Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Niet willen slapen op vakantie

We zijn radeloos... Inmiddels een kleine week op vakantie en onze oudste van 7 gaat niet slapen. Op geen enkele manier is hij in bed te krijgen, hij loopt domweg achter ons aan. We hebben alles geprobeerd: bij hem blijven liggen (dan gaat hij op ons springen of loopt hij weg), eindeloos geduldig terugleggen (dat duurde tot 23.30 uur), dreigen (dan lacht hij ons uit), inmiddels is hij ons aan het schoppen en slaan. We hebben het bedritueel van thuis aangehouden (hij mag wat opblijven) en overdag is hij eigenlijk wel goed te pas. We houden er rekening mee dat alles anders is, dat hij moet wennen, maar zodra het woord "slapen" valt gaat er een knop om in zijn hoofd en gaat hij volledig in de weerstand. Inmiddels zijn we radeloos, want de peuter van 2 wordt om 6 uur 's ochtends wakker dus we pakken zelf onvoldoende slaap.

Iemand tips? 


misschien werkt de tactiek die wij op onze peuter toepassen: 
Je gaat naar bed, je hoeft niet te slapen maar je gaat wel rusten. Dat betekent dat je in bed blijft en andere niet wakker houdt. Regelmatig neemt ze dan nog een prentenboek mee om te "lezen". 
Onze peuter kan trouwens ook enorm tegen stribbelen bij het woord slapen. Laatst waren we onderweg naar bed, en riep schoonmoeder "slaap lekker" naar haar. Toen wilde ze dus niet meer. 😒 

Je kan een rustmoment denk ik ook prima met je 7 jarige afspreken. Je gaat naar je kamer/bed, maar mag daar nog even je eigen ding doen mits je anderen niet stoort. 

Waarom wil hij niet slapen?

Dan ga je met hem naar bed .

Mummum

Mummum

26-07-2024 om 22:00 Topicstarter

Roos55 schreef op 26-07-2024 om 21:58:

Dan ga je met hem naar bed .

Ja dat doen we nu maar dan loopt hij weg, want hij wil niet slapen...

Mummum

Mummum

26-07-2024 om 22:01 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 26-07-2024 om 21:40:

Waarom wil hij niet slapen?

We komen er langzaamaan achter dat er veel spanning zit. Over de vakantie, het eten, het nieuwe bed. Dat trekt hij dus helemaal niet. Het is een drama 🥵

huisje, camping?

Mummum

Mummum

26-07-2024 om 22:02 Topicstarter

Neweve schreef op 26-07-2024 om 21:38:

misschien werkt de tactiek die wij op onze peuter toepassen:
Je gaat naar bed, je hoeft niet te slapen maar je gaat wel rusten. Dat betekent dat je in bed blijft en andere niet wakker houdt. Regelmatig neemt ze dan nog een prentenboek mee om te "lezen".
Onze peuter kan trouwens ook enorm tegen stribbelen bij het woord slapen. Laatst waren we onderweg naar bed, en riep schoonmoeder "slaap lekker" naar haar. Toen wilde ze dus niet meer. 😒

Je kan een rustmoment denk ik ook prima met je 7 jarige afspreken. Je gaat naar je kamer/bed, maar mag daar nog even je eigen ding doen mits je anderen niet stoort.

Nope... alleen al het bed roept extreme weerstand op.

Dan zou ik naar huis gaan .

Mummum

Mummum

26-07-2024 om 22:04 Topicstarter

Roos55 schreef op 26-07-2024 om 22:02:

Dan zou ik naar huis gaan .

Ons vliegtuig gaat over 3 weken. De horror 

Offtopic: Vorig jaar Augustus had je exact hetzelfde topic.

Mummum schreef op 26-07-2024 om 22:02:

[..]

Nope... alleen al het bed roept extreme weerstand op.

Dan zou ik hem bij jullie in bed nemen en dat jullie als ouders dan om beurten in zijn bed gaan slapen.

En vorig jaar was vakantie nog een groot succes?

Mummum

Mummum

26-07-2024 om 22:08 Topicstarter

Roos55 schreef op 26-07-2024 om 22:07:

En vorig jaar was vakantie nog een groot succes?

Op den duur wel...

Max88 schreef op 26-07-2024 om 22:05:

Offtopic: Vorig jaar Augustus had je exact hetzelfde topic.

Ooo kijk

En toch weer 4 wk op vak gaan

Nou succes dan maar 

vorig jaar ging je een coach inschakelen, heb je dat nog gedaan?

Anders zou ik 'm lekker zijn gang laten gaan, hij hoeft niet te slapen, als hij maar niet vervelend is. Hoe laat valt hij zonder die druk van jullie om te gaan slapen uiteindelijk wel in slaap?

Mijn zoon was ook niet van het vroeg gaan slapen. Maar als ik 'm dwong werd hey alleen maar later. Hem de regie geven, zeker op vakantie, gaf veel rust. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.