Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Niet willen slapen op vakantie


Nou ja... heel eerlijk? Ik heb 5 kinderen.... En die wisten opdieleeftijd dat papa en mama ook vakantie hadden.... Dus na 21 uur was het stil.... De disco op camping: op zaterdagavond helemaal leuk. Maar zeker niet iedere avond. 

Weet je:  je hoeftniet de beste vrienden metje kinderen te zijn....

zo te lezen wil zoon sowieso niet zo best slapen. En vorig jaar op vakantie ging het ook al mis.

Wat verwacht je nou van de mensen hier? En wat verwacht je van je zoon? 

Bizar hoor, je zou nog kunnen proberen hem een boek te geven en papier en potloden. "Je blijft in je slaapkamer, je mag lezen, op dat papier tekenen of slapen tot we je weer komen halen."

Ted68 schreef op 27-07-2024 om 10:58:

Nou ja... heel eerlijk? Ik heb 5 kinderen.... En die wisten opdieleeftijd dat papa en mama ook vakantie hadden.... Dus na 21 uur was het stil.... De disco op camping: op zaterdagavond helemaal leuk. Maar zeker niet iedere avond.

Weet je: je hoeftniet de beste vrienden metje kinderen te zijn....

Tja, ik heb er een die nooit heeft geluisterd en die ik waarschijnlijk dood had moeten slaan om haar te laten doen wat ik wilde. Ze liep niet te klieren hoor, ging gewoon lekker haar eigen gang, maar dus wel een heel eigenzinnig type. Dan geldt pick your battles.

Die heb ik ook,en die ging met lego, boek, autootjes en al naar bed.... En doodslaan????

Ted68 schreef op 27-07-2024 om 10:58:

Nou ja... heel eerlijk? Ik heb 5 kinderen.... En die wisten opdieleeftijd dat papa en mama ook vakantie hadden.... Dus na 21 uur was het stil.... De disco op camping: op zaterdagavond helemaal leuk. Maar zeker niet iedere avond.

Weet je: je hoeftniet de beste vrienden metje kinderen te zijn....

Jawel, maar wat bij jouw kinderen werkt, wil niet bij alle kinderen werken ben ik inmiddels wel achter. Mijn kinderen waren ook redelijk 'braaf' met wat uitleg waarom ze nu lekker moesten gaan slapen, dat wij daar zaten en ook zo zouden gaan slapen en dan alvast verzinnen wat voor leuks we morgen gingen doen, werkte wel bij hun. Echter mijn broer heeft 3 kinderen waarvan er eentje echt een 'rebel' is, daar kan je tegen zeggen wat je wil. (lief, uitleggen, dreigen, boos worden, enz) maar hij trekt zijn eigen plan. Beetje zoals het kind van TO, dus ja, daarvan heeft hij de gebruiksaanwijzing nog niet ontdekt (zijn andere 2 zijn veel meegaander) 
Ik zou doen wat ik hier al bij een ander las, meer van 'laat maar aanrommelen' het is vakantie, laat hem zijn eigen tijd maar bepalen (zo lang hij maar in de buurt van het huisje/tent blijft) en als wij gaan slapen moet hij wel naar binnen, als hij dan nog weg zou lopen dan zou ik desnoods voor de deur gaan liggen met mijn bed (je wilt toch niet dat je kind  in een dwarse bui verdwaalt/de camping afloopt) 

Ted68 schreef op 27-07-2024 om 11:04:

Die heb ik ook,en die ging met lego, boek, autootjes en al naar bed.... En doodslaan????

Offtopic, ik had het in het andere topic over fatbikes over: van het asfalt schrapen. Ik merk dat er hier regelmatig erg zwartwit wordt gelezen en/of sarcasme niet wordt begrepen of foutief wordt geïnterpreteerd. De comments die dáár dan weer op volgen zijn overigens ook niet mals en die worden dan weer geliked.

Anyway, ik denk niet dat ze binnenkort voor het gerecht staat. Wel dat ze dusdanig eigenzinnige kinderen heeft ( ik ook) waarbij gewoon " ff luisteren omdat ik het zeg" niet het gewenste effect heeft.

Max88 schreef op 27-07-2024 om 11:10:

[..]

Offtopic, ik had het in het andere topic over fatbikes over: van het asfalt schrapen. Ik merk dat er hier regelmatig erg zwartwit wordt gelezen en/of sarcasme niet wordt begrepen of foutief wordt geïnterpreteerd. De comments die dáár dan weer op volgen zijn overigens ook niet mals en die worden dan weer geliked.

Anyway, ik denk niet dat ze binnenkort voor het gerecht staat. Wel dat ze dusdanig eigenzinnige kinderen heeft ( ik ook) waarbij gewoon " ff luisteren omdat ik het zeg" niet het gewenste effect heeft.

Uiteraard heb ik haar nooit geslagen. Andersom wel en hard ook. Uiteindelijk is het goed gekomen, vanaf een jaar of 10 gingen de scherpe randjes eraf, maar het is nog steeds een temperamentvolle eigenzinnige dame. Super behulpzaam en attent, maar als ze iets niet wil kun je op je kop gaan staan, maar gebeurt het niet.

Je kunt 2 dingen doen

- Kind duidelijk maken dat jij de ouder bent en dat hij om X tijdstip op zijn slaapkamer is. Wat hij daar verder doet moet hij zelf weten maar hij mag er onder geen beding uitkomen. Drinken, wc etc kan allemaal voor die tijd. Uiteindelijk zal hij vanzelf in slaap komen. Bij iedere poging om eruit te komen (aandacht vragen) stuur je hem direct weer terug. 

- Je laat hem op maar dan zonder chips of hapjes. In pyjama en met gepoetste tanden. Hij is geen onderdeel van jullie avond (niet meedoen met spelletjes of gesprekken etc want het is slaaptijd). 

Uiteindelijk zal hii bij beide situaties vanzelf in slaap raken want energie is een keer op. De volgende ochtend zou ik hem zeker niet laten uitslapen. Maar op het normale tijdstip wakker maken voor gezamenlijk ontbijt en jullie activiteiten van die dag. En niet overdag slapen. Want dat doen wij in de avond. 

Dit kind is 7 en geen 7 maanden. Daar kan je (tenzij er sprake is van een stoornis) gewoon afspraken mee maken hoor.

Ted68 schreef op 27-07-2024 om 10:14:

Hij loopt weg? Mischien eens laten zien dat jij de ouder bent? In bed is in bed....boek mee...En regels zijn regels.

Andere generatie waarschijnlijk waar jij van komt.

Het lijkt mij handiger om eerst erachter te komen waarom hij niet wilt slapen; is dat niet moe zijn, een te vol hoofd, lichamelijke onrust, structuur wat wegvalt, andere omgeving, ander beddengoed, knuffel niet mee, angst, niet tegen veranderingen kunnen, ga zo maar door.

En daar dan op aansluiten. Veiligheid bieden door op dezelfde kamer te slapen enz.

BritgetJones007 schreef op 27-07-2024 om 11:30:

[..]

Andere generatie waarschijnlijk waar jij van komt.

Het lijkt mij handiger om eerst erachter te komen waarom hij niet wilt slapen; is dat niet moe zijn, een te vol hoofd, lichamelijke onrust, structuur wat wegvalt, andere omgeving, ander beddengoed, knuffel niet mee, angst, niet tegen veranderingen kunnen, ga zo maar door.

En daar dan op aansluiten. Veiligheid bieden door op dezelfde kamer te slapen enz.

Als dit kind 7 is en geen verstandelijke beperking heeft, laat je hem spelen/ tv kijken oid. 

Hoezo gaat hij slaan?

Ik schrik echt van de reacties hier.

Ik snap nu waar die vreemde kinderen vandaan komen.

Toen onze zoon thuis niet wilde slapen zijn we dat jaar in de buurt op vakantie geweest, half uurtje vanaf huis. Als het niet ging waren we snel weer thuis. Als het vorig jaar al drama was dan was ik beslist niet 4 weken met het vliegtuig weg gegaan.

Dit kind is to en haar partner gewoon de baas. Sorry hoor maar weglopen, uitlachen of zelfs schoppen en slaan?? Dat laat je toch niet gebeuren als ouder. Dat heeft niets meer te maken met niet kunnen slapen maar met het ontbreken van respect. Ik liet mij de vakantie echt niet verpesten door zo'n kind. En bleef ook niet thuis om die reden. Vraag mij af hoe kind zich in de thuissituatie gedraagt als hij elders dit soort gedrag laat zien. Het gedrag past niet bij de leeftijd en is niet in verhouding met de situatie. Als er verder geen sprake is van een stoornis is het dus echt gedrag. En daarin heb jij als ouder een rol. 

ik las even over het schoppen en slaan heen en uitlachen....is er sprake van een diagnose? 

Hoe gedraagt hij zich thuis?

Met een kind van zeven zou je afspraken moeten kunnen maken. En ook grenzen stellen; schoppen en slaan, weglopen, dat is niet oké. Heeft dat nog consequenties?
Verder zou ik hem niet dwingen te slapen, maar wel dat er net als thuis een bepaalde tijd is dat hij in de slaapkamer blijft. En dat hij best nog wat mag lezen of rustig spelen of tekenen of zo, maar geen urenlange discussies of ruzies.

Als hij wegloopt, waar loopt hij dan naartoe?

Hij is 7..... en geen 2 of 3 jarige! Dat heeft niets met een andere generatie te doen Bridget....

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.