Loma
04-04-2025 om 13:16
School trip/expulsion from school?
Hi fellow parents
tldr: can a school expel a child for not attending an overnight school trip? Can home schooling be permitted if there no other schools with space in the area?
My child is 7 and attends a local school. Every spring the school organises overnight school trips. We have told the school that we don’t feel our child is ready for overnight trips yet.
In a meeting with the school director, we were told we are not welcome at the school if we are not going to allow our child to attend these trips, and that our child could be expelled from the school.
Is this a legitimate threat? Can a child really be expelled for not attending an overnight trip in the Netherlands?
Even if the answer to the above is no or probably not. I feel this has soured the relationship. We are looking at other school in our area. But regrettably they are all full. Is homeschooling permitted in these situations whereby the school is threatening to expel and there are no other schools in the area with space?
Thanks in advance,

Daglichtlamp
04-04-2025 om 13:28
Ik denk dat school hier zijn hand overspeelt. Verwijdering van school is een hele zware maatregel. Alleen spijbelen van een schoolreisje is daarvoor echt niet genoeg onderbouwing. En nee, dit is niet genoeg om vrijstelling te krijgen van de leerplicht (die in Nederland eigenlijk schoolplicht is). Mogelijk krijg je wel te maken met de leerplichtambtenaar als je je kind thuis houdt, maar die geeft hoogstens een boete.

mikado123
04-04-2025 om 13:38
ik kan me niet voorstellen dat als een jong kind niet meegaat met een schoolreisje met een overnachting (om welke legitieme reden dan ook), dat leerplicht dan in actie komt. op het VO hebben we ook genoeg leerlingen die niet willen of kunnen met de meerdaagse excursie. die krijgen dan een aangepast/ander programma aangeboden, want het is wel lestijd.

Loma
04-04-2025 om 14:11
Daglichtlamp schreef op 04-04-2025 om 13:28:
Ik denk dat school hier zijn hand overspeelt. Verwijdering van school is een hele zware maatregel. Alleen spijbelen van een schoolreisje is daarvoor echt niet genoeg onderbouwing. En nee, dit is niet genoeg om vrijstelling te krijgen van de leerplicht (die in Nederland eigenlijk schoolplicht is). Mogelijk krijg je wel te maken met de leerplichtambtenaar als je je kind thuis houdt, maar die geeft hoogstens een boete.
Thank you for your response. We also felt it was quite a dramatic statement but were not sure if there was some rule we were overlooking. We are ok for child to go into school and join another class while her group is on their trip. So hopefully we don’t have to deal with a truancy issue. But I would prefer she didn’t go at all. Only because we had bad experience last year with the teachers in her new class making snide comments about her and making her feel uncomfortable in their class.
Sorry my Dutch is not good I used google translate
Bedankt voor je reactie. Wij vonden het ook een vrij dramatische uitspraak, maar waren niet zeker of er misschien een regel was die we over het hoofd zagen. We vinden het prima dat ons kind naar school gaat en zich bij een andere klas voegt terwijl haar groep op reis is. Dus hopelijk hoeven we ons geen zorgen te maken over een leerplichtkwestie. Maar ik zou liever hebben dat ze helemaal niet gaat. Alleen omdat we vorig jaar een slechte ervaring hebben gehad met de leraren in haar nieuwe klas, die nare opmerkingen over haar maakten en haar ongemakkelijk lieten voelen in hun klas.

Loma
04-04-2025 om 14:12
Rosehip schreef op 04-04-2025 om 13:40:
Is dit een school in Nederland?
Ja Amsterdam

AnnaPollewop
04-04-2025 om 14:27
Loma schreef op 04-04-2025 om 14:12:
[..]
Ja Amsterdam
Bepaald type school? Vrije school of zo? Ik vind een overnachting met 7-jarigen wel wat overdreven.

Kersje
04-04-2025 om 14:37
Loma schreef op 04-04-2025 om 14:11:
[..]
Dus hopelijk hoeven we ons geen zorgen te maken over een leerplichtkwestie. Maar ik zou liever hebben dat ze helemaal niet gaat. Alleen omdat we vorig jaar een slechte ervaring hebben gehad met de leraren in haar nieuwe klas, die nare opmerkingen over haar maakten en haar ongemakkelijk lieten voelen in hun klas.
Jullie hebben 1 nare ervaring gehad, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd zo gaat natuurlijk. Helemaal niet gaan lijkt mij geen juiste actie, ook vanwege de leerplicht. Mocht dit weer vervelend lopen, dan kun je daarvan melding maken bij de school.
Wat hebben jullie vorig jaar ondernomen na die nare ervaring?

Kimdekim
04-04-2025 om 14:44
Kan je het kind niet brengen en dan voor de nacht weer ophalen zodat je goodwill laat zien en tot een compromis komt. Ik had mijn 7 jarige zoon ook niet meegestuurd op een logeerpartij met school. Dat was echt niks voor hem. Het lijkt ook echt heel raar als je daarom geschorst wordt.

Rosehip
04-04-2025 om 14:44
Ik kan me bijna niet voorstellen dat een overnachting verplicht gesteld kan worden.
En nog minder dat je daarom van school gestuurd kan worden.

Mugske
04-04-2025 om 14:52
als een kind niet meegaat op bijv schoolreis of kamp, dan wordt het kind wel op school verwacht. Verplichten mee te gaan kan niet (zeker niet bij activiteit buiten reguliere schooltijden). Bij mijn dochter op school werken deze kinderen dan in een andere klas, zijn altijd wel kinderen die niet meegaan op kamp (kamp is hier vanaf groep 6).

Loma
04-04-2025 om 15:13
AnnaPollewop schreef op 04-04-2025 om 14:27:
[..]
Bepaald type school? Vrije school of zo? Ik vind een overnachting met 7-jarigen wel wat overdreven.
Regular school. I agree, 7 (at least for us) is a little young. I’m not against school trips at all, but our child is still quite emotionally/mentally young.
Reguliere school. Ik ben het ermee eens, 7 (tenzij voor ons) is een beetje jong. Ik ben helemaal niet tegen schoolreisjes, maar ons kind is nog vrij emotioneel/mentaal jong.

Loma
04-04-2025 om 15:28
Kersje schreef op 04-04-2025 om 14:37:
[..]
Jullie hebben 1 nare ervaring gehad, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd zo gaat natuurlijk. Helemaal niet gaan lijkt mij geen juiste actie, ook vanwege de leerplicht. Mocht dit weer vervelend lopen, dan kun je daarvan melding maken bij de school.
Wat hebben jullie vorig jaar ondernomen na die nare ervaring?
We didn’t take any action last year. We just tried to cheer her up and coach her through the emotions. It was quite difficult and I felt like the school was worsening the situation.
I will send her to school this year. I will follow up if any of the teachers are unwelcoming. But honestly it’s exhausting. A teacher should know not to make a child feel rejected or unwelcome. That’s basic human decency.
We hebben vorig jaar geen actie ondernomen. We hebben gewoon geprobeerd haar op te beuren en haar door de emoties te coachen. Het was behoorlijk moeilijk en ik had het gevoel dat de school de situatie verergerde.
Ik zal haar dit jaar naar school sturen. Ik zal opvolgen als een van de leraren onvriendelijk is. Maar eerlijk gezegd, het is vermoeiend. Een leraar zou moeten weten dat je een kind niet het gevoel mag geven dat het afgewezen of niet welkom is. Dat is basis menselijke beleefdheid.

Loma
04-04-2025 om 15:34
Kimdekim schreef op 04-04-2025 om 14:44:
Kan je het kind niet brengen en dan voor de nacht weer ophalen zodat je goodwill laat zien en tot een compromis komt. Ik had mijn 7 jarige zoon ook niet meegestuurd op een logeerpartij met school. Dat was echt niks voor hem. Het lijkt ook echt heel raar als je daarom geschorst wordt.
The location of the trip is a bit far but we were prepared to try that option. But the first words out of the directors mouth were literally what I wrote above. Subsequently my partner felt this was a red flag, and nothing good can come from coercion.
What started as us feeling like our child just isn’t ready yet for an overnight trip. Has quickly turned into reservations about the ethics of the director and school.
De locatie van de reis is een beetje ver, maar we waren bereid die optie te proberen. Maar de eerste woorden die uit de mond van de directeur kwamen, waren letterlijk wat ik hierboven schreef. Vervolgens voelde mijn partner dit als een waarschuwingssignaal, en er kan niets goeds komen van dwang.
Wat begon als het gevoel dat ons kind gewoon nog niet klaar is voor een overnachtingsreis, is snel veranderd in twijfels over de ethiek van de directeur en de school

Kersje
04-04-2025 om 15:41
Loma schreef op 04-04-2025 om 15:28:
[..]
We hebben vorig jaar geen actie ondernomen. We hebben gewoon geprobeerd haar op te beuren en haar door de emoties te coachen. Het was behoorlijk moeilijk en ik had het gevoel dat de school de situatie verergerde.
Ik zal haar dit jaar naar school sturen. Ik zal opvolgen als een van de leraren onvriendelijk is. Maar eerlijk gezegd, het is vermoeiend. Een leraar zou moeten weten dat je een kind niet het gevoel mag geven dat het afgewezen of niet welkom is. Dat is basis menselijke beleefdheid.
Goed dat jullie haar hebben proberen op te beuren, maar wel jammer dat jullie niet het gesprek met de school en/of leraar zijn aangegaan.
Misschien heeft de leraar haar juist extra aandacht gegeven zodat zij zich welkom voelde, maar heeft je dochter dit verkeerd geïnterpreteerd. Het is namelijk ook best lastig, voor een leerling, een dag in een andere klas door te brengen. Toch wel een gemiste kans niet het gesprek gezamenlijk aan te zijn gegaan, juist voor toekomstige situaties zoals nu.
Jij stelt, zoals ik het nu lees in je laatste zin, dat de leraar haar bewust heeft afgewezen of een niet-welkom-gevoel heeft gegeven, terwijl zijn intenties mss heel anders waren.

Loma
04-04-2025 om 15:43
Thank you everyone for your thoughtful responses.
I think I have my answer - the school cannot reasonably suspend a student for not attending an overnight trip.
My child will still have to attend school during the time of the trip.
No home schooling or unscheduled absence.
I will have to follow up with school if I have further issues of teachers being unfriendly if my child is assigned their class for the duration of the trip time.
Bedankt iedereen voor jullie doordachte reacties.
Ik denk dat ik mijn antwoord heb - de school kan een leerling niet op redelijke gronden schorsen voor het niet deelnemen aan een overnachtingsreis.
Mijn kind moet nog steeds naar school tijdens de periode van de reis.
Geen thuisonderwijs of ongeplande afwezigheid.
Ik zal contact opnemen met de school als ik verdere problemen heb met leraren die onvriendelijk zijn, als mijn kind tijdens de reisperiode in hun klas wordt geplaatst