaan maar wij gingen wel gunden onze zoon dag feestje. Tja dan komt er nog weleens veel mee. Want dat snoep wat uitgedeeld wordt daar gaan ze vanuit dat die kinderen dat in 1 keer opeten, maar mijn zoon vind een chocolademunt voldoende dus de overige munten bewaart hij etc etc. Wij zien als voordeel dat we minder zelf.kopen.

Als er hier in de zomer een ijsje wordt gegeten is dat als vervanging van een ander eetmoment. Dus ipv 's middags koekje met limonade een ijsje of als toetje geen yoghurt met vla maar een ijsje.

O ja dat vaste eetmoment dat hebben we alleen bij ontbijt lunch en avondeten. Ik geef soms tussendoor weleens iets maar nooit een vast moment en al helemaal niet standaard.

Dus een ijsje is altijd even verwennen en bij heel warm weer op een vrije dag kunnen.er zomaar twee ijsjes uit de vriezer komen. Maar dat zijn nagenoeg altijd waterijsjes.

Georgy

Georgy

09-02-2022 om 06:46

Bedankt voor het meedenken en de ervaringen. Ik ga weer met mijn man in gesprek, want zijn wens om alleen met feest te snoepen heeft mogelijk tot gevolg dat ze juist meer gaan snoepen als ik het zo lees. En minder snoep dus met feestdagen. Ja die kikkers en muizen zijn leuk, leuker dan pepernoten als je moet kiezen. Je houdt dan wel wat over in het pakje. Misschien toch weggooien om onze eigen vreetbuien ( buiten het zich van de kinderen) te voorkomen. Het idee om snoep en fruit te combineren zodat je voor het gebit maar één tandzuurmoment hebt vind ik een goede. Ook om zo het idee dat alleen snoep lekker is te veranderen. Versieren met feestdagen ik altijd wel, bloemen en kaarsen geven denk ik wel nog extra sfeer. En misschien een mooitafelkleed. Frisdrank geven wij nu nooit om want ze krijgen het ook niet bij vriendjes en ze vragen alleen naar appelsap, dat is dan misschien ook beter om vaker appelsap te geven ipv alleen met feest of bezoek als ik de ervaringen zo lees. Het lijkt me wel lastig om geen afspraken te maken over tussendoortjes Decembermama, want ze vragen er de hele dag om, maar misschien neemt dat wel af na een tijdje. Ik denk ook dat als ik snoep of koek met fruit en noten geef dat ze altijd zullen blijven vragen naar snoep waardoor het lastig is om zonder afspraken een dagje geen snoep te doen en alleen “apenhap”. Tenzij het op is misschien, maar dan heb je heb je altijd het patroon van een aantal dagen snoep achter elkaar voor het gebit. Misschien is dat ook niet erg als je het eetmoment met fruit combineert. Wat ik me nog afvraag is wat dan een goed tussendoortjes moment  is, want de meeste kinderen die komen spelen zijn gewend om na schooltijd iets te krijgen en hebben dan ook honger en aan het eind van de middag hebben ze ook honger, maar dan heb je twee keer een zuuraanval. Misschien half vier dat zit precies middenin, maar of ze dat volhouden. Als ik het zo lees kan het wel.

Georgy

Georgy

09-02-2022 om 06:54

Wat ik me ook nog afvroeg is of het niet te veel Calorieën bij elkaar zijn voor een kind zo een combi van snoep, koek en fruit. Ik las dat het advies was 
niet meer dan 75 boven de 4 jaar te geven bij een tussendoortje. Nog eens na rekenen hoeveel dat dan ongeveer is. Of doe ik nu weer te ingewikkeld 

Je doet weer te ingewikkeld. Je gaat niet 8 druiven geven in plaats van 10 omdat je anders boven de 75 calorieën komt. 

Appelsap is nou ook bepaald niet suikerloos. Ik had altijd aanmaak in huis toen ze die leeftijd hadden.  Volgens het blik moet je dat 1:7 verdunnen maar 1:9 heeft het water ook nog smaak. Vruchtensuikers zijn ook gewoon suiker, die zijn niet beter dan toegevoegde suiker. 

Fruitsap, ongeacht of het vers of uit een pak is is helemaal niet zo gezond. De suikers zijn vrij als suiker uit een klontje in de thee.
Fruit is gezond omdat als je het eet ook de vezels die heel belangrijk zijn voor je darmen binnen krijgt, die zitten niet in sap.

Appelsap is een suikerbom, het wordt ook geadviseerd als energiedrank tijdens het sporten. Laat je ook niet in de luren leggen door Diksap, dat is net zo goed limonade siroop als Caravan Cevitan, met onverdund het hoogste suikergehalte per ml. Je kunt de appelsap prima aanlengen met water om het minder zoet te maken.

En het idee dat je kind jullie snaaibui, want ik vermoed dat het geen vreetbuien zijn (dan eet je echt veel meer dan 1 pak koek of chips, en je kan ook echt niet stoppen of het tegenhouden door het niet in huis te hebben), niet door heeft kan bij een kleuter misschien nog maar over een paar jaar hebben ze dat zeker wel in de smiezen hoe goed je je best ook doet om het te verhullen.

Georgy schreef op 09-02-2022 om 06:54:

Wat ik me ook nog afvroeg is of het niet te veel Calorieën bij elkaar zijn voor een kind zo een combi van snoep, koek en fruit. Ik las dat het advies was
niet meer dan 75 boven de 4 jaar te geven bij een tussendoortje. Nog eens na rekenen hoeveel dat dan ongeveer is. Of doe ik nu weer te ingewikkeld

Ja...je doet te ingewikkeld.  Als je op deze leeftijd al calorieën gaar tellen dan sla je door.

Laat het een beetje los...

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.