Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op
Georgy

Georgy

01-02-2022 om 05:10

Snoep weggeven ideeën


Ysenda schreef op 04-02-2022 om 10:23:

[..]

ik zou het nog veel voorzichtiger willen stellen "Zou mogelijk kunnen leiden tot" want dat verband is nog steeds niet helemaal bewezen. Het is een risico factor, maar het zou best kunnen zijn dat een genetische factor de oorzaak is.

Ik en ook anderen hebben vooral moeite met de manier waarop je heel harde conclusies trekt en poneert uit heel zachte data.

Het is vooral heel pijnlijk voor mensen met diabetes en ouders van kinderen met diabetes. Het is echt niet fijn wat je om je oren krijgt als je 3 jarige diabetes blijkt te hebben, door stellingen zoals door jou geponeerd krijgen zij door anderen dan deskundigen de schuld van de diabetes van hun kinderen want ze zullen wel ongezond eten, te veel snoepen etc.

Ysenda, ik snap niet dat je dit blijft zeggen. 
Dat (hoogstwaarschijnlijke) oorzaken/risicofactoren van DM2 door mensen ten onrechte worden gekoppeld aan DM1 wil toch nog niet zeggen dat je die oorzaken/risicofactoren van DM2 niet meer serieus kunt nemen. 
Het een staat los van het ander. 
De verwarring ontstaat misschien omdat beide aandoeningen diabetes genoemd worden. 

Dan nog vind ik het altijd heel makkelijk om iemand ergens de schuld van te geven. Daar hou ik niet van en het is doorgaans ook niet helpend.
Maar dat neemt niet weg dat het goed is om naar oorzakelijke verbanden/ risicofactoren te kijken. Vooral preventief kun je dan heel wat betekenen, en dat kun je nu eenmaal het simpelste bij kinderen doen: goede gewoontes aanleren. 
Met stijgende cijfers obesitas en daaraan verwante aandoeningen zoals diabetes (2!) is het ook wel heel onverstandig om daarvan weg te kijken. 

Pinokkio schreef op 05-02-2022 om 09:24:

[..]

Ysenda, ik snap niet dat je dit blijft zeggen.
Dat (hoogstwaarschijnlijke) oorzaken/risicofactoren van DM2 door mensen ten onrechte worden gekoppeld aan DM1 wil toch nog niet zeggen dat je die oorzaken/risicofactoren van DM2 niet meer serieus kunt nemen.
Het een staat los van het ander.
De verwarring ontstaat misschien omdat beide aandoeningen diabetes genoemd worden.

Dan nog vind ik het altijd heel makkelijk om iemand ergens de schuld van te geven. Daar hou ik niet van en het is doorgaans ook niet helpend.
Maar dat neemt niet weg dat het goed is om naar oorzakelijke verbanden/ risicofactoren te kijken. Vooral preventief kun je dan heel wat betekenen, en dat kun je nu eenmaal het simpelste bij kinderen doen: goede gewoontes aanleren.
Met stijgende cijfers obesitas en daaraan verwante aandoeningen zoals diabetes (2!) is het ook wel heel onverstandig om daarvan weg te kijken.

Maar dit betekent toch niet dat je een paar snoepjes moet gaan uitbannen? 

Taartjes schreef op 05-02-2022 om 08:41:

Maar wil je dan losse snoepjes weggeven aan de voedselbank? Of stop je twee hele zakken snoep in de schoen? Je kan toch geen losse snoepjes weggeven?! Als je gewoon niet zoveel in de schoen geeft, hoeft ze toch ook niks weg te geven? Wat zijn de hoeveelheden die je per keer geeft dan? Ik krijg erg veel vragen van dit topic..

Ik ook. 

Her Halloweensnoep van onze zoon ligt er nog en eet hij af en toe wat van, chocolade sint is grotendeels in de vuilnisbak beland. Zoonlief altijd al af en toe een snoepje gegeven en als hij nu een zak snoep krijgt dan doet hij daar lang mee en soms gooit hij wat weg. Overigens deelt hij het ook simpelweg met bezoek enzo. Bij de buren gaat het anders, daar werden de kids verwend met een snoeptomaatje en van dat zelfgemaakt snoep van fruit enzo. Tja hun zakgeld gaat op aan zakken snoep en het snoep van het halloweenfeest werd op een bakje op het speelplein naar binnen gewerkt. 

Tja, hier 3 kinderen met toch min of meer dezelfde opvoeding. Als we op vakantie gingen, dan gingen we vooraf naar Jamin of de snoepschepafdeling bij de supermarkt en mochten ze elk een puntzakje snoep scheppen naar keuze.
Bij de één is de zak al tijdens de heenreis op.
De ander eet enthousiast tijdens de heenreis, maar de laatste snoepjes zijn vaak op een gegeven moment vergeten en worden aan het eind van de vakantie weg gegooid.
En nummer 3... die selecteerde op een gegeven moment maar een zuinig zakje snoep en die at er ook amper van. Die hield vaak het meeste over ook .

Wat zegt dit nu over de manier waarop we onze kinderen hebben opgevoed / met snoep eten hebben leren omgaan?

tja mijn zus en ik zijn ook hetzelfde opgevoed hebben alleen verschillende smaken. Mijn smaak lijkt erg op die van mijn moeder en die van mij zus op die van mijn vader. Ik leerde dus als ik mijn snoep wilde bewaren moest ik een super verstopplaats hebben want mijn "thuis voor de kinderen-"moeder vrat het mijne rustig tijdens schooltijd op.
Mijn vader niet.

Volgens mij is de kunst om ze minimaal te laten snoepen zonder leuke discussies, hippe praatjes of verplichte donatie aan de voedselbank. Koop per week wat ze mogen eten en als het op is is het op. 

Hoe meer nadruk je legt op het snoepen hoe ongezonder de relatie met snoep of lekkers wordt. Wij praten echt wel over gebit, snoepgoed, gezonde voeding maar dat zijn  natuurlijk momenten die niet gekoppeld zijn aan iets fysieks wat het kind in handen heeft. 

Pinokkio schreef op 05-02-2022 om 09:24:

[..]

Ysenda, ik snap niet dat je dit blijft zeggen.
Dat (hoogstwaarschijnlijke) oorzaken/risicofactoren van DM2 door mensen ten onrechte worden gekoppeld aan DM1 wil toch nog niet zeggen dat je die oorzaken/risicofactoren van DM2 niet meer serieus kunt nemen.

Er is geen direct verband tussen veel suiker eten en diabetes.  Dat verband is veel indirecter dan jouw conclusies steeds doen lijken.
Veel suiker kan een bijdrage zijn aan overgewicht maar ook dat hoeft niet perse zo te zijn.
Overgewicht is wel een risico voor het ontwikkelen van diabetes. Maar het ontwikkelen van overgewicht is ook al het gevolg van vele factoren. Er is niet een 1 op 1 verband.

Nogmaals het verband dat jij steeds heel stellig verkondigd is niet zo hard aangetoond.
Daarmee is jouw conclusie gewoon fout.

Siobhan schreef op 05-02-2022 om 16:02:

Volgens mij is de kunst om ze minimaal te laten snoepen zonder leuke discussies, hippe praatjes of verplichte donatie aan de voedselbank. 

Eens .Sowieso, waarom zou je iets dat je zelf te min vindt, waarvan je weet dat het slecht is,  gaan doneren aan de voedselbank?   Hoe kijk je dan tegen die mensen aan die daar komen  als je jouw rotzooi daar dumpt?  De gebitten van  kinderen  in arme gezinnen mogen wel naar de gallemiezen?  

Vorig jaar was ik bij de voedselbank om een voorraad (onaangebroken )levensmiddelen van een onverwacht overleden familielid te brengen. Prima eten verder, maar  te pijnlijk om in mijn eigen voorraadkast te stallen.  Er stonden een paar kratjes met vers fruit en groenden,  de dozen Lays en potten appelmoes stonden daarentegen torenhoog opgestapeld. 

En dat ja...de voedselbank mag wel snoepen 🤔. Leren delen kan ook op andere manieren. Onze kinderen leveren altijd speelgoed in voor de speelgoedbank. Ik laat ze kiezen waar armere kinderen nu mee mogen spelen.  En nee dat is geen oude meuk, maar leuke dingen.  

En eerlijk...als mijn ouders zo krampachtig over gekregen snoep hadden gedaan, dan had ik het niet verteld . Verstopt op mijn kamer en dan lekker eten.

Het is mij nog steeds niet duidelijk waar die enorme hoeveelheden snoep vandaan komen dat het zelfs weggegeven moet worden

Hoe vaak is dat dan? Waar komt al dat snoep vandaan?

Plantenbak schreef op 06-02-2022 om 10:46:

Het is mij nog steeds niet duidelijk waar die enorme hoeveelheden snoep vandaan komen dat het zelfs weggegeven moet worden

Hoe vaak is dat dan? Waar komt al dat snoep vandaan?

Als je je kinderen zonder snoep wil opvoeden is ieder spekkie er 1 teveel. 😜 Dan moet je dus weggeven

Lezend over snoep/koek ik ga koffie maken met daarbij een stuk appelcake. Het 3e stuk sinds vrijdag. Helemaal fout in het idee van dit topic maar wel intens lekker. 

Bakblik schreef op 06-02-2022 om 10:58:

[..]

Als je je kinderen zonder snoep wil opvoeden is ieder spekkie er 1 teveel. 😜 Dan moet je dus weggeven

Lezend over snoep/koek ik ga koffie maken met daarbij een stuk appelcake. Het 3e stuk sinds vrijdag. Helemaal fout in het idee van dit topic maar wel intens lekker.

Ooh heerlijk ...

kenfan schreef op 05-02-2022 om 18:25:

[..]Vorig jaar was ik bij de voedselbank om een voorraad (onaangebroken )levensmiddelen van een onverwacht overleden familielid te brengen. Prima eten verder, maar te pijnlijk om in mijn eigen voorraadkast te stallen. Er stonden een paar kratjes met vers fruit en groenden, de dozen Lays en potten appelmoes stonden daarentegen torenhoog opgestapeld.

Ja, natuurlijk. Vers fruit en groenten bederven, dus die staan er niet veel want worden gelijk uitgedeeld. Appelmoes en chips is lang houdbaar, dus dat kun je in voorraad houden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.