Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter wil kort haar


Nick90 schreef op 12-06-2023 om 12:27:

[..]

Ik zie ook wel veel vrouwen met kort haar die er ook totaal niet vrouwelijk uitzien hoor. Met kort haar ziet het er wel beter uit met een beetje make up en leuke kleding/schoenen enzovoort.


En mijn korte kapsels hebben geen make-up of bepaalde kleding nodig om "leuk" te zijn en mannen die dat wel vinden, moeten zelf maar make-up gaan dragen bij hun korte haar. aangezien kort haar er dan blijkbaar beter uit ziet.

Mijn moeder bepaalde vroeger altijd wat ik droeg, en als ik iets anders wilde was het niet goed. Hetzelfde commentaar kregen mijn zussen trouwens ook, maar die waren een stuk ouder dus hoe dat in hun kindertijd ging kreeg ik niet zo mee. Je hele kindertijd horen dat je niks van kleding of uiterlijk begrijpt en dat het je sowieso niet interesseert (“ nee hoor, AnnaPollewop geeft niks om kleding “ tegen iedereen en alles) is vrij ontmoedigend om een eigen stijl mee te ontwikkelen, je kunt als 8-jarige of 12-jarige nou eenmaal ook niet eigen kleren kopen. Trouwens het commentaar zou ook niet van de lucht geweest zijn, zoals ik bij mijn zussen zag. Dus ik ben nog steeds onzeker met kleding en wat mijn stijl is of zou moeten zijn, omdat ik niet echt kon experimenteren.
Ik heb mijn kinderen altijd vrij gelaten (behoudens prijs, degelijkheid en enigszins temperatuur) en ik vind het leuk om te zien hoe ze allemaal volledig hun eigen stijl ontwikkeld hebben en precies weten wat ze leuk vinden. Als ik nieuwe kleding moet neem ik het liefst een van hun mee, zelf vind ik een kledingwinkel nog altijd ingewikkeld. Qua kapsel hetzelfde dus.
Maar een kind met ongeschikt haar stekeltjes geven levert inderdaad teleurstellingen op, zoonlief heeft haar dat altijd plat ligt hoeveel gel of wax je ook gebruikt. Dat was dus nooit zo’n succes als we allemaal hadden gewild, en hij is later overgegaan op lang haar.

Toen ik zelf 4 was toen was ik me er echt al wel van bewust wat voor kapsel ik mooi vond en wat niet. Ik had lang haar en mijn moeder vond dat wel eens vervelend vanwege klitten. Op de kleuterschool zat er een meisje bij mij in de klas met kort haar. Vaak zei mijn moeder van zullen we naar de kapper gaan en je haar zo laten knippen zoals bij Petra. Dan begon ik te huilen want dat vond ik echt niet mooi. Gelukkig hield ze hier rekening mee en heb het nooit af laten knippen. 

watertoren schreef op 12-06-2023 om 13:04:

Toen ik zelf 4 was toen was ik me er echt al wel van bewust wat voor kapsel ik mooi vond en wat niet. Ik had lang haar en mijn moeder vond dat wel eens vervelend vanwege klitten. Op de kleuterschool zat er een meisje bij mij in de klas met kort haar. Vaak zei mijn moeder van zullen we naar de kapper gaan en je haar zo laten knippen zoals bij Petra. Dan begon ik te huilen want dat vond ik echt niet mooi. Gelukkig hield ze hier rekening mee en heb het nooit af laten knippen.

Dat is lief van je moeder.

Renmuis

Renmuis

12-06-2023 om 13:53 Topicstarter

Temet schreef op 12-06-2023 om 12:30:

Mijn dochter had als peuter kort haar, en werd standaard voor een jongetje versleten tenzij ze toevallig een jurkje aanhad. Op een gegeven moment wou ze het lang. Het heeft toen nog behoorlijk lang geduurd voor er met dat haar wat te beginnen was, maar uiteindelijk had ze haar tot aan haar middel. Ik snap werkelijk niet waarom iemand hier zegt dat lang haar makkelijker is dan kort haar. Goedkoper wel inderdaad, ze ging maar 2 keer per jaar naar de kapper om de dode punten eruit te halen, maar verder vond ik het een hoop gehannes, met al dat kammen, en het wassen. Bij het slapen moest het in een vlecht tegen de klitten, en bij het wassen ging er een haarmasker in, ook tegen de klitten (dat hielp wel trouwens), en het enige dat ze op een gegeven moment deed met dat lange haar was het in een staart dragen. Speldjes hingen altijd na een uur al op half zeven, bij vlechten staken er na korte tijd al allerlei pieken uit. Het staartelastiekje moest ook geloof ik om de haverklap weer op zijn plek worden getrokken maar dat kon ze gelukkig makkelijk zelf.

Dat snap ik - het zal ook wel een deel gewenning zijn, en het haar type. Ik heb zelf heel lang haar, en ben opgegroeid met een moeder en zus met ook heel lang haar, allemaal ook ballet gedaan, dus ik kan goed en snel (in)vlechten, knotten en staarten maken, en zelfs na een hele dag buiten spelen blijft het zitten. Ook hebben we mazzel met haar dat niet snel klit. Ik was het haar van dochter maar eens in de twee weken met shampoo (tussendoor af en toe uitspoelen). Creme-spoeling of haarmaskers zijn niet nodig. 

Ik heb een poosje een bob gehad als twintiger en vond het veel meer werk om het te stylen, en dan moest het 's avonds vaak nog een keer. Het was een opluchting toen het weer lang genoeg was om in te vlechten. Dus ik ervaar lang haar als makkelijk, ook al is dat objectief misschien echt niet zo. 

MMcGonagall schreef op 11-06-2023 om 20:29:

Mijn eigen haar is ongeveer kinlengte en ik vind het alweer te lang worden. De genoemde bob op schouderlengte vind ik dus ook gewoon lang haar, of minimaal schouderlang. Op mijn leeftijd loop ik inmiddels het risico dat mijn haar ‘pittig kort’ wordt genoemd. Heel naar hoe mensen denken in stereotyperingen. Ik draag het zoals ik leuk vind, wat me staat en bij me past. Het zegt in zoverre iets over mijn identiteit dat ik het binnen vijf minuten in model wil kunnen brengen, zonder haardroger of andere attributen (wel een beetje gel).

Hier ook zo maar ik gebruik geen gel, maar het moet wel snel in model zijn, ik stap regelmatig met nog nat haar op de fiets om naar mijn werk te gaan. 

Zo zeg, kom je ook een dagje niet op het forum...heel topic over het haar van kleuters.
Maar eerlijk...ik zou stekels bij een meisje van vier ook niet goed vinden. Afknippen is zo gedaan, maar voordat het dan weer lang is ben je zo een paar jaar verder. Dat is een tijdspanne die een kind van vier niet kan overzien. 
En een kind van vier mag van mij ook nog geen haarverf, mousse, haarlak en allerlei ander spul dagelijks gebruiken. 

Ik heb een moeder die kort haar bij meisjes leuk vond. Mijn zus en ik hadden vroeger model bloempot en toen ik een jaar of drie was, was het zo kort dat ik net een jongen leek. Toen was mijn haar zo kort stekeltjes hadden gekund met gel, maar het lag gewoon plat. Op de kleuterschool was het iets langer, tot net voorbij de oren.
Mijn moeder kon ook niks met haar, alleen staartjes maken.

Ik heb nu zelf een dochter met hele mooie lange blonde haren en ik mag er alles mee doen. Ik vind het heerlijk om er allerlei creaties in te maken met vlechten, staarten, knotten etc. Ik zou het echt heel zonde vinden als ze het af wil knippen. Maar als ze dat wil, mag het wel. Gewoon een kort meidenkapsel, geen stekels of gemillimeterd.
Wat ik wel nog als argument zou kunnen gebruiken is dat dochter rustig wordt van haren vlechten als ze overstuur is. Het is ook echt een meisje-meisje met een passie voor alles wat glittert en met prinsessen te maken heeft.

Een kind van vier heeft niet alles voor het uitkiezen en nee is ook een antwoord. Als je nee zegt tegen iets omtrent uiterlijk beperk je nog niet meteen je kind in het uiten van haar identiteit. Ze wilde ook naakt naar school en dat kan natuurlijk ook niet.

Op zich is het niet erg als een kind eigen keuzes maakt en daar achter staat, maar kinderen hebben nu eenmaal een beeld van wat 'normaal' is gebaseerd op hun eigen omgeving. Als in hun omgeving alle meisjes lang haar hebben, vinden ze kort haar misschien gek. En bij jongens lang haar ook. Vaak wennen kinderen daar wel heel snel aan. 

Maar als je dochter al gaat huilen omdat iemand haar schoenen niet mooi vindt, dan zou ik wel voorzichtig zijn. Het is niet zomaar aangegroeid en stekels is wel meteen heel kort. Ik zou niet zitten te wachten op een hele fase met dagelijks huilen omdat ze spijt heeft vanwege opmerkingen van andere kinderen.

Nick90 schreef op 12-06-2023 om 12:27:

[..]

Ik zie ook wel veel vrouwen met kort haar die er ook totaal niet vrouwelijk uitzien hoor. Met kort haar ziet het er wel beter uit met een beetje make up en leuke kleding/schoenen enzovoort.

Haha, dan wil je mij niet tegen komen op zaterdagochtend, met mijn korte haar en zonder make-up naar de supermarkt en daar trek ik ook niet echt mijn mooiste kleding voor aan. Heb echter wel een zwak voor mooie schoenen, dat dan weer wel.

Poezekat schreef op 12-06-2023 om 15:26:

[..]

Haha, dan wil je mij niet tegen komen op zaterdagochtend, met mijn korte haar en zonder make-up naar de supermarkt en daar trek ik ook niet echt mijn mooiste kleding voor aan. Heb echter wel een zwak voor mooie schoenen, dat dan weer wel.

Dan ben je dus niet vrouwelijk, volgens sommigen. Daar lig ik persoonlijk niet wakker van, maar in het grote geheel is dat denkbeeld wel een probleem. Al die mensen met genderstereotyperingen zouden verplicht 7 seizoenen Queer Eye moeten kijken.

" Op mijn leeftijd loop ik inmiddels het risico dat mijn haar ‘pittig kort’ wordt genoemd."
Och hemeltje, ja. Ik wist niet dat dat een ding was, maar kennelijk is dat zo. Zo heb ik mijn haar al mijn hele leven, maar ongetwijfeld zullen mensen die mij niet kennen denken dat het een gevalletje 'pittig kort' is. 
Alsof lang haar in mijn functieomschrijving staat. Ik heb trouwens 2 maal in mijn leven geprobeerd om lang haar te kweken, een keer toen in 6 was, en twintig jaar later nog een keer. Geen succes. Nog ver voordat het mijn schouders had bereikt, liet ik de schaar er weer in zetten, want ik kon er helemaal niks mee. 

Soms zie ik op tv een vrouw met sluik donkerblond haar dat recht naar beneden hangt en waar met een beetje pech haar oren doorheen piepen (omdat haar haar zo dun is en haar oren een tikje afstaan) en dan denk ik "dat haar zou ik gehad hebben als ik meer geduld had gehad'. Ieder haar meug, maar ik hou het liever kort. En dat ik daar verstandig aan doe, werd me nog maar eens duidelijk gemaakt door een stukje dat ik laatst las:  
Hair trends: The perfect new term that explains what every woman knows about her hair. (slate.com)

Het is wel Amerikaans, daar ligt de lat voor uiterlijke verzorging bij vrouwen iha wel hoger dan hier geloof ik. 

Bijtje82

Bijtje82

12-06-2023 om 16:12

MMcGonagall schreef op 12-06-2023 om 16:00:

[..]

Dan ben je dus niet vrouwelijk, volgens sommigen. Daar lig ik persoonlijk niet wakker van, maar in het grote geheel is dat denkbeeld wel een probleem. Al die mensen met genderstereotyperingen zouden verplicht 7 seizoenen Queer Eye moeten kijken.

Tja, wanneer ben je vrouwelijk? En voor wie doe je het?

Ik draag op m'n werk alleen broeken, meestal met gympen en af en toe laarsjes met een hak. Nooit make-up en m'n haar altijd los. 

Thuis doe ik wat meer moeite als dat zo uit komt. Mijn huidige collega's hebben overal commentaar op, dus ik ga het ook niet opzoeken. Dat hou ik wel voor privé waar het wel gewaardeerd wordt. 

MMcGonagall schreef op 12-06-2023 om 16:00:

[..]

Dan ben je dus niet vrouwelijk, volgens sommigen. Daar lig ik persoonlijk niet wakker van, maar in het grote geheel is dat denkbeeld wel een probleem. Al die mensen met genderstereotyperingen zouden verplicht 7 seizoenen Queer Eye moeten kijken.

Nee, vind mezelf ook geen vrouwelijk type, heb weinig met make-up (gebruik alleen wat oogmake-up als ik ga werken of bij speciale gelegenheden) en ook niet heel veel met kleding. Ik draag soms wel een rok of jurk maar dat is vooral wanneer ik het te warm vind voor een broek. 

MMcGonagall schreef op 12-06-2023 om 16:00:

[..]

Dan ben je dus niet vrouwelijk, volgens sommigen. Daar lig ik persoonlijk niet wakker van, maar in het grote geheel is dat denkbeeld wel een probleem. Al die mensen met genderstereotyperingen zouden verplicht 7 seizoenen Queer Eye moeten kijken.

Je hoeft als vrouw ook helemaal niet vrouwelijk te zijn of vrouwelijk te lijken. En als man kan je best vrouwelijk zijn of lijken. Het is net zulke genderstereotypering om als vrouw vrouwelijk te moeten zijn of lijken. En als je iets ‘niet-vrouwelijk’ vindt, dat dat dan een probleem voor de vrouw is ofzo. 

Kunnen we concluderen dat alle koppen boven het maaiveld eraf zijn en er onder óók? Hebben we dan het maaiveld aangepast aan de schouders van de onderste koppen? Betekent dit nu dat onder de streep er wordt gezegd:
A) lekker belangrijk
zoek het uit
C) ken het je wat schelen
D) boeien!

Gewoon uit nieuwsgierigheid. 
zalookeeelijkzeggendatikdedraadondertussenalweerkwijtwas

Menen sommigen van jullie dat nu echt?  "Met kort haar lijkt ze een jongetje"....
Ik sla daar steil van achterover!
Nou en als men denkt dat ze een jongetje lijkt....of jongens met lang haar voor meisje worden aangezien.  Lekker belangrijk!
Mogen meisjes van jullie alleen met poppen spelen en jongens met treinen?
Word eens wakker zeg, het is 2023, niet 1947!

Laat dat kind lekker haar haar kortwieken!  Als ze het zat is groeit het vanzelf weer aan!

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.