Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Georgy

Georgy

01-02-2022 om 05:10

Snoep weggeven ideeën


Jesse_1 schreef op 05-02-2022 om 11:06:

Tja, hier 3 kinderen met toch min of meer dezelfde opvoeding. Als we op vakantie gingen, dan gingen we vooraf naar Jamin of de snoepschepafdeling bij de supermarkt en mochten ze elk een puntzakje snoep scheppen naar keuze.
Bij de één is de zak al tijdens de heenreis op.
De ander eet enthousiast tijdens de heenreis, maar de laatste snoepjes zijn vaak op een gegeven moment vergeten en worden aan het eind van de vakantie weg gegooid.
En nummer 3... die selecteerde op een gegeven moment maar een zuinig zakje snoep en die at er ook amper van. Die hield vaak het meeste over ook .

Wat zegt dit nu over de manier waarop we onze kinderen hebben opgevoed / met snoep eten hebben leren omgaan?

Zo ging het bij ons vroeger idd ook. Ik was zoals nummer 3. En nummer 1 kon de hele vakantie zeuren om mijn snoep. Want 'het is niet eerlijk, Meesje heeft nog snoep en ik niet'. Exact de zelfde opvoeding en toch heel ander gedrag.

Ps. Ben jij mijn moeder? 😬

Ysenda schreef op 07-02-2022 om 10:28:

[..]

St Maarten is toch echt een feest. Dat dringen herken ik echt niet. Je gaat met 2-3 kinderen max naar een deur, belt aan, zingt een liedje en krijgt dan iets. Kan ook een mandarijn of een stuiver zijn. Bij de tandarts steevast een tubetje tandpasta of een tandenborstel, bij de snackbar een stukje frikadel of een bitterbal.

En natuurlijk wordt er in de klas een mooie lampion gemaakt en een liedje geleerd.

Het mooie is dat je daardoor ook een fijne overgang hebt naar Sinterklaas waardoor die periode korter is want die komt pas de zaterdag na St Maarten aan. Tot die tijd geen pepernoten, kruidnoten of ander sinterklaas gedoe.

In mijn tijd was dit dus vanuit de buurtvereniging met alle kinderen uit de buurt samen.
Dus je stond wel degelijk met 20-25 kinderen voor de deur. Je kreeg overal iets van snoep, behalve als je achteraan stond en het was op. Je ging ook zeker 100-150 huizen af dus het was echt een enorme berg wat er binnen kwam.
Het was dus ook niet met sint maarten maar met oudjaar. De traditie is inmiddels verwaterd doordat er veel mensen zijn komen wonen uit andere plaatsen die hier niet mee zijn opgegroeid en dat vind ik helemaal niet erg.

MamaE schreef op 07-02-2022 om 10:55:

[..]

In mijn tijd was dit dus vanuit de buurtvereniging met alle kinderen uit de buurt samen.
Dus je stond wel degelijk met 20-25 kinderen voor de deur. Je kreeg overal iets van snoep, behalve als je achteraan stond en het was op. Je ging ook zeker 100-150 huizen af dus het was echt een enorme berg wat er binnen kwam.
Het was dus ook niet met sint maarten maar met oudjaar. De traditie is inmiddels verwaterd doordat er veel mensen zijn komen wonen uit andere plaatsen die hier niet mee zijn opgegroeid en dat vind ik helemaal niet erg.

Je gaat dus nu iets onaardigs zeggen over St Maarten (leuren) terwijl je zelf een jeugdtrauma heeft over iets onduidelijks en lokaals met oudjaar waar je niet aan mee had willen doen? Jij denkt dat onze kinderen met St Maarten met tegenzin naar buiten gingen en dat we die verplicht bij 100 huizen lieten aanbellen als ze het na 5 huizen al zat waren? Serieus? 

MamaE schreef op 07-02-2022 om 10:55:

[..]

In mijn tijd was dit dus vanuit de buurtvereniging met alle kinderen uit de buurt samen.
Dus je stond wel degelijk met 20-25 kinderen voor de deur. Je kreeg overal iets van snoep, behalve als je achteraan stond en het was op. Je ging ook zeker 100-150 huizen af dus het was echt een enorme berg wat er binnen kwam.
Het was dus ook niet met sint maarten maar met oudjaar. De traditie is inmiddels verwaterd doordat er veel mensen zijn komen wonen uit andere plaatsen die hier niet mee zijn opgegroeid en dat vind ik helemaal niet erg.

Maar dat was dan geen sint Maarten. 

MamaE schreef op 07-02-2022 om 10:07:

Maar als iedereen voor zes personen snoep meeneemt, vreet je dus voor zes 


Waar. Maar mensen zijn ook bang om voor krenterig versleten te worden. Of voor zure nietsgunners. Of voor gezondheidsfreaks. Een zak minimarsen meenemen is dan makkelijker dan de sociale druk van sommige groepen trotseren. 

Met Sint Maarten was er niks maar het concept was exact hetzelfde: Je belt aan, zingt een liedje en krijgt snoep. En of je dat nu op 11-11 of 31-12 doet en of je dat met een hele groep samen doet of met het eigen gezin en of je nu vijf huizen of het halve dorp afgaat, dat gaat over de invulling, niet over het concept zelf.
En de meeste kinderen vonden het echt wel leuk hoor, ik was een beetje een apart kind.
Maar aanbellen bij huizen voor snoep beschouw ik als leuren.

Bestaat Driekoningen eigenlijk nog? Toen als kind zingend langs de deuren liep kreeg je geen snoep maar harde cash. Mijn vriendinnetje was de dochter van de plaatselijke huisarts, een goudmijn.

Sint Maarten vond ik als kind echt geweldig. Het was echt niet gedwongen of zo. Als ik niet had gewild hadden mijn ouders dat echt prima gevonden. Op een gegeven moment ga je ook alleen met vriendjes lopen. Leuker dan snoep vond ik als je bij een winkels een kleinigheidje kreeg (zoals een keer een klein popje, dat weet ik altijd nog.) Maar het snoep was uiteraard ook zeer welkom  

Met mijn eigen kinderen heb ik lang niet in st Maarten regio's gewoond dus minder die traditie gehad maar we hebben wel een paar keer gelopen. Met hele kleintjes gewoon een heel klein rondje, paar winkels en paar huizen. Dan zijn ze het ook wel zat. Met grote kleuters iets meer, meestal winkelcentrum en dan wat huizen in de buurt. Ja, dan komt er wel redelijk wat binnen maar ook weer niet zoveel dat je er in het voorjaar nog mee zit. 

Oudere kinderen gaan vaak met vriendjes en dan kunnen ze inderdaad wel fanatiek zijn qua hoeveelheden die ze binnenhalen. 

Met sinterklaas, kerst en pasen kopen we geen enorme hoeveelheden snoep en wat we kopen eten we gewoon in die periode op. Eigenlijk krijgen ze dan ook nooit echt heel veel buitenshuis dat hier dan binnenkomt. Wel bijvoorbeeld pepernoten op school maar dan eten ze het dan gelijk op school op maar niet dat ze allemaal snoep krijgen en mee naar huis nemen. Dat komt sowieso eigenlijk weinig voor. Ze krijgen wel regelmatig snoep ergens maar dat is eigenlijk altijd om ter plekke te eten. 

Leuren is vragen en zeuren om snoep. Ze kregen hier echt geen snoep als ze geen lampion hadden of geen liedje zongen. Je moet er wel wat voor teruggeven: een mooie lampion laten zien én een liedje zingen. Dáár krijgt een kind een snoepje voor. En als ik niet mee wil doen houd ik alles donker en doe ik de deur niet open. Doe ik wel mee zet ik een lampje neer en doe de verlichting aan. Als er op een avond 5x wordt aangebeld is dat hier al veel. 

Kerstin75 schreef op 07-02-2022 om 12:03:

Leuren is vragen en zeuren om snoep. Ze kregen hier echt geen snoep als ze geen lampion hadden of geen liedje zongen. Je moet er wel wat voor teruggeven: een mooie lampion laten zien én een liedje zingen. Dáár krijgt een kind een snoepje voor. En als ik niet mee wil doen houd ik alles donker en doe ik de deur niet open. Doe ik wel mee zet ik een lampje neer en doe de verlichting aan. Als er op een avond 5x wordt aangebeld is dat hier al veel.

Bij ons vroeger dus wel want er gingen zelfs al kinderen in buggy's mee die nog amper konden praten of zingen. Maar wel 100 snoepjes kregen terwijl ze twee waren.
Er werd destijds misschien twee keer aangebeld op een ochtend maar dan had je dus wel 20-25 kinderen per kind voor de deur staan.
Misschien had ik het iets anders moeten verwoorden. Ik snap best dat veel kinderen die traditie leuk vonden maar als ik terugkijk slaan de hoeveelheden echt nergens op.

Ik kreeg sowieso belachelijk veel snoep vroeger, ook thuis. Elke dag om tien uur/kleine pauze een koekje, na de lunch een snoepje, vaak ook nog een snoepje voor onderweg naar school (waarom? het was vijf minuten lopen en we hadden net gegeten en al snoep gehad), na school nog een snoepje of koekje en als kinderen zeiden dat ze niet konden kiezen mochten we er van mijn moeder twee (en dat wisten ze dus daar werd misbruik van gemaakt) en 's avonds ook nog iets van snoep. 

inevra schreef op 07-02-2022 om 11:26:

[..]


Waar. Maar mensen zijn ook bang om voor krenterig versleten te worden. Of voor zure nietsgunners. Of voor gezondheidsfreaks. Een zak minimarsen meenemen is dan makkelijker dan de sociale druk van sommige groepen trotseren.

Klopt. Tirannie van de meerderheid. Maar als je vijf kilometer gaat wandelen 'om gezond te doen' maar ondertussen een hele zak snoep wegwerkt heb je er niet zoveel aan.
Kind krijgt hier met gelegenheden echt wel wat lekkers mee, maar geen hele zak. 

MamaE schreef op 07-02-2022 om 10:18:

[..]

Nou ja, je gaat de hele buurt af om snoep alsof je thuis nooit wat krijgt. Ik ben er wel mee opgegroeid, maar dan met oudjaar. Ik had er als kind een vreselijke hekel aan. In de pleuriskou de hele buurt door en overal aanbellen voor snoep alsof je thuis nooit wat kreeg. Dan stond je daar met twintig kinderen voor een huis en iedereen stond te dringen om als eerste te zijn waardoor ik bijna altijd achteraan stond en soms was het dan ook gewoon op als ik aan de beurt was. Er gingen zelfs kinderen in buggy's mee en dan moesten die ouders met de buggy tussen al die andere kinderen door naar de deur waardoor er weer vijf buggy's met peuters over je tenen reden. En vervolgens moest de rest zich dan tussen het huis en de auto door de oprit op wurmen waardoor je bijna geplet werd.
Die kleintjes kregen ook altijd voorrang want dat 'hoorde zo' terwijl ze zelf nog amper konden praten laat staan zingen. Daar iets van vinden was uit den boze want dan was ik 'asociaal'. Ik moest meedoen van mijn ouders want 'anders heeft iedereen heel veel snoep behalve jij'. Zo rond mijn tiende ben ik ermee gestopt omdat ik echt niet meer wilde en dacht 'dan maar geen snoep'. Tot zover mijn leuren om snoep childhood trauma.

Dat was dus geen Sint Maarten en prima dat jij een trauma had van het opgedrongen oudejaarsgedoe, dat betekent natuurlijk niet dat het overal gaat zoals jij het moest. 

Ginevra schreef op 07-02-2022 om 11:26:

[..]


Waar. Maar mensen zijn ook bang om voor krenterig versleten te worden. Of voor zure nietsgunners. Of voor gezondheidsfreaks. Een zak minimarsen meenemen is dan makkelijker dan de sociale druk van sommige groepen trotseren.

En dus geef je een veelvoud aan minimarsen aan je kind mee, gooit het vervolgens in de vuilnisbak ‘want die kinderen krijgen áltijd teveel snoep’ en dan massaal roepen dat teveel snoepen niet goed is. Die logica ontgaat me echt. 

PriceyRook54

PriceyRook54

07-02-2022 om 12:38

Mijn god wat een ongelooflijk zeurtopic is dit geworden zeg 

Sint Maarten is hier volop gezelligheid met snoep en mandarijntjes.  Liedje zingen en iets uitzoeken. 

Die snoetjes van de kinderen als de buit bekeken werd. Lekker snoepje met warme chocolademelk en dan ging het in een mand. En dan werd af en toe wat uitgepakt. 

Maar ben ook allergisch voor die krampachtige ouders met vervangende fruitsnoepjes ala nicolette van dam of weet ik wat. Ik ben echt voor vinden van natuurlijke momenten om iets te bespreken.  Kinderen weten vaak heel goed wat wel of niet goed is. Dat wordt wel eens vergeten.  

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.