Nieuw: Ontdek nu alle events en workshops bij jou in de buurt op het Ouders Eventplatform
Basisschoolleeftijd Basisschoolleeftijd

Basisschoolleeftijd

Lees ook op

Kindermisbruik en dreigen met vervreemding


Pfff en het kind zelf heeft nog geen besef. Hoe lang willen ze dit aankijken denk je dan. 
Je kunt inderdaad dit eerst afwachten en de moeder zo veel mogelijk negeren. Je bent er voor het kind, niet om moeder te steunen. 
Kinderen zouden door de staat bijgestaan moeten worden. Waar het echt nodig is ontbreekt het hier aan iemand die juridisch in kinds belang echt iets kan. Jij doet natuurlijk heel veel. Je kunt dan weer verder niets omdat je klem zit en verder geen rechten hebt. 
Het is fijn dat wat je doet, kan doen voor dit kind. 

Viva-amber

Viva-amber

14-02-2022 om 20:43 Topicstarter

Het erge is dat de dader daar ook mee schermt om zijn gedrag te minimaliseren. Zij weet niet dat zij slachtoffer is, zij heeft niet gemerkt. Je hoort vaak pas later van de onverklaarbare trauma's en angsten die zij zelf niet begrijpen. Nauurlijk houdt zij van haar vader en mist zij hem. Het kind heeft geen weet van de volwassen-wereld. 

Viva-amber schreef op 14-02-2022 om 20:43:

Het erge is dat de dader daar ook mee schermt om zijn gedrag te minimaliseren. Zij weet niet dat zij slachtoffer is, zij heeft niet gemerkt. Je hoort vaak pas later van de onverklaarbare trauma's en angsten die zij zelf niet begrijpen. Nauurlijk houdt zij van haar vader en mist zij hem. Het kind heeft geen weet van de volwassen-wereld.

Bah om te kotsen dit. 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

14-02-2022 om 21:02

Viva-amber schreef op 14-02-2022 om 20:43:

Het erge is dat de dader daar ook mee schermt om zijn gedrag te minimaliseren. Zij weet niet dat zij slachtoffer is, zij heeft niet gemerkt. Je hoort vaak pas later van de onverklaarbare trauma's en angsten die zij zelf niet begrijpen. Nauurlijk houdt zij van haar vader en mist zij hem. Het kind heeft geen weet van de volwassen-wereld.

Wat een hartverscheurend verhaal. Arm kind. 

'Goede vraag, haar veiligheid is het belangrijkste. Onwetendheid houdt haar onveiligheid in stand. De dader stapt straks weer in het vacuum van onwetendheid en dan gaat het door. In het ergste geval kan zij nog  beter veilig zijn en mij niet zien.'
Je maakt een sprong naar de positie van de rechter. Alsof je ongeacht wat de rechter zegt een soort recht vanuit de burgers wil gaan uitvoeren.
Als je graag naar de rechtszaak gaat, dan is wellicht een optie om opa en oma de 'good guy' te laten zijn, zij regelen nu al speelkontaktjes voor het kind, dus ze kunnen wel iets betekenen.
Het is zeker van groot belang dat er een plek is waar het voor het kind veilig en vertrouwd is. Dat kan ook betekenen dat ze op die veilige en vertrouwde plek juist niet aangekeken wordt als het misbruikte kind.
Jij wil graag gaan oordelen over de dader en daarmee ook de misdadige ellende goed voor ogen krijgen. Voor het kind kan het beter zijn als het veilig is bij iemand die niet door die bril naar het kind kijkt.
Dus ja, opsplitsen, dat good/bad guy is een verstandige opstelling. Dan kun jij naar de rechtszaken gaan en kunnen opa en oma bijvoorbeeld zich ontfermen over het kind.

Tsjor

Viva-amber

Viva-amber

14-02-2022 om 21:17 Topicstarter

Ik kijk niet naar haar als slachtoffer. Zij weet het immers niet en mist alleen haar vader. Hier is alles eigenlijk gewoon: kleuren, lezen, buiten spelen of even naar de winkel. Uitstapjes maken. Alles niet anders dan normaal. 

Ik zie hem wel als dader en dat is het verschil, terwijl ik ook gewoon met haar over hem praat, wanneer zij zegt dat ik de broodjes op zondag morgen net zo bak als hij. Naar haar ben ik neutraal. 
Hij is iemand die deze dingen heeft gedaan, terwijl de andere ouder beneden op de bank zat. Je moet je voorstellen dat we kerst, vakanties en verjaardagen met deze persoon gevierd hebben. 

Dat hij impliciet dreigt met zelfmoord vanuit de gevangenis mocht er geen contact zijn en de telefoon wordt nog steeds doorgegeven aan zijn kind. Zijn hele doen en laten is manipulatie. Daarom zit er ook geen advocaat van het kind in die zaal en alleen het OM.

Opa en oma houden zich idd op de vlakte, maar trapte ook al bijna weer in: Kind kan wel op bezoek in het huis waar hij gaat wonen zolang wij er maar bij zijn. Ook daar is de manipulatie aanwezig, nu al weer. Hij orkestreert, zelfs vanuit zijn cel.  

en als je nu eens niet letterlijk aan de andere kant gaat zitten in de rechtszaal. Dan pakt moeder het misschien minder als een aanval op. Dat je je als het ware als neutrale toeschouwer opstelt maar ondertussen weet je zelf wel beter,  en dat dan ook zo vast communiceren met vt misschien? Gewoon om contact te kunnen houden met het slachtoffertje.

Misschien zeg ik wel iets heel soms maar probeer toch wat mee te denken. Heftige situatie hoor...


Goed om te weten: een kind heeft recht om zijn/haar vader te zien.

En niet: een vader/moeder heeft recht om zijn/haar kind te zien.

Ik denk dat het zinvol is, om dit goed te onthouden en te blijven benoemen naar veilig thuis. 

Ik weet niet in welke regio jij en het meisje wonen, maar pleegzorg is bij voorkeur regionaal georganiseerd. Mocht pleegzorg dus wel een optie worden dan wordt het meestal geregeld via die desbetreffende regionale organisatie. Ook als netwerkpleegouder moet je een screening en traject door om akkoord bevonden te worden als officieel netwerkpleegouder. Je zou op voorhand contact kunnen opnemen met de organisatie in je regio, de situatie kunnen voorleggen, ook aangeven dat je beslist prematuur bent met je vraag maar graag goed beslagen ten ijs wilt komen en vragen of je in aanmerking kunt komen voor screening en het traject. Mocht het dan zover komen dat het nodig is dan heb je het alvast doorlopen en voorkom je extra tussenschakels. Ook krijg je de kans in die screening om juist je motivatie en zienswijze te tonen. Het maakt de vraag, voor een eventuele raad of voogd, of jij er echt voor het kind kan zijn beter in te schatten. 

Dat ouders gewoon gezag kunnen blijven houden over hun eigen kinderen na bewezen misbruik vind ik echt heel ernstig. Ben het helemaal met je eens dat je dan je rechten verspeeld hebt. Echt, er zijn mensen voor minder uit de ouderlijke macht gezet en kinderen voor minder uit huis geplaatst.
Wat ik ook ernstig vind ik dat de moeder het contactverbod tussen vader en kind dat is opgelegd door een rechter omzeilt door de telefoon aan het kind te geven. Daarmee schendt ze dat verbod en dat maakt dat ze in mijn ogen dus geen medewerking verleent aan het proces. Waarom heeft deze man eigenlijk een telefoon in de gevangenis?

MamaE schreef op 14-02-2022 om 22:55:

Dat ouders gewoon gezag kunnen blijven houden over hun eigen kinderen na bewezen misbruik vind ik echt heel ernstig. Ben het helemaal met je eens dat je dan je rechten verspeeld hebt. Echt, er zijn mensen voor minder uit de ouderlijke macht gezet en kinderen voor minder uit huis geplaatst.
Wat ik ook ernstig vind ik dat de moeder het contactverbod tussen vader en kind dat is opgelegd door een rechter omzeilt door de telefoon aan het kind te geven. Daarmee schendt ze dat verbod en dat maakt dat ze in mijn ogen dus geen medewerking verleent aan het proces. Waarom heeft deze man eigenlijk een telefoon in de gevangenis?

Ja ik kan t ook werkelijk niet geloven. Uhp gebeurt soms waar je het niet begrijpt. Dit is echt het omgekeerde, waar je denkt hier is het op zijn plaats als de ouders even afstand nemen, mogen ze gewoon vol in gezag doorgaan. 
Die moeder is gewoon soort van medeplichtig. Kan ze niet ook in hechtenis worden genomen omdat ze het faciliteert. Tegen alle regels in ook nog. Werkt ze mee aan iets dat nu niet mag. Geen medewerking aan de afspraken. Is het niet strafbaar als je de verdachte helpt of zoiets? 
Dat er niet allang een ots is. Daar waar de wet voor bedoeld is, wordt ie niet gebruikt. Vreselijk. 

Maar wat voor meerwaarde heeft dat bezoek aan die rechtszaal nou voor jou? En voor het kind? Het lijkt alsof je denkt dat, als jij daar niet naartoe gaat, het kind onveilig zal zijn. Als je daar rustig naar kijkt, is dat voor jou een hele belastende en ergens ook nogal zelfoverschattende gedachte. Als het alleen van jou moet afhangen, dat is toch niet realistisch? Anderen, professionals, zien toch ook wat jij ziet? Die man komt voorlopig niet vrij door de omvang van zijn dossier, omdat ze zoveel tijd nodig hebben om zijn zaak voor te bereiden. Het is bovendien niet de eerste keer. De rechter zegt dat hij te gevaarlijk is om vrijgelaten te worden. VT zit erbij terwijl hij zichzelf vrijpleit omdat zijn kind er toch niks van weet en moeder kennelijk onbekommerd zegt dat ze met hem wil blijven samenwonen. Daar worden toch ook dossiers opgebouwd? Is het echt noodzakelijk dat jij daar bent? Wat levert dat nou echt op voor dat meisje? En voor jou? En ook: wat moet het afschuwelijk zijn Viva-Amber om daar te zitten en dit allemaal te moeten aanhoren. Is het niet beter dat de professionals dat op zich nemen? 

Mij lijkt dat op een fijne manier aanwezig zijn voor het meisje en in haar leven liefde en plezier en gezond verstand vertegenwoordigen veel belangrijker is dan dat dossier compleet krijgen. Daar zijn andere mensen voor. 

Viva-amber

Viva-amber

15-02-2022 om 05:53 Topicstarter

Waarom ik ga? 
Omdat mijn nichtje op een dag wil weten hoe het zit. Ik houd een schrift bij. 
Omdat de moeder zegt dat het maar om 3 tot 5 verspreide foto's gaat en ongeveer 100 foto's op pc,  maar dan waren ze nu wel klaar. 
Omdat zij tegen familie zegt dat zij snapt dat zij apart moet wonen voor de veiligheid, maar omdat haar gedrag en uitspraken in de rechtbank het omgekeerde zijn  
Om de dingen die ik daar ontdek, zoals het feit dat hij alles heeft bewaard van een eerdere veroordeling .
Mijn familielid zou het enige slachtoffer zijn, maar nu hoor ik dat er nog gezocht wordt naar andere meisjes. Terwijl het kind net weer speelkameraadje over de vloer heeft. 

Omdat het niet duidelijk was dat ook daar al het gebiedsverbod en het contactverbod wordt geëist, daar vertelt de moeder ook niet de waarheid over. Sterker zij heeft geprobeerd om met mij en het kind een reeks afspraken te maken in het huis waar hij gaat wonen wanneer hij vrij komt. En de eis om ea in vrijlating af te wachten ligt er nu al. 

Omdat misbruik alleen kan door gaan bij de gratie van de mensen die het niet zien en het blijven faciliteren.  

Omdat de familie er om heen ook de waarheid moet kunnen weten, wanneer zij dat willen. 

Voor instanties geldt alleen AVG. De rechtbank is openbaar terrein. Ik mag daar zijn. 

Viva-amber

Viva-amber

15-02-2022 om 06:49 Topicstarter

Ik ga mij trouwens wel verdiepen in pleegzorg en naar een info bijeenkomst. 

Viva-amber schreef op 15-02-2022 om 05:53:

Waarom ik ga?
Omdat mijn nichtje op een dag wil weten hoe het zit. Ik houd een schrift bij.
Omdat de moeder zegt dat het maar om 3 tot 5 verspreide foto's gaat en ongeveer 100 foto's op pc, maar dan waren ze nu wel klaar.
Omdat zij tegen familie zegt dat zij snapt dat zij apart moet wonen voor de veiligheid, maar omdat haar gedrag en uitspraken in de rechtbank het omgekeerde zijn
Om de dingen die ik daar ontdek, zoals het feit dat hij alles heeft bewaard van een eerdere veroordeling .
Mijn familielid zou het enige slachtoffer zijn, maar nu hoor ik dat er nog gezocht wordt naar andere meisjes. Terwijl het kind net weer speelkameraadje over de vloer heeft.

Omdat het niet duidelijk was dat ook daar al het gebiedsverbod en het contactverbod wordt geëist, daar vertelt de moeder ook niet de waarheid over. Sterker zij heeft geprobeerd om met mij en het kind een reeks afspraken te maken in het huis waar hij gaat wonen wanneer hij vrij komt. En de eis om ea in vrijlating af te wachten ligt er nu al.

Omdat misbruik alleen kan door gaan bij de gratie van de mensen die het niet zien en het blijven faciliteren.

Omdat de familie er om heen ook de waarheid moet kunnen weten, wanneer zij dat willen.

Voor instanties geldt alleen AVG. De rechtbank is openbaar terrein. Ik mag daar zijn.

Je zegt: de informatie die daar naar boven komt, is veel erger dan we al wisten. Maar daar zitten de VT-ers toch ook bij? Ik snap wel dat ze niet nu ingrijpen. Waarschijnlijk hopen ze dat ze genoeg tijd hebben om de moeder bij zinnen te brengen? Die man zit nu immers vast. Zo lang hij daar zit, kunnen ze nog wat met de moeder. En voor het meisje lijkt het me toch echt verreweg het beste als ze haar moeder niet (ook) verliest.

Er is op dit moment geen misbruik aan de gang. Kan het meisje niet zelf ooit het dossier opvragen als ze daar oud genoeg voor is? Bel slachtofferhulp eens om het te vragen. Bel Veilig Thuis, desnoods anoniem, om te vragen hoe dit (waarschijnlijk) verder gaat en waar je op moet letten en wanneer je moet signaleren. Mijn indruk is dat je er nu te diep in zit en dat je teveel in de ‘ik moet iets doen’-stand staat terwijl je daarvoor niet in de positie bent. Het hangt niet van jou af, hoe pijnlijk dat misschieten ook is. Je zult ook wat vertrouwen moeten hebben in de professionals die erbij betrokken zijn, de rechter, de VT-mensen, andere begeleiders en hulpverleners. Laat je wat minder meeslepen door je emoties, door je verontwaardiging en de angst voor hoe het verder zal gaan. Het is goed te begrijpen dat je boos en bezorgd bent maar in de huidige situatie is kalmte en gericht handelen belangrijk. Neem eens wat afstand van de situatie en probeer uit die ‘doe-stand’ te komen. Eigenlijk is dat het belangrijkste advies: ontspan eerst en kijk dan wat echt nodig is. En denk niet dat je het in je eentje kunt en moet oplossen. Dat gaat echt niet. 

Je schrijft dat je er in je omgeving niet over kan praten. Hoe komt dat? Er is toch meer familie bij betrokken? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.