Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Mijn dochter wil kort haar


Jippox schreef op 12-06-2023 om 09:46:

Ik zie werkelijk niet een link tussen een kind eigen keuzes laten maken op gebied van kapsel/kleding etc. en het hanteren van regels/alles maar goed vinden

Nouja, wel wat betreft praktische overwegingen, zoals financiën, onderhoud en dergelijke. Al zou ik dat geen regels noemen. 

PhoebeHolmesreturns schreef op 12-06-2023 om 09:02:

[..]

Ik ook... En wie mij afwijst om mijn korte koppie die kan lekker de boom in...
Het is namelijk mijn haar en daar doe ik mee wat ik wil, point klaar.

Eens. Nadat ik noodgedwongen lang ben geweest, ga ik daar echt nooit meer naar terug 😂 het is zo ontzettend niet ik.

Sterker zodra ik wat meer energie heb wil ik de tondeuse pakken en voor coupe mm gaan voor de rest van de zomer 😁


Lollypopje schreef op 12-06-2023 om 09:58:

[..]

Eens. Nadat ik noodgedwongen lang ben geweest, ga ik daar echt nooit meer naar terug 😂 het is zo ontzettend niet ik.


Wie wijst jou daar nu op af? Bedoel je een bepaald type man of mensen in het algemeen? Ik heb daar helemaal geen beeld bij, Of “kort” is zo extreem dat je kaal bent en er staat op je hoofd met je vachtje (eigen haar) k.u.t. of zo op je hoofd.. ik zeg maar wat. Hoezo zou je met kort haar afgewezen worden en op welke gronden dan wel niet?

Bijtje82

Bijtje82

12-06-2023 om 10:29

Philou schreef op 12-06-2023 om 10:03:

[..]

Wie wijst jou daar nu op af? Bedoel je een bepaald type man of mensen in het algemeen? Ik heb daar helemaal geen beeld bij, Of “kort” is zo extreem dat je kaal bent en er staat op je hoofd met je vachtje (eigen haar) k.u.t. of zo op je hoofd.. ik zeg maar wat. Hoezo zou je met kort haar afgewezen worden en op welke gronden dan wel niet?

Kort haar bij vrouwen kan prachtig zijn. Zelfs kaal kan heel mooi zijn. Het moet alleen wel bij je passen. 

Even wat voorbeelden van bekende personen. 

Sinead Oconnor vroeger. Prachtig..

Jada Smith prachtig.

Skin, prachtige vrouw.

Jamie Lee curtis. Prachtige coup.

Ons eigen Anouk.. Het staat haar gewoon niet, zit geen model in, ze heeft het gezicht er niet voor en het zou me niets verbazen als ze zelf de tondeuse heeft gepakt. Want zoals hierboven al gezegd, zoiets zie je echt wel. Nu weet ik van Anouk dat het om een allergische reactie ging oid waardoor het er echt af moest. Maar ze laat wel goed zien dat niet iedereen met een kort kapsel weg kan komen.

Philou schreef op 12-06-2023 om 10:03:

[..]

Wie wijst jou daar nu op af? Bedoel je een bepaald type man of mensen in het algemeen? Ik heb daar helemaal geen beeld bij, Of “kort” is zo extreem dat je kaal bent en er staat op je hoofd met je vachtje (eigen haar) k.u.t. of zo op je hoofd.. ik zeg maar wat. Hoezo zou je met kort haar afgewezen worden en op welke gronden dan wel niet?

Ik zou het ook niet weten, maar ik lees net weer in dit topic dat mannen blijkbaar niet van kort haar bij vrouwen houden.

Nu is dat niet mijn ervaring, maargoed dat zullen dan dus wel geen mannen geweest zijn ofzo

Sinead O'connor dat kapsel vond ik als meisje al geweldig 💜

Zo kort ga ik binnenkort voor het eerst doen, wel zelf, maar ik heb me al uitgebreid ingelezen in hoe dat aan te pakken. En dus niet in één lijn van achteren naar voren 😂 Ik ken ook wel mensen die het zelf doen, maar je moet dus inderdaad wel eerst even weten wat je doet.

Bijtje82 schreef op 12-06-2023 om 10:29:

[..]

Kort haar bij vrouwen kan prachtig zijn. Zelfs kaal kan heel mooi zijn. Het moet alleen wel bij je passen.

Even wat voorbeelden van bekende personen.

Sinead Oconnor vroeger. Prachtig..

Jada Smith prachtig.

Skin, prachtige vrouw.

Jamie Lee curtis. Prachtige coup.

Ons eigen Anouk.. Het staat haar gewoon niet, zit geen model in, ze heeft het gezicht er niet voor en het zou me niets verbazen als ze zelf de tondeuse heeft gepakt. Want zoals hierboven al gezegd, zoiets zie je echt wel. Nu weet ik van Anouk dat het om een allergische reactie ging oid waardoor het er echt af moest. Maar ze laat wel goed zien dat niet iedereen met een kort kapsel weg kan komen.

Maar het maakt toch geen zak uit of je er prachtig uitziet met kort of lang haar? 
of toch ineens wel?

Bijtje82 schreef op 12-06-2023 om 10:29:

[..]

Kort haar bij vrouwen kan prachtig zijn. Zelfs kaal kan heel mooi zijn. Het moet alleen wel bij je passen.

Even wat voorbeelden van bekende personen.

Sinead Oconnor vroeger. Prachtig..

Jada Smith prachtig.

Skin, prachtige vrouw.

Jamie Lee curtis. Prachtige coup.

Ons eigen Anouk.. Het staat haar gewoon niet, zit geen model in, ze heeft het gezicht er niet voor en het zou me niets verbazen als ze zelf de tondeuse heeft gepakt. Want zoals hierboven al gezegd, zoiets zie je echt wel. Nu weet ik van Anouk dat het om een allergische reactie ging oid waardoor het er echt af moest. Maar ze laat wel goed zien dat niet iedereen met een kort kapsel weg kan komen.

Ja, mee eens. Wat ik wil zeggen is dat als je extreem doet, je ook extreme reacties kan krijgen. Dat is persoonlijk, niet voor jou maar voor de ander. Schouders ophalen en door.

Bijtje82 schreef op 12-06-2023 om 10:29:

[..]

Kort haar bij vrouwen kan prachtig zijn. Zelfs kaal kan heel mooi zijn. Het moet alleen wel bij je passen.

Even wat voorbeelden van bekende personen.

Sinead Oconnor vroeger. Prachtig..

Jada Smith prachtig.

Skin, prachtige vrouw.

Jamie Lee curtis. Prachtige coup.

Ons eigen Anouk.. Het staat haar gewoon niet, zit geen model in, ze heeft het gezicht er niet voor en het zou me niets verbazen als ze zelf de tondeuse heeft gepakt. Want zoals hierboven al gezegd, zoiets zie je echt wel. Nu weet ik van Anouk dat het om een allergische reactie ging oid waardoor het er echt af moest. Maar ze laat wel goed zien dat niet iedereen met een kort kapsel weg kan komen.

Die uitleg van haar heb ik nooit begrepen: allergisch voor de verf. Dan had ze het eenmalig kunnen scheren zou je denken. Ik denk stiekem dat ze graag shockeert. 

Renmuis

Renmuis

12-06-2023 om 10:54 Topicstarter

troelahoep schreef op 12-06-2023 om 09:50:

[..]

Nouja, wel wat betreft praktische overwegingen, zoals financiën, onderhoud en dergelijke. Al zou ik dat geen regels noemen.

Ze mag van mij ook geen Armani pak, ook als dat helemaal haar stijl is en ik haar identiteit ontken als ik het niet toelaat.

Serieus, in de praktijk ken ik geen enkele ouder die niet in ieder geval deels bepaald hoe een jong kind gekleed gaat en voor de dag komt. Bij mij is gemakzucht het heersende woord, want qua kleding draagt dochter dan weer alleen jogging broeken en winkelen we zelden in de meiden sectie, want dat zit allemaal strak en vind ik vaak onhandig en onnodig beperkend voor een kind dat constant in beweging wil en moet zijn. Ik beweeg echt wel mee - ben zelf geen fan van shirts met cartoons als Paw Patrol en Disney, maar dat vindt zij geweldig, dus oké. Maar iets met heel veel knoopjes wat ze dan zelf niet aan en uit krijgt: daar steek ik een stokje voor. 
En ze wilde een tijdje geen kleding aan en het liefst helemaal bloot. Dat mocht toch ook echt niet buitenshuis.


Ik snap jullie echt wel. Ik ben niet van de schoonheidsidealen en heel erg voor vrijheid van expressie. Ik scheer me niet, ik verf mijn grijze haren niet, ik heb tattoos. Maar ik heb wel jaren gehad om mijn olifantenhuid te kweken zodat ik lak heb aan wat anderen zeggen. Mijn dochter is daar nog niet, en is te jong om de gevolgen van haar keuzes in te schatten. Sommige keuzes laat ik haar alsnog maken want ze moet ook ervaren en leren, en natuurlijk, stekels groeien wel weer aan, maar dat duurt wel maanden, een eeuwigheid als je 4 bent.

Renmuis schreef op 12-06-2023 om 10:54:

[..]

Ze mag van mij ook geen Armani pak, ook als dat helemaal haar stijl is en ik haar identiteit ontken als ik het niet toelaat.

Serieus, in de praktijk ken ik geen enkele ouder die niet in ieder geval deels bepaald hoe een jong kind gekleed gaat en voor de dag komt. Bij mij is gemakzucht het heersende woord, want qua kleding draagt dochter dan weer alleen jogging broeken en winkelen we zelden in de meiden sectie, want dat zit allemaal strak en vind ik vaak onhandig en onnodig beperkend voor een kind dat constant in beweging wil en moet zijn. Ik beweeg echt wel mee - ben zelf geen fan van shirts met cartoons als Paw Patrol en Disney, maar dat vindt zij geweldig, dus oké. Maar iets met heel veel knoopjes wat ze dan zelf niet aan en uit krijgt: daar steek ik een stokje voor.
En ze wilde een tijdje geen kleding aan en het liefst helemaal bloot. Dat mocht toch ook echt niet buitenshuis.


Ik snap jullie echt wel. Ik ben niet van de schoonheidsidealen en heel erg voor vrijheid van expressie. Ik scheer me niet, ik verf mijn grijze haren niet, ik heb tattoos. Maar ik heb wel jaren gehad om mijn olifantenhuid te kweken zodat ik lak heb aan wat anderen zeggen. Mijn dochter is daar nog niet, en is te jong om de gevolgen van haar keuzes in te schatten. Sommige keuzes laat ik haar alsnog maken want ze moet ook ervaren en leren, en natuurlijk, stekels groeien wel weer aan, maar dat duurt wel maanden, een eeuwigheid als je 4 bent.

Dus, je gaat niet voor stekels begrijp ik. Prima toch. 

Mevrouw75 schreef op 12-06-2023 om 09:25:

[..]

Geen kapsel ook prima?

Serieus hoor, ik snap het niet. Er wordt hier vanalles gezegd over therapie en zelfvertrouwen en gendernormen en weet ik het allemaal, maar blijkbaar moet er toch iets van een kapsel zijn. Terwijl, als het niet uitmaakt, maakt het gewoon niet uit. Kapsel, model of niet natuurlijk.

Dat kind wil dat korte haar omdat ze zich er zelf toe aangetrokken voelt. Het maakt dus wel uit hoe het eruit ziet. Als een kind zelf een ongecoiffeerde ragebol wil, zou ik dat zeker een keer laten gebeuren maar dan wel als ze wat ouder zijn en wat verder vooruit kan kijken. Dat heette ooit punk. Al kostte het behoorlijk veel moeite om het in de gewenste chaos te krijgen! Weet ik uit eigen ervaring 😂.

We moeten niet net doen alsof één keer een mislukt kapsel of het weigeren van een wens voor een bepaald kledingstuk of kapsel de levensloop van een mens gaat bepalen. Maar een structurele nadruk van ouders op het uiterlijk aanpassen aan wat andere mensen ervan zouden kunnen vinden en zeggen, en het benadrukken van schaamte of oordelen, kan wel degelijk invloed hebben op hoe een mens naar zichzelf kijkt en hoe hij/zij zich durft te manifesteren in de wereld. Het leven is nou eenmaal op veel punten leren schipperen tussen doen wat je zelf wil en je aanpassen. Maar in dit geval schaad je niemand door een ander of zelfs voor anderen ‘lelijk’ kapsel te hebben. Ik zou dus proberen een beetje een middenweg te bewandelen: je mag zelf kiezen, keuzes hebben consequenties, kun en wil je daar mee dealen? Dan lekker doen.


Dit meisje zou enerzijds nog weinig zelfbewustzijn hebben terwijl anderzijds de kinderen in de klas sterk bezig zijn met rolpatronen en ze zou van slag kan raken als iemand iets zegt van haar bruine laarzen. Ik zou dan juist zeggen: alles waarin ze afwijkt van anderen waar ze niet van slag door raakt, is mooi meegenomen. Ik zou dus juist ruimte geven voor eigen, afwijkende keuzes, als ze daar zelf voor wil gaan, en daar met haar over praten, op haar niveau natuurlijk. Daar wordt ze mentaal wijzer en sterker van. En als het niet bevalt, maak je de volgende keer een andere keuze. 

Ik vind vaker naar de kapper moeten en bijkomend financieel argument zeker een valide punt. Maar als kind zo’n duidelijke wens uitspreekt, legt dat aan de andere kant flink gewicht in de schaal voor mij. Dikke kans dat het maar een experiment is en dat ze het hierna gewoon weer wil laten groeien. En anders zijn er ook goedkopere kappers dan die van Nick. Ik heb nog nooit 40€ voor de kapper van mijn kinderen betaald. Voor mezelf ook niet trouwens. Dat is voor mij ook een van de redenen om mijn haar ‘gewoon’ lang te laten groeien en alleen af en toe de dode punten eruit te (laten) knippen. Maar ik snap ook heel goed dat dat niet voor iedereen is. Een kind moet (mag!) dat nog allemaal leren, wat ze wel en niet wil, wat ze wel en niet wil incasseren uit de buitenwereld omwille van haar keuzes. Ik vond het juist een heel mooi aspect om met mijn kinderen op te pakken. Het is allemaal niet statisch en de volgende keer kun je een andere keuze maken. Het moet niet zwaar worden. ‘Nee’ is op haar vierde ook een prima antwoord, zonder al te veel heisa over normen en waarden rond uiterlijk of conformisme er omheen. Die eigen keuze komt dan later wel. 

Renmuis schreef op 12-06-2023 om 10:54:

[..]

Ze mag van mij ook geen Armani pak, ook als dat helemaal haar stijl is en ik haar identiteit ontken als ik het niet toelaat.

Serieus, in de praktijk ken ik geen enkele ouder die niet in ieder geval deels bepaald hoe een jong kind gekleed gaat en voor de dag komt. Bij mij is gemakzucht het heersende woord, want qua kleding draagt dochter dan weer alleen jogging broeken en winkelen we zelden in de meiden sectie, want dat zit allemaal strak en vind ik vaak onhandig en onnodig beperkend voor een kind dat constant in beweging wil en moet zijn. Ik beweeg echt wel mee - ben zelf geen fan van shirts met cartoons als Paw Patrol en Disney, maar dat vindt zij geweldig, dus oké. Maar iets met heel veel knoopjes wat ze dan zelf niet aan en uit krijgt: daar steek ik een stokje voor.
En ze wilde een tijdje geen kleding aan en het liefst helemaal bloot. Dat mocht toch ook echt niet buitenshuis.


Ik snap jullie echt wel. Ik ben niet van de schoonheidsidealen en heel erg voor vrijheid van expressie. Ik scheer me niet, ik verf mijn grijze haren niet, ik heb tattoos. Maar ik heb wel jaren gehad om mijn olifantenhuid te kweken zodat ik lak heb aan wat anderen zeggen. Mijn dochter is daar nog niet, en is te jong om de gevolgen van haar keuzes in te schatten. Sommige keuzes laat ik haar alsnog maken want ze moet ook ervaren en leren, en natuurlijk, stekels groeien wel weer aan, maar dat duurt wel maanden, een eeuwigheid als je 4 bent.

Hier kan ik me helemaal in vinden. Ik vind gemakzucht bij niet-essentiële dingen als uiterlijk helemaal niet zo’n slechte instelling. Perfectionisme is vaak veel erger voor kinderen. Zo belangrijk is uiterlijk niet, en al helemaal niet als je vier bent! Als ze over een jaar nog steeds zegt dat ze kort haar wil, zie je dan wel weer verder. Ik las laatst een quote van een filosoof die zei: “Doe nooit een taak die morgen verdwenen kan zijn.” Dat was me uit het hart gegrepen 😂. 

Mija schreef op 12-06-2023 om 10:59:

[..]

Dat kind wil dat korte haar omdat ze zich er zelf toe aangetrokken voelt. Het maakt dus wel uit hoe het eruit ziet. Als een kind zelf een ongecoiffeerde ragebol wil, zou ik dat zeker een keer laten gebeuren maar dan wel als ze wat ouder zijn en wat verder vooruit kan kijken. Dat heette ooit punk. Al kostte het behoorlijk veel moeite om het in de gewenste chaos te krijgen! Weet ik uit eigen ervaring 😂.

We moeten niet net doen alsof één keer een mislukt kapsel of het weigeren van een wens voor een bepaald kledingstuk of kapsel de levensloop van een mens gaat bepalen. Maar een structurele nadruk van ouders op het uiterlijk aanpassen aan wat andere mensen ervan zouden kunnen vinden en zeggen, en het benadrukken van schaamte of oordelen, kan wel degelijk invloed hebben op hoe een mens naar zichzelf kijkt en hoe hij/zij zich durft te manifesteren in de wereld. Het leven is nou eenmaal op veel punten leren schipperen tussen doen wat je zelf wil en je aanpassen. Maar in dit geval schaad je niemand door een ander of zelfs voor anderen ‘lelijk’ kapsel te hebben. Ik zou dus proberen een beetje een middenweg te bewandelen: je mag zelf kiezen, keuzes hebben consequenties, kun en wil je daar mee dealen? Dan lekker doen.


Dit meisje zou enerzijds nog weinig zelfbewustzijn hebben terwijl anderzijds de kinderen in de klas sterk bezig zijn met rolpatronen en ze zou van slag kan raken als iemand iets zegt van haar bruine laarzen. Ik zou dan juist zeggen: alles waarin ze afwijkt van anderen waar ze niet van slag door raakt, is mooi meegenomen. Ik zou dus juist ruimte geven voor eigen, afwijkende keuzes, als ze daar zelf voor wil gaan, en daar met haar over praten, op haar niveau natuurlijk. Daar wordt ze mentaal wijzer en sterker van. En als het niet bevalt, maak je de volgende keer een andere keuze.

Ik vind vaker naar de kapper moeten en bijkomend financieel argument zeker een valide punt. Maar als kind zo’n duidelijke wens uitspreekt, legt dat aan de andere kant flink gewicht in de schaal voor mij. Dikke kans dat het maar een experiment is en dat ze het hierna gewoon weer wil laten groeien. En anders zijn er ook goedkopere kappers dan die van Nick. Ik heb nog nooit 40€ voor de kapper van mijn kinderen betaald. Voor mezelf ook niet trouwens. Dat is voor mij ook een van de redenen om mijn haar ‘gewoon’ lang te laten groeien en alleen af en toe de dode punten eruit te (laten) knippen. Maar ik snap ook heel goed dat dat niet voor iedereen is. Een kind moet (mag!) dat nog allemaal leren, wat ze wel en niet wil, wat ze wel en niet wil incasseren uit de buitenwereld omwille van haar keuzes. Ik vond het juist een heel mooi aspect om met mijn kinderen op te pakken. Het is allemaal niet statisch en de volgende keer kun je een andere keuze maken. Het moet niet zwaar worden. Nee, is op haar vierde ook een antwoord, zonder al te veel heisa over normen en waarden rond uiterlijk of conformisme er omheen. Die eigen keuze komt dan later wel.

Zo’n ragebol gaat hier vanzelf😂

En precies mijn punt: iets niet mogen op je 4e staat niet gelijk aan een lagere eigenwaarde.
En ik snap nog steeds niet waarom geen stekeltjes mogen op je 4e wél gelijk staat aan iets niet mogen en dus geen zelfexpressie en dus problemen met je eigenwaarde, en waarom geen ragebol mogen als 4 jarige helemaal geaccepteerd is. Bij beiden bepaalt een ouder wat wel en niet mag. Dat is helemaal prima, maar dan moeten we niet doen alsof je je kind in een hele nauwe te beperkende en dus schadelijke mal stoppen als toevallig stekeltjes niet mogen (en met een ragebol dat allemaal níet speelt. )

Renmuis schreef op 12-06-2023 om 10:54:

[..]

Ze mag van mij ook geen Armani pak, ook als dat helemaal haar stijl is en ik haar identiteit ontken als ik het niet toelaat.

Serieus, in de praktijk ken ik geen enkele ouder die niet in ieder geval deels bepaald hoe een jong kind gekleed gaat en voor de dag komt. Bij mij is gemakzucht het heersende woord, want qua kleding draagt dochter dan weer alleen jogging broeken en winkelen we zelden in de meiden sectie, want dat zit allemaal strak en vind ik vaak onhandig en onnodig beperkend voor een kind dat constant in beweging wil en moet zijn. Ik beweeg echt wel mee - ben zelf geen fan van shirts met cartoons als Paw Patrol en Disney, maar dat vindt zij geweldig, dus oké. Maar iets met heel veel knoopjes wat ze dan zelf niet aan en uit krijgt: daar steek ik een stokje voor.
En ze wilde een tijdje geen kleding aan en het liefst helemaal bloot. Dat mocht toch ook echt niet buitenshuis.


Ik snap jullie echt wel. Ik ben niet van de schoonheidsidealen en heel erg voor vrijheid van expressie. Ik scheer me niet, ik verf mijn grijze haren niet, ik heb tattoos. Maar ik heb wel jaren gehad om mijn olifantenhuid te kweken zodat ik lak heb aan wat anderen zeggen. Mijn dochter is daar nog niet, en is te jong om de gevolgen van haar keuzes in te schatten. Sommige keuzes laat ik haar alsnog maken want ze moet ook ervaren en leren, en natuurlijk, stekels groeien wel weer aan, maar dat duurt wel maanden, een eeuwigheid als je 4 bent.

Maar ga je er dan vanuit dat anderen het niet mooi zullen vinden? 
Wie weet zet ze wel een trend.  

Het is me niet zo opgevallen dat veel ouders zich bemoeien met uiterlijk van kind. Bij sommige ouders/ kinderen valt het wel op. Als kinderen er tiptop verzorgd uitzien dan zal dat zelden vanuit wens kind komen. 
Zelf kan ik me even geen situatie voor de geest halen waarin ik zou hebben bijgestuurd/ gecorrigeerd. Tenminste niet bij zulke kleine kinderen. Mogelijk wel bij foute symbolen/ teksten, maar dan zijn kinderen ouder. Gelukkig heb ik daar nooit afwegingen in hoeven maken. 
Natuurlijk spelen praktische overwegingen en grenzen wel een rol. Maar goed, alles is op te lossen. Dochter die van kleding hield kreeg al heel jong kleedgeld en zoon die absoluut niet van kleding hield niet. 

Het viel me wel altijd op dat kappers het woord tot mij richtten bij dochter. Ik gaf dan altijd het woord terug bij dochter, haar haar. 

Mevrouw75 schreef op 12-06-2023 om 11:08:

[..]

Zo’n ragebol gaat hier vanzelf😂

En precies mijn punt: iets niet mogen op je 4e staat niet gelijk aan een lagere eigenwaarde.
En ik snap nog steeds niet waarom geen stekeltjes mogen op je 4e wél gelijk staat aan iets niet mogen en dus geen zelfexpressie en dus problemen met je eigenwaarde, en waarom geen ragebol mogen als 4 jarige helemaal geaccepteerd is. Bij beiden bepaalt een ouder wat wel en niet mag. Dat is helemaal prima, maar dan moeten we niet doen alsof je je kind in een hele nauwe te beperkende en dus schadelijke mal stoppen als toevallig stekeltjes niet mogen (en met een ragebol dat allemaal níet speelt. )

Ik denk dat het meer gaat om de boodschappen die je als ouder meegeeft. In die zin kun je kinderen waarschijnlijk beter niet uitleggen dat ze van jou geen stekeltjes mag omdat de andere vierjarige kindjes uit de klas haar dan zullen afwijzen en pesten. Zeg dan op vierjarige leeftijd maar gewoon: Nee, mama wil het niet. 

Ik ken geen kind dat om een ragebol vraagt. Dat is een heel groot verschil. Ragebollen op jonge leeftijd zijn altijd mislukte kapsels of lastige fases tussen kort en lang haar. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.