Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Lichte, makkelijke ontbijtideeën

Ons middelste kind (bijna 10, meisje) is geen vroege ochtend-eter. In de weekenden eet ze het liefste na 9 uur/half tien. Doordeweeks is dat natuurlijk geen optie. Dan moet ze gewoon om 7.30 wat eten. Ze heeft vaak nog geen zin in eten, is nog moe en daardoor vaak misselijk.

Ik herken het erg van mijzelf. Ik eet ook liever later en ik hou ook niet van brood. Mijn ouders dwongen mij vroeger gewoon een boterham te eten, maar dat kwam er vaak ook weer uit. Zo ver wil ik dus niet gaan. Maar iets eten moet ze wel, omdat ze anders pas na 10.30 iets eten kan.

De laatste jaren wisselen we ongeveer per week af, want na een bepaalde periode is ze iets beu en dan wordt ze er ook misselijk van. Ze eet met fases yoghurt met muesli, bakje met veel fruit, volkomen cracker met kaas, gebakken eitje en matzes met beleg. Momenteel is ze weer alles beu en weten we het even niet meer.

Is dit voor een van jullie herkenbaar? Heeft er iemand nog tips wat we kunnen proberen? We laten haar regelmatig zelf boodschappen doen en iets uitkiezen. Ook dat gaat dat weer een paar dagen goed totdat ze het weer beu is. Mijn dochter is geen zoetekauw. De echte ‘kinderontbijtjes’ lust ze dus eigenlijk niet.


Is het een probleem voor haar als ze pas om 10:30 uur kan eten? Zo niet, dan ‘moet’ ze toch niet eerder eten? Ik eet zelf ook soms best wel laat mijn ontbijt, op mijn werk heb ik in de 10 uurs pauze soms nóg geen trek, ik zie het probleem niet. Ik krijg wel alles binnen op een dag uiteindelijk. 

Oja, ik ben ook geen zoetekauw. Ik kan rustig om 11:30 beginnen met een flinke brunch à la Engels ontbijt. 

Ik begrijp dat je er wat in wil hebben, aan de andere kant denk ik dat teveel druk erop leggen ook averechts werkt. Wat is het probleem als ze pas om 10.30 uur wat eet? Kan ze wel drinken? Misschien een kleine smoothie voordat ze naar school gaat?

Ma85tilde

Ma85tilde

05-11-2021 om 23:00 Topicstarter

Zou een beker yoghurtdrink dan volstaan tot 10.30? Ik wil er inderdaad niet teveel druk opleggen, vandaar de lichte ontbijtjes waar ze dan op dat moment nog wel ‘zin’ in heeft, maar misschien moet ik het dan maar helemaal loslaten? Ze drinkt wel graag iets in de ochtend.

Ze is overdag ook geen hele grote eter. Ik ben dan altijd blij als ze iig iets binnen heeft voordat ze naar school gaat. Als ze echt weinig eet dan wordt ze humeurig en krijgt ze hoofdpijn. 

Je hebt (had?) Ook een soort ontbijt drinken. Drinkyoghurt met vezels erin. Dat dronk ik vroeger wel toen ik niet wilde ontbijten.

Herkenbaar. 
Drinken ipv eten gaat vaak makkelijker.
Dit kan drinkyoghurt  (Bijvoorbeeld Optimel) zijn, maar ook fruitontbijt (Bijvoorbeeld hero) of smoothie. (Deze kan je/ze ook zelf maken Bijvoorbeeld met diepvriesfruit.

Evaluna schreef op 05-11-2021 om 23:04:

Je hebt (had?) Ook een soort ontbijt drinken. Drinkyoghurt met vezels erin. Dat dronk ik vroeger wel toen ik niet wilde ontbijten.

Klopt, die heb je volgens mij van Hero. Nadeel is dat daar veel suiker in zit

Is een smoothie een idee, TO? Voedzaam, maar wel lekker weg te drinken voor je dochter. Of anders een mandarijntje, banaan? Ik ben 's ochtends ook niet zo'n eter maar een stukje fruit gaat bij mij makkelijker dan een cracker of muesli.

Ik was vroeger en nog steeds niet , niet echt een onbijter. Altijd werd ik er misselijk van. Ik kreeg vroeger dan een kopje thee met 2 droge biscuitjes of een plakje ontbijtkoek. Maar meest biscuitjes. 
En dan middags bij de thee een boterham. Want rond half 4, had ik wel trek.  

Een hele gekke oplossing misschien, maar bij mij helpt op tijd opstaan. In mijn puberteit bleef ik zo lang mogelijk liggen en moest ik een kwartier na wakker worden eten. Dat ging niet en gaat nog steeds niet. Als ik een half uur of drie kwartier wakker ben gaat het wel. Ik sta dus best vroeg op zodat ik al een flinke tijd wakker ben voordat ik ga eten.

Glas chocomel?
Stuk fruit?
Rijstwafel?

Gewoon aankijken wat het geeft als ze om half 11 eet?
(En of ze dan 's middags wel weer honger heeft?)

Puddingbroodje schreef op 05-11-2021 om 23:15:

[..]

Klopt, die heb je volgens mij van Hero. Nadeel is dat daar veel suiker in zit

Is een smoothie een idee, TO? Voedzaam, maar wel lekker weg te drinken voor je dochter. Of anders een mandarijntje, banaan? Ik ben 's ochtends ook niet zo'n eter maar een stukje fruit gaat bij mij makkelijker dan een cracker of muesli.

Een smoothie is net zo ongezond als drinkontbijt, ook als je ze zelf maakt. Meer suikers, geen vezels. Je kunt beter 2 stuks fruit eten.

Wat drinken en een lichte cracker? Cracotte bijvoorbeeld?

Ysenda schreef op 06-11-2021 om 07:34:

[..]

Een smoothie is net zo ongezond als drinkontbijt, ook als je ze zelf maakt. Meer suikers, geen vezels. Je kunt beter 2 stuks fruit eten.


Dat ligt er natuurlijk aan wat voor soort smoothie je maakt. Bovendien is alles wat je van 'levend' voedsel maakt gezonder dan iets wat je in een pakje uit de supermarkt koopt. Je kunt in een smoothie heel makkelijk wat groente verstoppen (bv spinazie, boerenkool, avocado) en het nog wel smakelijk houden door fruit. Ik breng ze ook op smaak door geen water te gebruiken maar andere vloeistoffen (havermelk, amandelmelk, kokoswater, kokosmelk).

Als jouw dochter liever drinkt dan eet, dan is een smoothie een super idee. Er zijn genoeg recepten online te vinden.

Ysenda schreef op 06-11-2021 om 07:34:

[..]

Een smoothie is net zo ongezond als drinkontbijt, ook als je ze zelf maakt. Meer suikers, geen vezels. Je kunt beter 2 stuks fruit eten.

Maar als ze dat wel eet/drinkt is het nog altijd beter dan niks. 

Liever gepureerd vers fruit dan een lege maag...

Knijpfruit? 

Favoriete voedzame drank hier thuis (en voor mee naar school): half yoghurt/half sinaasappelsap. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.