Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Niet willen slapen op vakantie


Mummum

Mummum

26-07-2024 om 22:16 Topicstarter

Poehhh ja overdag kunnen we het wel relativeren maar als je middenin de strijd zit is het hel

Mummum schreef op 26-07-2024 om 22:16:

Poehhh ja overdag kunnen we het wel relativeren maar als je middenin de strijd zit is het hel

Dus moet je uit de strijd stappen.

samen een knuffel kopen voor het slapen op vakantie.

Hem zelf de tijd laten bepalen

Volgende keer vertrouwd beddengoed mee.

Een beloningslijst voor slapen en een leuke beloning in het vooruitzicht stellen.
Dus de nadruk leggen op het slapen. Vannacht heb je 3 uur geslapen, goed gedaan, want je vond het een beetje spannend. Zet maar een krul. Bij 3 krullen mag je een ijsje uitkiezen en bij 7 krullen....

Als het kan bedden op 1 kamer en jullie gaan tegelijkertijd slapen. Kan best zijn dat hij wegloopt, maar als jullie daar blijven liggen, en niet in zijn 'weglopen' meegaan, dan schat ik in dat hijzelf toch bij jullie wilt zijn en uiteindelijk terugkomt.
Dus je blijft gewoon daar.
Geef juist het weglopen geen aandacht meer. 

Is dit een idee?

Roos55 schreef op 26-07-2024 om 22:08:

[..]

Ooo kijk

En toch weer 4 wk op vak gaan

Nou succes dan maar

Ja, dat snap ik ook niet. Voor sommige kinderen is op vakantie gaan enorm heftig en spannend, waarom dan toch weer zo lang en vliegen? 

Vorig jaar had je precies hetzelfde topic. Alleen nu 1 kind minder.
Tussendoor een topic over een slecht slapende zoon. Je zou een coach inschakelen. 
Maar als daarnaar gevraagd wordt reageer je daar niet op.

Geen strijd meer voeren en misschien proberen het ritme van de jongste tijdelijk te veranderen zodat iedereen in elk geval van 12 tot 8 slaapt?

Ik zou het aanvaarden en me ontspannen. Op deze manier hebben jullie hopelijk allebei nog iets aan de vakantie.

Bij mij gedraagt de slaap zich ook nooit als gepland, hoor. Je hebt er maar weinig over te zeggen.

Ik zou het laten gaan en zelf zorgen dat je genoeg slaap krijgt. En volgende keer een vakantie die voor iedereen leuk is.

Hij is zeven dus ik neem aan dat hij zelfstandig genoeg is om zelf zijn bed te kunnen vinden. Ik zou geen focus enkele focus meer leggen op slapen. 

Je spreekt gewoon af dat hij niet meer hoeft te slapen. Daar staat wel tegenover dat hij op de normale bedtijd zijn tanden moet poetsen, pyjama aan moet en gaat plassen. Daarna mag hij niet meer zeuren om eten en drinken. Zelf dan ook maar even geen chips en nootjes (het moet geen feest voor hem worden).

Zodra jullie naar bed willen gaan jullie naar bed. Je bied nog 1x aan dat je hem naar bed kan brengen en zo niet dan blijft hij gewoon op. Dan spreek je af dat hij zelf naar bed gaat zonder iemand te wekken.

Houd hem steeds voor dat als hij zich niet aan de afspraken houdt dat hij gewoon weer vroeg naar bed moet de volgende dag.

Ik ga er vanuit dat hij weinig zin heeft om in zijn eentje de hele nacht op te blijven en dan zal hij vanzelf wel gaan slapen. Na een paar avonden zal hij wel moe zijn.

Mocht hij zeggen dat hij het eng vind vraag dan wat hem zou helpen. Bijvoorbeeld een beschermende knuffel, een nacht lampje, een zwaard onder zijn kussen of proberen eens kinder meditatie. Daag hem vooral uit om zelf met een oplossing te komen, vaak weten ze zelf het beste wat hen zou kunnen helpen.

Wij slapen op vakantie meestal elk met een kind op de kamer. Maar die van ons gaan wel heel graag op vakantie en blijven wel gewoon liggen naast ons en ik lig dan wat te lezen op mijn telefoon als ik zelf nog niet wil slapen.  

en wat waren de adviezen van de slaapcoach? Ik ga er tenminste van uit dat je die hebt ingeschakeld,  ivm je draadjes over slecht slapen. [knip] Wat was zijn advies ivm je vakantie?

Mummum schreef op 26-07-2024 om 22:08:

[..]

Op den duur wel...

Wat heb je dan vorig jaar gedaan dan uiteindelijk hielp?

Ik zou er niets mee doen. Hem lekker laten rondscharrelen tot hij het zat is en als ik zelf naar bed ga, vragen of hij ook zover is.
Mijn jongste wilde thuis niet eens naar bed, dus ik heb dat al vroeg zo aangepakt. Liever zo, dan elke avond gedoe.

Hij loopt  weg?  Mischien eens laten zien dat jij de ouder bent? In bed is in bed....boek mee...En regels zijn regels.

Ted68 schreef op 27-07-2024 om 10:14:

Hij loopt weg? Mischien eens laten zien dat jij de ouder bent? In bed is in bed....boek mee...En regels zijn regels.

Zo kun je iedere opvoedvraag wel afdoen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.