Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Georgy

Georgy

01-02-2022 om 05:10

Snoep weggeven ideeën


Alias1 schreef op 06-02-2022 om 11:44:

[..]

Ja, natuurlijk. Vers fruit en groenten bederven, dus die staan er niet veel want worden gelijk uitgedeeld. Appelmoes en chips is lang houdbaar, dus dat kun je in voorraad houden.

Scherp!

Plantenbak schreef op 06-02-2022 om 10:46:

Het is mij nog steeds niet duidelijk waar die enorme hoeveelheden snoep vandaan komen dat het zelfs weggegeven moet worden

Hoe vaak is dat dan? Waar komt al dat snoep vandaan?

Mij ook niet. Mijn kind haalt met Sint Maarten altijd een e-norme tas snoep op, krijgt dan wat met Sinterklaas en wat chocola in de boom met kerst en daar kan dan een half jaar van gesnoept worden, inclusief vriendjes die langskomen. Dat is dan ‘het koekje bij de thee’ en in het weekend ‘een chocolaatje bij je ‘koffie’.  Als een kind minder snoept dan de mijne is dat gewoon je jaarcontract snoep. Superhandig juist dat er verder gewoon niks meer in huis gehaald hoeft te worden. 

Mooi als je zo een voorraad kunt hebben. 
Zelf kan ik snoep in huis niet weerstaan en ‘moet het op’
Dat geldt ook voor een van mijn kinderen. De ander bewaarde idd gekregen snoep en vaak lag het er een jaar later nog. 

Die van ons krijgt snoep bij Halloween, rond Sinterklaas en met de avondvierdaagse. Dat snoep ligt vaak lang en beland uiteindelijk deels in de prullenbak.

waarom halen kinderen eigenlijk zovéél op bij Sint Maarten/Halloween als het toch in de vuilnisbak belandt? Dan kan je toch beter een kleiner rondje doen? Of met Sinterklaas/avondvierdaagse. Waarom geef je het dan? 
Ik vind het bespottelijk om dat allemaal maar in de vuilnisbak te flikkeren. Maar je merkt: ik kan slecht tegen verspilling. 

Mevrouw75 schreef op 07-02-2022 om 08:13:

waarom halen kinderen eigenlijk zovéél op bij Sint Maarten/Halloween als het toch in de vuilnisbak belandt? Dan kan je toch beter een kleiner rondje doen? Of met Sinterklaas/avondvierdaagse. Waarom geef je het dan?
Ik vind het bespottelijk om dat allemaal maar in de vuilnisbak te flikkeren. Maar je merkt: ik kan slecht tegen verspilling.

Weggooien van troep kan ik juist alleen maar toejuichen. Een ongezond leefpatroon is een bom onder ons zorgstelsel. Lijkt me juist goed om wat bewuster te zijn van wat we allemaal in onze mond stoppen.

RosaMontana schreef op 07-02-2022 om 08:41:

[..]

Weggooien van troep kan ik juist alleen maar toejuichen. Een ongezond leefpatroon is een bom onder ons zorgstelsel. Lijkt me juist goed om wat bewuster te zijn van wat we allemaal in onze mond stoppen.

Het is dan toch beter om te zorgen dat er geen troep in huis komt? Dan hoef je het niet weg te gooien. Want dat is inderdaad verspilling. 

Schemerlampje schreef op 07-02-2022 om 09:09:

[..]

Het is dan toch beter om te zorgen dat er geen troep in huis komt? Dan hoef je het niet weg te gooien. Want dat is inderdaad verspilling.

Precies. En dat staat ook gewoon in mijn bericht. Ik snap dat gewoon niet. Alsof als je snoep níet weggooit zakken snoep per week er doorheen jast ofzo. 

Wij hebben nóoit koekjes bij de thee, maar wel een chocoladeletter met sinterklaas en die doet dan dienst als ‘koekje bij de thee’. Al dat weggooispul haal je dan toch zelf in huis? Of je eigen basisvoorraad snoep is al groot en geef je nog meer met Sint en de avondvierdaagse  dan moet je gewoon minder in huis halen  

Ik snap het gewoon niet. 

Schemerlampje schreef op 07-02-2022 om 09:09:

[..]

Het is dan toch beter om te zorgen dat er geen troep in huis komt? Dan hoef je het niet weg te gooien. Want dat is inderdaad verspilling.

Inderdaad. Ofwel je kind gaat niet langs de deuren of een klein rondje of je eet het ook op. Hele bergen snoep binnenhalen om het weg te gooien is zonde. Zeg dan gewoon dat je niet hoeft of dat je kind al genoeg heeft.

Ik heb sowieso een hekel aan geleur aan de deuren om snoep. Gelukkig gebeurt dat hier niet.

Hier kwam regelmatig snoep vanuit anderen in huis, meegegeven van feestjes, of bij de avondvierdaagse etc.

Dat kan, maar dan kun je ook vriendelijk bedanken als je het aangeboden krijgt ipv het weg te gooien. Ik ben het echt met je eens dat er minder snoep uitgedeeld kan worden.
Op een kinderfeestje geef ik zelf nooit snoep mee, want ze hebben al genoeg lekkers gehad op het feestje zelf. Maar als mijn dochter het krijgt ga ik het niet afpakken en weggooien. Dan gaat het in de trommel en hoef ik zelf voorlopig niet te kopen.
De avondvierdaagse is echt een vreetfestijn. De bedoeling is dat het 'gezond' is maar ondertussen neemt iedereen snoep mee en dan extra veel, want ook om uit te delen. Maar als iedereen voor zes personen snoep meeneemt, vreet je dus voor zes personen.
Idem voor schoolreisjes en kampen.

MamaE schreef op 07-02-2022 om 09:42:

[..]

Inderdaad. Ofwel je kind gaat niet langs de deuren of een klein rondje of je eet het ook op. Hele bergen snoep binnenhalen om het weg te gooien is zonde. Zeg dan gewoon dat je niet hoeft of dat je kind al genoeg heeft.

Ik heb sowieso een hekel aan geleur aan de deuren om snoep. Gelukkig gebeurt dat hier niet.

leuren om snoep doe je niet op St Maarten maar in de rest van het jaar. Dat gebeurt hier dus niet. Op St Maarten wel. Dat kun je niet uitleggen als je daar niet mee bent opgegroeid maar dat is geen leuren. Dat is een feest. 

Kerstin75 schreef op 07-02-2022 om 10:07:

[..]

leuren om snoep doe je niet op St Maarten maar in de rest van het jaar. Dat gebeurt hier dus niet. Op St Maarten wel. Dat kun je niet uitleggen als je daar niet mee bent opgegroeid maar dat is geen leuren. Dat is een feest.

Nou ja, je gaat de hele buurt af om snoep alsof je thuis nooit wat krijgt. Ik ben er wel mee opgegroeid, maar dan met oudjaar. Ik had er als kind een vreselijke hekel aan. In de pleuriskou de hele buurt door en overal aanbellen voor snoep alsof je thuis nooit wat kreeg. Dan stond je daar met twintig kinderen voor een huis en iedereen stond te dringen om als eerste te zijn waardoor ik bijna altijd achteraan stond en soms was het dan ook gewoon op als ik aan de beurt was. Er gingen zelfs kinderen in buggy's mee en dan moesten die ouders met de buggy tussen al die andere kinderen door naar de deur waardoor er weer vijf buggy's met peuters over je tenen reden. En vervolgens moest de rest zich dan tussen het huis en de auto door de oprit op wurmen waardoor je bijna geplet werd.
Die kleintjes kregen ook altijd voorrang want dat 'hoorde zo' terwijl ze zelf nog amper konden praten laat staan zingen. Daar iets van vinden was uit den boze want dan was ik 'asociaal'. Ik moest meedoen van mijn ouders want 'anders heeft iedereen heel veel snoep behalve jij'. Zo rond mijn tiende ben ik ermee gestopt omdat ik echt niet meer wilde en dacht 'dan maar geen snoep'. Tot zover mijn leuren om snoep childhood trauma.

MamaE schreef op 07-02-2022 om 10:18:

[..]

Nou ja, je gaat de hele buurt af om snoep alsof je thuis nooit wat krijgt. Ik ben er wel mee opgegroeid, maar dan met oudjaar. Ik had er als kind een vreselijke hekel aan. In de pleuriskou de hele buurt door en overal aanbellen voor snoep alsof je thuis nooit wat kreeg. Dan stond je daar met twintig kinderen voor een huis en iedereen stond te dringen om als eerste te zijn waardoor ik bijna altijd achteraan stond en soms was het dan ook gewoon op als ik aan de beurt was. Er gingen zelfs kinderen in buggy's mee en dan moesten die ouders met de buggy tussen al die andere kinderen door naar de deur waardoor er weer vijf buggy's met peuters over je tenen reden. En vervolgens moest de rest zich dan tussen het huis en de auto door de oprit op wurmen waardoor je bijna geplet werd.
Die kleintjes kregen ook altijd voorrang want dat 'hoorde zo' terwijl ze zelf nog amper konden praten laat staan zingen. Daar iets van vinden was uit den boze want dan was ik 'asociaal'. Ik moest meedoen van mijn ouders want 'anders heeft iedereen heel veel snoep behalve jij'. Zo rond mijn tiende ben ik ermee gestopt omdat ik echt niet meer wilde en dacht 'dan maar geen snoep'. Tot zover mijn leuren om snoep childhood trauma.

St Maarten is toch echt een feest. Dat dringen herken ik echt niet. Je gaat met 2-3 kinderen max naar een deur, belt aan, zingt een liedje en krijgt dan iets.  Kan ook een mandarijn of een stuiver zijn. Bij de tandarts steevast een tubetje tandpasta of een tandenborstel, bij de snackbar een stukje frikadel of een bitterbal. 

En natuurlijk wordt er in de klas een mooie lampion gemaakt en een liedje geleerd. 

Het mooie is dat je daardoor ook een fijne overgang hebt naar Sinterklaas waardoor die periode korter is want die komt pas de zaterdag na St Maarten aan. Tot die tijd geen pepernoten, kruidnoten of ander sinterklaas gedoe. 

kenfan schreef op 05-02-2022 om 18:25:

[..]

Eens .Sowieso, waarom zou je iets dat je zelf te min vindt, waarvan je weet dat het slecht is, gaan doneren aan de voedselbank? Hoe kijk je dan tegen die mensen aan die daar komen als je jouw rotzooi daar dumpt? De gebitten van kinderen in arme gezinnen mogen wel naar de gallemiezen?

Vorig jaar was ik bij de voedselbank om een voorraad (onaangebroken )levensmiddelen van een onverwacht overleden familielid te brengen. Prima eten verder, maar te pijnlijk om in mijn eigen voorraadkast te stallen. Er stonden een paar kratjes met vers fruit en groenden, de dozen Lays en potten appelmoes stonden daarentegen torenhoog opgestapeld.

Ik vind het juist leuk om aan de voedselbank wat luxere artikelen of lekkere dingen te doneren. Hier zie je bij inzamelacties vooral de pakken huismerk pasta en rijst hoog opgestapeld. Ik geef dan duurdere chocolade, merkkoekjes of pasta in leuke vormpjes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.