Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Lichte, makkelijke ontbijtideeën


ik maak me er niet zo druk meer om. dat ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, is ook maar verzonnen. Je weet zelf hoe het vroeger voor jou was en jij volgt nu toch ook je lijf? Sommige kinderen/mensen hebben gewoon wat minder nodig. Lijkt mij juist gezond om je kind te leren haar innerlijke signalen te volgen. 
Die van mij eet meestal ook niet s ochtends. Hij krijgt wat extra mee voor de pauze hap en eet vaak als hij om 14:15 uit school komt nog eens wat. 
Maar als je perse wilt: Is een smoothie een idee? Diepvries fruit, beetje yoghurt (al dan niet volle), schepje havermout en eventueel water om te verdunnen. 

PriceyRook54

PriceyRook54

06-11-2021 om 08:52

Ik heb een tijdje van die energy balls gemaakt, met dadels, coconut oil, cashews en dan in wat kokos gerold. Dat kon dan makkelijk of weg naar school gegeten worden, 1 of 2 van die balletjes.  
inmiddels is dat ook opgehouden en eten ze meestal pas om 11u. Ze zitten nu op de middelbare, dus eigen verantwoordelijk nu. 

Ik ontbijt nog steeds niet, heb me altijd wat geïrriteerd aan die mededelingen dat ontbijt de belangrijkste maaltijd van de dag is, wie bepaalt dat.
Ik nam vroeger broodjes met hagelslag en gestampte muisjes (jeugdsentiment ) mee naar school, en de eerste at ik dan in de eerste pauze (middelbare school), rond 10.15 inderdaad. Ging prima. En ik herinner me dat ik op de basisschool pas om 12.00 thuis wat at, nam niet eens iets mee voor in het speelkwartier. (ja heel misschien soms eens een appel) En wat anderen hier ook al schrijven, drinkontbijt is ook wel te doen voor een niet ontbijter. 
Ik drink wel graag een kop koffie in de ochtend, lekker warm en zoet (zoetje erin) dus misschien vindt zij een kop thee wel lekker om de dag mee te beginnen? Desnoods zet je de thee vast wat eerder klaar, dan kan het een beetje afkoelen.

Herkenbaar, mijn dochter had/heeft dit ook, nu inmiddels een puber. 
Toen d'r tijd vanalles geprobeerd, want je hoort overal (ook vorige week weer, met het nationale schoolontbijt), hoe belangrijk ontbijt is. 
Maar ik heb het uiteindelijk laten gaan, sommige mensen hebben nu eenmaal 's morgens vroeg nog geen trek, dit herken jij zelf ook en anderen die hier schrijven.
En als je nu bijvoorbeeld de theorie van intermitted fasting erop na houdt, schijnt het niet slecht te zijn voor je lichaam. 
Ik denk dat een ieder dit het beste zelf kan aanvoelen, en in geval van je dochter het signaleren.
Mijn dochter drinkt al jaren in de ochtend thee of water en neemt aan het eind van de ochtend een stuk fruit en begint vanaf 12 uur trek te krijgen. 

Ik heb zelf als puber het advies van een arts gekregen in ieder geval wel iets te drinken 's ochtends. Ik was ook niet bepaald dol op ontbijten. Een glas melk of water was genoeg. Brood mee naar school en gedurende de dag kreeg ik wel trek.
Dat was in de jaren '70 en nu zijn de opvattingen anders natuurlijk, maar ik ben er inmiddels toch maar mooi 60 mee geworden en still alive and kicking.

Mijn jongste dochter had dat ook . Ik gaf haar van die zakjes pap ( wake-up drink-ontbijt ) opgelost in melk . Maar je kunt dat ook in de sojamelk of amandelmelk doen. Geen idee of dat wake-up nog bestaat .

mijn moeder kreeg altijd thee over haar brood of beschuit geschonken. Beetje gekke variant, maar vooral het droge en happen/eten was een ding. Het was de ‘armoevariant’ van het Italiaanse koekjes in de melk ‘s ochtends. Ik zie het bij mijn Franse familie ook: dopen, dan slurp je alles weg. 

Is ze dusdanig op tijd op school dat ze misschien op het plein (dus voor school begint) nog iets zou kunnen eten? Dan is ze in ieder geval alweer wat langer wakker. 

dan

dan

06-11-2021 om 10:56

Mevrouw75 schreef op 06-11-2021 om 10:20:

mijn moeder kreeg altijd thee over haar brood of beschuit geschonken. Beetje gekke variant, maar vooral het droge en happen/eten was een ding. Het was de ‘armoevariant’ van het Italiaanse koekjes in de melk ‘s ochtends. Ik zie het bij mijn Franse familie ook: dopen, dan slurp je alles weg.

Ik kreeg destijds van mijn oma beschuit met suiker en daarover thee gegoten, vond het echt lekker. Maar dat was niet als ontbijt.

Voor TO, ik zou dan vooral inzetten op een glas drinken als eten zo lastig is, chocolademelk of iets anders. 

Een banaan, 3 lepels havermout en een glas melk (of havermelk/sojamelk) in de blender. Dan heb je een lekkere smoothie zonder suiker, maar wel met wat koolhydraten waarmee je dochter kan opstarten tot ze trek krijgt. 

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

06-11-2021 om 11:54

Brinta of havermout-pap (ik vind het verschrikkelijk, maar ik ken mensen die er goed op gaan)
Gewoon een appel of een (of twee) bananen en tegen 10:30 een boterhammetje ipv fruit-pauze.
Smoothie (zelfgemaakt, maar er zijn ook wel smoothie-achtige sappen in de winkel)
Een krentebol of mueslibol
Scrumbled egg
Zo'n maiswafel met een plakje kaas
Een (koude) wrap met geraspte kaas (vinden mijn kinderen lekker)

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

06-11-2021 om 11:54

Ik kon in de ochtend brood ook nooit weg krijgen.  Ik heb heel lang brinta als ontbijt gehad.  

Ik zat vroeger als kind zijnde te huilen aan tafel als ik moest ontbijten. Mijn moeder probeerde ook van alles zoals brood, pap, fruit maar ik heb 's morgens geen honger. Ik denk dat ik een jaar of 10 was dat ze het opgegeven heeft en ik niet meer hoefde te ontbijten. Wat een rust gaf dat. Ik ben nu 56 en ik ontbijt nog steeds niet. Mijn eerste maaltijd neem ik vaak pas rond half 1. Dus ik zou geen ontbijt opdringen als het kind daar geen zin in heeft. Ik vond het echt een ramp vroeger.

dan schreef op 06-11-2021 om 10:56:

[..]

Ik kreeg destijds van mijn oma beschuit met suiker en daarover thee gegoten, vond het echt lekker. Maar dat was niet als ontbijt.

Voor TO, ik zou dan vooral inzetten op een glas drinken als eten zo lastig is, chocolademelk of iets anders.

Oh, wat grappig. Ik ken het echt alleen van mijn moeder die haar hele jeugd zo heeft ontbeten. En is er erg groot en sterk op geworden😆

Mevrouw75 schreef op 06-11-2021 om 10:20:

mijn moeder kreeg altijd thee over haar brood of beschuit geschonken. Beetje gekke variant, maar vooral het droge en happen/eten was een ding. Het was de ‘armoevariant’ van het Italiaanse koekjes in de melk ‘s ochtends. Ik zie het bij mijn Franse familie ook: dopen, dan slurp je alles weg.

Wij kregen wel eens warme melk met daarin een paar verkruimelde beschuiten en wat suiker als ontbijt. Dat is nu nog mijn troost-eten als ik bijvoorbeeld buikgriep heb gehad. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.