Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter wil kort haar


Bijtje82

Bijtje82

12-06-2023 om 11:12

Mevrouw75 schreef op 12-06-2023 om 10:32:

[..]

Maar het maakt toch geen zak uit of je er prachtig uitziet met kort of lang haar?
of toch ineens wel?

Tuurlijk maakt dat uit. Dat heb ik nooit gezegd.

Ongeacht wat voor kapsel een kind heeft, het moet ze staan en het mag er ook wel verzorgd uit zien. 

Kort hoeft niet lelijk te zijn, dat kan lang haar net zo goed zijn. 

Het enige waar ik over val, is dat we als ouders blijkbaar maar alles moeten uitvoeren wat kind wil. Daar doe ik niet aan mee, niet zolang ze zelf nog niet goed kunnen inschatten wat de gevolgen zijn.

Bijtje82

Bijtje82

12-06-2023 om 11:14

Max88 schreef op 12-06-2023 om 10:53:

[..]

Die uitleg van haar heb ik nooit begrepen: allergisch voor de verf. Dan had ze het eenmalig kunnen scheren zou je denken. Ik denk stiekem dat ze graag shockeert.

Daar ben ik het dan ook wel mee eens. 

En nee, natuurlijk hoeft zo’n nee echt niet gelijk een ramp te zijn voor kind. 
Maar ik probeer wel echt dat ‘nee’ te begrijpen en dat lukt me vooralsnog slecht. 
Daarbij denk ik dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met gezonde grenzen. Dat begint bij kleine kinderen bij henzelf. Heel belangrijk om goed te leren dat iets van hen ook echt van hen is. En iets van de ander dus van een ander en dat je daar hooguit een mening over kunt hebben maar dat je daar nooit over gaat. 

Bijtje82 schreef op 12-06-2023 om 11:12:

[..]

Tuurlijk maakt dat uit. Dat heb ik nooit gezegd.

Ongeacht wat voor kapsel een kind heeft, het moet ze staan en het mag er ook wel verzorgd uit zien.

Kort hoeft niet lelijk te zijn, dat kan lang haar net zo goed zijn.

Het enige waar ik over val, is dat we als ouders blijkbaar maar alles moeten uitvoeren wat kind wil. Daar doe ik niet aan mee, niet zolang ze zelf nog niet goed kunnen inschatten wat de gevolgen zijn.

Kijk, dat is ook waar ik over val😁

Pinokkio schreef op 12-06-2023 om 11:15:

En nee, natuurlijk hoeft zo’n nee echt niet gelijk een ramp te zijn voor kind.
Maar ik probeer wel echt dat ‘nee’ te begrijpen en dat lukt me vooralsnog slecht.
Daarbij denk ik dat je niet vroeg genoeg kunt beginnen met gezonde grenzen. Dat begint bij kleine kinderen bij henzelf. Heel belangrijk om goed te leren dat iets van hen ook echt van hen is. En iets van de ander dus van een ander en dat je daar hooguit een mening over kunt hebben maar dat je daar nooit over gaat.

Het maakt natuurlijk niet zoveel uit of jij mijn ‘nee’ begrijpt. Als ouder geef ik ook grenzen aan en die liggen op andere punten dan bij jou. Dat kan, maar ik hoef geen ‘je bezorgt je kind een trauma en die moet dus later in therapie’ omdat mijn grens nou eenmaal ergens ligt. 

Mija schreef op 12-06-2023 om 11:12:

[..]

Ik denk dat het meer gaat om de boodschappen die je als ouder meegeeft. In die zin kun je kinderen waarschijnlijk beter niet uitleggen dat ze van jou geen stekeltjes mag omdat de andere vierjarige kindjes uit de klas haar dan zullen afwijzen en pesten. Zeg dan op vierjarige leeftijd maar gewoon: Nee, mama wil het niet.

Ik ken geen kind dat om een ragebol vraagt. Dat is een heel groot verschil. Ragebollen op jonge leeftijd zijn altijd mislukte kapsels of lastige fases tussen kort en lang haar.

Dit dus, als je iets zou zeggen in die trant dan maak je een onzeker kind al op voorhand bang voor wat de reacties zouden kunnen zijn.

Bij een kind van 4 zou ik sturen op een tussenoplossing met een kort meisjesachtig kapsel en als de wens over een paar jaar nog bestaat mogen die stekels zeker wel. Met een kind in groep 3 kan je al beter praten over gevolgen van acties. Haar kort knippen betekent lang wachten tot het weer is gegroeid.

Bijtje82 schreef op 12-06-2023 om 10:29:

[..]

Kort haar bij vrouwen kan prachtig zijn. Zelfs kaal kan heel mooi zijn. Het moet alleen wel bij je passen.

Even wat voorbeelden van bekende personen.

Sinead Oconnor vroeger. Prachtig..

Jada Smith prachtig.

Skin, prachtige vrouw.

Jamie Lee curtis. Prachtige coup.

Ons eigen Anouk.. Het staat haar gewoon niet, zit geen model in, ze heeft het gezicht er niet voor en het zou me niets verbazen als ze zelf de tondeuse heeft gepakt. Want zoals hierboven al gezegd, zoiets zie je echt wel. Nu weet ik van Anouk dat het om een allergische reactie ging oid waardoor het er echt af moest. Maar ze laat wel goed zien dat niet iedereen met een kort kapsel weg kan komen.

Het is en blijft een kwestie van smaak. Smaken verschillen en dat is maar goed ook want anders zouden we er allemaal hetzelfde bij lopen. De voorbeelden die jij geeft van bekende personen waarbij jij kort haar prachtig vind daar kan ik me niet in vinden want ik vind het echt spuuglelijk. Je kunt nooit zeggen van iets is mooi. Wel kun je zeggen ik vind iets mooi. 

MellowTurkey78

MellowTurkey78

12-06-2023 om 11:25

Lollypopje schreef op 12-06-2023 om 09:58:

[..]

Eens. Nadat ik noodgedwongen lang ben geweest, ga ik daar echt nooit meer naar terug 😂 het is zo ontzettend niet ik.

Sterker zodra ik wat meer energie heb wil ik de tondeuse pakken en voor coupe mm gaan voor de rest van de zomer 😁


Daar heb ik momenteel ook wel zin in, of zo'n superkort Demi Moore/Anouk kapsel. Dat is voor mij overigens weer te kort (staat me niet en ik heb een litteken op achterhoofd) maar anders zou ik dat zeker doen..

Ik zie trouwens genoeg meiden en vrouwen met erg saai lang haar waar geen model in zit of erg dun is. Daar is toch geen hol aan..En dan is het misschien wel lang maar ik vind daar weinig  vrouwelijks aan..Maar goed dat is mijn mening.

Bijtje82 schreef op 12-06-2023 om 11:12:

[..]

Tuurlijk maakt dat uit. Dat heb ik nooit gezegd.

Ongeacht wat voor kapsel een kind heeft, het moet ze staan en het mag er ook wel verzorgd uit zien.

Kort hoeft niet lelijk te zijn, dat kan lang haar net zo goed zijn.

Het enige waar ik over val, is dat we als ouders blijkbaar maar alles moeten uitvoeren wat kind wil. Daar doe ik niet aan mee, niet zolang ze zelf nog niet goed kunnen inschatten wat de gevolgen zijn.

Je overdrijft schromelijk. Als ouders moeten we beslist niet alles uitvoeren wat een kind wil. Als ouders zijn we de frontale kwab van onze kinderen en zijn we er dus verantwoordelijk voor de gevolgen van beslissingen in te schatten. Als jij echt meent dat kort haar knippen meer nadeel dan voordeel voor je kind zal hebben, moet je daar zeker voor gaan liggen. Maar over die inschatting kun je van menig verschillen. Een andere ouder kan die gevolgen heel anders inschatten en dan kan die een andere beslissing nemen. 


Mija schreef op 12-06-2023 om 11:25:

[..]

Je overdrijft schromelijk. Als ouders moeten we beslist niet alles uitvoeren wat een kind wil. Als ouders zijn we de frontale kwab van onze kinderen en zijn we er dus verantwoordelijk voor de gevolgen van beslissingen in te schatten. Als jij echt meent dat kort haar knippen meer nadeel dan voordeel voor je kind zal hebben, moet je daar zeker voor gaan liggen. Maar over die inschatting kun je van menig verschillen. Een andere ouder kan die gevolgen heel anders inschatten en dan kan die een andere beslissing nemen.


Bij mijn zoons ging zeker in de zomer de tondeuse eroverheen. Lekker makkelijk en om de haverklap hoofdluis op school. 

Toen oudste een jaar of 8 was vroeg hij om een klein staartje in zijn nek en toen had ik net "oeps" zijn nekharen weggeschoren. Volgende keer beter lieverd. Ik heb hem daarna er niet meer over gehoord. 

oudmaarnognietkoud schreef op 12-06-2023 om 11:43:

[..]

Bij mijn zoons ging zeker in de zomer de tondeuse eroverheen. Lekker makkelijk en om de haverklap hoofdluis op school.

Toen oudste een jaar of 8 was vroeg hij om een klein staartje in zijn nek en toen had ik net "oeps" zijn nekharen weggeschoren. Volgende keer beter lieverd. Ik heb hem daarna er niet meer over gehoord.

Oei, daar heb ik dan weer moeite mee. 

Bijtje82

Bijtje82

12-06-2023 om 11:49

Mija schreef op 12-06-2023 om 11:25:

[..]

Je overdrijft schromelijk. Als ouders moeten we beslist niet alles uitvoeren wat een kind wil. Als ouders zijn we de frontale kwab van onze kinderen en zijn we er dus verantwoordelijk voor de gevolgen van beslissingen in te schatten. Als jij echt meent dat kort haar knippen meer nadeel dan voordeel voor je kind zal hebben, moet je daar zeker voor gaan liggen. Maar over die inschatting kun je van menig verschillen. Een andere ouder kan die gevolgen heel anders inschatten en dan kan die een andere beslissing nemen.


Tuurlijk dik ik het wat aan.

En met je laatste zin ben ik het eens. Dat is ook precies wat ik bedoel. Maar dan blijft het nog altijd de keuze van de ouder, niet van het kind. Je moet het per individu bekijken, niet op de grote hoop. 

Maar sommige mensen menen dat een bepaalde aanpak van opvoeding een universeel verplicht gegeven is waar niet van afgeweken mag worden. 

PhoebeHolmesreturns schreef op 12-06-2023 om 11:25:

[..]

Daar heb ik momenteel ook wel zin in, of zo'n superkort Demi Moore/Anouk kapsel. Dat is voor mij overigens weer te kort (staat me niet en ik heb een litteken op achterhoofd) maar anders zou ik dat zeker doen..

Ik zie trouwens genoeg meiden en vrouwen met erg saai lang haar waar geen model in zit of erg dun is. Daar is toch geen hol aan..En dan is het misschien wel lang maar ik vind daar weinig vrouwelijks aan..Maar goed dat is mijn mening.

Ik zie ook wel veel vrouwen met kort haar die er ook totaal niet vrouwelijk uitzien hoor. Met kort haar ziet het er wel beter uit met een beetje make up en leuke kleding/schoenen enzovoort. 

Mijn dochter had als peuter kort haar, en werd standaard voor een jongetje versleten tenzij ze toevallig een jurkje aanhad. Op een gegeven moment wou ze het lang. Het heeft toen nog behoorlijk lang geduurd voor er met dat haar wat te beginnen was, maar uiteindelijk had ze haar tot aan haar middel. Ik snap werkelijk niet waarom iemand hier zegt dat lang haar makkelijker is dan kort haar. Goedkoper wel inderdaad, ze ging maar 2 keer per jaar naar de kapper om de dode punten eruit te halen, maar verder vond ik het een hoop gehannes, met al dat kammen, en het wassen. Bij het slapen moest het in een vlecht tegen de klitten, en bij het wassen ging er een haarmasker in, ook tegen de klitten (dat hielp wel trouwens), en het enige dat ze op een gegeven moment deed met dat lange haar was het in een staart dragen. Speldjes hingen altijd na een uur al op half zeven, bij vlechten staken er na korte tijd al allerlei pieken uit. Het staartelastiekje moest ook geloof ik om de haverklap weer op zijn plek worden getrokken maar dat kon ze gelukkig makkelijk zelf. 
Af en toe had ze het over kort, maar dan legde ik uit dat ze, als ze er spijt van zou krijgen, zeker twee jaar moest sparen om weer redelijk lang haar te krijgen, en dat was dan meestal dat. Van mij had het best kort gemogen, graag zelfs, maar gelet op de heersende norm en daarmee samenhangende sociale druk voorzag ik problemen. In mijn tijd, de jaren 70, had zeker de helft van de meisjes kort haar. Op mijn klassefoto uit de tweede kleuterklas (groep 2) is er 1 meisje met gemillimeterd haar, wat haar prima staat. Maar tegenwoordig heeft echt zo'n beetje elk meisje onder de 12 lang haar. De mensen van de opvang vonden het ook duidelijk maar heel raar dat mijn toen driejarige dochter kort haar had. 

Twee jaar geleden heeft ze het kort laten knippen. Net nu ik haar niet meer hoefde te helpen met haren wassen en uitspoelen. Ze had van tevoren een aantal plaatjes opgezocht van hoe ze het wilde hebben. Dat heeft maar beperkt nut, want die modellen hebben in meerderheid mooi dik haar, plus dat het zonodig met lak oid op zijn plaats gehouden wordt. Dus voor het uiteindelijke kapsel heeft ze wel met de kapster overlegd, die heeft er immers voor doorgeleerd en kon bedenken wat voor onderhoudsarm kapsel mogelijk was. Ik betwijfel of ze het ooit weer echt lang laat groeien, maar dat is niet iets waar ik me nu nog mee bezig hoef te houden, ze doet maar wat ze wil. 

Ik zou dus denken: als dochter van 4 echt heel lang en consequent aangeeft kort haar te willen, doe dat dan, maar als je het idee hebt dat het een bevlieging is, geeft dan tegengas, want als het echt goed kort is geknipt (oren vrij) dan duurt het makkelijk een jaar voor het weer op schouderlengte is.

Zag overigens vandaag een meisje van ongeveer 16 jaar met gemillimeterd haar. Stond haar goed. Alleen toen ik beter keek zag ik een enorm litteken op haar hoofd, zodat ik me bij nader inzien afvroeg of dat gemillimeter wel vrijwillig was, of een nawee van een hersenoperatie.

Ik vind het wel wat een dilemma. Ik had zelf vroeger heel weinig in te brengen op dat gebied. Er waren vrij rigide ideeën over hoe meisjes er horen uit te zien (lang haar, rokjes, jurken) en jongens (kort haar maar niet gemillimeterd, broeken) binnen onze sociale kringen. Als kind heb ik daar niet enorm veel last van gehad maar ik weet nog wel dat ik soms heel ongelukkig was dat ik een bepaalde jurk aanmoest of zo. Met persoonlijke smaak werd weinig rekening gehouden. Als we in de winkel waren keek ik altijd verlangend naar bepaalde shirts in felle kleuren en sportschoenen met lichtjes. Ik vroeg er nooit om want ik wist dat dit toch geen mogelijkheid was. Ik was er ook niet ongelukkig om want het was zo ver buiten ons kader dat het zelfs niet denkbaar was om daar voor te mogen kiezen.

Een klasgenoot (meisje) had een keer haar eigen haar geknipt en kreeg toen een kort kapsel. Zij was daar zo blij mee en vond het helemaal niet fijn toen het weer aangroeide. 

Zelf doe ik dit wel anders. Mijn kinderen mogen veel meer zelf beslissen maar wij zitten nu ook in andere sociale kringen. Toch zit er ergens wel een grens aan. En ergens vind ik dat ook stom van mezelf. Ik wil geen gemilimeterde kapsels bij mijn kinderen. Ik wil geen kleding met gaten. Geen kleding die te ordinair is (in mijn ogen). En zo nog wel meer dingen die niet binnen mijn kader passen. En zo leg ik toch wel weer bepaalde normen aan mijn kinderen op over hoe ze er uit moeten zien. Mijn kader is breder dan dat van mijn ouders maar dat kader is wel.
Ergens vind ik het enorm mooi als er ouders zijn die zeggen dat de kinderen het helemaal zelf mogen bepalen zolang het niet schadelijk is. 

Ik zou kort haar overigens geen punt vinden maar stekeltjes zou ik waarschijnlijk ook een brug te ver vinden voor een 4 jarige (meisje of jongen.) Als ze met een jaar of 8 die stekels nog steeds zou willen is het wat anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.