Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Klas gaat schaatsen, zoon (8) wil absoluut niet mee


MamaE schreef op 10-01-2024 om 18:59:

Bij ons staat carnaval en sint en kerst niet in de schoolgids. Wel op het jaarprogramma.
In de schoolgids staat dat kinderen in principe onder schooltijd op school dienen te zijn. En dan bepaalt school wat ze doen.

Als de juf morgen zegt dat ze spelletjes mee mogen nemen en een spelletjesmiddag hebben, zijn er misschien ook mensen die dat stom vinden maar dat is geen reden om thuis te blijven of te eisen iets anders te mogen doen. Kom nou zeg.

Onredelijk

lovessssssss schreef op 10-01-2024 om 23:01:

[..]

En ik vind het een onzin optie om dit je kind op te dringen

Als to wil schaatsen dan moet ze dat lekker doen Maar niet via haar zoon dwingen

Als ze het als hobbyprojectje thuis doet, prima, doe lekker waar je wel of geen zin in hebt. Maar dit is gewoon een schoolactiviteit. 

hij geeft zijn grens aan zeg je. Ja, mijn dochter geeft vaker haar grens aan, wil geen spreekbeurt doen, wil niet naar school, ja nou je gaat wel. Ik vraag me ook nog steeds af of zoontje wel heel erg gestressed is of was dat alleen het moment dat hij het hoorde?

Malibu2 schreef op 10-01-2024 om 08:51:

[..]

Maar help je je dochter daar daadwerkelijk mee? Nu zit ze in een beschermde bubbel, maar daar kan ze niet altijd in blijven en de wereld draait straks niet om haar. Is het niet veel beter als een kind al jong leert dat ze soms dingen moet doen die ze wellicht stom vindt, maar dat ze ook dat met succes kan voltooien?

Nee want je leeft maar 1x en ik persoonlijk ga mijn 1 life niet wisten met dingen doen moeten die ik "stom" vind en je zou al helemaal niet moeten leven en altijd maar denken wat vind de wereld dit dat etcetera


Jullie kinderen zijn perfect zoals ze zijn en ik kan @Brachiosaurus alleen maar applaudisseren voor haar aanpak


En dat kan ik niet van u of TO of de meesten met deze overtuigen zeggen


Chapeau voor iedereen die wel luistert/lief is voor zijn/haar kind


Knip


Mevrouw75 schreef op 10-01-2024 om 23:05:

[..]

Als ze het als hobbyprojectje thuis doet, prima, doe lekker waar je wel of geen zin in hebt. Maar dit is gewoon een schoolactiviteit.

Nee dat is het niet of je er nou bent of niet je mist niks van waarde

Kikki39 schreef op 10-01-2024 om 23:06:

hij geeft zijn grens aan zeg je. Ja, mijn dochter geeft vaker haar grens aan, wil geen spreekbeurt doen, wil niet naar school, ja nou je gaat wel. Ik vraag me ook nog steeds af of zoontje wel heel erg gestressed is of was dat alleen het moment dat hij het hoorde?

En hierdoor luister je dus niet naar je kind bewaak je haar grens

Maar je walst er gewoon lekker overheen 

Wat als iemand dat bij jou doet is ook niet leuk toch?

Nou doe het dan zelf ook niet 

Kikki39 schreef op 10-01-2024 om 23:06:

hij geeft zijn grens aan zeg je. Ja, mijn dochter geeft vaker haar grens aan, wil geen spreekbeurt doen, wil niet naar school, ja nou je gaat wel. Ik vraag me ook nog steeds af of zoontje wel heel erg gestressed is of was dat alleen het moment dat hij het hoorde

Knip



Altijd wel "leuk" om te lezen dat mensen angsten pas begrijpen als het over henzelf gaat en van anderen vinden dat ze het maar gewoon moeten doen.

MamaE schreef op 10-01-2024 om 16:22:

[..]

Ik vind dat toch wel bijzonder hoor. Dat een school voor alles wat niet wettelijk verplicht is een alternatief moet regelen voor leerlingen die niet willen. Carnaval vieren is ook niet wettelijk verplicht, maar er wordt op die dag echt geen alternatief bedacht voor kinderen die dat niet leuk vinden hoor.

En ook niet voor een sportdag. Of een museumbezoek, de sinterklaasviering etc.

Het alternatief is niet gaan heel simpel


Als ik niet carnaval wil vieren dan doe ik het niet en ga ik iets doen wat ik wel wil

daar heb je je alternatief heel simpel

Max88 schreef op 10-01-2024 om 23:18:

Altijd wel "leuk" om te lezen dat mensen angsten pas begrijpen als het over henzelf gaat en van anderen vinden dat ze het maar gewoon moeten doen.

Wat bedoel je 

Is een oprechte vraag

lovessssssss schreef op 10-01-2024 om 23:22:

[..]

Wat bedoel je

Is een oprechte vraag

Dat alle mensen die hier schrijven ( elk mens waar dan ook, ik ook) bepaalde angsten kent of gekent heeft. 

De ene is bang voor zus, de ander voor zo, fobie, angststoornis, gewoon bang zijn, iets verafschuwen, niet lusten, beperking enz. Ook op volwassen leeftijd hebben mensen angsten, zijn een kei in vermijden, doen echt niet altijd waar ze bang voor zijn of wat ze misselijk maakt.

Dit knulletje is 8, het gaat om een activiteit die qua vallen en toezicht niet eens zonder gevaar is en dan roepen dezelfde mensen vrij emotieloos dat ie t maar gewoon moet doen.

Ik snap dat niet, zeker niet als je bedenkt dat diezelfde volwassenen ook hun angsten hebben.

Er is een verschil tussen meegaan en meeschaatsen. Dwingen te schaatsen lukt sowieso niet als iemand het echt niet kan. 
Ik was ook zo'n kind dat nieuwe dingen vaak spannend vond en daar soms niet van kon slapen. En achteraf viel het vaak best mee of was het zelfs leuk.
Ik denk dat je door vermijdingsgedrag te faciliteren een kind ook kan bevestigen in de angst. Als je van je ouders geen spreekbeurt hoeft te geven, dan blijft het eng.

Ik vind het ook een gekke opvatting dat alles op school onder een vak moet vallen en in de schoolgids moet staan. Hier staat bijvoorbeeld in de schoolgids hoeveel tijd er wekelijks aan elk vak wordt besteed en welke methode ze gebruiken.
Maar als je voor rekenen een keer fruitsalade wil maken of zo om te leren delen, lekker doen toch? 
De verjaardag van de juf, dat is ook geen vak. Maar wel een schooldag. Mag je dan ook thuisblijven of een andere bezigheid eisen? Of alleen als niet in de schoolgids staat dat dat elk jaar gevierd wordt? Ook niet elk kind wordt blij van zo'n dag. En als je de juf niet leuk vindt, wil je misschien ook niet naar haar feestje.

Ik denk dat als een school bij de leerplicht meldt dat een kind ongeoorloofd afwezig is en de reden blijkt een niet in de schoolgids genoemde activiteit te zijn, dat ze dan niet zeggen 'oh ja tuurlijk, dan is het geen probleem'. En terecht.

lovessssssss schreef op 10-01-2024 om 23:15:

[..]

En hierdoor luister je dus niet naar je kind bewaak je haar grens

Maar je walst er gewoon lekker overheen

Wat als iemand dat bij jou doet is ook niet leuk toch?

Nou doe het dan zelf ook niet

Mijn dochter heeft soms ook spanning voor bijv een toets. Stress, ze wil niet, paniek, etc. Dat is geen reden om niet naar school te gaan of de toets niet te maken. Ook in die situatie kan ik wel naar mijn kind luisteren en wals ik niet over haar heen, ik probeer haar gerust te stellen, maar ben wel duidelijk dat ze dat toch moet doen. 
  

lovessssssss schreef op 10-01-2024 om 23:13:

[..]

Nee want je leeft maar 1x en ik persoonlijk ga mijn 1 life niet wisten met dingen doen moeten die ik "stom" vind en je zou al helemaal niet moeten leven en altijd maar denken wat vind de wereld dit dat etcetera


Jullie kinderen zijn perfect zoals ze zijn en ik kan @Brachiosaurus alleen maar applaudisseren voor haar aanpak

En dat kan ik niet van u of TO of de meesten met deze overtuigen zeggen

Chapeau voor iedereen die wel luistert/lief is voor zijn/haar kind

[Quote aangepast]

Gaat het wel goed met je? 

(Serieuze vraag)

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.